Permalänk
Medlem

Fler nätverks portar..

Jag sitter nu med ett tele2 modem och skulle behöva öka mina 4 portar
hur gör jag det på bästa sätt?

Permalänk
Hedersmedlem

Köp valfri Switch med så många portar du behöver. Koppla från ett LAN-uttag på routern till valfritt uttag på switchen så aktiverar du de andra portarna på switchen.

Tex har jag två sådana här som snurrar här hemma. https://www.amazon.se/dp/B01EXDG2MO/ref=asc_df_B01EXDG2MO?th=...
Det enda du vill se till är att de klarar gigabit ethernet, i övrigt funkar nästan vad som helst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, visste inte att det var så enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suna:

Tack för hjälpen, visste inte att det var så enkelt.

Tänk också på att två portar försvinner. Det blir inte 4 + 8 med din router och denna switchen, då en port på routern och en på switchen behövs för att koppla ihop dem. Dvs du får 3 + 7 portar. Det finns även switchar med fem portar, men jag rekommenderar 8 då prisskillnaden är minimal.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Jag sitter nu med ett tele2 modem och skulle behöva öka mina 4 portar
hur gör jag det på bästa sätt?

Beror på vad ”tele2 modem” egentligen är.

Om den har inbyggd router/brandvägg/NAT så funkar en switch troligen utmärkt. Om tele2-mojängen har Wi-Fi så är det med stor säkerhet en router.

Om tele2-mojängen är en typisk tjänstefördelare/mediakonverterare så saknar den router/brandvägg/NAT och då behöver du en sådan (typisk konsumentrouter med inbyggd Wi-Fi) och därefter eventuellt en switch. Du ska alltid ha en router/brandvägg/NAT mellan internet och övriga enheter.

Permalänk
Medlem

Det är deras vanliga "modem" / router.

Permalänk
Medlem

Tele2s hemsida har minst tre olika routrar med koax in, vilka de felaktigt benämner fiberrouter. De har också en 5G-router. Alla dessa kommer sannolikt fungera bra med en switch. Men det finns ingen ”deras vanliga” som är entydigt.