AOC introducerar OLED i 27-tumsformat – lägst pris i Sverige

Permalänk
Melding Plague

AOC introducerar OLED i 27-tumsformat – lägst pris i Sverige

Utöver upplösning på 1440p och uppdateringsfrekvens om 240 Hz placerar sig Agon Pro AG276QZD cirka 2 000 kronor under konkurrenterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen skärm på 27-32 tum med OLED, 120+ Hz och 4K än? Bryr mig inte om högre Hz än ca 120-144 men däremot är jag så van vid 4K numera att jag aldrig skulle kunna gå ner till 1440p.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Nu börjar vi närma oss ner ett par tusen till så blir det en oled skärm. 👍🏻👍🏻

Permalänk
Medlem

Tråkigt när man läser om OLED på reddit, burn in på 6-månader i många fall när man kolla ultrawidemasterrace. Vill ha en ny skärm men känns dåligt att köpa OLED när det inte är rekommenderat att använda för något annat än spel, tänk inte på att sitta i webbläsaren etc flera timmar om dagen.

Ultrawide skärmar som inte är OLED har i stort sett fasats ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tråkigt när man läser om OLED på reddit, burn in på 6-månader i många fall när man kolla ultrawidemasterrace. Vill ha en ny skärm men känns dåligt att köpa OLED när det inte är rekommenderat att använda för något annat än spel, tänk inte på att sitta i webbläsaren etc flera timmar om dagen.

Ultrawide skärmar som inte är OLED har i stort sett fasats ut.

Kör en AW3423DW sen snart 1,5 år tillbaka och har ingen inbränning trots att jag kör den även som jobbskärm (Word, Excel, webbläsare och dylikt). Jag låter den dock köra pixel och panel refresh när den vill.

Permalänk
Medlem

Kul med fler OLED, men vart är alla mini-led?

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Kör en AW3423DW sen snart 1,5 år tillbaka och har ingen inbränning trots att jag kör den även som jobbskärm (Word, Excel, webbläsare och dylikt). Jag låter den dock köra pixel och panel refresh när den vill.

Ja precis om man vet vad man använder och vad man behöver göra borde det inte hända så ofta tycker man. Jag har haft min TV i snart 5 år och inga problem alls. Sen behöver man inte sitta i 10 timmar i sträck framför en OLED, man kan faktiskt gå ut ibland.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Återkom med 32", 4K, 144hz och inga märkliga ljusstyrkefenomen vid kontorsarbete - då tar jag två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Återkom med 32", 4K, 144hz och inga märkliga ljusstyrkefenomen vid kontorsarbete - då tar jag två.

Nöjer mig personligen med 1440p, men resten instämmer jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Finns det ingen skärm på 27-32 tum med OLED, 120+ Hz och 4K än? Bryr mig inte om högre Hz än ca 120-144 men däremot är jag så van vid 4K numera att jag aldrig skulle kunna gå ner till 1440p.

Exakt. Alla skrivbordsskärmar under 4K är lågupplösta, och den som väntar på 27" 4K oled har fått vänta åt helsike för länge.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Tråkigt när man läser om OLED på reddit, burn in på 6-månader i många fall när man kolla ultrawidemasterrace. Vill ha en ny skärm men känns dåligt att köpa OLED när det inte är rekommenderat att använda för något annat än spel, tänk inte på att sitta i webbläsaren etc flera timmar om dagen.

Ultrawide skärmar som inte är OLED har i stort sett fasats ut.

Möjligt att det är retention? Många blandar ihop de två.

Linus Tech Tips gjorde en video där han fick "burn in" men det visade sig vara retention dvs han gjorde en sensations-click-bait video. För det försvann när han körde pixel refreh.

Asus OLED kräver iaf att man kör en manuell refresh var 4e timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Möjligt att det är retention? Många blandar ihop de två.

Linus Tech Tips gjorde en video där han fick "burn in" men det visade sig vara retention dvs han gjorde en sensations-click-bait video. För det försvann när han körde pixel refreh.

Asus OLED kräver iaf att man kör en manuell refresh var 4e timme.

Manuell refresh var 4:e timme?? Vem vill ha en skärm du måste sitta barnvakt?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Manuell refresh var 4:e timme?? Vem vill ha en skärm du måste sitta barnvakt?

Min AW3423DWF vill göra en refresh om den vart igång 4 timmar. Dvs det är standard helt enkelt, oavsett vad man gjort med skärmen. MEN! Jag valde bara att den ska göra denna refresh när den går i standby nästa gång och sen valde jag att den inte skulle visa det meddelandet igen.

Känns ju ändå som det borde gå att göra samma sak här.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Manuell refresh var 4:e timme?? Vem vill ha en skärm du måste sitta barnvakt?

https://www.asus.com/support/FAQ/1048131/

Processen tar ca 6 minuter och du får påminnelser av skärmen. Dåligt men Asus användare bör göra det enligt Asus. Lite korkat då TV motsvarigheterna kör det automatiskt efter ca 2000 timmar aktivitet, efter 4h i standy.

Permalänk

Äntligen en modell med två stycken displayport-ingångar på iaf. Har inget med HDMI 2.1 men vill få full framerate från två maskiner ändå.

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta: BFI?

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

1440p: för låg upplösning. 2160p är utvecklingen framme vid idag och snart borde vi se 8k-skärmar på marknaden. Mitt 4090 skulle få tråkigt med denna.
240hz: För hög refresh rate, åtminstone om det kommer till bekostnad av refreshrate. 120hz är mer än tillräckligt eftersom jag inte planerar att tävla i multiplayerspel.
OLED: Sitter man 3h per dag i visual studio/unreal engine finns nog risk för inbränning.
GSYNC: G-sync kräver vanligtvis en särskild modul för att fungera bra.

Permalänk
Medlem

Inge USB-C

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ywap:

Det enda intressanta: BFI?

Behövs det ens på oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av katerina:

1440p: för låg upplösning. 2160p är utvecklingen framme vid idag och snart borde vi se 8k-skärmar på marknaden. Mitt 4090 skulle få tråkigt med denna.

90% av gamers är inte extrementusiaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Behövs det ens på oled

Jo, jag använder det hela tiden på oled tv:n. Natt och dag på 60hz v-synkat

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ywap:

Jo, jag använder det hela tiden på oled tv:n. Natt och dag på 60hz v-synkat

Men i 240hz?

Permalänk
Medlem

Den må vara "billigast", men tycker fortfarande det är svårsmält om man jämför med t.ex en LG C2 42".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men i 240hz?

Jag har inte så kraftfull dator att jag kan köra så hög hz med v-sync. 60hz räcker för mig om jag kan ha BFI

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Finns det ingen skärm på 27-32 tum med OLED, 120+ Hz och 4K än? Bryr mig inte om högre Hz än ca 120-144 men däremot är jag så van vid 4K numera att jag aldrig skulle kunna gå ner till 1440p.

Skrivet av danielwerner:

Återkom med 32", 4K, 144hz och inga märkliga ljusstyrkefenomen vid kontorsarbete - då tar jag två.

Här har ni en billig 4k 32" 144hz

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-32...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

IPS dock, nej tack.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

IPS dock, nej tack.

Tanken som räknas som man brukar säga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Nu pratar vi ju OLED här. Jag har redan två (bättre) IPS-paneler med 4k@144hz.

Tack ändå.