Kan företag begära att man jobbar trots att man är arbetsbefriad?

Permalänk
Medlem

Kan företag begära att man jobbar trots att man är arbetsbefriad?

Hallå,

Om en person som blivit uppsagd blir arbetsbefriad kan företaget begära att personen jobbar ändå under uppsägningstiden?
Om nej, kan personen kräva mer lön för att komma in och hjälpa till?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Frågan är om det finns ett skriftligt avtal mellan den anställde och arbetsgivaren eller om det är muntligt? Det senare kan bli svårare att hävda sin rätt mot.

Permalänk
Medlem

Företaget kan arbetsfria dig, men det är inte upp till ditt tycke. Trots uppsägningen.

Men om ni har en skriftlig överenskommelse för en arbetsbefrielse under uppsägningstiden så gäller detta. Ett avtal är ett avtal. Men om du endast upplevt en uttalad arbetsbefrielse så kan du bli inkallad eller krävd på att jobba.

Tolkat utifrån: https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/nar...

Permalänk
Medlem

Kontakta din fackliga företrädare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Komplicerad situation - Allt beror på. Vi saknar kontext, avtal och andra förutsättningar.

Har du blivit uppsagd eller har de bara inte förlängt en tidsbestämd anställning? Om de sagt upp dig till exempel på grund av arbetsbrist kan det förekomma att du har förtur att bli anställd igen om det börjar söka efter personal på nytt (med tanke på att du tvingas in att jobba igen så verkar det finnas behov för mer personal).

Viktigt att du däremot anmäler formellt via blankett till din arbetsgivare att du vill ha denna rätt.

Har du blivit uppsagd av till exempel personliga skäl, verkar det otroligt konstigt att din arbetsgivare skulle tvinga in dig igen eftersom de uppenbarligen sagt att din anställning inom verksamheten inte funkar. Däremot kan du inte kräva extra lön oavsett situation.

Jag är inte jurist, bara egna erfarenheter och tolkningar - Så ta allt jag skriver med en grov skopa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Frågan är om det finns ett skriftligt avtal mellan den anställde och arbetsgivaren eller om det är muntligt? Det senare kan bli svårare att hävda sin rätt mot.

Får försöka lösa att han får det skriftligt då, Tackar!

Skrivet av GooGeL:

Företaget kan arbetsfria dig, men det är inte upp till ditt tycke. Trots uppsägningen.

Men om ni har en skriftlig överenskommelse för en arbetsbefrielse under uppsägningstiden så gäller detta. Ett avtal är ett avtal. Men om du endast upplevt en uttalad arbetsbefrielse så kan du bli inkallad eller krävd på att jobba.

Tolkat utifrån: https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/nar...

Får försöka lösa att han får det skriftligt då, Tackar!

Skrivet av MatteN:

Kontakta din fackliga företrädare.

Som jag förstått det så är det facket som har fuckat upp detta vilket gjort att folk som är med i facket har blivit uppsagda för att det enligt facket inte är medlemmar även fast de var de.
Och de verkar då som att de eventuellt kan bli arbetsbefriade som ett "ursäkta att vi gjorde fel".

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Som jag förstått det så är det facket som har fuckat upp detta vilket gjort att folk som är med i facket har blivit uppsagda för att det enligt facket inte är medlemmar även fast de var de.
Och de verkar då som att de eventuellt kan bli arbetsbefriade som ett "ursäkta att vi gjorde fel".

Facket har ingen möjlighet att säga upp någon. Och ingen kan bli uppsagd för att man inte är med i facket.

Låt mig gissa att det är din chef som sagt att det är fackets fel.

Det är arbetsgivaren som säger upp folk, och om han tar hänsyn till huruvida de är medlemmar i facket eller inte så är det ett brott mot många lagar, men inte minst den grundlagsskyddade föreningsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Facket har ingen möjlighet att säga upp någon. Och ingen kan bli uppsagd för att man inte är med i facket.

Låt mig gissa att det är din chef som sagt att det är fackets fel.

Det är arbetsgivaren som säger upp folk, och om han tar hänsyn till huruvida de är medlemmar i facket eller inte så är det ett brott mot många lagar, men inte minst den grundlagsskyddade föreningsrätten.

Att det är arbetsgivaren som säger upp folk har jag koll på, Jag är inte en av de drabbade så jag vet inte exakt vad som hänt, Jag skrev mer för att kolla vad som gäller när någon är arbetsbefriad

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Att det är arbetsgivaren som säger upp folk har jag koll på, Jag är inte en av de drabbade så jag vet inte exakt vad som hänt, Jag skrev mer för att kolla vad som gäller när någon är arbetsbefriad

Det beror nog på omständigheterna. Har man fått ett meddelande om att man är arbetsbefriad och därför tagit ett nytt jobb, börjat studera eller flyttat till en annan ort så kan man troligen åberopa detta för att hävda att man inte ska behöva komma tillbaka till arbetet. Är man arbetslös så är det nog svårt att kräva att man ska få betalt utan att utföra något arbete.

Är man inte medlem i facket så är det nog svårt att driva en sådan sak på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Får försöka lösa att han får det skriftligt då, Tackar!
Får försöka lösa att han får det skriftligt då, Tackar!
Som jag förstått det så är det facket som har fuckat upp detta vilket gjort att folk som är med i facket har blivit uppsagda för att det enligt facket inte är medlemmar även fast de var de.
Och de verkar då som att de eventuellt kan bli arbetsbefriade som ett "ursäkta att vi gjorde fel".

Bara för att personen är med i facket lyfter inte det den individen förbi turordningen som regleras i lag (LAS). Däremot har personen ingen facklig företrädare som strider för en och ser till att din arbetsgivare följer turordningsregler som är etablerade kan det vara svårt att veta att allt gått rätt till.

Så om facket "fuckat upp" som du säger och inte förhandlat för sina medlemmar så skulle en arbetsgivare troligen inte gå in och betala lön och arbetsbefria personerna. Varför skulle en arbetsgivare stå för fackets misstag?

Därför skulle jag ta denna information med en stor skopa salt, jag misstänker att arbetsgivaren är inblandad på något sätt och försöker få misskreditera anställd mot fack så de kan komma undan ansvar.

Permalänk
Avstängd

Facket har sällan så mycket makt som företagen gärna ger intrycket av. Vill företaget säga upp folk kan facket kolla att reglerna följs när det gäller turordning, uppsägningstid, diskriminering och liknande, och de kan kolla om det finns andra positioner inom företaget som personen i fråga skulle kunna passa på, antingen lediga positioner eller positioner där personen som har den nu hamnar längre ner på turordningen eller så. Huruvida företaget säger upp folk, hur många det blir eller liknande har inte facket någon kontroll över dock.

Däremot har jag varit med om att facket i löneförhandling sagt åt företaget att det är bättre de säger upp folk om alternativet är att alla får väldigt låg löneökning. Det är bättre att (några av) de anställda går vidare till livskraftiga företag som har råd att ge normala ersättningar och löneökningar än att alla hålls tillbaka av företagets dåliga ekonomi.

När eller om uppsägningar är ett faktum så kan facket förhandla kring villkoren för den, om de berörda medlemmarna vill det. Exempelvis kanske man frånsäger sig återanställningsrätten mot att få arbetsbefrielse, kanske efter en del av uppsägningstiden, eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Bara för att personen är med i facket lyfter inte det den individen förbi turordningen som regleras i lag (LAS).

Beror på.
Sker uppsägningen helt enligt LAS har du rätt.
Men om företaget begär avtalsturordning ser utgången oftast annorlunda ut då det är en förhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Beror på.
Sker uppsägningen helt enligt LAS har du rätt.
Men om företaget begär avtalsturordning ser utgången oftast annorlunda ut då det är en förhandling.

Tack för att du förtydligar hade helt missat fenomenet avtalsturlistor! Man lär sig något nytt varje dag.

Däremot skulle det väl vara ännu mer osannolikt att facket skulle glömma bort vilka är medlemmar om arbetsgivaren begär avtalsturordning? Och att då skulle facket kompensera med arbetsbefrielse med lön under uppsägningstiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Tack för att du förtydligar hade helt missat fenomenet avtalsturlistor! Man lär sig något nytt varje dag.

Däremot skulle det väl vara ännu mer osannolikt att facket skulle glömma bort vilka är medlemmar om arbetsgivaren begär avtalsturordning? Och att då skulle facket kompensera med arbetsbefrielse med lön under uppsägningstiden?

Avtalsturlistor används praktiskt taget alltid. Det är nog väldigt sällan som det inte har någon betydelse för arbetsgivaren vilken personalkategori som blir uppsagd.

Medlemskap i facket ska inte påverka hur man placeras i avtalsturlistan. Men som vanligt så är det ju väldigt svårt att driva sin sak om man inte är medlem i facket.

Facket kan inte kompensera med någon lön, men däremot så kan det faktum att arbetsgivaren alltid väldigt gärna vill ha en avtalsturlista användas som ett påtryckningsmedel för att få ut avgångsvederlag och liknande.