Permalänk
Medlem

En av T.Pratchett's mer besökta Skivvärldkaraktärer sade att all ondska uppstår genom att människor börjar behandla andra människor som ting.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
En av T.Pratchett's mer besökta Skivvärldkaraktärer sade att all ondska uppstår genom att människor börjar behandla andra människor som ting.

Dude, då är jag väldigt ond enligt. Jag är en materialist och nihilist, tror att människor bara är en stor bunt med instruktioner som utförs av dess kött och ben.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Beror nog mest på hur du agerar- behandlar : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Om man har kapaciteten att sätta sig själv på en så hög piedestal att man tror man kan definiera vad som är gott och ont, har man nog en stor potential till ondska själv.

Sug på den en stund.

Permalänk
Avstängd

Om man har kapaciteten att sätta sig själv på en så hög piedestal att man tror man kan bestämma vilka som har stor potential till att utföra ondska och inte så har man nog en stor potential till ondska själv.

Sug på den själv.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte man kan säga att ondska finns egentligen. Det är bara en stämpel vi sätter på ett beteende för att göra det lättare för oss. Finns bara orsak och verkan, sen kan den uppfattas som ondska om man tänker ytligt.

Permalänk
Medlem

Ondska är en mycket primitiv och basal egenskap som man finner hos en del.
Viljan att skada eller tom driften är primär, har inte så mycket pengar/materialism eller egocentrism utan är mycket mer fundamental....och ja, onda människor finns garanterat.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Om man har kapaciteten att sätta sig själv på en så hög piedestal att man tror man kan definiera vad som är gott och ont, har man nog en stor potential till ondska själv.

Sug på den en stund.

Du har just definierat hela mänskligheten.
Misstänker dock att just 'ondska' är ett försvinnande koncept vi tenderar att se beståndsdelarna av nuförtiden.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Om man har kapaciteten att sätta sig själv på en så hög piedestal att man tror man kan bestämma vilka som har stor potential till att utföra ondska och inte så har man nog en stor potential till ondska själv.

Sug på den själv.

Och det där var bara en omformulering av mitt argument. Så, ja. Du har rätt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Och det där var bara en omformulering av mitt argument. Så, ja. Du har rätt

Absolut, jag ville bara belysa att du inte hade rätt bara för att du kom med ett otroligt svepande påstående som var fint formulerat, det motsatta kunde göras mot din ståndpunkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Absolut, jag ville bara belysa att du inte hade rätt bara för att du kom med ett otroligt svepande påstående som var fint formulerat, det motsatta kunde göras mot din ståndpunkt.

Är inte ondska egentligen bara i relation till sin egen moralkod, så borde inte då ondska vara relativt från individ till individ (eller om man tänker i större sammanhang, från kultur till kultur)?