Helgsnack: Vilka prylar har du alltid med dig?

Permalänk
Medlem

Oj, det varierar lite, nu när det är varmare ute tar jag inte alltid jackan.

Mobiler är med, har en smartphone och en härlig Ericsson W890 för samtal (nostalgitripp)
Nödmedicin, plånbok, nycklar.
Ska jag iväg på längre äventyr följer det med vikbart tangetbord till luren också för att kunna lösa enklare jobbproblem som kan dyka upp.
I byxorna sitter alltid penna, anteckningsblock, fickplampa och mini-tumstock (man behöver mäta saker ibland, även ute på äventyr).
Nyligen tillfört ett multiverktyg, köpte lite bättre märke som kunde tas isär och tog bort knivbladet.

I jackan finns blocknyckel av variant 10 och 13, de har legat där hela vintern och efter ett tag blev det så roligt att jag glömt dem där att de fick ligga kvar.
Ni som har bilar vet vad 10 och 13 betyder när man saknar dem, lite småskoj att man drar fram en i de mest oväntade situationerna när en polare behöver en just då 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Oj, det varierar lite, nu när det är varmare ute tar jag inte alltid jackan.

Mobiler är med, har en smartphone och en härlig Ericsson W890 för samtal (nostalgitripp)
Nödmedicin, plånbok, nycklar.
Ska jag iväg på längre äventyr följer det med vikbart tangetbord till luren också för att kunna lösa enklare jobbproblem som kan dyka upp.
I byxorna sitter alltid penna, anteckningsblock, fickplampa och mini-tumstock (man behöver mäta saker ibland, även ute på äventyr).
Nyligen tillfört ett multiverktyg, köpte lite bättre märke som kunde tas isär och tog bort knivbladet.

I jackan finns blocknyckel av variant 10 och 13, de har legat där hela vintern och efter ett tag blev det så roligt att jag glömt dem där att de fick ligga kvar.
Ni som har bilar vet vad 10 och 13 betyder när man saknar dem, lite småskoj att man drar fram en i de mest oväntade situationerna när en polare behöver en just då 😁

Tack för inspirationen. Tanken har inte ens slagit mig att bara montera bort kniven. Är det någon mer påkostad modell? Typ Leatherman eller liknande. Har ett lite billigare multiverktyg som jag gillar men kan inte förmå mig att ta bort kniven på just den, perfekt kniv för ett multiverktyg så bättre ha den intakt tills den behövs tänker jag.

Sneglat lite på pennor men inbyggd linjal. Inte speciellt lång, men plats för någon bits i pennan, bläck och sådant. Penna vill man ju ändå ha. Nu gillar jag iofs Frixion men en extra penna tar ju inte så mycket utrymme. Ficklampan har ramlat ur nyckelknippan med. Alltid bra att ha något sådant tillgängligt. Vinterjackan har en ganska kraftig ficklampaa men lite osmidigt nu på våren/sommarn.

Gillar att du har med en äldre telefon med, man ska ju inte underskatta saker som kanske ger välbehag och i ditt fall nostalgi. För samtal fungerar ju det mesta (tills de monterar ner nätverket dessa kan använda).

Given uppdutt, ha en fin dag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har alltid med mig mitt Multipass

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

Telefon
Plånbok
Nycklar
Armbandsur
Kamera

Nästan alltid i alla fall. Har inte med kameran till jobbet eller Ica, men i stort sett alltid när jag ska någonstans på fritiden. Promenad, cykla till en vän eller åka på någon resa. Spelar ingen roll, någon kamera är med.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Fyra saker är alltid med:
Mobil
Armbandsur (mekaniskt)
Plektrum (Dunlop Max-Grip .73 och .88)
Korthållare

Nästan alltid hörlurar. Men frågan var vad som alltid var med, så det räknas inte...

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Standarduppsättningen, kameran i mobilen är så pass bra att jag saknar aldrig en riktig kamera att ta med mig.

Permalänk
Medlem

Snus, Korthållare, mobil och en fällkniv om jag inte ska in till stan vill säga.

Bor i norrland så det är väl godkänt med kniv?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Skrivet av Tachiyon:

Har alltid med mig mitt Multipass

Multipass!

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Har du fickkniv med dig dagligen? Tänker på knivlagen men ärligt talat är jag lite osäker på hur den ser ut.

Kan personligen tycka att man bör få ha en med sig. Vi snackar intemachetes direkt.
Typ den där "julfilmen" som SVT brukar visa när kidsen springer runt med kniv. Kan du vissla johanna? Ibland var det bättre förr.

Den ligger i ryggsäcken så det borde vara tillåtet. Jag kan ju inte dra fram den på en sekund precis så farbror polisen borde inte ha några större funderingar.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Den ligger i ryggsäcken så det borde vara tillåtet. Jag kan ju inte dra fram den på en sekund precis så farbror polisen borde inte ha några större funderingar.

Låter vettigt iofs.
Som du säger, ligger den så pass att man inte kan dra fram den snabbt så är det skillnad om man går med kniven hängande i bältet eller liknande. Nu är jag iofs varken jurist eller polis dock men tycker ändå det är en enorm skillnad.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tack för inspirationen. Tanken har inte ens slagit mig att bara montera bort kniven. Är det någon mer påkostad modell? Typ Leatherman eller liknande. Har ett lite billigare multiverktyg som jag gillar men kan inte förmå mig att ta bort kniven på just den, perfekt kniv för ett multiverktyg så bättre ha den intakt tills den behövs tänker jag.

Sneglat lite på pennor men inbyggd linjal. Inte speciellt lång, men plats för någon bits i pennan, bläck och sådant. Penna vill man ju ändå ha. Nu gillar jag iofs Frixion men en extra penna tar ju inte så mycket utrymme. Ficklampan har ramlat ur nyckelknippan med. Alltid bra att ha något sådant tillgängligt. Vinterjackan har en ganska kraftig ficklampaa men lite osmidigt nu på våren/sommarn.

Gillar att du har med en äldre telefon med, man ska ju inte underskatta saker som kanske ger välbehag och i ditt fall nostalgi. För samtal fungerar ju det mesta (tills de monterar ner nätverket dessa kan använda).

Given uppdutt, ha en fin dag.

Multiverktyget var en från Amazon. Jag letade efter en som hade skruvar i lederna, denna har torx-skruvar som håller i alla verktyg. Ersatte knivbladet med en 5mm bricka. Kostade 3-400 nånstans, men det finns fler alternativ.

Vanlig knapp-lur är fint, W890 har blåtand också så den går på samma headset som min vanliga lur, kör firman på 890 så det är smidigt. Här i norrut kommer 2G vara kvar ett tag till, det kommer åtminstone vara igång till 2025-12-31.
Finns nyare knapp-lurar att köpa, men ingen är så pass smidig som W890 eller Ericssons T66
Laddar en gång i veckan 😁

Har en Nokia också jag skiftar mellan.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Mobil, AirPods, Sony 1000XM4, plånkan, nycklar.
Om väska medhavs brukar det alltid ligga en powerbank och annat bra-att-ha kablage.

Permalänk
Medlem

Nycklar, plånbok, kamera och en powerbank.
Mobilen råkar jag dessvärre glömma hemma allt som oftast, åtminstone så ofta jag vågar och till skillnad mot många av mina jämnåriga tycks jag bli allt modigare med åren...

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

I byxfickan

  • Nycklar

  • korthållare

  • Liten ficklampa

  • Mobil

På armen klocka

Vad som finns i jackan variera över årstiderna, men där följer alltid med ett par trådlösa hörlurar och annat smått bra att ha.

I väskan, liten första förbandväska, vatten, något att äta, powerbank, multiverktyg.

Permalänk
Medlem

Nycklar.
Jobbtelefon.
Mobil med IEM om jag promenixar, annars får den gott stanna hemma.
Korthållare.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Har alltid mina nycklar och min telefon, samt plånbok och hörlurar med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybson:

Vad är det för en multitool? Har själv en liten Classic SD i fickan.

Trevligt Jag tittade f.ö på en Victorinox Swisschamp för ett tag sedan men det blev inget köp. Främst tången jag var ute efter men Victorinox är ju fina grejer oavsett så det kliade rätt bra.

Den här är det. Kompakt liten sak och mycket stadig.

Det är 3 verktyg bakom korkskruven som inte syns. 2 sylar och en stjärnmejsel.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

(För den som vill läsa mer om vad som tillåts gällande det, ni kan läsa här: https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-bara-fickkniv-... ).

Svaret är från 2019, knivlagen har skärpts sen dess.

Den är dock fortfarande uselt formulerad.
Man får inte ha kniv på allmän plats om man inte har behov av det och vad som är behov är luddigt och odefinierat.

https://lagen.nu/1988:254

Ontopic, vilka prylar som är med beror mycket på vad jag ska göra men telefonen plus körkort/kreditkort i fodralet, nycklar och snus är basen iaf

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Mobilen, nycklar, korthållare och bluetoothhörlurar är alltid med när jag lämnar hemmet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Plånbok med kort o kontanter.
Nycklar med förankring i hålet för skärp
Mobil

På jobb tar jag med glasögon också d vi kanske ska köra till nya platser.

Skrivet av THB:

Nalle med korthållare, nyckelknippa och kläder.

Ingen har nämnt kläder men jag kan lova dig att det inte beror på att halva SweC är blottare 😝

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]