Fejkad Samsung-SSD presterar sämre än USB-minne

Permalänk
Melding Plague

Fejkad Samsung-SSD presterar sämre än USB-minne

Överklockaren Roman "der8auer" Hartung ställer ett gäng suspekta SSD-enheter från Aliexpress på prov och bevisar att det rör sig om lurendrejeri.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Något för fynd24.se att ta in i sortimentet kanske?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Iaf jag är inte alls förvånad, hade det däremot varit riktiga produkter då hade jag haft hakan i knät

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Känner till hur dom fejkat usb, sd kort och sdkortläsare (för användande med sdkort innuti externa "diskar").

Första gången jag sett det gjort med NVME diskar. nu får man vara mer försiktig med billiga NVME från ali... lol!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Avstängd

Hur kan detta vara möjligt? Aldrig handlat där, men varför finns detta företag kvar?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Hur kan detta vara möjligt? Aldrig handlat där, men varför finns detta företag kvar?

Aliexpress är en marknad där företag kan lägga upp produkter till försäljning likt CDON.com eller Wish. I vissa fall även Amazon även om Amazon och CDON.com har egna lager.

Orsaken varför företaget bakom Aliexpress fortfarande existerar är två primära..

1. Folk fortsätter köpa därifrån.

2. Företaget ägs av Alibaba som är lokaliserade i Kina.. och Kina bryr sig föga om personer i väst blir lurade.

Aliexpress marknad är en riktig häxkittel där man oftast finner udda men "fungerande" produkter blandat med rent skräp och lurendrejare. Vad man får beror oftast på slumpen men har man riktigt med tur kan man finna riktiga kap som någorlunda fyller ens behov.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Aliexpress är en marknad där företag kan lägga upp produkter till försäljning likt CDON.com eller Wish. I vissa fall även Amazon även om Amazon och CDON.com har egna lager.

Orsaken varför företaget bakom Aliexpress fortfarande existerar är två primära..

1. Folk fortsätter köpa därifrån.

2. Företaget ägs av Alibaba som är lokaliserade i Kina.. och Kina bryr sig föga om personer i väst blir lurade.

Och förstås punkt 3: mycket av det som de säljer fungerar precis som det är tänkt.
Vilket också är varför Amazon och CDON finns kvar.

Jag har inte haft några problem alls med något jag köpt därifrån, men sedan så köper jag förstås inte märkesprodukter till 10% av rimligt pris heller, utan bara saker som rimligtvis kan vara vad de påstår. (Och inget alls från de stora märkena.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Brainsplitter:

Något för fynd24.se att ta in i sortimentet kanske?

Dagens skratt, tack

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Meowi:

Hur kan detta vara möjligt? Aldrig handlat där, men varför finns detta företag kvar?

Aliexpress är sjukt bra om du behöver köpa något simpelt som är så speciellt så att vanliga affärer i Sverige tar sjuka påslag för att sälja det, typ skruvar till datorkomponenter eller konf-kablar.

Permalänk
Medlem

Den är ju iallafall fläktlös.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Aliexpress är jättebra. Har däremot haft problem med felaktiga produktbeskrivningar hos svenska Amazon många gånger. Några exempel är att jag fick 2x8GB RAM istället för 2x16GB och ett diskställ som var betydligt mindre än angivet. Tyska Amazon har fungerat mycket bättre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Och förstås punkt 3: mycket av det som de säljer fungerar precis som det är tänkt.
Vilket också är varför Amazon och CDON finns kvar.

Jag har inte haft några problem alls med något jag köpt därifrån, men sedan så köper jag förstås inte märkesprodukter till 10% av rimligt pris heller, utan bara saker som rimligtvis kan vara vad de påstår. (Och inget alls från de stora märkena.)

Absolut. Om man orkar läsa igenom deras "miljontals" rader av intetsägande text i den genomsnittliga annonsen på Aliexpress så tenderar man snabbt inse att man får vad man betalar för. Och jag förstår även att det finns produkter på Aliexpress som helt enkelt inte går att få tag i på många ställen i väst.

Detta förändrar dock inte det faktum att teknikdelen av Alibaba generellt verkar vara ett riktigt träsk när det kommer vad man får och datorkomponenter specifikt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Något för fynd24.se att ta in i sortimentet kanske?

Denna är dock löjligt lik den externa disken som "der8auer" sågar isär:
https://fynd24.se/elektronik/barbar-ssd-2tb-usbtyp-c-granssni...

Beställs på egen risk!

As seen on YouTube!

Själva sågningen:
https://www.youtube.com/watch?v=4q8SiZcllFA&t=638s

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Brainsplitter:

Något för fynd24.se att ta in i sortimentet kanske?

Haha, skönt att det finns folk i forumet som lyckas väcka upp ämnen som dessa! 😁😎

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Denna är dock löjligt lik den externa disken som "der8auer" sågar isär:
https://fynd24.se/elektronik/barbar-ssd-2tb-usbtyp-c-granssni...

Beställs på egen risk!

As seen on YouTube!
https://youtu.be/4q8SiZcllFA?t=156

Själva sågningen:
https://www.youtube.com/watch?v=4q8SiZcllFA&t=638s

Skulle nog till och med gå så långt som att säga att det är exakt samma, från samma fabrik.

Det är ganska tydligt att fynd24.se inte drar sig för att lura konsumenter och sälja falska produkter.

Gör man en sökning med Tineye, så får man tillbaka väldigt många länkar från alibaba och Aliexpress.
https://tineye.com/search/eaa672c58553436ce75ad1e304e98bdb148...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Det hade varit mycket enklare om allt från Aliexpress var skit, men för att göra allting lite svårare så hittar man ibland fortfarande guld där. Jag beställde en m.2 2230 till min steamdeck från Aliexpress, $140 inkl frakt för 2tb. Inget lurendrejeri mitt fall och jag är helnöjd.

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips (eller var det någon annan YouTuber?) gjorde en video här om månaden om att samma skit finns också på Amazon.

Det ska dock sägas att både AliExpress och Amazon ersätter en om man blir lurad. Amazon dock markant lättare att få hjälp av.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Linus Tech Tips (eller var det någon annan YouTuber?) gjorde en video här om månaden om att samma skit finns också på Amazon.

Det ska dock sägas att både AliExpress och Amazon ersätter en om man blir lurad. Amazon dock markant lättare att få hjälp av.

visst, men det skulle ju hjälpa världen om AliExpress och Amazon började med manuell vetting av nya säljare till sin plattform. På något sätt så att man kan komma åt en ansvarig person för varje sida så att de inte bara kan snabbt lägga ner och återuppstå under nytt namn utan konsekvenser.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Det mest facinerande är det finns folk som går sånt bedrägeri.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det mest facinerande är det finns folk som går sånt bedrägeri.

Alla är inte lika pålästa och insatta som Swecare eller tech-Youtubers. Vissa ser helt enkelt en bra deal och tycker det lät billigt och bra.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Alla är inte lika pålästa och insatta som Swecare eller tech-Youtubers. Vissa ser helt enkelt en bra deal och tycker det lät billigt och bra.

precis, hur tusan ska normies veta att "du kan inte formatera den i NTFS" innebär att det inte är en SSD när de inte har en aning om vad NTFS ens är från början. Tänk bara hur många äldre som luras av sånt här skit när de vill köpa fina presenter till sina barnbarn, blir vred av bara tanken.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Det hade varit mycket enklare om allt från Aliexpress var skit, men för att göra allting lite svårare så hittar man ibland fortfarande guld där. Jag beställde en m.2 2230 till min steamdeck från Aliexpress, $140 inkl frakt för 2tb. Inget lurendrejeri mitt fall och jag är helnöjd.

Samma här, 2Tb WD m2 2230 för 160usd och fungerar klockrent med Steam Deck. Handlar väldigt ofta från Aliexpress och har aldrig blivit lurad. Det gäller att veta vad man inte ska handla där. Och läsa recensioner.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostsamling:

Aliexpress är sjukt bra om du behöver köpa något simpelt som är så speciellt så att vanliga affärer i Sverige tar sjuka påslag för att sälja det, typ skruvar till datorkomponenter eller konf-kablar.

Precis. Du kan antingen köpa 4 stycken skruvar för 40 kronor från en svenskt RC-butik, eller 100 helt identiska skruvar för 40 kronor från AliExpress.

Jag försöker alltid stödja lokala butiker, men inom rimliga gränser.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Alla är inte lika pålästa och insatta som Swecare eller tech-Youtubers. Vissa ser helt enkelt en bra deal och tycker det lät billigt och bra.

Man behöver inte vara påläst. Utan ha sunt förnuft: "För billigt för att vara sant"! Gäller inte bara tekniska prylar och utan allt annat som är för billigt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Något för fynd24.se att ta in i sortimentet kanske?

Fynd24 har sålt fejkade hårddiskar sedan 2021
https://www.sweclockers.com/nyhet/36310-fynd24-har-salt-fejka...

Fynd24 säljer fejkade hårddiskar på CDON Marketplace
https://www.sweclockers.com/nyhet/36307-fynd24-saljer-fejkade...

Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1689542-fynd24-saljer-...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig få för mig att köpa någon av dessa grejer som der8auer köper. Så det är bra att andra gör det! Han köper nog de mest för att testa och se vad det är han får hem, han vet/tror nog att han kommer bli lurad.

Köpte för flera år sedan, billiga Micro-SD-kort från Aliexpress på 128 GB då det var typ det största man kunde köpa. Billigt var det, men inte så där överdrivet billigt. Visst blev jag lurad, dessutom lite jobbigt då jag upptäckte det först efter någon månad då minneskortet fylldes över 32 GB eller vad nu gränsen låg någonstans, och allt blev korrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Man behöver inte vara påläst. Utan ha sunt förnuft: "För billigt för att vara sant"! Gäller inte bara tekniska prylar och utan allt annat som är för billigt.

Kan vi sluta med victimblaming och ge skulden på de kriminella element som begår dessa brott istället? Vad du egentligen skriver är att de borde höja priset så att de kan lura även dig, men det kanske inte var tanken direkt?!

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|