Google rensar bort inaktiva konton från den 1 december

Permalänk
Melding Plague

Google rensar bort inaktiva konton från den 1 december

Användare med ett Google-konto som inte sett någon form av aktivitet på två år riskerar att bli av med det efter månadsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ajdå,

Permalänk
Medlem

Låter väl inte fel. Så borde alla gratistjänster fungera.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Snusfri

Har man inte använt ett konto på 2 år så har man nog ingen användning av det heller imho.
Vill man ha det kvar, logga in så har du det kvar i 2 år till, problem solved.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Problemet är att ju äldre man blir ju snabbare går tiden. 2år nu är typ 2 veckor för mig emot när jag gick i grundskolan

Jag har en drös olika tjänster genom Googlekonton och nu ska jag gå igenom alla. Men som sagt jag betalar okr för det.
T.ex på en tjänst, säg man har en kattlucka och man vill att man ska få ett mail med foto på katten och dens byte varje gång den går in. Detta går att fixa med ett Googlekonto.

Permalänk
Medlem

Dags att snipea fornamn.efternamn@gmail.com!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är att ju äldre man blir ju snabbare går tiden. 2år nu är typ 2 veckor för mig emot när jag gick i grundskolan

Jag har en drös olika tjänster genom Googlekonton och nu ska jag gå igenom alla. Men som sagt jag betalar okr för det.
T.ex på en tjänst, säg man har en kattlucka och man vill att man ska få ett mail med foto på katten och dens byte varje gång den går in. Detta går att fixa med ett Googlekonto.

Om du har en applikation som i sin tur använder ett gmailkonto för att skicka mail så sker ju en inloggning vilket triggar att det är aktivt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Om du har en applikation som i sin tur använder ett gmailkonto för att skicka mail så sker ju en inloggning vilket triggar att det är aktivt.

Ja vissa är såna. Andra är att jag skickar till Google som skickar mailet vidare.
Nå tack för påpekandet att det inte är så farligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om du har en applikation som i sin tur använder ett gmailkonto för att skicka mail så sker ju en inloggning vilket triggar att det är aktivt.

Skulle nog logga in en gång till bara för att. Finns nog tokens och grejer som kan överleva länge utan att en faktisk inloggning sker

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle nog logga in en gång till bara för att. Finns nog tokens och grejer som kan överleva länge utan att en faktisk inloggning sker

Mjo, jag har 28 stycken Google-konton som jag fortfarande använder (som forward:ar till mitt huvudkonto) som jag tänker logga in på och ladda upp en YouTube-video på, bara för att vara säker. Ingen av dem har fått en varning om rensning, men som du säger, "bara för att".

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Hoppas att uppdatera genom Aurora Store godkänns som användning, för det är det enda mitt Google-konto används för.

Permalänk
Medlem

Tack. Loggat in på gmailet som jag av säkerhetskäl aldrig använder men som man måste ha för att uppdatera apparna i mina tre androider i playbutiken. T ex måste man nu ha det säkerhetstekniskt undermåliga och bedragarvänliga mobiltBankID för att kunna logga in på massor av ställen. Lösenord funkar inte längre.

Var bland det första att skaffa gmail men när de skippade att vara "goda" och blockerade en inloggning i tunnelbanan med min sonyericsson-knapptelefon för att de inte kände igen inloggningsplatsen bytte jag till mail.com. När sedan de också började samla info för att sälja blev det protonmail.

Behöver väl inte ens säga att mitt nuvarande gmail-konto är fake. Men det funkar eftersom jag bara använder wifi i androiderna och aldrig av säkerhetsskäl stoppat i ett simkort. Det lär vara då google går i spinn och de är avstängda när de inte används.
Nokia knapptelefon för sms o samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Dags att snipea fornamn.efternamn@gmail.com!

Blir e-post-adresserna verkligen tillgängliga igen dock? Det har jag ytterst svårt att tro. Hade ju varit en ofattbart enorm säkerhetsrisk.

Hade varit trevligt dock att komma över en bra gmail adress

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har man inte använt ett konto på 2 år så har man nog ingen användning av det heller imho.
Vill man ha det kvar, logga in så har du det kvar i 2 år till, problem solved.

Loggade nyligen (denna månad) in på all mina googlekonton för att just förlänga livstiden på dem.
Vet inte vilka som fortfarande har aktiva kopplingar och vilka jag skulle kunna radera.

Hade jag från början (om det nu fanns i början) skapat mina google konton smartare hade jag haft färre konton, så istället för 20+ konton hade man haft ett eller två max och sedan utökat med +ALIAS på dem istället.

mail@gmail.com -> mail+MMORPG1@gmail.com -> mail+MMORPG2@gmail.com osv, nu har man ett konto per spel och/eller ett konto per konto på ett spel.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Blir e-post-adresserna verkligen tillgängliga igen dock? Det har jag ytterst svårt att tro. Hade ju varit en ofattbart enorm säkerhetsrisk.

Hade varit trevligt dock att komma över en bra gmail adress

Ganska säker på att adresserna fortsätter att vara reserverade även om det inte längre finns något konto, precis som du är inne på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Blir e-post-adresserna verkligen tillgängliga igen dock? Det har jag ytterst svårt att tro. Hade ju varit en ofattbart enorm säkerhetsrisk.

Hade varit trevligt dock att komma över en bra gmail adress

Jao, jag har en Hotmailadress som någon annan nu har. Tänker inte outa den, men adressen var kort, ****@hotmail.com ; den använde jag inte på några år, sedan skulle jag logga in och den klagade på lösenord. Jaja, jag hade väl glömt, så försökte nollställa. Då såg jag att återställningstelefonen inte alls matchade mitt nummer (den visar ju sista 2 siffrorna så får man fylla i resten)

Så, adresser återanvänds åtminstone av Hotmail. Men jag vet inte hur många år jag inte använde kontot. Kan vara 3, eller 7, som sagt, kanske 13, åren går fortare när man blir äldre. (Jag skaffade kontot 1997, möjligen 1998)

Jag har nypt barnens namn på gmail, outlook och icloud, mitt eget är aningen för vanligt även om jag lyckades få det som förnamn.efternamn@telia.com en gång i tiden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Jao, jag har en Hotmailadress som någon annan nu har. Tänker inte outa den, men adressen var kort, ****@hotmail.com ; den använde jag inte på några år, sedan skulle jag logga in och den klagade på lösenord. Jaja, jag hade väl glömt, så försökte nollställa. Då såg jag att återställningstelefonen inte alls matchade mitt nummer (den visar ju sista 2 siffrorna så får man fylla i resten)

Så, adresser återanvänds åtminstone av Hotmail. Men jag vet inte hur många år jag inte använde kontot. Kan vara 3, eller 7, som sagt, kanske 13, åren går fortare när man blir äldre. (Jag skaffade kontot 1997, möjligen 1998)

Jag har nypt barnens namn på gmail, outlook och icloud, mitt eget är aningen för vanligt även om jag lyckades få det som förnamn.efternamn@telia.com en gång i tiden.

Kan tycka att det låter som din address kan ha blivit kapad iofs.

Outlook idag tillåter inte att återanvända alias har jag själv märkt. Raderar jag en är den raderad permanent. Lite jobbigt när aliaset som raderades inte var lika inaktiverad som jag trodde. Mitt orginal Steam-konto försvann den vägen. Inga nycklar jag har sparade för att kunna låsa upp den heller. Ingen jätteförlust, mer än åldern på kontot men lite typiskt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Blir e-post-adresserna verkligen tillgängliga igen dock? Det har jag ytterst svårt att tro. Hade ju varit en ofattbart enorm säkerhetsrisk.

Hade varit trevligt dock att komma över en bra gmail adress

Det är ju förstås sant! Nej, de lär ju förmodligen inte bli tillgängliga igen. Får hoppas att Google tänker längre än vad jag gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Kan tycka att det låter som din address kan ha blivit kapad iofs.

Outlook idag tillåter inte att återanvända alias har jag själv märkt. Raderar jag en är den raderad permanent. Lite jobbigt när aliaset som raderades inte var lika inaktiverad som jag trodde. Mitt orginal Steam-konto försvann den vägen. Inga nycklar jag har sparade för att kunna låsa upp den heller. Ingen jätteförlust, mer än åldern på kontot men lite typiskt.

Kan vara kapat, vet inte vilka lösenord jag hade förr, men inga andra mail har kapats så, tja. Har inte använt kontot till något vettigt. Tror det var lite High Chaparral-regler förr. Hotmail-konton rensades väl om man inte loggade in på en månad, raderades efter 3 månader utan inlogg, och allt vad det var.

Yahoo 2013 : Hurra, nu raderar vi gamla inaktiva adresser så du kan hitta en bra om du har tur! Länk på Archive.org

Microsoft : LOL, det har vi gjort länge! PC World Archive.org

Men, bra att de ändrat sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Troligen delvis en manöver för att kunna korrelera flera konton till samma fysiska person. Inloggning från samma IP från konton som varit inaktiva > n dagar under tidsperiod t = samma person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Loggade nyligen (denna månad) in på all mina googlekonton för att just förlänga livstiden på dem.
Vet inte vilka som fortfarande har aktiva kopplingar och vilka jag skulle kunna radera.

Hade jag från början (om det nu fanns i början) skapat mina google konton smartare hade jag haft färre konton, så istället för 20+ konton hade man haft ett eller två max och sedan utökat med +ALIAS på dem istället.

mail@gmail.com -> mail+MMORPG1@gmail.com -> mail+MMORPG2@gmail.com osv, nu har man ett konto per spel och/eller ett konto per konto på ett spel.

Tack för påminnelsen! Har faktiskt mmorpg1- mmorpg3 -minns inte vilken siffra jag sluta på. Inte använts på 15 år men nu är det dags att logga in!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Räknas det som att vara inloggad när man anslutit sin Androidtelefon till kontot? Jag använder aldrig gmail men är ju tvungen att skapa ett konto för att kunna använda telefonen. Överanalyserar jag problemställningen?

Permalänk
Medlem

Ah tack för tipset! Var nog över ett år sen eller längre sen jag loggade in på barnens konton, som de ska få när de blir äldre.

Permalänk
Medlem

Jag är själv på jakt efter en fornamn.efternamn@gmail.com och blev glad när jag såg nyheten, men ni har nog helt rätt i att adresserna borde vara reserverade för alltid.

Kan tycka att google och microsoft borde skapa lite nya "standard"-domäner lite då och då för att ge folk en chans. För just nu känns gmail, hotmail och outlook rätt crowded.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Räknas det som att vara inloggad när man anslutit sin Androidtelefon till kontot? Jag använder aldrig gmail men är ju tvungen att skapa ett konto för att kunna använda telefonen. Överanalyserar jag problemställningen?

Enligt 9to5google.com räknas det som inloggad. "Additionally, Google tells us that using a signed-in Android device is considered activity." Källa: https://9to5google.com/2023/05/16/google-account-delete/

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Enligt 9to5google.com räknas det som inloggad. "Additionally, Google tells us that using a signed-in Android device is considered activity." Källa: https://9to5google.com/2023/05/16/google-account-delete/

Tack så mycket