Sälja hemsidor åt småföretag

Permalänk
Medlem

Sälja hemsidor åt småföretag

Hej alla!

Jag har haft tanken med att sälja hemsidor på sidan av. Skulle detta vara lagligt? Och om man skulle sälja en hemsida, är det jag som får sköta underhållet för den, eller går det lösa på något annat sätt?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Om du betalar alla skatter och avgifter är det lagligt.

Du kan komma överens med din kund hur kontraktet angående löpande underhåll ser ut. Jag föreslår att du tar betalt för det och inte gör det gratis

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte vara lagligt? Du måste dock skaffa F-skattsedel och momsdeklarera mm för att vara legitim s.a.s.

Skulle dock säga att du är 20+ år för sent ute för detta. Intresset för en tjänst som denna är tämligen liten, särskilt då de flesta kan göra något själv i wordpress eller liknande som passar deras enkla behov helt gratis.

Det är när behovet är något mer avancerat som företagare anlitar någon att göra detta och det innebär i regel även underhåll och frågan är om du kan ta på dig ett sådant uppdrag och leverera det som önskas.

Typo
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du betalar alla skatter och avgifter är det lagligt.

Du kan komma överens med din kund hur kontraktet angående löpande underhåll ser ut. Jag föreslår att du tar betalt för det och inte gör det gratis

Okej jag förstår, vilka summor skulle detta röra sig om? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Varför skulle det inte vara lagligt? Du måste dock skaffa F-skattsedel och momsdeklarera mm för att vara legitim s.a.s.

Skulle dock säga att du är 20+ år för sent ute för detta. Intresset för en tjänst som denna är tämligen liten, särskilt då de flesta kan göra något själv i wordpress eller liknande som passar deras enkla behov helt gratis.

Det är när behovet är något mer avancerat som företagare anlitar någon att göra detta och det innebär i regel även underhåll och frågan är dom kan ta på dig ett sådant uppdrag och leverera det som önskas.

Aa jag förstår, kanske är lite sent ute med detta. Kanske är mer lönsamt att lägga ut sig på Fiverr eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Aa jag förstår, kanske är lite sent ute med detta. Kanske är mer lönsamt att lägga ut sig på Fiverr eller liknande.

Vad kan du? Vad har du jobbat på? Har du något projekt som du kan visa upp?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Aa jag förstår, kanske är lite sent ute med detta. Kanske är mer lönsamt att lägga ut sig på Fiverr eller liknande.

Du behöver framförallt prover som visar vad du kan först och främst, sedan är referenser från tidigare kunder viktiga på en sådan plattform.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Okej jag förstår, vilka summor skulle detta röra sig om? ^^

Ett tips är att räkna på ungefär hur lång tid saker tar och hur mycket du vill ha i lön+sociala avgifter etc.

Exempel:
Du bygger en sida för xx kronor, fakturerar och får betalt av kund. Två månader senare vill de uppdatera lite info, då har du följande prislista:
- Mindre ändringar 1000 kr +moms
- Mellan ändringar 2000 kr +moms
- Stora ändringar 4000 kr +moms
- Skitstora ändringar eller i princip en ny hemsida MASSA pengar +moms

I varje kategori får du bestämma dig för hur många timmar du vill lägga för respektive summa. De frågar dig "vi vill ändra info på sidfoten och lite produkttext". Sidfoten tar dig 1h och produkttexten tar dig kanske 2h. Totalt 3h. Anser du att det är en mindre eller mellan ändring? Eller är det en liten+mellan ändring för totalt 3000 kr +moms? DU berättar för kund vid varje förfrågan i vilken prisklass de hamnar och så får de godkänna innan du påbörjar arbetet. Undvik avtal med viten för det suger om du skulle bli utsatt för ett sådant.

Tänk på att pengarna ska betala för din tid, arbetsgivaravgifter som är ytterligare 31,42 % av din grundlön, eventuell mjukvara och hårdvara att arbeta på, en tjänst att bokföra och att fakturera ifrån, en webdomän att ha en mail på (ser proffisagre ut med kontakt@grodfan.se än @gmail.com).

Sätt även ett slutdatum för när din serviceskyldighet upphör. Typ efter X år så du inte är förpliktigad att utföra detta för evigt, både för din skull, men även för din kund så att de VET att ditt samarbete inte varar för evigt. Det ger dig även en chans att uppdatera din prislista efter säg 2 år.

EDIT:
Det är kul och inte så svårt att bli egenföretagare som man tror. I början är det läskigt men när första fakturan är skickad (och betald av kund) så är det en mäktig känsla! Efter 1-2 år så inser man hur mycket mer man kan göra! Bygger du hemsidor så kan du i princip motivera att köpa all din framtida datorhårdvara momsfritt på företaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du behöver framförallt prover som visar vad du kan först och främst, sedan är referenser från tidigare kunder viktiga på en sådan plattform.

Ja det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad kan du? Vad har du jobbat på? Har du något projekt som du kan visa upp?

Gick dataingejörsprogrammet(exjobbet kvar, klar förhoppningsvis till Maj). Men har fått lite erfarenheter inom Java, React, Bootstrap, SpringBoot. Håller på nu med projekt i Svelte, för att testa ramverket. Har väl lite skolprojekt som man kan visa men försöker göra lite egna projekt nu som man kan visa upp. Är väl bra att försöka bygga upp ett portfolio som är vettigt. Githuben just nu är väldigt stökig ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Ett tips är att räkna på ungefär hur lång tid saker tar och hur mycket du vill ha i lön+sociala avgifter etc.

Exempel:
Du bygger en sida för xx kronor, fakturerar och får betalt av kund. Två månader senare vill de uppdatera lite info, då har du följande prislista:
- Mindre ändringar 1000 kr +moms
- Mellan ändringar 2000 kr +moms
- Stora ändringar 4000 kr +moms
- Skitstora ändringar eller i princip en ny hemsida MASSA pengar +moms

I varje kategori får du bestämma dig för hur många timmar du vill lägga för respektive summa. De frågar dig "vi vill ändra info på sidfoten och lite produkttext". Sidfoten tar dig 1h och produkttexten tar dig kanske 2h. Totalt 3h. Anser du att det är en mindre eller mellan ändring? Eller är det en liten+mellan ändring för totalt 3000 kr +moms? DU berättar för kund vid varje förfrågan i vilken prisklass de hamnar och så får de godkänna innan du påbörjar arbetet. Undvik avtal med viten för det suger om du skulle bli utsatt för ett sådant.

Tänk på att pengarna ska betala för din tid, arbetsgivaravgifter som är ytterligare 31,42 % av din grundlön, eventuell mjukvara och hårdvara att arbeta på, en tjänst att bokföra och att fakturera ifrån, en webdomän att ha en mail på (ser proffisagre ut med kontakt@grodfan.se än @gmail.com).

Sätt även ett slutdatum för när din serviceskyldighet upphör. Typ efter X år så du inte är förpliktigad att utföra detta för evigt, både för din skull, men även för din kund så att de VET att ditt samarbete inte varar för evigt. Det ger dig även en chans att uppdatera din prislista efter säg 2 år.

EDIT:
Det är kul och inte så svårt att bli egenföretagare som man tror. I början är det läskigt men när första fakturan är skickad (och betald av kund) så är det en mäktig känsla! Efter 1-2 år så inser man hur mycket mer man kan göra! Bygger du hemsidor så kan du i princip motivera att köpa all din framtida datorhårdvara momsfritt på företaget

Tack för info, mycket matnyttigt! "Undvik avtal med viten", lust att förklara detta? ^^ haha ja grodfan@gmail är nog inte det bästa.

Permalänk

Hej
Jag jobbade med att sälja hemsidor redan 2007-2008 i uppsala, kan säja att det var trög jobbat, men till dom företag jag/vi sålde till blev väldigt nöjda.
man får lägga mycket tid till förarbetet och marknadsundersöka före innan man kan börja att sälja. Annars så är din prisbild lite för billig, det finns ju it konsulter som tar 2500:- per timme när dom ska göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Ett tips är att räkna på ungefär hur lång tid saker tar och hur mycket du vill ha i lön+sociala avgifter etc.

Exempel:
Du bygger en sida för xx kronor, fakturerar och får betalt av kund. Två månader senare vill de uppdatera lite info, då har du följande prislista:
- Mindre ändringar 1000 kr +moms
- Mellan ändringar 2000 kr +moms
- Stora ändringar 4000 kr +moms
- Skitstora ändringar eller i princip en ny hemsida MASSA pengar +moms

I varje kategori får du bestämma dig för hur många timmar du vill lägga för respektive summa. De frågar dig "vi vill ändra info på sidfoten och lite produkttext". Sidfoten tar dig 1h och produkttexten tar dig kanske 2h. Totalt 3h. Anser du att det är en mindre eller mellan ändring? Eller är det en liten+mellan ändring för totalt 3000 kr +moms? DU berättar för kund vid varje förfrågan i vilken prisklass de hamnar och så får de godkänna innan du påbörjar arbetet. Undvik avtal med viten för det suger om du skulle bli utsatt för ett sådant.

Tänk på att pengarna ska betala för din tid, arbetsgivaravgifter som är ytterligare 31,42 % av din grundlön, eventuell mjukvara och hårdvara att arbeta på, en tjänst att bokföra och att fakturera ifrån, en webdomän att ha en mail på (ser proffisagre ut med kontakt@grodfan.se än @gmail.com).

Sätt även ett slutdatum för när din serviceskyldighet upphör. Typ efter X år så du inte är förpliktigad att utföra detta för evigt, både för din skull, men även för din kund så att de VET att ditt samarbete inte varar för evigt. Det ger dig även en chans att uppdatera din prislista efter säg 2 år.

EDIT:
Det är kul och inte så svårt att bli egenföretagare som man tror. I början är det läskigt men när första fakturan är skickad (och betald av kund) så är det en mäktig känsla! Efter 1-2 år så inser man hur mycket mer man kan göra! Bygger du hemsidor så kan du i princip motivera att köpa all din framtida datorhårdvara momsfritt på företaget

Problemet är att detta är en bransch det är oerhört svårt livnära sig på. Småföretagen vill inte spendera några pengar alls på sådant. De större företagen har stora krav på kvalité och leverans vilket kan vara svårt för en ensam person att klara. Jag jobbade med detta på 90-talet när det var ganska lätt men bara ett par år in på 00-talet så märktes en tydlig förändring. Idag skulle jag inte ens försöka mig på något som detta, bortsett från mindre jobb för bekanta och föreningar jag själv är aktiv inom.

Det sagt. Vill man ändå göra ett försök så ska man självklart göra det men man måste vara beredd på att det kan vara oerhört trögt i början. De där första kunderna är de allra svåraste hitta och man måste göra dem så nöjda de bara kan bli för att få draghjälpen av att de pratar väl om ens tjänster.

Just nu är det dock tveksamt om det är rätt tidpunkt då ekonomin är på nedåtgående. Det första företagen brukar dra in på när det börjar gå trögt är marknadsföring. Motsägelsefullt egentligen men det är en post som märks väldigt tydligt på utgiftskontot rent kortsiktigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att fokusera på något annat. Just nu verkar varenda kotte bygga en wrapper runt Chat GPT-apiet och kalla det ett bolag. Hitta en nisch bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Tack för info, mycket matnyttigt! "Undvik avtal med viten", lust att förklara detta? ^^ haha ja grodfan@gmail är nog inte det bästa.

Jag jobbar som teknisk konsult med grundvattenfrågor på ett väldigt stort konsultbolag. Vissa projekt vi har åt, låt oss säga till Trafikverket, där har vi kanske 30k i vite löpande för varje vecka vi är försenade med en leverans. Nu är det ofta projekt där budgeten är mellan 300k till ett par miljoner så vitet är i relation till det.

Ibland så blir det en vitesdiskussion man helst sluppit där vi blivit sena med leverans av dokument för att beställaren tar för lång tid på sig att svara på mail gång på gång. Då får vi förklara för dem att vi betalar inte vitet denna gången för det är ert eget fel att vi är sena. Ibland så har man bara sig själv att skylla och då får man snällt hosta upp pengarna.