Hjälp med en ukrainsk flykting

Permalänk
Medlem

Hjälp med en ukrainsk flykting

Känner sedan en tid tillbaka en ukrainsk flykting som har en dotter som är mellan 3-5 år. Hon kom hit till Sverige till en mindre stad i april förra året och fick ganska snabbt efter både boende på ett gammalt vårdboende och timjobb inom kommunen.

Tidigare i somras blev hon meddelad att boendet hon bor på ska rivas eller läggas ner inom ett par månader och jag fick snabbt försöka hitta ett nytt boende åt henne i det fallet en hyreslägenhet, lättare sagt än gjort då många av dem som ligger ute har inflyttningsdatum många månader fram. Jag hittade en lägenhet åt henne och hennes dotter hos ett privat hyresbolag. Och det var här problemet började hopa sig.

Först får hon plötsligt inga jobb på arbetsplatsen kommunen givit henne som hon jobbat i över ett och halvt år snart två hos. Från gruppledaren får hon förklaringen att hon inte kan svenska och det är därför hon inte får något mer jobb. Men vänta lite nu hon har ju jobbat ett och ett halv år där och bara för ett par månader sedan gick man ut att ukrainare får läsa svenska på SFI denna termin vilket hon läser just nu. Veckorna gick och det har gått strax över en månad utan att hon fått max ett par dagar med städjobb. Hon har också fått två hyresfakturor den ena för innevarande månad och den andra en månad framåt. Hon har bara betala den första men inte den andra och det privata hyresbolaget börjar pressa henne. Detta borde jag ha fattat att de flesta skickar två fakturor så jag känner mig lite dum.

Jag har ringt runt till både kommunen hon är bosatt i och migrationsverket. Men de verkar inte ta något som helst ansvar. Hon har tjatat om jobb både till chefen som har ansvar för den verksamhet hon jobbat för men han menar att hon inte är sparkad men ändå får hon inga fler timjobb på det stället hon jobbat på i snart två år. Hon har tjatat på att få andra jobb och tar vilka jobb som helst t.o.m. inom städ men som jag nämnde tidigare får hon inget där heller förutom ett par dagars jobb på nu på över en månad!

Hon ville känna sig som en del i samhället, hon är väldigt driven och vill jobba och få lön och inte någon som vill ta emot något som helst bidrag.

Vad ska jag göra? Det går emot att betala hennes räkningar då jag inte har den ekonomin heller. Hos försörjningsstöd på kommunen säger man bara att jag ska prata med migrationsverket och från migrationsverket säger de att de kommer flytta på dem till en ännu mindre ort där det garanterat inte finns några jobb. Hon trivs väldigt bra i den stad hon bor i nu även dottern.

Vad har hänt med myndigheterna i Sverige? Varför tar ingen ansvar längre? Och vilka rättigheter har hon? Kan någon med mer erfarenhet hjälpa mig? Hon kommer vräkas inom ett par veckor om jag inte gör något.

Denna kanske inte passar på sweclockers och moderaterna får ta bort den om de vill och jag accepterar det!

Permalänk
Medlem

Är staden hon bor i så pass liten att hennes identitet röjs om du skriver ut stadens namn? Kanske finns en chans att någon på forumet har kontakter att kan leda till ett jobb.

Annars vet jag inte vad man kan göra då jag är dåligt på sånt här. Men kudos till dig som stöttar folk som behöver det.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det har ukrainare mycket sämre rättigheter eftersom de kommer genom massflyktingdirektivet. Cornucopia försöker i sina dagliga artiklar driva igång någon form av gräsrotsrörelse för att påverka i riktning mot att ukrainare ska få lite mer rimlig mängd hjälp, med Norge som exempel. Barnets far slåss med stor sannolikhet för vår frihet, på ett eller annat sätt, så det är rätt trist att vi inte ens kan göra det enkelt att jobba. Att hjälpa till att påverka politiker är ett sätt att bidra, men kommer ju inte hjälpa i det enskilda fallet.

I det enskilda fallet kommer civilsamhället få lösa problemet på kort sikt. Chansen blir större om du kan tala om var tjejen finns och vilken kompetens hon har. Ju fler forum du kan nyttja desto bättre - någon känner någon som känner någon som löser problemet. Min arbetsgivare har till exempel gjort en grej av att anställa ukrainare med IT-kompetens. Jag gissar att företaget kommer expandera dit när kriget är vunnet.

Permalänk
Medlem

Du har inte skrivit något som hjälper till att förstå den faktiska situationen.

Hjälpen från Migrationsverket när en ukrainare med barn söker sig dit är anvisat boende och dagersättning mellan 36 kr om mat ingår och 114 kr om mat inte ingår, om dagen.

Det finns inte någon akassa eller liknande för de som jobbar och blir arbetslösa.

Kommunalt bistånd kan möjligen ges för barnets behov om det inte kan tillgodoses även efter ansökan om särskilt bidrag från Migrationsverket.

Rätt till SFI saknas, det är en frivillig insats av just den kommunen hon vistas i just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyon:

Är staden hon bor i så pass liten att hennes identitet röjs om du skriver ut stadens namn? Kanske finns en chans att någon på forumet har kontakter att kan leda till ett jobb.

Annars vet jag inte vad man kan göra då jag är dåligt på sånt här. Men kudos till dig som stöttar folk som behöver det.

Vill helst inte röja staden men det är en stad i sverige runt 25 000 invånare. Jag har svårt att tro någon från just den staden hänger på sweclockers ännu mindre läser den här tråden och har kontakter men det är en god tanke. Tack!

Skrivet av KAD:

Som jag förstår det har ukrainare mycket sämre rättigheter eftersom de kommer genom massflyktingdirektivet. Cornucopia försöker i sina dagliga artiklar driva igång någon form av gräsrotsrörelse för att påverka i riktning mot att ukrainare ska få lite mer rimlig mängd hjälp, med Norge som exempel. Barnets far slåss med stor sannolikhet för vår frihet, på ett eller annat sätt, så det är rätt trist att vi inte ens kan göra det enkelt att jobba. Att hjälpa till att påverka politiker är ett sätt att bidra, men kommer ju inte hjälpa i det enskilda fallet.

I det enskilda fallet kommer civilsamhället få lösa problemet på kort sikt. Chansen blir större om du kan tala om var tjejen finns och vilken kompetens hon har. Ju fler forum du kan nyttja desto bättre - någon känner någon som känner någon som löser problemet. Min arbetsgivare har till exempel gjort en grej av att anställa ukrainare med IT-kompetens. Jag gissar att företaget kommer expandera dit när kriget är vunnet.

Det är mycket mer akut än vad jag skrev inledningsvis. Hon kommer vräkas inom två veckor då det privata hyresbolaget vill slänga ut henne. Inte konstigt då hon nu snart inte kommer kunna betala två hyresavin så på ett sätt förstår jag dem men varken hon eller jag visste att kommunen i samma veva hon flyttade till lägenheten inte vill ge henne något mer jobb där hon redan arbetat i snart två år.

Någon far finns tyvärr inte i bilden. Hon vet inte ens var han är idag.

Det är rent för jävligt att de inte har några rättigheter och jag har upplevt det på nära håll då svenska myndigheterna främst i kommunen hon bor inte verkar ta något ansvar. Hon är också lite envis och jag har faktiskt tjatat på henne att söka hjälp men hon tror att tjata på chefen som är ansvarig för det ställe hon arbetade på.

Skrivet av Petterk:

Du har inte skrivit något som hjälper till att förstå den faktiska situationen.

Hjälpen från Migrationsverket när en ukrainare med barn söker sig dit är anvisat boende och dagersättning mellan 36 kr om mat ingår och 114 kr om mat inte ingår, om dagen.

Det finns inte någon akassa eller liknande för de som jobbar och blir arbetslösa.

Kommunalt bistånd kan möjligen ges för barnets behov om det inte kan tillgodoses även efter ansökan om särskilt bidrag från Migrationsverket.

Rätt till SFI saknas, det är en frivillig insats av just den kommunen hon vistas i just nu.

Läs ovan! Jag glömde lägga till just det till varför jag skriver den här tråden och det är superakut då ett barn riskeras att vräkas.

Jag har redan pratat med migrationsverket och de kommer knappast lösa hennes skuld eller med några som helst pengar annat än att flytta henne till en mindre stad än den hon redan bor i. Jag beskrev exakt det jag beskrivit i den här tråden men upplevde att jag inte fick någon som helst hjälp från dem.

Denna tjej vill göra rätt för sig hon vill arbeta för skitlön men ändå får hon inte och hittar inga jobb. Nu har det gått en bra bit över en månad utan någon som helst inkomst och räkningar kommer hon inte kunna betala. Hon och hennes dotter kommer bli en av de ensamstående familjer som kommer slängas us på gatan. Kommunen tar inget ansvar och det är verkligen inte en bra tid som flykting att hamna i detta läge i dagens skärva läge.

Nej det är sant att det är upp till kommunens frivilliga instats som ger dem rätt att läsa SFI vilken just denna kommun gjort men något jobb har de inte lyckats förmedla henne.

Hade jag haft massa pengar hade jag kunnat stå för räkningarna men jag har inte råd just nu då jag pluggar. Jag ska följa med henne till kommunens servicecenter imorgon. Tar gärna emot tips som jag kan ha nytta av, det uppskattas mycket!

Tack för alla svar hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Läs ovan! Jag glömde lägga till just det till varför jag skriver den här tråden och det är superakut då ett barn riskeras att vräkas.

Jag har redan pratat med migrationsverket och de kommer knappast lösa hennes skuld eller med några som helst pengar annat än att flytta henne till en mindre stad än den hon redan bor i. Jag beskrev exakt det jag beskrivit i den här tråden men upplevde att jag inte fick någon som helst hjälp från dem.

Denna tjej vill göra rätt för sig hon vill arbeta för skitlön men ändå får hon inte och hittar inga jobb. Nu har det gått en bra bit över en månad utan någon som helst inkomst och räkningar kommer hon inte kunna betala. Hon och hennes dotter kommer bli en av de ensamstående familjer som kommer slängas us på gatan. Kommunen tar inget ansvar och det är verkligen inte en bra tid som flykting att hamna i detta läge i dagens skärva läge.

Nej det är sant att det är upp till kommunens frivilliga instats som ger dem rätt att läsa SFI vilken just denna kommun gjort men något jobb har de inte lyckats förmedla henne.

Hade jag haft massa pengar hade jag kunnat stå för räkningarna men jag har inte råd just nu då jag pluggar. Jag ska följa med henne till kommunens servicecenter imorgon. Tar gärna emot tips som jag kan ha nytta av, det uppskattas mycket!

Tack för alla svar hittills!

Vi måste utgå från verkligheten, vi kan inte utgå från att hon har större rättigheter än någon svensk har. Skulder ansvarar man alltid för själv och kommer aldrig få bistånd till oavsett vem man är.

Faller du under massflyktsdirektivet och vill ha eget boende (ergo bestämma var du vill bo) måste du betala för det själv, det går inte att komma runt den delen.

Arbete är alltid eget ansvar. Arbete är enda spåret för att kunna betala eget boende annars är det Migrationsverkets boende som gäller.

Permalänk

Det finns många kvinnogrupper av olika slag samt kyrkan som kan ge lite pengar, jag har ingen aning om hur det fungerar. Det handlar då om lite pengar för akuta kriser, inte långsiktigt.

Annars är det så att många får flytta utifrån städer och på landsbyggden finns gott om städjobb, hemsjukvård etc.

Permalänk
Medlem

Starta en insamlingsfond hos din familj för att kortsiktigt kunna betala hennes boende. Hjälp henne utforma sitt cv och att söka andra jobb. Lär henne svenska, kanske i utbyte mot att hon lär dig Ukrainska/Ryska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många kvinnogrupper av olika slag samt kyrkan som kan ge lite pengar, jag har ingen aning om hur det fungerar. Det handlar då om lite pengar för akuta kriser, inte långsiktigt.

Annars är det så att många får flytta utifrån städer och på landsbyggden finns gott om städjobb, hemsjukvård etc.

Skrivet av beejac:

Starta en insamlingsfond hos din familj för att kortsiktigt kunna betala hennes boende. Hjälp henne utforma sitt cv och att söka andra jobb. Lär henne svenska, kanske i utbyte mot att hon lär dig Ukrainska/Ryska.

Tack för svaren! Det verkar kanske förmodligen lösts sig med jobb men hon kommer fortfarande ha två hyresskulder hängendes över sig om hon nu överhuvudtaget får bo kvar i lägenheten och om de hyresfastighetsbolaget låter henne göra en avbetalningsplan.

Däremot har min tilltro till svenska myndigheter tagit sig en rejäl törn både när det kommer till kommunen och migrationsverket. Ukrainska flyktingar har inte samma rättigheter som en flykting från andra delar av världen av någon skev anledning. Kanske inte exklusivt för sverige utan hela europa som någon påpekade här ovanför men ändå rent ut sagt åt skogen!

Jag förstår att det är dåliga tider nu men hur än tydlig man är så på ett lugnt och sansat sätt verkar de inte riktigt vilja bry sig eller ta något ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack för svaren! Det verkar kanske förmodligen lösts sig med jobb men hon kommer fortfarande ha två hyresskulder hängendes över sig om hon nu överhuvudtaget får bo kvar i lägenheten och om de hyresfastighetsbolaget låter henne göra en avbetalningsplan.

Däremot har min tilltro till svenska myndigheter tagit sig en rejäl törn både när det kommer till kommunen och migrationsverket. Ukrainska flyktingar har inte samma rättigheter som en flykting från andra delar av världen av någon skev anledning. Kanske inte exklusivt för sverige utan hela europa som någon påpekade här ovanför men ändå rent ut sagt åt skogen!

Jag förstår att det är dåliga tider nu men hur än tydlig man är så på ett lugnt och sansat sätt verkar de inte riktigt vilja bry sig eller ta något ansvar.

Har du funderat på att skapa en t. ex. GoFundMe som kan hjälpa täcka hennes hyresskuld samt kanske t.o.m kommande hyror så att hon och barnet klarar sig?

Det kanske känns 'långsökt', men GoFundMe brukar fungera väldigt bra för ändamål som dessa. Folk vill hjälpa till mer än man tror. Personligen hade jag donerat en slant till detta ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Har du funderat på att skapa en t. ex. GoFundMe som kan hjälpa täcka hennes hyresskuld samt kanske t.o.m kommande hyror så att hon och barnet klarar sig?

Det kanske känns 'långsökt', men GoFundMe brukar fungera väldigt bra för ändamål som dessa. Folk vill hjälpa till mer än man tror. Personligen hade jag donerat en slant till detta ändamål.

Tack jag ska ta detta i åtanke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Däremot har min tilltro till svenska myndigheter tagit sig en rejäl törn både när det kommer till kommunen och migrationsverket. ...

Ingen som uppehåller sig i Sverige får hjälp av kommunen med skulder. Finns ingen asyl eller massflyktsdirektivs-aspekt i just den delen.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Hon ville känna sig som en del i samhället, hon är väldigt driven och vill jobba och få lön och inte någon som vill ta emot något som helst bidrag.
Hos försörjningsstöd på kommunen säger man bara att jag ska prata med migrationsverket och från migrationsverket säger de att de kommer flytta på dem till en ännu mindre ort där det garanterat inte finns några jobb. Hon trivs väldigt bra i den stad hon bor i nu även dottern.

Nu har hon ju ett ansvar över sitt barn så det är bara att göra som Migrationsverket säger och ta det som erbjuds. Att klara av att hålla sig med bostad och ha mat på bordet är en förälders ansvar och klarar man inte av att ta det som erbjuds så visar det att man inte gör det som är bäst för barnet.

Så det är nog det första du bör förklara för henne, kanske kan man boka tid med socialen i kommunen för rådgivning (uppläxning).

MVH/

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k