Windows 11 på äldre datorer får snart hårdare systemkrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Mitt 775 system med win11 på nvme ssd kör mer snappy än vad win10 gjorde. dock bara min upplevelse, inte kört någon youtube video benchmark direkt. för lat att installera om win10 för att ens testa, funkar prima som det är nu.

Well grabben när han hade en i5 750 va helt ok om man bara använde utforskaren eller paint, men så fort man drog upp chrome eller edge med en video igång och några tabbar så fick cpun det otroligt jobbigt, även mitt 1366 system med en 6 kärnig xeon hade det extremt jobbigt med sånt som på en modern dator knappt får cpun att klocka upp ordentligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well grabben när han hade en i5 750 va helt ok om man bara använde utforskaren eller paint, men så fort man drog upp chrome eller edge med en video igång och några tabbar så fick cpun det otroligt jobbigt, även mitt 1366 system med en 6 kärnig xeon hade det extremt jobbigt med sånt som på en modern dator knappt får cpun att klocka upp ordentligt.

Båda systemen körde SSD väl? och mycket RAM? (8gb max på ddr2 i mitt system).

HDD och/eller lite ram blir snabbt flaskhals. installera valfritt OS på en hdd även på modern dator är en sorts tortyr lol.

tror jag har kollat 720p youtube och spelat typ disneys dreamlight valley på den (9800gtx lol) det gick OK. men bäst lirar den såklart sånt som man skulle spelat på XP/win7. Overlord är inget problem alls. vardagliga sysslor, slösurf och packa upp arkiv och sånt funkar fint.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well grabben när han hade en i5 750 va helt ok om man bara använde utforskaren eller paint, men så fort man drog upp chrome eller edge med en video igång och några tabbar så fick cpun det otroligt jobbigt, även mitt 1366 system med en 6 kärnig xeon hade det extremt jobbigt med sånt som på en modern dator knappt får cpun att klocka upp ordentligt.

Mycket konstigt.

Det här är min 15 år gamla arbetsworkstation med socket 1366 och en Xeon X5670 som inte ens är överklockad.
Firefox med en massa tabs samt Discord som är med i typ 20 servrar

Systemet känns aldrig det minsta segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Systemet känns aldrig det minsta segt.

Du kör dock inte Windows 11?

Min gamla iMac från 2010 med 12GB RAM och en i3 550 kör Windows 10 Version 1703 och även där flyter allt på fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kör dock inte Windows 11?

Min gamla iMac från 2010 med 12GB RAM och en i3 550 kör Windows 10 Version 1703 och även där flyter allt på fint

Nä just den här burken kör Windows 10. Det är lite bök att installera Windows 11 utan UEFI men prestandan skiljer sig inte märkbart. Jag kör Windows 11 på en annan workstation med en Sandy Bridge-E Xeon som har liknande prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Har Win11 någon bevisad säkerhetseffekt jämfört med tex Win10? För en privat Sweclocker?

SChannel får stöd för TLS 1.3, vilket betyder att Windows applikationer som inte använder sin egen TLS lösning kan använda TLS 1.3.

Webbläsare har typiskt sin egna lösning, de flesta andra applikationer har det inte.

Permalänk
Medlem

Känns som en icke-nyhet. Som tidigare sagt så förändrar detta ingenting, förutom att de har börjat använda en instruktion som de tidigare inte använt. Som har funnits hur länge som helst.

Lol?

https://vaibhavsagar.com/blog/2019/09/08/popcount/

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Som svar på frågan i artikeln. Jag kan inte ens uppgradera på min moderna dator. Fast jag har gjort allt enligt instruktioner.

Nånting har jag väl gjort fel. Men jag tänker inte försöka igen förrän jag måste installera en clean install.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Känns som en icke-nyhet. Som tidigare sagt så förändrar detta ingenting, förutom att de har börjat använda en instruktion som de tidigare inte använt. Som har funnits hur länge som helst.

Lol?

https://vaibhavsagar.com/blog/2019/09/08/popcount/

jo men det brukar ju bli skit när man börjar "kräva" en ny instruktion. kommer ihåg när No mans sky behövde sse3 eller vad det hette och AMD's Bulldozer eller vad det var inte hade det och det blev massa gnäll. så fick de släppa updatering kompilerad utan sse3 och så fick alla med intel-prollar -20% prestanda eller nåt.

så var drar man gränsen? finns kanske instruktioner som kan ge mer vinst och begränsa till ännu modernare... lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

hahahhaha. Linux är nu officiellt 85%- chromeos och steamos är ju arch. Windows är döende.

Går väl fortfarande inte att muxa cmd i windows. djävla skäp-

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

jo men det brukar ju bli skit när man börjar "kräva" en ny instruktion. kommer ihåg när No mans sky behövde sse3 eller vad det hette och AMD's Bulldozer eller vad det var inte hade det och det blev massa gnäll. så fick de släppa updatering kompilerad utan sse3 och så fick alla med intel-prollar -20% prestanda eller nåt.

så var drar man gränsen? finns kanske instruktioner som kan ge mer vinst och begränsa till ännu modernare... lol

Näääääää- Har du ingen historiebok? AMD var först med media extensions och 64bit.
3dnow vad deprekerat i fördel för ss* 3

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Som svar på frågan i artikeln. Jag kan inte ens uppgradera på min moderna dator. Fast jag har gjort allt enligt instruktioner.

Nånting har jag väl gjort fel. Men jag tänker inte försöka igen förrän jag måste installera en clean install.

nedgradera.
Min dator har 44 cores, 256gb ram och 18tb nvme. men nej windows kan inte installera.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kör dock inte Windows 11?

Min gamla iMac från 2010 med 12GB RAM och en i3 550 kör Windows 10 Version 1703 och även där flyter allt på fint

hurvas.... varför kör du inte macos eller linux?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Tja, jag kör Win11 och 10 dual boot och virtuellt. Har ju ingen monstermaskin men Win11 flyter på lika bra som 10, förutom filhanteraren - uppfattar den som mycket slöare i 11. Åtminstone med defaultinställningar, det kanske går att ändra.

Men, core2duo eller äldre har problem med vanliga webbsidor, man bör överväga någon slimmad Linux för dessa.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

hurvas.... varför kör du inte macos eller linux?

Hade en Windows-installation (Bootcamp) för att få högre FPS i spel. Både Diablo III och Guild Wars 2 gick varma på den maskinen en gång i tiden.

Annars är det macOS 10.13 High Sierra som rullar på den.

Tyvärr har senare macOS-versioner obefintligt stöd för ATI Radeon HD 5670.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Näääääää- Har du ingen historiebok? AMD var först med media extensions och 64bit.
3dnow vad deprekerat i fördel för ss* 3

https://steamcommunity.com/app/275850/discussions/1/360672383... AMD användare kunde inte köra spelet alls i början, för instruktionen fanns inte på deras CPU:er. kunde tydligen emuleras men gav dålig prestanda i spelet. så då sänkte man för alla istället. lol.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Joo det har jag

Kör Windows 11 på en gammal dator från 2013ish just nu. Ja det funkade ju inte ens att installera Win 11 på den först, men jag körde en version utan TPM check, så man lär väl kanske råka på patrull nu när senaste versionen släpps. Då är det väl slut med Windows för en annan. Ja jag har sprillans nya prylar som ligger, har allt utom processor, blir lite svårt med det när man har soc. Hursomhelst, jag kör Windows på en dator från 2013 nu, har även fått in det på en gammal bärbar häck från runt samma årtal..

Visa signatur

Hellbound73