Lenovo tappade bort min Laptop

Permalänk

Lenovo tappade bort min Laptop

Tjenare!

Jag har ett aktivt problem som gnager mig en aning.

Jag köpte mig en Lenovo Legion PRO från Lenovo under black friday, den har dessvärre bråkat med USB-C och USB-A sedan start, tex så funkar inte USB-C som displayport.

Jag har den extrabetalda tjänsten Lenovo Premium Care så de hjälpte mig hemma med tekniker och nytt moderkort de två första gångerna utan framgång, den tredje gången fick jag skicka in den till service.

Problemet är nu att serviceteknikern i tyskland "fixade" datorn under en förmiddag och nu har laptopen vart försvunnen sedan 22augusti. Lenovo har ingen aning vart den är och kan inte se något i systemet. De beklagar sig endast och säger att man får acceptera tekniska fel ibland. Allt har skett via Lenovos support.

Lenovo har gett mig flera datum då datorn skulle vart hemma hos mig igen, nu är den borta.

Köper man via Lenovos officiella svenska hemsida så köper man inte av Lenovo heller, köpet sker nämligen av DigitalRiver. Lenovo frånsäger sig allt ansvar om reklamation och garanti i detta ärende.

Någon som har haft liknande problem med Lenovo och hur slutade det?
Någon som har tips på hur jag skulle kunna gå vidare?

Mvh!

Permalänk
Medlem

Låter som något man bör ta vidare till ARN. Särskilt om det har gått över den tiden Lenovo hävdar att du skulle ha fått tillbaka datorn.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Låter som något man bör ta vidare till ARN. Särskilt om det har gått över den tiden Lenovo hävdar att du skulle ha fått tillbaka datorn.

Tyvärr så frånsäger sig Lenovo allt med reklamation som Allmäna reklamationsnämnden kunde hjälpt till med. Jag har redan försökt på Svensk och Europeisk nivå, de hänvisar endast till Digital River som återförsäljare och att jag skall ta en tvist med dessa när datorn är åter... 💩 moment22 till deras fördel.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt hanterat av Lenovo. Jag har tyvärr ingen lösning men jag försökte läsa-på om det service avtal (Premium Care) du tecknade.

På den svenska versionen hittar jag inget specifikt om vems ansvar och vad som händer vid förlust av dator under service. En självklarhet, kan man tycka, är att återförsäljaren står för hela ansvaret så länge du skickat in datorn enligt deras instruktioner.

Men på PremiumCare-T-C-India-31-Aug-2017.pdf står det;

"8.1 Lenovo is responsible for loss or damage to Your Product to the extent specified herein below and only while it is in
Lenovo’s possession or in transit, if
Lenovo is responsible for the transportation."

Det stycket hittar jag alltså inte på det svenska avtalet.

https://www.lenovo.com/se/sv/terms-and-conditions/ , under "Tvistlösning" hänvisar de till adress och format på klagomål som du kan skicka till "Europeiska kommissionen" som en möjlig sista utväg. Jag känner dock inte till vilket mandat de har och hur snabbt en lösning skulle kunna erbjudas vid för dig positivt utfall.

Förhoppningsvis hittar de din dator så du slipper dra ärendet vidare.

Uppdatera gärna tråden hur det gick! Lycka till.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen jurist, men jag har svårt att tro att man kan "frånsäga sig ansvar" för produkter man ska laga. Tappar man bort någonting så får man ersätta det. Annars blir det som ett frikort att stjäla vad man vill.

Permalänk
Medlem

Nån måste juridiskt ta ansvar, finns inget sånt som att man kan frånsäga sig... inte så att det skett en naturkatastrof eller nåt.. då kanske. Försök inte ge upp.

Permalänk
Medlem

Vem Lenovo anlitar i sin tur för att förmedla deras tjänst bör väl inte vara kundens huvudvärk? Du har ju köpt datorn via Lenovos hemsida. Märkligt hur det fungerar ibland. Bör väl vara deras ansvar att datorn blir lagad eller ersatt med ny.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är lite otydligt.
Har du lämnat in datorn till lenovo som ett garantiärende? Man kan ju på eget bevåg välja att vända sig direkt till tillverkaren enligt olika företags egna garantier. I så fall är det lenovo som har ansvaret för dina grejer. DigitalRiver har rimligen inte med det här att göra eftersom att du inte vänt dig till återförsäljaren för avhjälpande av felet utan direkt till lenovo.
Det här kan du trycka på om så är fallet.
Här är det relevant att titta närmre på vad som erbjuds i garanti och supportväg utifrån garantier och supportavtal.

Är det istället så att du vänt dig till återförsäljaren (DigitalRiver) för att åtgärda felet så är det återförsäljarens ansvar enligt konsumentköplagen att se till att allt sköts mot dig.

Det är alltså relevant vilken part du vänt dig till för avhjälpande av felet. För det är olika regelverk som gäller för de olika parterna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixt1337:

Köper man via Lenovos officiella svenska hemsida så köper man inte av Lenovo heller, köpet sker nämligen av DigitalRiver. Lenovo frånsäger sig allt ansvar om reklamation och garanti i detta ärende.

Någon som har haft liknande problem med Lenovo och hur slutade det?
Någon som har tips på hur jag skulle kunna gå vidare?

Digital River är skälet till att jag numera flyr Lenovo som pesten. Anser att alla köp gjorda genom Digital River bör hävas så fort som möjligt.

Fick en dator bortslarvad av UPS och det tog över 3 månader och ett 10-tal telefonsamtal innan jag fick tillbaka pengarna. Även vanliga returer inom ångerrätten har varit ett mindre helvete med Digital River.

Är du redan fast med Digital River, så är mitt tips att ringa dagligen tills de tröttnar på dig!

Numera köper jag bara datorer från Dell och Apple.

Permalänk
Skrivet av kahwalli:

Riktigt tråkigt hanterat av Lenovo. Jag har tyvärr ingen lösning men jag försökte läsa-på om det service avtal (Premium Care) du tecknade.

På den svenska versionen hittar jag inget specifikt om vems ansvar och vad som händer vid förlust av dator under service. En självklarhet, kan man tycka, är att återförsäljaren står för hela ansvaret så länge du skickat in datorn enligt deras instruktioner.

Men på PremiumCare-T-C-India-31-Aug-2017.pdf står det;

"8.1 Lenovo is responsible for loss or damage to Your Product to the extent specified herein below and only while it is in
Lenovo’s possession or in transit, if
Lenovo is responsible for the transportation."

Det stycket hittar jag alltså inte på det svenska avtalet.

https://www.lenovo.com/se/sv/terms-and-conditions/ , under "Tvistlösning" hänvisar de till adress och format på klagomål som du kan skicka till "Europeiska kommissionen" som en möjlig sista utväg. Jag känner dock inte till vilket mandat de har och hur snabbt en lösning skulle kunna erbjudas vid för dig positivt utfall.

Förhoppningsvis hittar de din dator så du slipper dra ärendet vidare.

Uppdatera gärna tråden hur det gick! Lycka till.

Vilket utförligt svar! Stort tack för du tog dig tiden
Jag skall grotta ner mig länkarna, tack för vägvisningen

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker det är lite otydligt.
Har du lämnat in datorn till lenovo som ett garantiärende? Man kan ju på eget bevåg välja att vända sig direkt till tillverkaren enligt olika företags egna garantier. I så fall är det lenovo som har ansvaret för dina grejer. DigitalRiver har rimligen inte med det här att göra eftersom att du inte vänt dig till återförsäljaren för avhjälpande av felet utan direkt till lenovo.
Det här kan du trycka på om så är fallet.
Här är det relevant att titta närmre på vad som erbjuds i garanti och supportväg utifrån garantier och supportavtal.

Är det istället så att du vänt dig till återförsäljaren (DigitalRiver) för att åtgärda felet så är det återförsäljarens ansvar enligt konsumentköplagen att se till att allt sköts mot dig.

Det är alltså relevant vilken part du vänt dig till för avhjälpande av felet. För det är olika regelverk som gäller för de olika parterna.

Jag har ju köpt en tjänst som heter Lenovo Premium Care, servicen var riktigt bra när de kom hem dagen efter och bytte moderkort två gånger efter felanmälan.
Det är ju Lenovos egen hemsida man köpt allt på, men återförsäljaren är Digitalriver vilket är mycket otydligt.
Man felanmäler via Lenovos eget program som heter Lenovo Vantage. Allt har gått riktigt smidigt tills datorn försvann, efter dess har det endast vart beklagande och ursäkter. Man kan väl trycka på att Digitalriver sålde en felaktig tjänst, får se om det funkar.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Digital River är skälet till att jag numera flyr Lenovo som pesten. Anser att alla köp gjorda genom Digital River bör hävas så fort som möjligt.

Fick en dator bortslarvad av UPS och det tog över 3 månader och ett 10-tal telefonsamtal innan jag fick tillbaka pengarna. Även vanliga returer inom ångerrätten har varit ett mindre helvete med Digital River.

Är du redan fast med Digital River, så är mitt tips att ringa dagligen tills de tröttnar på dig!

Numera köper jag bara datorer från Dell och Apple.

Usch..!

Det är bara för mig att börja jagandet då. Tack för förvarningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blixt1337:

Jag har ju köpt en tjänst som heter Lenovo Premium Care, servicen var riktigt bra när de kom hem dagen efter och bytte moderkort två gånger efter felanmälan.
Det är ju Lenovos egen hemsida man köpt allt på, men återförsäljaren är Digitalriver vilket är mycket otydligt.
Man felanmäler via Lenovos eget program som heter Lenovo Vantage. Allt har gått riktigt smidigt tills datorn försvann, efter dess har det endast vart beklagande och ursäkter. Man kan väl trycka på att Digitalriver sålde en felaktig tjänst, får se om det funkar.

Åkej. Jaha. Det är alltså tjänsten som är i fokus här.
Det här kan jag för lite om för att ge råd.
Knepigt värre!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Ta inte skit...

Första steget är denna tjänst som EU tillhandahåller. Online Dispute Resolution, Europa ODR
You can only use the ODR platform if:
You live in an EU country or in Norway, Iceland or Liechtenstein.
The trader is based in an EU country or in Norway, Iceland or Liechtenstein.
Your complaint is about a good or service you bought online.
Jag tror om du kontaktar din kommuns konsumentvägledare kommer dom använda ovan. Du kan lika gärna fylla i den själv direkt.

Nästa steg är European Small Claims Procedure
When to use. You can use the European Small Claims Procedure to make a claim against a person, organisation or business based in another EU country for a maximum value of €5,000.
Mera info hur man gör är här.

Tredje steget är "Formal court procedure".
Du kan ansöka om juridisk assistans via en online form här

Första steget ovan är gratis. Tror andra steget kostar en engångs avgift, och tredje steget tja du kanske kan få gratis hjlp om en ansökan blir godkönd.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Skrivet av Blaskanal:

Ta inte skit...

Första steget är denna tjänst som EU tillhandahåller. Online Dispute Resolution, Europa ODR
You can only use the ODR platform if:
You live in an EU country or in Norway, Iceland or Liechtenstein.
The trader is based in an EU country or in Norway, Iceland or Liechtenstein.
Your complaint is about a good or service you bought online.
Jag tror om du kontaktar din kommuns konsumentvägledare kommer dom använda ovan. Du kan lika gärna fylla i den själv direkt.

Nästa steg är European Small Claims Procedure
When to use. You can use the European Small Claims Procedure to make a claim against a person, organisation or business based in another EU country for a maximum value of €5,000.
Mera info hur man gör är här.

Tredje steget är "Formal court procedure".
Du kan ansöka om juridisk assistans via en online form här

Första steget ovan är gratis. Tror andra steget kostar en engångs avgift, och tredje steget tja du kanske kan få gratis hjlp om en ansökan blir godkönd.

Stort tack för svaret! Det gav mig mycket nytt som man lärde sig!

Det är dock fortf en riktig soppa.
Lenovo vägrar på nytt att ta ansvar för produkten och tjänsten Premium Care. De vägrar hantera garanti och reklamation, de hänvisar till digitalriver och stänger ärendet utan resultat.
Digitalriver vägrar hantera garanti och reklamation och hänvisar till att Lenovo skall hantera allt gällande ordern själv.
Ordentlig Pajkastning

Ett ljus i mörkret är att mitt serviceärende har börjat röra lite på sig, det ser dock mest ut som ett buggigt system med dubbletter av ärenden.

Det är onekligen den sämsta kundtjänsten jag stött på, köp aldrig av Lenovo eller Digitalriver......

Permalänk

Trist... Det är DigitalRiver som ballar ut. Du utbytte pengar mot en vara/tjänst enligt ditt köpe avtal där DigitalRiver är motpart. Vi privata konsumenter inom EU har vi starka rättigheter, dock suger det naturligtvis att behöva lägga energi på ett solklart fall.
Jag tycker att du skall ändå fylla i en ODR online dispute resolution asap även om det börjar röra på sig. Det kostar inget och du riskerar inget. En ODR dokumenterar att DigitalRiver som du har ett köpeavtal med skyller på en tredje part (Lenovo), solklart är det felaktigt.
En ODR är också bra för att att strukturera upp händelseförlopp och inte låta känslor ta över.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Använder Lenovo i jobbet och deras support är bland det sämsta skiten jag har varit med om. Även om jag gillar datorerna så rekommenderar jag inte dom till kunder så supporten är helt värdelös på alla sätt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått rätt så har du köpt såväl datorn som serviceavtalet via Lenovos svenska sajt!? I så fall behöver du inte krångla med någon europeisk konsumenträttsorganisation, utan bör vända dig till svenska ARN.

Du behöver heller inte vänta tills de hittat datorn, utan bör anmäla det snarast då de redan passerat gränsen för skälig servicetid.

Förutom att kräva en fungerande dator, eller motsvarande ekonomisk ersättning, så bör du även yrka på ersättning för serviceavtalets kostnad, då detta uppenbarligen varit "defekt".

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

...behöver du inte krångla med någon europeisk konsumenträttsorganisation, utan bör vända dig till svenska ARN.

NOPP! Att gå via ARN (eller ECC Sverige) är att krångla till det.
ARN kommer efter nägra månader svara att du skall använda EU ODR platform då avtalet är med ett företag i ett annat land. ARN kommer hänvisa dig till Hallå konsument siten som kan hjälpa dig hur man använda ODR platformen.

Sluta vara naiv och för att vara väldigt tydlg... ARN kommer inte göra ett skit, du kommer bara spilla tid. Du kommer dessutom behöva vänta då Allmänna reklamationsnämnden har en normal handläggningstid på cirka sex månader.

Från ARNS hemsida:
Om du har e-handlat med ett företag inom EU har du möjlighet att använda dig av EU-kommissionens ODR-plattform för att anmäla tvisten.
Om du har e-handlat med ett företag inom EU har du möjlighet att använda dig av EU-kommissionens ODR-plattform för att anmäla tvisten. ECC Sverige kan svara på frågor om ODR-plattformen. ECC Sverige är utsett till ODR-kontaktpunkt i Sverige. ECC Sverige har till uppgift att
Assistera med att skicka in anmälan via ODR-plattformen
Informera om konsumenträttigheter
Lämna information om ODR-plattformen
Förklara hur det går till hos de alternativa tvistlösningsorganen
Informera om vilka andra möjligheter till tvistlösning som finns

Tro inte att texten "anknytning till sverige" kommer locka fram ARN bästa mest erfarna super tjänsteman och starta någon process, detta är otroligt naivt. ARN kommer göra NADA. För att ARN ska kunna pröva en tvist krävs det att företaget har tillräcklig anknytning till Sverige eller riktar sig till den svenska marknaden. Om du har problem med ett företag i ett annat EU-land hittar du användbar information här.

Spill ingen tid med ARN eller "ECC Sverige", fyll i och skicka in en ODR nu!

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk

Plötsligt var en dator hemma igen!
(Någon som säger sig arbeta på Lenovo har kontaktat mig i meddelanden ser jag, helt missat men detta forum kanske fick fart på ärendet)

Efter att ha vart spårlöst försvunnen i en månad så startade ärendet om. Service, byte av moderkort och transport hem gick på fyra arbetsdagar.
Under tiden datorn var borta så sade Lenovo att de inte kunde ge mig kontaktuppgifter till servicecentret som utför jobben, detta då det var något de helt enkelt inte har. I lådan som kom åter låg dock dokumentation på vad som hade gjorts och av vem som hade gjort det, med tillhörande kontaktuppgifter zzzz...

Dessvärre kvarstår ursprungs-problemet så hela cirkusen var i onödan. Lenovo har erbjudit en förlängd Premium garanti som ett litet plåster på såren, känns en aning värdelös dock.

Jag kommer fortsätta mina försök att reklamera datorn, känns dock bättre att ha en dator fysiskt som jag kan försöka reklamera.

Jag tackar enormt för er hjälp här på forumet! Jag har lärt mig mycket nytt som jag kommer dra nytta av i framtiden samt att jag är extremt imponerad av tiden ni lade ner att hjälpa mig, tack! 😁❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixt1337:

Plötsligt var en dator hemma igen!
(Någon som säger sig arbeta på Lenovo har kontaktat mig i meddelanden ser jag, helt missat men detta forum kanske fick fart på ärendet)

Jag tackar enormt för er hjälp här på forumet! Jag har lärt mig mycket nytt som jag kommer dra nytta av i framtiden samt att jag är extremt imponerad av tiden ni lade ner att hjälpa mig, tack! 😁❤️

Jag skickade tråden till en kontakt som jobbar på Lenovo. Han är också medlem här.
Bra att det fick fart på ärendet i alla fall.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M