Krönika: Netflix dödade mitt intresse för film – Blu-ray återupplivade det

Permalänk
Medlem

Ja, oavsett kvalitén på streamad ljud och bild så tycker många av oss människor om att samla, så är det ju och visst är det en kul men ofta kostsam hobby. Många har dessutom separata digitala kopior av sina fysiska ex oavsett om det är film eller musik vilket är exceptionellt imponerande men skulle aldrig någonsin palla den extra hanteringen själv. Visst, man får då en mera streaminglik upplevelse samtidigt som man inte sliter på sina fysiska ex. Men ändå lite udda eftersom jag trodde att det fysiska exet var just grejen, en del av upplevelsen och ceremonin?

Har själv tex en relativt liten samling cd och vinyler. Dock upplever jag en klart större harmoni i mitt "finlyssnande" via streamat ljud sedan jag skaffade en vettig enhet med nätverksfunktionalitet, en Marantz ND8006. Har även två par riktigt bra hörlurar så rent ljudmässigt är jag "hemma" med streamat. Vinyl och cd är kul ibland dock och förutom samlandet (att äga ett fysiskt ex) inbjuder till ett mera aktivt lyssnande och visst ger vinyl en lite annorlunda upplevelse, kanske speciellt tidiga upplagor med originalmasters från 60, 70 & 80 tal, ljudet blir bra, närvarande och lite knaster ibland förhöjer retrokänslan, det låter väl ungefär som det var tänkt att låta när plattan producerades. CD via streamat är mer luddigt att jämföra men det blir mera strukturerat ofta när man lyssnar på en specifik platta. Det som är kul med CD är att de brukar gå att komma över för fyndpris, prissättning av vinyler har börjat bli helt bananas och riskerar gå in mer och mer på området "svindyr lyxhobby".

Gällande film är väl det så att blueray ger pricken över i'et i sitt filmtittande rent kvalitetsmässigt och jag köper absolut det argumentet, yes. Ett vettigt hembio system kostar dock en del... Men jag upplever inte riktigt samma behov själv att kräma ut den extra kvalitén när jag ser på just film, upplever helt enkelt att streamat blir "tillräckligt bra" samt att ett bluray samlande skulle riskera kosta mer än vad det smakar. Visst, man kan samla på "favoritfilmer" men risken är väl att man till slut definierar jäkligt många som värda att äga. Beror ju också på hur mycket film man konsumerar, själv ser jag trots allt generellt ganska lite samt att jag personligen oftast föredrar att se sådant jag inte sett tidigare. Så jag kan förstå det men tror inte bliuray samlande är något för mig, känner inte behovet (ännu varje fall...). TV, sport och filmtittande har också tyvärr börjat bli ganska dyrt samt rörigt med alla olika leverantörer och on-demand tjänster men en separat diskussion. Streamingtjänsterna för musik ligger som sagt ljusår framför motsvarande filmtjänster, går inte ens att jämföra vilket möjligen är ett argument till att fortfarande äga fysiska ex av film. Vore ju trevligt om det kommer mera Spotify / Tidal liknande tjänster även för film, osäker på vem som kommit längs i dagsläget, iTunes? (jag är ingen Apple användare själv). H-vete vad bra jag är på att svamla och delvis gå OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Är ju en skräckfilm fan men har vissa klassiker i 4K bl.a: Sista natten med gänget, Kanonerna på Navarone, Delta gänget (Animal House). Blev en beställning idag på Aquaman 1 (har den i SDR version men undervattens scenerna måste se bra fantastiska ut i 4K) å 4K Exorcisten Believer, blev 666 kr.

Du trackar ner på Arrival, en av de bästa sci-fi filmerna någonsin, och den svenska ikonen Det sjunde inseglet, men BETALAR för fakking Aquaman?! Tur att man kan ha olika smak

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Du trackar ner på Arrival, en av de bästa sci-fi filmerna någonsin, och den svenska ikonen Det sjunde inseglet, men BETALAR för fakking Aquaman?! Tur att man kan ha olika smak

Tänkte faktiskt samma. 🙂 Arrival har dessutom den bästa soundtracken ever och på min hemmabio låter det makalöst. 👌

Jag såg den också på bio med en kompis som trodde att det skulle vara en action sci-fy med massa aliens & pang, pang. Han var SÅ besviken...😄

Permalänk
Medlem

Netflix är bara en källa till ångest. Man sitter där på lördagkvällen, barnen har lagt sig och äntligen ska få slappa till en bra film. Drar igång Netflix och börjar bläddra. Hittar ingenting som verkar intressant, drar igång en film på måfå för att klockan börjar bli mycket, tittar en stund innan man inser att det är en riktig skitfilm och stänger av. Bläddrar lite till, men slutar alltid med att man ser ett gammal avsnitt av Seinfeld som man redan sett 100 ggr. Jag måste vara Netflix drömkund. Bara betala för ingenting.

Kan däremot rekommendera SVT Play som kanske inte har de nyaste filmerna, men deras urval är ofta riktigt bra. Inte sällan är det filmer som man aldrig skulle ha hittat eller sett någon annanstans, men som ändå är av riktigt hög kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Kan däremot rekommendera SVT Play som kanske inte har de nyaste filmerna, men deras urval är ofta riktigt bra. Inte sällan är det filmer som man aldrig skulle ha hittat eller sett någon annanstans, men som ändå är av riktigt hög kvalité.

Ett annat "gratis"-alternativ är Viddla som många bibliotek är anslutna till.

Permalänk

Anspråkslös och pretentiös. Det är två ord.

Visa signatur

NES.

Permalänk

Vill man fysiskt äga film idag utan att behöva betala orimliga summor pengar för privilegiet så är den bästa kompromissen att köpa två blu-rays för 99 spänn på ICA Maxi, eller att hitta dem billigt online. Och sedan rippa dem och streama dem på lokala nätverket med Plex eller Jellyfin. I värsta fall har jag även en diskläsare i min Xbox One S.

Om folk inte åtminstone handlar det som finns så kommer kommer det en vacker dag inte att finnas några fysiska releaser mer.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Precis som att vinylskivan har en renässans tror jag så småningom även fysisk film kommer få det. När det sker törs jag dock inte spekulera i.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Vill man fysiskt äga film idag utan att behöva betala orimliga summor pengar för privilegiet så är den bästa kompromissen att köpa två blu-rays för 99 spänn på ICA Maxi, eller att hitta dem billigt online. Och sedan rippa dem och streama dem på lokala nätverket med Plex eller Jellyfin. I värsta har jag även en diskläsare i min Xbox One S.

Om folk inte åtminstone handlar det som finns så kommer kommer det en vacker dag inte att finnas några fysiska releaser mer.

Å vilka filmer hittar du på ICA Maxi (finns bara ICA där jag bor å inga Blu ray filmer säljs här) som är värt att köpa. Dussintals med Disney filmer, gamla filmer som ingen vill ha. Brukar för det mesta köpa 4K (om filmen finns i 4K) på CDON. Har en 4K Blu ray (Reavon X110), en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E å en hemmabio reciever (Atmos/DTS:X 5.2.2). Fattar inte varför vissa folk skryter om att dom rippar å har sig. Hade jag gjort detta, hade jag hållt tyst om detta. Jag är faktiskt lite stolt över min 4K Blu ray samling (skryt).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Å vilka filmer hittar du på ICA Maxi (finns bara ICA där jag bor å inga Blu ray filmer säljs här) som är värt att köpa. Dussintals med Disney filmer, gamla filmer som ingen vill ha. Brukar för det mesta köpa 4K (om filmen finns i 4K) på CDON. Har en 4K Blu ray (Reavon X110), en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E å en hemmabio reciever (Atmos/DTS:X 5.2.2). Fattar inte varför vissa folk skryter om att dom rippar å har sig. Hade jag gjort detta, hade jag hållt tyst om detta. Jag är faktiskt lite stolt över min 4K Blu ray samling (skryt).

Vad är det för fel att rippa? Skulle inte vara förvånad om min 4k samling är minst lika fin - och betydligt mindre sliten än din.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Å vilka filmer hittar du på ICA Maxi (finns bara ICA där jag bor å inga Blu ray filmer säljs här) som är värt att köpa. Dussintals med Disney filmer, gamla filmer som ingen vill ha. Brukar för det mesta köpa 4K (om filmen finns i 4K) på CDON. Har en 4K Blu ray (Reavon X110), en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E å en hemmabio reciever (Atmos/DTS:X 5.2.2). Fattar inte varför vissa folk skryter om att dom rippar å har sig. Hade jag gjort detta, hade jag hållt tyst om detta. Jag är faktiskt lite stolt över min 4K Blu ray samling (skryt).

Det säger sig självt att blu-rays för tjugo spänn inte kommer att vara den senaste releasen. Därav "kompromiss". Vill man absolut betala 300 Kr för de senaste filmerna på UltraHD så skall man göra det. Själv går jag hellre på bio för de pengarna eftersom det alltid kommer att vara en bättre upplevelse än hemma för de filmer som förtjänar det.

Att rippa för egen konsumption är vad jag vet inte olagligt. Det är väl tom så att vi betalar extra på i princip all lagringmedia för att kompensera rättighetsinnehavare för detta?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Det säger sig självt att blu-rays för tjugo spänn inte kommer att vara den senaste releasen. Därav "kompromiss". Vill man absolut betala 300 Kr för de senaste filmerna på UltraHD så skall man göra det. Själv går jag hellre på bio för de pengarna eftersom det alltid kommer att vara en bättre upplevelse än hemma för de filmer som förtjänar det.

Att rippa för egen konsumption är vad jag vet inte olagligt. Det är väl tom så att vi betalar extra på i princip all lagringmedia för att kompensera rättighetsinnehavare för detta?

Finns ingenting som säger att man får rippa filmer eller göra kopior på spelen som man äger jag hade ett långt samtal med en viss Henrik Pontèn om det för många år sedan..

Permalänk
Skrivet av Hackers:

Finns ingenting som säger att man får rippa filmer eller göra kopior på spelen som man äger jag hade ett långt samtal med en viss Henrik Pontèn om det för många år sedan..

Jag hittar inget som skulle tala emot min ansats? Inte ens på copyswedes egen hemsida:

https://www.copyswede.se/2018/07/vad-ar-privatkopiering-5-fra...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag hittar inget som skulle tala emot min ansats? Inte ens på copyswedes egen hemsida:

https://www.copyswede.se/2018/07/vad-ar-privatkopiering-5-fra...

Skydd för tekniska åtgärder
52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

https://lagen.nu/1960:729#P52dS1

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller