alltid DOF?
Hej
Jag ser lite dåligt på långt håll och har vant mig vid det. Det är inte extremt på nåt sätt och det hindrar mig ej.
Det innebär att allt är lite mjukt och oskarpt i fjärran för mig. Vilket i sin tur innebär att jag upplever det orealistiskt, i spel, med så väldigt skarp upplösning och skarpa texturer ett visst avstånd bort. Min inlevelse brottas med detta ständiga fokus på skarpa vyer och horisonter. Jag antar att det är så de flesta andra upplever världen. Jag har mycket lättare att känna inlevelse när det finns en stark Depth of field närvarande. För mig specifikt, ger det ett "verkligare" intryck. Jag minns att The Witcher 2 hade en Dof jag älskade. Jag önskar att det fanns ett sätt att ställa in detta i alla spel! Antagligen skulle detta vara krävande av Gpu´n, men vore det inte fiffigt om man istället kunde hitta ett smart sätt att vinna några fps genom att dra ner upplösningen på saker längre bort? (Jag vill såklart undvika "pop-in".) Jag har lekt lite med Nvidia Freestyle, men de flesta spel är okompatibla med Dof-filtret eller implementerar det på fel sätt.
Jag förstår att jag vill åt något som är väldigt personligt för just mig, och något som andra kanske verkligen vill undvika, men finns det några här som känner som jag? Eller någon som har ett finurligt förslag på hur man skulle kunna uppnå denna effekt i spel?
Kanske finns det någon återkommande INI- inställning som kan styra detta? Eller nån ENB/ Reshade som man skulle kunna applicera?
Det vore intressant att höra fler tankar om detta!!