Shadow släpper billigare moln-PC

Permalänk
Melding Plague

Shadow släpper billigare moln-PC

Shadow är mest känt för sin speldator-i-molnet-tjänst, men nu lanserar företaget ett billigare abonnemang utan tillgång till kraftigt grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

VDI är bland det värsta jag vet, men jag ser nyttan i det på arbetsplatser ibland tyvärr.

Permalänk
Medlem

Känns som att man behöver en lika kraftfull dator för att köra klienten, 4GB är rekommenderat både på Windows och MacOS-klienten. Eller är det tanken att man ska köra på surfplattor eller raspberry pi?

Sen finns det väl även en fördel med bring your own device.

Permalänk

Som många utvecklare har jag x antal tusen i månaden att leka runt i Azure och göra vad jag vill i utbildningssyfte. För dessa pengar kan jag skapa en vm kraftigare än denna m.m helt gratis.

Min poäng är att många av målgruppen som skulle kunna betala för en sådan vm redan har bättre gratis.

Permalänk
Medlem

https://shadow.tech/en-SE/shadowpc/offers
553:- i mån för en virtuell Gaming PC, vad "billigt"
Visst, skall man bara spela en i en månad då kanske jag kan se detta som ett alternativ men då tillkommer all kringutrustning.
Annars kan jag nästan tycka att det är bättre att köpa en fysisk Gaming PC på avbetalning då har man åtminstone ett lite värde i datorn när den är färdig betald. Eller ännu bättre så köper man en spelkonsol om ändamålet är endast gaming

Notera, nu förespråkar jag inte att man skall köpa något på avbetalning men i det här fallet kan jag nästan tycka att det skulle vara bättre, beroende på hur länge man tänkt utnyttja tjänsten så klart.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag undrar också vem som är intresserad av en sådan tjänst. De som ev kan ha nytta av detta har nog redan löst problemet. Det är ju inget för kreti o pleti direkt…

Det enda ”vettiga” jag kan komma på är om man vill ha en dator som utför olagligheter. Det bygger ju på att man kan betala med stulna kort/anonymt eller liknande, förstås.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som många utvecklare har jag x antal tusen i månaden att leka runt i Azure och göra vad jag vill i utbildningssyfte. För dessa pengar kan jag skapa en vm kraftigare än denna m.m helt gratis.

Min poäng är att många av målgruppen som skulle kunna betala för en sådan vm redan har bättre gratis.

Fast det är nog inte speciellt många i deras potentiella kundgrupp som har azuretimmar eller dyl att bränna? Det är ju förekommande bland utvecklare men folk som jobbar med andra saker lär inte ha det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min poäng är att många av målgruppen som skulle kunna betala för en sådan vm redan har bättre gratis.

Den grafiska prestandan i Azure lämnar väl dock en del att önska? Tycker att Remote Desktop är smått oanvändbart för allt som kräver lite snabbare skärmuppdateringar.

Tänker då inte på spel, utan relativt enkla saker som att arbeta i Lunacy eller Figma.

Permalänk
Medlem

Kan nästan lika väl köra en fysiskt dator med två års delbetalning. När jag jobbar hemma behöver jag rätt ofta använda fjärrstyrning (dator till dator) och det är verkligen inte att jämföra med att sitta framför den.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

https://shadow.tech/en-SE/shadowpc/offers
553:- i mån för en virtuell Gaming PC, vad "billigt"
Visst, skall man bara spela en i en månad då kanske jag kan se detta som ett alternativ men då tillkommer all kringutrustning.
Annars kan jag nästan tycka att det är bättre att köpa en fysisk Gaming PC på avbetalning då har man åtminstone ett lite värde i datorn när den är färdig betald. Eller ännu bättre så köper man en spelkonsol om ändamålet är endast gaming

Notera, nu förespråkar jag inte att man skall köpa något på avbetalning men i det här fallet kan jag nästan tycka att det skulle vara bättre, beroende på hur länge man tänkt utnyttja tjänsten så klart.

Jag kan se tre anledningar till varför någon skulle kunna se det som värt

  1. Du har bara tid att spela i perioder, typ 3-4 månader varje vinter och inget intresse på sommaren som du säger

  2. Support och enkelhet. Sålänge du har en enkel enhet med skärm så skall det funka. Ingen potentiell dyr hårdvara hos dig som kan krångla

  3. Du kan ha en kraftig dator på en laptop enkelt

Sweclockers är nog inte rätt plats att hitta de människorna, men det finns absolut folk som är villiga att betala för bekvämligheter och/eller slippa ha en stor högljudd burk hemma

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men detta är INTE en konkurrent mot Windows 365... Windows 365 är till för kunder som redan har Microsoft 365 och vill behålla data inom tenant.

Skrivet av Trigger:

Jag undrar också vem som är intresserad av en sådan tjänst. De som ev kan ha nytta av detta har nog redan löst problemet. Det är ju inget för kreti o pleti direkt…

Det enda ”vettiga” jag kan komma på är om man vill ha en dator som utför olagligheter. Det bygger ju på att man kan betala med stulna kort/anonymt eller liknande, förstås.

Finns en oerhört stor marknad för Windows 365 tex, Tänk dig typ ett bolag som tar in konsulter på 6-12 månader för ett projekt. Istället för att förse dem med en dator för 30 000kr+, så kör man W365 som kanske kostar dig 5000-6000kr i per år. Samtidigt som du kan managera dessa som vilken enhet som helst och din data behålls inom din miljö

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som många utvecklare har jag x antal tusen i månaden att leka runt i Azure och göra vad jag vill i utbildningssyfte. För dessa pengar kan jag skapa en vm kraftigare än denna m.m helt gratis.

Min poäng är att många av målgruppen som skulle kunna betala för en sådan vm redan har bättre gratis.

Fast det är irrelevant. Det är inte utvecklare som är kundgruppen.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar åt ett företag som idag kör VDI datorer via Azure dagligen och som primär arbetsstation. Jag tycker det fungerar utmärkt och det finns många anledningar till varför vi satte upp det och varför vi tycker att det fungerar. Ja, det är en märkbar latens latens men eftersom vi inte spelar på den så är inte detta ett problem utan är mer en vanesak.

Vi hade JÄTTE problem med våra laptops som vi leasade (HW, SW och OS + support) de kraschade stup i kvarten och var tvungna att skickas tillbaks till leverantören för att återställas/bytas ut. Och p.g.a detta så tappade vi otroligt mycket tid för att återställa våra arbetsstationer när vi väl fick en ny återställd/ny laptop. Installera alla program, konfigurera dom etc. Vi pratar hela arbetsdagar.

Vi undersökte då VDI "molndatorer" via Azure och valde att testa på. Det har fungerat klockrent. Vi är nu helt oberoende av våra laptops. jag kan backa över min jobbdator med en bil och inte tappa en minut arbetstid. Att slippa stressfaktorn att veta att allt mitt jobb är sparat i "molnet" istället för på min lokala (ömtåliga) jobbdator är super. Vi har nu kört detta konceptet i flera år och det funkar verkligen för oss.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av nickhe:

Inte för att vara sån men detta är INTE en konkurrent mot Windows 365... Windows 365 är till för kunder som redan har Microsoft 365 och vill behålla data inom tenant.

Finns en oerhört stor marknad för Windows 365 tex, Tänk dig typ ett bolag som tar in konsulter på 6-12 månader för ett projekt. Istället för att förse dem med en dator för 30 000kr+, så kör man W365 som kanske kostar dig 5000-6000kr i per år. Samtidigt som du kan managera dessa som vilken enhet som helst och din data behålls inom din miljö

Jag funderade mest på användbarheten för privatkonsumenter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag funderade mest på användbarheten för privatkonsumenter.

Ingen mer eller mindre. En laptop kommer vara billigare i längden och bättre presterande...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

https://shadow.tech/en-SE/shadowpc/offers
553:- i mån för en virtuell Gaming PC, vad "billigt"
Visst, skall man bara spela en i en månad då kanske jag kan se detta som ett alternativ men då tillkommer all kringutrustning.
Annars kan jag nästan tycka att det är bättre att köpa en fysisk Gaming PC på avbetalning då har man åtminstone ett lite värde i datorn när den är färdig betald. Eller ännu bättre så köper man en spelkonsol om ändamålet är endast gaming

Notera, nu förespråkar jag inte att man skall köpa något på avbetalning men i det här fallet kan jag nästan tycka att det skulle vara bättre, beroende på hur länge man tänkt utnyttja tjänsten så klart.

Skrivet av Trigger:

Jag undrar också vem som är intresserad av en sådan tjänst. De som ev kan ha nytta av detta har nog redan löst problemet. Det är ju inget för kreti o pleti direkt…

Det enda ”vettiga” jag kan komma på är om man vill ha en dator som utför olagligheter. Det bygger ju på att man kan betala med stulna kort/anonymt eller liknande, förstås.

Skrivet av Trigger:

Jag funderade mest på användbarheten för privatkonsumenter.

Skrivet av nickhe:

Ingen mer eller mindre. En laptop kommer vara billigare i längden och bättre presterande...

Jag har ungefär 2500 spänn att röra mig på per månad just nu. Efter räkningar men innan mat, mediciner, resor osv. Min egen dator (och sådär 6 flyttlådor med innehåll värt långt över 100 lax) hålls gisslan av ett par miffon och så har det varit i kanske ett halvår. Baltic Inkasso la ner sin verksamhet tidigt 2000 AFAIK.
Inte det vanligaste scenariot, men det finns absolut användningsområden där detta är både väl värt pengarna och ett förhållandevis acceptabelt substitut.

Håller på att pussla ihop något som kan köra saker på low 720p, men det kommer väl att ta tre månader till innan jag har fått ihop tillräckligt med komponenter för att lyckas med det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730