McGilljam har Klimatfeber....

Permalänk
Medlem

Kul film. Det finns en del tveksamheter i den, men en hel del av det som sägs går att verifiera, även om det inte för den sakens skulle bevisar att de har rätt. Som jag sagt hela tiden, jag tvivlar inte på att människan är delaktig, men jag tvivlar mycket på att vi skulle vara ensamt ansvariga.
Det som behövs, är mer forskning, som inte är politiskt topstyrd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ett stort problem med att använda sig utav glödlampor till "uppvärming" av hus är att de är helt felplacerade. Element är placerade under fönster av en anledning. Dessutom är det rent vansinne att använda höggradig energi som El till nått så simplelt som uppvärmning! Om man istället för att klaga på att man inte sätter mer pengar på forskning för "säkrare" kärnkraft börjar med att investera i att effektivistera de hus kärnkraftselen är tänkt att värma upp, så kanske man inser att man faktiskt inte behöver använda så mycket energi som vi faktiskt gör här i Sverige.

Tycker den Svenska eldebatten luktar mycket JAG_VILL_HA_MEST_AV_ALLT_NU! i riktig amerikansk anda. Om vi nu skulle bygga ut vattenkraften i de skyddade älvarna i Sverige och då en del TWH till samt smäller upp ett par kärnkraftverk, vad sen? Med vissa personers nuvarande mentalitet når vi ganska snart det nya "taket" och måste då bygga ut ännu mer. Förstår inte varför vi ska förstöra de sista skyddade älvarna bara för att folk känner att det är deras mänskilga rättighet att använda så mycket el de vill.

En annan viktig sak är försiktighetsprincipen!. Om vi inte vet att det är säkert så gör det inte, och inte det omvända som idag gäller för koldioxiden samt en massa andra goa ämnen.

Nu låter man väll som någon slags hippie men vi har faktiskt ett ansvar inför kommande generationer att ge dem en livskraftig miljö och föra vidare en mentalitet om måttfullhet och uthållighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pruppas
Ett stort problem med att använda sig utav glödlampor till "uppvärming" av hus är att de är helt felplacerade. Element är placerade under fönster av en anledning.

I ett modernt hus, behöver man inga element under fönsterna, eftersom det kallras som de förväntas motverka, är obefintligt. Man använder då tex centralvärme, och värmer luften som tillförs via ventilationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pruppas
Dessutom är det rent vansinne att använda höggradig energi som El till nått så simplelt som uppvärmning!

Mycket bättre att använda olja, eller vad då? Det går åt exakt samma mängd energi till att alstra samma mängd värme, om man bortser från transportförluster, tex vattenrör i husväggar som förlorar lite av sin värme till husväggen, och därmed utsidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pruppas
Om man istället för att klaga på att man inte sätter mer pengar på forskning för "säkrare" kärnkraft börjar med att investera i att effektivistera de hus kärnkraftselen är tänkt att värma upp

Det är skillnad på statlig forskning, och privbatpersoners ekonomiska intresse i att isolera sitt hus för att spara pengar på minskade uppvärmningskostnader. Det ena utesluter inte det andra. Folk borde definitivt vara intresserade av att isolera sina bostäder bättre, och det gäller även hyresbolag osv. Det till trots, är det ett lika definitivt behov med mer forskning, både runt klimatet, och runt rena energikällor.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Somliga regnskogar torkar ut och dör av, andra växer upp för att de områdena helt plötsligt får ett annat klimat. I den mån det inte balanserar sig själv, är det fullt möjligt att bevattna stora arealer, och bekosta det med miljöriktig el, från vindkraftverk. Vill man dra det riktigt långt, väljer man ut snabbväxande energirika trädslag, och kallar det hela energiskogsodling.

Det förväntas att områden på jorden som redan drabbas av torka idag kommer att drabbas av än värre torkor. Afrika till exempel. Centralasien. Australien. Se ex. IPCCs fjärde rapport. 'I den mån det inte balanserar ut sig..' , jag förstår inte riktigt vad du menar? Nya villkor gynnar vissa livsformer, som överallt och alltid. Bara att även om IPCC hade väldigt fel (lite svårt att tro, med tanke på hur många klimatforskare som ingår, samt hur högt de skriker när Kina eller USA vill göra vissa meningar mer 'neutrala') och jordens medeltemperatur stiger ungefär hälften så mycket som de tycker är sannolikt ,så skulle det fortfarande innebära en väldigt snabbt växling, som väldigt många djurarter skulle klara av. (De kan migrera, eller dö). Vad är då 'balans'? Balans finns det alltid, även när den störs, så att säga. Sen att det kanske inte blir så trevligt med diverse insekter och sådant som kommer hit söderifrån är subjektivt.

Men hursomhelst, du föreslår faktiskt att man ska konstbevattna Afrika (något som är omöjligt redan nu) och odla 'snabbväxande energirika trädslag'? Var? Hur? Vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Oavsett så balanserar det totala ut varandra, även om vi eventuellt får hjälpa till. Som jag tidigare nämnde, är ett större problem de unika livsformer som finns i de eko system som försvinner, om vi inte helt enkelt återskapar en bit av deras naturlkiga miljö, i de nya klimatzonerna som passar dem, och låter dem spridas. Det skulle dock vara ett gigantiskt projekt, men frågan är om det inte skulle vara värt det.
[/B]

Du tror att man kan återskapa miljön för en väsentlig mängd arter nån annanstans? 'I de nya klimatzonerna som passar dem'? Hur? Vad? Var?
Isbjörnar i din frys?

Enligt IPCC riskerar 30% av jordens djur- och växtarter att försvinna om medeltemperaturen ökar med 2 grader C till 2050´. Även om det visar sig vara en hel del fel är det redan ganska klart att arter redan nu försvinner med en allvarlig fart.

Nej, vi är antagligen inte helt ansvariga, och vi kan knappast stoppa utvecklingen utan radikala ändringar över en lång period, men vi kan bromsa den hursomhelst, vi kan påverka den, och det är sannerligen vår plikt att försöka.

http://en.wikipedia.org/wiki/IPCC_Fourth_Assessment_Report Är la rätt intressant att läsa.

*'La' är ett superklistrigt meningslöst litet ord alltså. Göreborgska som helhet är rätt smittsamt :/

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
'I den mån det inte balanserar ut sig..'

I samanhanget självförklarande, läs inlägget igen, och begär en förklaring av precis vad du inte tror du lyckas tillgodogöra dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Men hursomhelst, du föreslår faktiskt att man ska konstbevattna Afrika (något som är omöjligt redan nu) och odla 'snabbväxande energirika trädslag'? Var? Hur? Vad?

Faktum är att jag föreslog att man konstbevattnade de eventuella klimatzoner som skulle förstöras, och bilda nya ökenområden, Afrika, eller närmare bestämt den delen som kallas Sahara, kommer nämligen med största sannolikhet bevattna sig själv, genom den förhöjda luftfuktigheten. En av fördelarna med ökad global nederbörd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Du tror att man kan återskapa miljön för en väsentlig mängd arter nån annanstans? 'I de nya klimatzonerna som passar dem'? Hur? Vad? Var?
Isbjörnar i din frys?

Självklart i min frys... Du missade kanske att det nämndes i samma andetag som jag nämnde den fruktansvärda artrikedom som kan behöva bevaras från regnskogen. En klimatzon som om något bara kommer bli större, även om de som ritar upp skräckscenarion för bestämma. Tropiska temperaturer + nederbörd i mängder = tropisk regnskog. Jag röstar för att vi ser till och hjälpa den klimatzonen besätta den nya zonen, om problemet blir aktuellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Enligt IPCC riskerar 30% av jordens djur- och växtarter att försvinna om medeltemperaturen ökar med 2 grader C till 2050´. Även om det visar sig vara en hel del fel är det redan ganska klart att arter redan nu försvinner med en allvarlig fart.

Det försvinner arter av olika slag i en rasande fart. Inte för att den globala uppvärmningen ställer till det, utan för att kalhyggen ersätter regnskog, för att haven utfiskas, eller förgiftas. Det passar dock inte IPCC's politiska agenda, så det nämns inte. Inte heller nämns det att ur den artfattighet som uppstår kommer det nya arter, evolutionen avstannar inte, utan nya arter som fyller de nisher som blivit tomma tar vid. Det må vara hänt att det är synd om en art dör ut, men det har faktiskt hänt ett par gånger redan innan vi kom till makten här på jorden. Eftersom isbjörnar, och pingviner är söta, kommer de säkert att få en plats på kolmården tills dess att det konstaterats att det finns is nog för dem att leva på, trots att det töar lite, Det är värre för de inhemska grodorna som ingen vill hjälpa för att de ser slemmiga ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
http://en.wikipedia.org/wiki/IPCC_Fourth_Assessment_Report Är la rätt intressant att läsa.

Tack, jag har faktiskt läst det där. Men tyvärr sammanfaller inte din, och min åsikt om IPCC riktigt. Du verkar tycka att de är ett organ helt inriktat på att lyfta fram en vetenskapligt baserad bild av världen, och den kris situation vi har i dag, och att deras ord är som guds egna, medan jag anser att de är en politisk grupp som inte bryr sig ett dugg om vetenskapen som finns, inte är ett dugg intresserade av vidare forskning, utan enbart fokuserar på sin politik. Du kanske inte gillar min åsikt, men nu när du är fullt medveten om den, kan du klandra mig för att jag inte riktigt köper deras framställning i sin så kallade rapport? Jag har min bibel, du har din. ;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Klimatproblemen är inget jag bryr mig särskilt mycket om. Jag tror ändå inte att människoarten har någon framtid. Allt våld och skit man ser varje dag kommer att utplåna oss tidigare än växthuseffekten.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Re: Re: McGilljam har Klimatfeber....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Använd mer ström. Använd hur mycket ström som helst. Skaffa elbil, elmoped, och elvärme till hela huset. Skaffa AC, värmeväxlare, och elektroniska vädringsfönster. Öppna dörrarna på frysen, och elda på med elvärme/kyla tills det tar ut var andra, och ledningen till ditt hus glöder.
Kräv ren elenergi, till skillnad från importerad koleldad el från Tyskland, Danmark, och Polen. Sluta skriva på protestlistor för att hindra kraftverksdammar från att byggas, kräv att man river upp beslutet om att avveckla kärnkraften, och kräv att man istället forskar för att göra den säkrare.

Denna energikälla är inte så ren som alla tror.

Hur tar den sig från marken till kärnkraftvärket?
Tack vare att folk vill arbeta i dessa gruvor i afrika lågavlönat. Medel livslängden i en urangruva är 40år.

Sedan all anrikning samt transporten är smutsig också. Den är knappt renare än kolkraft.

Det som gör mycket är att flyga mindre, åk mera tåg. Transportera så mycket som möjligt på järnväg.

Att resa från GBG till STHLM med X2000 ger ca 4hg koldioxid per person i utsläpp. Tänk då att tågen tar upp emot 1000 personer. En flygtransport har släppt ut samma mängd direkt efter dem startat motorerna.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: McGilljam har Klimatfeber....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Hur tar den sig från marken till kärnkraftvärket?
Tack vare att folk vill arbeta i dessa gruvor i afrika lågavlönat. Medel livslängden i en urangruva är 40år.

En bieffekt av att ingen vill ta ansvar för att föra kärnkraftsforskningen framåt. Självklart kan allt bli bättre men att jämföra med kolkraft, som är en av de erkänt värsta metoderna för att producera el i dagsläget, det är långt mellan de båda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Att resa från GBG till STHLM med X2000 ger ca 4hg koldioxid per person i utsläpp. Tänk då att tågen tar upp emot 1000 personer. En flygtransport har släppt ut samma mängd direkt efter dem startat motorerna.

Tåg är bara bra, när de är fult lastade. Precis som bussar. Lustigt nog är de flesta plan på längre resor fullt lastade, då flygbolagen hivar på folk om de bara kan, till subventionerade priser, för att fylla alla sätena, så de slipper höga miljöavgifter / passagerare. Rent teoretiskt, skulle en ensam människa med tåg mellan stklm och gbg släppa ut 400 kilo koldioxid om han åkte tåg. Men du har inte fel i sak. Ska man mellan stklm, och gbg, ta tåget, bussen, eller för all del, kör bil själv. Flyg, om du ska långt. Flyg förbrukar oförskämt mycket när de lyfter, därefter är det inte speciellt hemskt. Det folk brukar bråka om med flyg är utsläppen av ren vattenånga, och inte koldioxid. Effekten av vattenånga nämndes tidigare.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
I ett modernt hus, behöver man inga element under fönsterna, eftersom det kallras som de förväntas motverka, är obefintligt. Man använder då tex centralvärme, och värmer luften som tillförs via ventilationen.

Mycket bättre att använda olja, eller vad då? Det går åt exakt samma mängd energi till att alstra samma mängd värme, om man bortser från transportförluster, tex vattenrör i husväggar som förlorar lite av sin värme till husväggen, och därmed utsidan.

Det är skillnad på statlig forskning, och privbatpersoners ekonomiska intresse i att isolera sitt hus för att spara pengar på minskade uppvärmningskostnader. Det ena utesluter inte det andra. Folk borde definitivt vara intresserade av att isolera sina bostäder bättre, och det gäller även hyresbolag osv. Det till trots, är det ett lika definitivt behov med mer forskning, både runt klimatet, och runt rena energikällor.
B!

Nu blir jag lite förvirrad. Först pratar du om att folk kör elpatron i sin gamla oljepanna och nu säger du att de istället bor i moderna hus utan kallras från fönster? Du kan ju inte använda båda scenarierna i din argumentation.

Sen att påstå att det används lika mycket energi vid all form av uppvärming är ju en kraftig och felaktig förenkling. Du måste räkna på hur mycket energi i form av råvaror som används för att i slutändan värma upp ditt hus, göra en livscykelanaluys helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pruppas
Nu blir jag lite förvirrad. Först pratar du om att folk kör elpatron i sin gamla oljepanna och nu säger du att de istället bor i moderna hus utan kallras från fönster? Du kan ju inte använda båda scenarierna i din argumentation.

Varför utesluter det ena det andra? Nya hus är i regel så pass isolerade, att det inte är något nämnvärt kallras från fönsterna, och praxis att ha elementen under fönstret är därför inte längre lika viktig. Det är viktigare att ha så pass bra cirkulation att den värme man tillför sprids i hela utrymmet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pruppas
Sen att påstå att det används lika mycket energi vid all form av uppvärming är ju en kraftig och felaktig förenkling. Du måste räkna på hur mycket energi i form av råvaror som används för att i slutändan värma upp ditt hus, göra en livscykelanaluys helt enkelt.

Låt se. Elda i värmepanna med biogas för att producera en viss temperaturhöjning i huset, använda en elpatron i samma värmepanna, jämfört med att använda glödlampor för belysningsbehovet, och elda, med ovan nämnda värmepanna för återstående energi behov... Hur stor är skillnaden i energiåtgång för att värma luften i huset till samma temperatur i de olika scenariona? Mmm, exakt, skillnaden är 0. Exakt samma energibehov. Problemet är alltså inte att folk använder glödlampor, utan att energin som används till våra glödlampor inte är tillräckligt ren. Om elverket använder Biogas för att producera elen, kanske jämförelsen blir ännu mer till ditt gillande. Vattenkraft? Då producerar det elvärmda huset bättre koldioxid värden än biogas eldning. För även om biogas är ett förnyelsebart bränsle, står det för ett koldioxidutsläpp. Det är inte som om koldioxidmängden minskar för att man eldar med bio bränslen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det här med att du inte litar alls på IPCC tar jag upp på slutet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Faktum är att jag föreslog att man konstbevattnade de eventuella klimatzoner som skulle förstöras, och bilda nya ökenområden, Afrika, eller närmare bestämt den delen som kallas Sahara, kommer nämligen med största sannolikhet bevattna sig själv, genom den förhöjda luftfuktigheten. En av fördelarna med ökad global nederbörd.

Den där meningen är lite konstig men jag tror du menar att Afrika inte behöver konstbevattnas för det kommer att råka ut för ökad nederbörd?
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/04/070410141336.htm är en artikel om IPCCs fjärde rapport. Om regnande i Afrika:
"Sometime between 2080 and the end of the century, average annual rainfall is very likely to decrease along Africa’s Mediterranean coast by a fifth with the fall also experienced in the northern Sahara and the northern west African coast.

Declines are also forecast for much of southern Africa with the extreme west of the region likely to experience falls of as much as 40 per cent through June and August. In contrast, tropical and eastern Africa may experience increased rainfall of seven per cent. ||
Between 75 and 250 million people in Africa will be at risk of increased water stress with a one degree C rise; between 350 and 600 million with a two degree C climb and up to 1.8 billion if temperatures rise by three degrees C which could happen by around 2080."
|| Meanwhile, arid and semi-arid lands are likely to increase by up to eight per cent with important ramifications for livelihoods, poverty eradication and meeting and maintaining the Millennium Development Goals."

Så jo, det beräknas ändras för Afrika, med vissa små positiva aspekter, men många fler större negativa. Sahara ex, eh.

Citat:

Självklart i min frys... Du missade kanske att det nämndes i samma andetag som jag nämnde den fruktansvärda artrikedom som kan behöva bevaras från regnskogen. En klimatzon som om något bara kommer bli större, även om de som ritar upp skräckscenarion för bestämma. Tropiska temperaturer + nederbörd i mängder = tropisk regnskog. Jag röstar för att vi ser till och hjälpa den klimatzonen besätta den nya zonen, om problemet blir aktuellt.

Ökade arealer med tropisk regnskog? Har du några belägg för det?
http://www.amazonia.org.br/english/noticias/print.cfm?id=2404... :

"The second volume of the of the report by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) confirms the idea of researchers that the increased temperature and decreased precipitation in the Amazon Region will lead to a gradual death of the tropical rainforest's trees and their replacement by savanna vegetation by the end of this century. In a presentation yesterday afternoon at the University of São Paulo, Brazilian researchers who participate on the IPCC provided more details on the second scientific document.

IPCC data speak of a 43% loss in about 70 plant species in Amazonia from climate change alone and its effect on rainfall in the region, without considering deforestation and forest burnings."

Highlighting the effects on the eastern side of Amazonia, researcher Philip Fearnside of the National Institute of Amazonian Research (Inpa) and reviewer of the chapter on Latin America in the new IPCC document, mentioned that there are citations on the issue of savannization of Amazonia in four different chapters of the new report, showing it is an issue of great concern to the international community."

Detta gäller Amazonas regnskog, men hitta gärna någon vetenskaplig artikel som säger att regnskog kommer att öka någon annanstans heller?
Denna artikel säger också att människans skövlande av regnskogen för jordbruk och annat är ett större problem.

Citat:

Det försvinner arter av olika slag i en rasande fart. Inte för att den globala uppvärmningen ställer till det, utan för att kalhyggen ersätter regnskog, för att haven utfiskas, eller förgiftas. Det passar dock inte IPCC's politiska agenda, så det nämns inte.

Det nämns inte för att deras rapportserie (vars fjärde del håller på att släppas nu)handlar om just den ökade växthuseffekten, inte varenda miljöproblem som finns. Detta är ett relativt nyupptäckt och allvarligt problem som behöver forskning. Det finns massor av forskning kring kalhyggen, utfiskade och förgiftade hav redan. (Givetvis inte därmed sagt att vi inte behöver forska vidare om dom också)

Citat:

Inte heller nämns det att ur den artfattighet som uppstår kommer det nya arter, evolutionen avstannar inte, utan nya arter som fyller de nisher som blivit tomma tar vid. Det må vara hänt att det är synd om en art dör ut, men det har faktiskt hänt ett par gånger redan innan vi kom till makten här på jorden. Eftersom isbjörnar, och pingviner är söta, kommer de säkert att få en plats på kolmården tills dess att det konstaterats att det finns is nog för dem att leva på, trots att det töar lite, Det är värre för de inhemska grodorna som ingen vill hjälpa för att de ser slemmiga ut.

Ja, massdöd av arter har hänt förut, men och? Innebär det att vi inte har någon hand i att det händer just nu? Med vårt bidrag till ökad växthuseffekt plus en himla massa annat.
http://forests.org/articles/reader.asp?linkid=72389
"A temperature rise of 1 degree Celsius from the end of the twentieth century will leave up to 30 percent of species at risk of extinction, and from 4 degrees, there will be ``significant extinctions around the globe,'' the scientists said with high confidence. "
High confidence= 80% säkerhet.
Vissa arter kommer, som tidigare nämnt, lyckas migrera, vissa kommer lyckas anpassa sig, och en hel del kommer att dö. Allt som allt visar det mesta just nu på att den totala artmängden kommer att sjunka ganska rejält.

Just groddjuren ligger väldigt taskigt till av en rad orsaker, bland annat uppvärmningen. Och du har rysligt fel om du tror att ingen vill / försöker hjälpa groddjuren.

Citat:

Tack, jag har faktiskt läst det där. Men tyvärr sammanfaller inte din, och min åsikt om IPCC riktigt. Du verkar tycka att de är ett organ helt inriktat på att lyfta fram en vetenskapligt baserad bild av världen, och den kris situation vi har i dag, och att deras ord är som guds egna, medan jag anser att de är en politisk grupp som inte bryr sig ett dugg om vetenskapen som finns, inte är ett dugg intresserade av vidare forskning, utan enbart fokuserar på sin politik. Du kanske inte gillar min åsikt, men nu när du är fullt medveten om den, kan du klandra mig för att jag inte riktigt köper deras framställning i sin så kallade rapport? Jag har min bibel, du har din. ;- )
B!

För det första består IPCC av klimatforskare från hela världen, inte politiker. Dessutom är det rätt klart att med så många forskare arbetande tillsammans så måste meningsskiljaktigheter uppstå.
Wikipedia summerar kritiken mot IPCC såhär:

"There are basically two types of criticism. One type is that the claims of climate-change skeptics are not sufficiently incorporated in the report. Another type states that the IPCC is too conservative in its estimates because governments are allowed to appoint scientists to the panel (it should be noted that the contents of the reports must be decided unanimously)."

Det finns de som tycker de har för veka varningar, och de som tycker att de har för starta varningar. Inte helt oväntat kanske.

Det var ju även rätt mycket väsen om att Kina och USA tvingade IPCC att formulera om vissa meningar som började med 'very high confidence' till 'high confidence' nu iom den fjärde rapporten, något som mötte rätt hårt motstånd från forskare från IPCC. Alla deras rapporter om detta miljöproblem har även varit 'peer-reviewed' vilket hursomhelst bevisar att det inte är lila fragglar och dimma.

Kan nog vara att de har fel om en del saker, men detta är samtidigt det största och mest omfattande arbete som gjorts om den globala uppvärmningen, med (som sagt) väldigt många klimatforskare från hela världen. De flesta klimatforskare verkar hålla med om att detta är ett verkligt problem, men såklart går meningarna isär om vad man bör göra / till vilken grad människor bidrar. Ingen tvivlar dock på att vi bidrar. Men ja, vill du väldigt mycket misstro så hoppas jag att du lyckas hitta klimatforskare som skriver något helt annorlunda.

Är dock rätt medveten om andra miljöproblem också, men de gör inte detta mindre verkligt. Jag har ingen bibel.

Om kärnkraft förresten: Problemen är just brytning av uran och också slutförvaring, vilka inte är några små problem.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Du förstod inte att du kan citera en massa skräp ur IPCC's rapporter, eller saker baserade på deras rapporter, utan att jag kommer att bli imponerad då jag inte anser att IPCC är en säker källa? Det är inte utan att det här utalandet är talande för varför: We produce a draft, and then the policymakers go through it line by line and change the way it is presented.... It's peculiar that they have the final say in what goes into a scientists' report.
Det är inte utan att jag misstänker att du inte förstod vad jag syftade på när jag ifrågasatte din bibel. Keith Shine sa det jävligt bra, politiker ska inte skriva "vetenskapliga" rapporter.

Vi har uppenbarligen djupa skillnader i våra åsikter, och jag tvivlar på att det hjälper om jag ens hjälpligt försöker förklara varför jag anser att det kommer regna i Sahara, varför regnskogs-områdena, eller mer korrekt, monsun områdena kommer utökas, eller ens varför det är fullt naturligt att arter anpassar sig till en temperatur ökning.

Är du ens medveten om att länkarna du kastat ur dig antingen kommer från en källa, eller vars data kommer från den källa jag redan sagt att jag synat, och ansett mig finna uppenbara brister i? Det är inte som om jag sagt att alla källor som är av en avvikande åsikt är ogiltliga, utan källor där politikerna skriver "vetenskapliga rapporter" som sen presenteras som fakta.
B!

Edit
Visst ja, kärnkraft. Vilket föredrar du. Ett par ton reaktivt material ingjutet i ett bergrum, i en stabil bergskjedja, eller ett par 100 0000 ton stenkol som eldas någonstans? Jag har inte sagt att kärnkraft är problemfri, där är alltid risken för härdsmälta, om inget annat. Fortsatt forskning skulle göra både hanteringen, och slutförvaringen bättre, och säkrare, men redan i dag är det ett mycket bättre alternativ än främst kol.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Du förstod inte att du kan citera en massa skräp ur IPCC's rapporter, eller saker baserade på deras rapporter, utan att jag kommer att bli imponerad då jag inte anser att IPCC är en säker källa? Det är inte utan att det här utalandet är talande för varför: We produce a draft, and then the policymakers go through it line by line and change the way it is presented.... It's peculiar that they have the final say in what goes into a scientists' report.
Det är inte utan att jag misstänker att du inte förstod vad jag syftade på när jag ifrågasatte din bibel. Keith Shine sa det jävligt bra, politiker ska inte skriva "vetenskapliga" rapporter.

1. Det är inte politiker som står för forskningen bakom rapporterna, eller som skriver rapporterna. Politiker är inte IPCC. De är klimatforskare.

2.Rapporterna måste godkännas av diverse representanter från olika länder innan den kan accepteras - för det mesta försöker dessa representanter tona ner rapporten. Som nyligen, med USA och Kina, som många forskare blev rätt ilskna över. Jag kan leta reda på en CNNlänk om det skulle hjälpa.

3. Lustigt att du ignorerade vad som stod två centimeter ovanför den där meningen : " Most scientists involved in climate research believe that the IPCC reports accurately summarise the state of knowledge. Few scientists have objected and made public comments to that effect." och alldeles nedanför : "It is not clear, in this case, whether Shine was complaining that the report had been changed to be more skeptical, or less, or something else entirely."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Vi har uppenbarligen djupa skillnader i våra åsikter, och jag tvivlar på att det hjälper om jag ens hjälpligt försöker förklara varför jag anser att det kommer regna i Sahara, varför regnskogs-områdena, eller mer korrekt, monsun områdena kommer utökas, eller ens varför det är fullt naturligt att arter anpassar sig till en temperatur ökning.

Är du ens medveten om att länkarna du kastat ur dig antingen kommer från en källa, eller vars data kommer från den källa jag redan sagt att jag synat, och ansett mig finna uppenbara brister i? Det är inte som om jag sagt att alla källor som är av en avvikande åsikt är ogiltliga, utan källor där politikerna skriver "vetenskapliga rapporter" som sen presenteras som fakta.
B!

Arter kan anpassa sig om förändringar sker under lång tid; hela poängen med denna förändring som beräknas (och accepteras, på varierande nivå, av vad som verkar vara de flesta klimatforskare) är att den kommer att ske alldeles för snabbt. Arter hinner knappast anpassa sig till så vida temperatur/miljöförändringar på 50 eller 100 år.

Sedan är det ju lustigt att någon alls tar IPCC på allvar eftersom de bara består av kommunpolitiker från hela världen med en mystisk och väldigt konspiratorisk agenda för världsdominans.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Edit
Visst ja, kärnkraft. Vilket föredrar du. Ett par ton reaktivt material ingjutet i ett bergrum, i en stabil bergskjedja, eller ett par 100 0000 ton stenkol som eldas någonstans? Jag har inte sagt att kärnkraft är problemfri, där är alltid risken för härdsmälta, om inget annat. Fortsatt forskning skulle göra både hanteringen, och slutförvaringen bättre, och säkrare, men redan i dag är det ett mycket bättre alternativ än främst kol.
/Edit

Kolkraft är ukk, håller jag med om, det släpper ut alldeles för mycket koldioxid, sulfurdioxid(surt regn), lite arsenik kvicksilver och annat.
Svenska slutförvaringsplaner är inte finaliserade, men de är relativt väl utvecklade jämfört med ex. Ryssland. De har ingen slutförvaringsstrategi, bara temporära lösningar. En bom som påverkar Sverige kommer nog inte ske i Sverige först, har jag en känsla av. Var bryts uran för den svenska kärnkraften för den delen?
Helt klart föredrar jag hursomhelst kärnkraft över kolkraft,och skifferkraft.

Dock, vill man har riktiga mardrömmar om industriella utsläpp vid vår husknut kan man läsa om Pechenganikel och Severonikel

Men ja, vi har väl alla våra korståg/ömma punkter.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Varför utesluter det ena det andra? Nya hus är i regel så pass isolerade, att det inte är något nämnvärt kallras från fönsterna, och praxis att ha elementen under fönstret är därför inte längre lika viktig. Det är viktigare att ha så pass bra cirkulation att den värme man tillför sprids i hela utrymmet.

Låt se. Elda i värmepanna med biogas för att producera en viss temperaturhöjning i huset, använda en elpatron i samma värmepanna, jämfört med att använda glödlampor för belysningsbehovet, och elda, med ovan nämnda värmepanna för återstående energi behov... Hur stor är skillnaden i energiåtgång för att värma luften i huset till samma temperatur i de olika scenariona? Mmm, exakt, skillnaden är 0. Exakt samma energibehov. Problemet är alltså inte att folk använder glödlampor, utan att energin som används till våra glödlampor inte är tillräckligt ren. Om elverket använder Biogas för att producera elen, kanske jämförelsen blir ännu mer till ditt gillande. Vattenkraft? Då producerar det elvärmda huset bättre koldioxid värden än biogas eldning. För även om biogas är ett förnyelsebart bränsle, står det för ett koldioxidutsläpp. Det är inte som om koldioxidmängden minskar för att man eldar med bio bränslen.
B!

Om du har ett modernt hus utan nämnvärd kallras fråd fönster så tvivlar jag på att uppvärmingen sker med direktel. Förmodligen är den fjärrvärmeansluten, kör med värmepump av något slag eller eldar pellets. Om så är fallet så är det ju verkligen en dum idé att värma upp huset med felplacerade lampor då dessa till skillnad från värmepumpar ju inte kan ha ett godhetstal över 1.

När du räknar på energibehov för uppvärmning så måste du ju även räkna på energibehovet vid framställning och distribueringen. Då ligger verkligen inte direktverkande el bra till. Även om strömmen genereras i en väldigt modernt combined cycle verk som körs på biogas får man bara en verkningsgrad på max 60% bränsle->el. Sen får du c:a 5% ytterligare förlust under transmitionen av elen. Om man istället eldar bränslet direkt hoss konsumenterna får man bara förlusterna i huset som ligger på c:a 10-15% i en modern panna samt slipper de enorma investeringarna som kraftverk och stora transmitionsledningarna kräver.

Om man inte samlar upp den biogas som produceras vid tex avfallshantering så försvinner ju den bara upp i atmosfären. Lika bra att låta den gå via en motor och ut som CO2 istället. Det spelar ju ingen roll för CO2 om man eldar biomassa eller låter den ligga kvar i skogen (gäller inte näringsämnen Om det får ligga i skogen och ruttna bryts det ju bara ner till koldioxid och metan så varför inte låt det göra lite nytta innan det blir till CO2?

Tycker vattenkraften har mycket bättre användingsområden än att reservera den för uppvärmning. Då måste ju någon annan process som kräver el gå på smutsigare el, man kan ju inte äta kakan och ha den kvar.