Microsoft kapar priserna på Xbox-lagring

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kapar priserna på Xbox-lagring

Hos bolagets amerikanska webbutik skymtas prissänkning på upp till 35 procent, men framtiden får utvisa om detsamma sker i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande alldeles för dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fortfarande alldeles för dyrt

Det kliar lite i fingrarna, ni vet ju alla vad man vill skriva

För en som just nu inte lirar på konsoll, hur mycket utrymme kräver spel nu för tiden?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det kliar lite i fingrarna, ni vet ju alla vad man vill skriva

För en som just nu inte lirar på konsoll, hur mycket utrymme kräver spel nu för tiden?

AAA tar väl några hundra GB ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det kliar lite i fingrarna, ni vet ju alla vad man vill skriva

För en som just nu inte lirar på konsoll, hur mycket utrymme kräver spel nu för tiden?

Spel jag har installerade för tillfället.

CoD MW 2 170GB
BF2042 84GB
Dirt Rally 2.0 60GB
Forza Horizon 5 157GB
Star Wars Jedi Survivor 135GB
WRC generations 51GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det kliar lite i fingrarna, ni vet ju alla vad man vill skriva

För en som just nu inte lirar på konsoll, hur mycket utrymme kräver spel nu för tiden?

Största installatione jag har på min PS5 är Gran Turismo 7 med sina 112,4GB.
Har dock en 2TB SSD installerad samt en extern HDD på 4TB.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Det kliar lite i fingrarna, ni vet ju alla vad man vill skriva

För en som just nu inte lirar på konsoll, hur mycket utrymme kräver spel nu för tiden?

Man har ju 20.000 över från spel-datorn som inte köptes

Skämt åsido, storleken är snarlik dom på pc, så ett nytt spel 45-80gb, några sticker iväg.

Men beror ju på spel. Forza Horizon 5 ligger nog på 120gb, men mina spel snittar nog 20-30gb.

Jag har inne dom 5-6 spelen som jag installerar ofta och kör Kondo och rensar ganska ofta, men det gör jag även på pc.

Men helt klart märkligt att dom nästan valde en nintendo-väg. Men till och med dom gick på på ett standard-format.
Men kanske är att det ska vara lättare för gemene man att installera?

https://m.aliexpress.com/i/1005004813139428.html
Kommer väl kanske sådana man vågar lita på snart

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Även om jag är väldigt glad för vägen Sony har gått den här gången så är de inte historiskt utan skuld…någon som minns memory stick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Även om jag är väldigt glad för vägen Sony har gått den här gången så är de inte historiskt utan skuld…någon som minns memory stick?

Man kan väl hoppas det var därifrån de lärde sig att detta är enklare. Nu är det inte deras problem längre att hålla i ordning och behöva se till att produktion finns på minnesstickor. De timade väldigt bra med gen4 ssds ich framtida ssds är enkelt att bara köpa och lär fungera för begränsande faktorn framåt lär vara gen 4 farten och nyare bara blir snabbare, en gen 5, 6 random budgetdisk kommer vara bra nog för gen 4 interfacet. Fanns väll till och med bättre gen 3 som Sony tyckte var bra nog.
Sen kanske det inte spelar så stor roll för de flesta spelen, är väl egentligen bara direkt storage spel som kräver rätt fart på disken.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hoppas fortfarande på att dom släpper en uppgraderad version av series x som går över till standard m.2.
Och att det är därför dom sänker priserna på dessa, för att få sålt ut lagret innan enheten visas upp!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Oj då, jag gav 1500Kr för 2TB m.2 till PS5 på Komplett rean, som dessutom är mycket snabbare än Xbox minneskort.

Permalänk
Medlem

Bättre än att dom höjer åtminstone, som typ det mesta annat i elektronikvärlden gör just nu...
Känns det som.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tack ni som svarade på hur mycket spel tar

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Spel jag har installerade för tillfället.

CoD MW 2 170GB
BF2042 84GB
Dirt Rally 2.0 60GB
Forza Horizon 5 157GB
Star Wars Jedi Survivor 135GB
WRC generations 51GB

Så innan prissänkningen så var det $140 för minsta varianten (512 GB) som man får plats med 2-4 spel på om man spelar de mer utrymmeskrävande titlarna.

Prissänkningen gör det så klart bättre.
Men känns fortfarande som Xbox ger ett dåligt förhållande mellan utrymmeskrav per spel och pris.

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen inget emot Microsofts formfaktor på deras SSDer. "Konsolifierade" och väl lämpade till en casual-publik. Däremot gör de exakt samma misstag som Sony gjorde med PS Vita. De skrämmer iväg potentiella köpare till konkurrenten genom hiskligt dyr extra lagring.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag har verkligen inget emot Microsofts formfaktor på deras SSDer. "Konsolifierade" och väl lämpade till en casual-publik. Däremot gör de exakt samma misstag som Sony gjorde med PS Vita. De skrämmer iväg potentiella köpare till konkurrenten genom hiskligt dyr extra lagring.

Fast en Series X med 2TB (dvs med 1TB expansion card) är inte dyrare än en PS5 med 2TB (med prisvärd 1TB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag har verkligen inget emot Microsofts formfaktor på deras SSDer. "Konsolifierade" och väl lämpade till en casual-publik. Däremot gör de exakt samma misstag som Sony gjorde med PS Vita. De skrämmer iväg potentiella köpare till konkurrenten genom hiskligt dyr extra lagring.

Fast nu tycker jag du är lite orättvis. En PS Vita gick inte att använda och en i relevant storlek gick på minst en tusenlapp. En Xbox fungerar för de flesta fint utan extra minneskort, och vill man ha väldigt många spel lagrade lokalt finns alltid möjligheten att ansluta en usb-hårddisk och på den lagra väldigt mycket. Visst, det tar några minuter att kopiera hårddisk till intern SSD om man vill spela - men är det verkligen så mycket att tala om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Även om jag är väldigt glad för vägen Sony har gått den här gången så är de inte historiskt utan skuld…någon som minns memory stick?

Ja låt oss minnas det negativa. Nån som minns Pearl Harbour? Det var riktigt taskigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast en Series X med 2TB (dvs med 1TB expansion card) är inte dyrare än en PS5 med 2TB (med prisvärd 1TB SSD)

Det skiljer 130GB emellan PS5 och Series X efter OS installation. Series X lagring är också betydligt långsammare än den på PS5.

1TB extra kostar ungefär lika mycket som 2 TB på PS5 och den på PS5 reas också ut till betydligt lägre pris ibland. Xbox 2TB kostar just nu nästan 3ggr så mycket(4564Kr på prisjakt)som jag betalade för min 2TB till PS5(1500Kr, plus 150Kr för kylare).

Sedan så är det förmodligen besvärligt att klara sig på lagringen som Series S har hela generationen, så den är nog det sämsta köpet man kan göra, speciellt nu när den har gått upp i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det skiljer 130GB emellan PS5 och Series X efter OS installation. Series X lagring är också betydligt långsammare än den på PS5.

1TB extra kostar ungefär lika mycket som 2 TB på PS5 och den på PS5 reas också ut till betydligt lägre pris ibland. Xbox 2TB kostar just nu nästan 3ggr så mycket(4564Kr på prisjakt)som jag betalade för min 2TB till PS5(1500Kr, plus 150Kr för kylare).

Sedan så är det förmodligen besvärligt att klara sig på lagringen som Series S har hela generationen, så den är nog det sämsta köpet man kan göra, speciellt nu när den har gått upp i pris.

Du menar att det är 130 gig mer i Series X än i Ps5 efter os-installation? Åtminstone vill jag minnas att det var det på mina enheter..

Ja pris/gig är fortfarande galet dyrt på Xboxens minneskort. Har funderat på att utöka lagringen men fasiken inte till dom priserna! Då laddar jag hellre ner spelet när det behövs.

När det gäller lagringen på Series S så verkar många spel vara mindre än till Series X, ett flertal spel som sonen kört på sin S tar ibland ganska mycket mindre plats än dom gör på min series X (Sea of thieves kapar över 50%, Gears 5 över 30% för att nämna några).
Har väl att göra med upplösningen förmodar jag och även om det inte får den lilla hårddisken i S att räcka lika länge som i X så hjälper det till.

Men synd att S gått upp i pris för jag skulle säga att till dom som har 1-2 ”huvudspel” (Fortnite och Fifa som dom flesta yngre verkar spela) och sedan bara kör gamepass-spel är S modellen perfekt (framförallt när den låg runt 2500kr i vissa deals)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Det skiljer 130GB emellan PS5 och Series X efter OS installation. Series X lagring är också betydligt långsammare än den på PS5.

Lagringen är långsammare på pappret men i praktiken vet jag inte om det gör så stor skillnad. PS5 har ju en del spel där vissa sekvenser känns designade för att inte gå att spela på långsammare lagring, men utöver dem så verkar laddningstider och liknande vara rätt så likvärdiga.

Citat:

1TB extra kostar ungefär lika mycket som 2 TB på PS5 och den på PS5 reas också ut till betydligt lägre pris ibland. Xbox 2TB kostar just nu nästan 3ggr så mycket(4564Kr på prisjakt)som jag betalade för min 2TB till PS5(1500Kr, plus 150Kr för kylare).

Jo de gjorde olika val. Problemet var ju att så snabba SSD:er inte riktigt fanns tillgängliga, eller i alla fall inte till rimliga priser, när konsolerna släpptes. Sony valde att inte ha någon expansionsmöjlighet tills dess att det kom snabbare SSD:er medan MS valde att låta en tillverkare få exklusivitet för att ha lagringsexpansionen tillgänglig från början. Men problemet är nog mer exklusiviteten än "propriäriteten" (är det ett ord?). Nu verkar exklusiviteten vara på väg bort i alla fall så priserna borde gå ner, men sannolikt aldrig ner till standard SSD:er förstås då "minneskortet" är så litet så det är inte lätt att anpassa en vanlig SSD till att passa. Har vi tur kanske det kommer ett "minneskorts-chassi" som man kan peta i valfri (tillräckligt snabb) SSD i, men vi får väl se. Blir det så får vi hoppas att SSD:n inte sticker ut som en väldigt bräcklig pinne på baksidan utan att de tänker till och låter den peka uppåt eller något.

Citat:

Sedan så är det förmodligen besvärligt att klara sig på lagringen som Series S har hela generationen, så den är nog det sämsta köpet man kan göra, speciellt nu när den har gått upp i pris.

Jo, jag håller med om att den inte känns så prisvärd direkt. Med tanke på att den inte har någon skivläsare så borde den ha mer lagring, och nu när det har gått lite tid så borde de ha uppgraderat den till 1TB, kanske i samband med en mindre prishöjning för att inte göra tidigare köpare sura. Men för en del är det ju ändå ett bra val, om man vill ha något litet och diskret, eller om man bara spelar några få spel och inte har en 4K-TV, eller om man har en Series X i vardagsrummet och vill ha något i sovrummet eller barnens rum (kanske i kombination med tidigare kriterier, diskret och inte 4K).

Permalänk
Medlem

Någon som har en susning om hur många av dessa ”minneskort” som sålts hittills?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Oj då, jag gav 1500Kr för 2TB m.2 till PS5 på Komplett rean, som dessutom är mycket snabbare än Xbox minneskort.

Ja just det, på rean...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pun:

Ja just det, på rean...

SN850X ligger på 2049Kr som standard idag och de har konkurrens vilket ofta leder till Rea. Så 1500Kr är inget extremt pris och kommer säkert bli vanligare framöver.

Series minneskort Reas väl inte ut överhuvudtaget?
Normalpriset där verkar vara runt 4800Kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

SN850X ligger på 2049Kr som standard idag och de har konkurrens vilket ofta leder till Rea. Så 1500Kr är inget extremt pris och kommer säkert bli vanligare framöver.

Series minneskort Reas väl inte ut överhuvudtaget?
Normalpriset där verkar vara runt 4800Kr

De reas emellanåt, men de har inte gått ner till priser i närheten av vanliga SSD:er på ganska länge tyvärr. Men det kanske blir bättre nu snart när det inte bara är ett företag som tillverkar dem längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De reas emellanåt, men de har inte gått ner till priser i närheten av vanliga SSD:er på ganska länge tyvärr. Men det kanske blir bättre nu snart när det inte bara är ett företag som tillverkar dem längre.

Kollar man Prisjakts prisutveckling så verkar det vara extremt ovanligt med REA i alla fall.
Det är inte heller säkert att det blir billigare med fler tillverkare, beror väl lite på om det är Microsoft eller tillverkaren själva som säljer dessas till butik? Är det MS själva så påverkar det väl bara priset som MS betalar för dem, inte vad kunden får ge i slutändan. Alltså som med Xbox 360 när man skulle köpa lagring och det var olika märken i höljet, men samma pris för kunden.

Xbox uttalande vid lanseringen om att priserna skulle bli bättre med fler tillverkare ger jag inte mycket för, då lät det som att exklusiviteten skulle vara under en kortare tid. Det är väl inte ens bekräftat än att det blir fler tillverkare eller om tillverkarna får sälja korten själva?
Skulle inte förvåna mig heller ifall dem fick betala licens till Microsoft heller om så blir fallet, vilket driver upp priset.

Minneskortet i Series är smidigt, men jag tycker faktiskt att Sony lösning är bättre.
Det tar max 5 min att byta Sonys lagring och sedan behöver man aldrig tänka på det igen.
Förmodligen så görs det säkert till en lucka istället i och med Slim varian, vilket gör det ännu smidigare. M.2 2230 är rätt mycket sämre än M.2280 med och borde inte användas i stationära enheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Kollar man Prisjakts prisutveckling så verkar det vara extremt ovanligt med REA i alla fall.
Det är inte heller säkert att det blir billigare med fler tillverkare, beror väl lite på om det är Microsoft eller tillverkaren själva som säljer dessas till butik? Är det MS själva så påverkar det väl bara priset som MS betalar för dem, inte vad kunden får ge i slutändan. Alltså som med Xbox 360 när man skulle köpa lagring och det var olika märken i höljet, men samma pris för kunden.

Tja, fler tillverkare än en av en produkt ger i allmänhet bättre priser. Det är inte MS som säljer dessa utan dagens lösning är från Seagate och säljs under deras varumärke, och XB förstås men det är ju inte så konstigt.

Citat:

Xbox uttalande vid lanseringen om att priserna skulle bli bättre med fler tillverkare ger jag inte mycket för, då lät det som att exklusiviteten skulle vara under en kortare tid. Det är väl inte ens bekräftat än att det blir fler tillverkare eller om tillverkarna får sälja korten själva?

Bekräftat och bekräftat, men det har läckt både bilder och priser på WD:s variant. Priset är dock inte så bra än så länge, men det var också innan prissänkningen av de nuvarande expansionerna, och låg under dem då priset läcktes.

Citat:

Skulle inte förvåna mig heller ifall dem fick betala licens till Microsoft heller om så blir fallet, vilket driver upp priset.

Självklart får de betala licenskostnader till MS, men de är knappast på den nivån att de motiverar den dubbla kostnaden mot en snabb och liten NVME SSD liksom. Det vet vi dock inte. Det kan ju vara så att Seagate betalade ganska mycket för exklusiviteten med förhoppningen (och kanske löftet från MS) att de skulle sälja mycket, men sen blev det inte riktigt så, och således har inte deras kostnad per enhet gått ner som förväntat. Det kan också vara därför som exklusiviteten har "dragit ut på tiden", om avtalet hade några garantier på volymer eller så. Men när exklusiviteten är förbi lär det vara som andra tillbehör, att MS ställer krav som de måste uppnå och tar en avgift för att de ska få lov att sälja dem, men jag tror inte de är dumma nog att ha den avgiften så hög att de framstår som mycket dyrare än Sonys lösning.

Citat:

Minneskortet i Series är smidigt, men jag tycker faktiskt att Sony lösning är bättre.
Det tar max 5 min att byta Sonys lagring och sedan behöver man aldrig tänka på det igen.
Förmodligen så görs det säkert till en lucka istället i och med Slim varian, vilket gör det ännu smidigare. M.2 2230 är rätt mycket sämre än M.2280 med och borde inte användas i stationära enheter.

Tja båda har sina för- och nackdelar förstås. För mig som är ganska van vid att plocka isär och ihop små saker som laptops och telefoner så är det inget större hinder att behöva skruva dit en känslig intern komponent, men det gäller förstås inte alla. Och det blir ju rätt mycket jobbigare om man har tänkt sig att ha flera diskar att byta mellan. Å andra sidan kan man ju köpa en större SSD till PS och då är ju behovet av att växla mindre.

Men den enda egentliga fördelen för Sonys lösning är ju utbud/pris. Hastigheten kanske är bättre, men det verkar ju inte påverka i någon större utsträckning i praktiken. För mig kan det vara värt en merkostnad för att få en konsumentprodukt över att använda en intern komponent, för smidighetens skull, men prisskillnaden nu är ju alldeles för hög för den lilla fördelen dock. Att man kan välja bland flera tillverkare kan man ju också se som en fördel förstås, men för mig spelar det verkligen ingen roll, men jag ser ju mer till egenskaperna än tillverkaren generellt, speciellt för interna komponenter där utseendet inte spelar roll. Sen finns det förstås undantag, tillverkare som har gjort bort sig för mycket eller så, men Seagate, WD, Corsair eller Samsung för lagring spelar liksom ingen roll för mig, jag litar rätt bra på dem allihop. Det viktiga är att jag får prestanda och storlek som motiverar priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, fler tillverkare än en av en produkt ger i allmänhet bättre priser. Det är inte MS som säljer dessa utan dagens lösning är från Seagate och säljs under deras varumärke, och XB förstås men det är ju inte så konstigt.
Bekräftat och bekräftat, men det har läckt både bilder och priser på WD:s variant. Priset är dock inte så bra än så länge, men det var också innan prissänkningen av de nuvarande expansionerna, och låg under dem då priset läcktes.
Självklart får de betala licenskostnader till MS, men de är knappast på den nivån att de motiverar den dubbla kostnaden mot en snabb och liten NVME SSD liksom. Det vet vi dock inte. Det kan ju vara så att Seagate betalade ganska mycket för exklusiviteten med förhoppningen (och kanske löftet från MS) att de skulle sälja mycket, men sen blev det inte riktigt så, och således har inte deras kostnad per enhet gått ner som förväntat. Det kan också vara därför som exklusiviteten har "dragit ut på tiden", om avtalet hade några garantier på volymer eller så. Men när exklusiviteten är förbi lär det vara som andra tillbehör, att MS ställer krav som de måste uppnå och tar en avgift för att de ska få lov att sälja dem, men jag tror inte de är dumma nog att ha den avgiften så hög att de framstår som mycket dyrare än Sonys lösning.
Tja båda har sina för- och nackdelar förstås. För mig som är ganska van vid att plocka isär och ihop små saker som laptops och telefoner så är det inget större hinder att behöva skruva dit en känslig intern komponent, men det gäller förstås inte alla. Och det blir ju rätt mycket jobbigare om man har tänkt sig att ha flera diskar att byta mellan. Å andra sidan kan man ju köpa en större SSD till PS och då är ju behovet av att växla mindre.

Men den enda egentliga fördelen för Sonys lösning är ju utbud/pris. Hastigheten kanske är bättre, men det verkar ju inte påverka i någon större utsträckning i praktiken. För mig kan det vara värt en merkostnad för att få en konsumentprodukt över att använda en intern komponent, för smidighetens skull, men prisskillnaden nu är ju alldeles för hög för den lilla fördelen dock. Att man kan välja bland flera tillverkare kan man ju också se som en fördel förstås, men för mig spelar det verkligen ingen roll, men jag ser ju mer till egenskaperna än tillverkaren generellt, speciellt för interna komponenter där utseendet inte spelar roll. Sen finns det förstås undantag, tillverkare som har gjort bort sig för mycket eller så, men Seagate, WD, Corsair eller Samsung för lagring spelar liksom ingen roll för mig, jag litar rätt bra på dem allihop. Det viktiga är att jag får prestanda och storlek som motiverar priset.

Så du är säker på att det inte är Xbox som säljer minneskorten utan återförsäljarna köper korten från Seagate själva?
Annars så kan det ju vara så att Microsoft köper loss och säljer dem från Seagate och då förmodligen till en mängdrabatt.
Då behöver ju än så länge inte någon betala någon licens utan Microsoft sköter hela Xbox delen med intern koll på efterfrågan etc.

Även efter prissänkning eller fler tillverkare så har jag svårt att se att MS lösning inte skulle vara betydligt dyrare än Sonys lösning för kunder. M.2 2230 är det ju också betydligt mindre efterfrågan på vilket leder till högre priser bara det. Sen så ska det paketeras och säkert få något skydd för att 3dje part inte ska kunna kopiera dessa vilket också medför kostnader.
1TB ligger väl på $150 nu efter sänkning, vilket bör motsvara minst 2000Kr i Sverige. Vilket alltså är omkring samma pris som 2TB till PS5 kostar utan REA eller dubbelt så mycket som 1TB.

För någon som aldrig har skruvat så bör det ta under 5min att byta lagringsenheten, vilket inte bör ses som ett större problem.
Jag skulle också påstå att det är väldigt ovanligt att man har behov av att swappa lagringsenheter. Förmodligen så sätter över 99% i en sticka som dem aldrig behöver röra mer igen.

Vi vet väldigt lite vad hastigheten på lagringsenheten kommer innebära och förmodligen så finns det en anledning till att Sony valt en som är dubbelt så snabb som Xboxens. Varför säger systemet ifrån annars? Sony tjänar väl inget på att tillverkarna får sälja lagringsenheter med höga krav som också drev upp priset för både konsolen och extra minne?

Finns ju knappt några spel som är exklusiva för senaste generationen heller så det är på tok för tidigt att uttala sig om det finns behöv av det eller inte. Klart att inte bakåtkompatibla spel eller sådana som ska fungera på PC kan dra nytta av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Så du är säker på att det inte är Xbox som säljer minneskorten utan återförsäljarna köper korten från Seagate själva?
Annars så kan det ju vara så att Microsoft köper loss och säljer dem från Seagate och då förmodligen till en mängdrabatt.
Då behöver ju än så länge inte någon betala någon licens utan Microsoft sköter hela Xbox delen med intern koll på efterfrågan etc.

Jag ser inte att den produkten skiljer sig från Seagates övriga sortiment, nej. De har flera diskar brandade med XB men också med PS och diverse andra varumärken (jag har en med Groku på exempelvis), och de säljer inte själva några produkter här men de pekar på ungefär samma återförsäljare som för deras andra produkter, och förpackningen har Seagate stort och ingen framträdande MS-branding. Sen säljer MS denna, och några av deras externa diskar, via deras butik men där säljer de också typ Razers kontroller för Android och liknande så den är inte bara för MS-hårdvara.

Helt säker är jag förstås inte, men jag ser bara inte någon direkt anledning. Om MS ville sälja den som en egen produkt så kanske, men de gör de ju inte. Och det är inte så att den läckta WD-produkten har samma "skal" eller så, utan det är distinkta produkter från dessa tillverkare och följer deras estetik och förpackning. Jag vet inte om MS tillverkar kontrollerna själva exempelvis, det kan vara så att de tillverkas av en eller till och med flera andra bolag, men oavsett så är det tydligt på förpackningen att det är MS produkt och så.

Citat:

Även efter prissänkning eller fler tillverkare så har jag svårt att se att MS lösning inte skulle vara betydligt dyrare än Sonys lösning för kunder. M.2 2230 är det ju också betydligt mindre efterfrågan på vilket leder till högre priser bara det. Sen så ska det paketeras och säkert få något skydd för att 3dje part inte ska kunna kopiera dessa vilket också medför kostnader.
1TB ligger väl på $150 nu efter sänkning, vilket bör motsvara minst 2000Kr i Sverige. Vilket alltså är omkring samma pris som 2TB till PS5 kostar utan REA eller dubbelt så mycket som 1TB.

Tja jag tror inte dessa minneskort någonsin kommer att vara lika billiga som en ren SSD (igen borde man väl säga, från början var de inte så dyra och då fanns knappt några SSD:er som nådde upp till den prestandan), men jag tror förstås att de kommer att gå ner i pris när det kommer flera alternativ.

2230 har mindre efterfrågan på konsumentmarknaden vilket gör att priset mot konsument är högt. För OEM:er så är det ett rätt vanligt format dock, i laptops och andra små enheter, så det tillverkas ju en hel del sådana och de är inte så dyra på den marknaden. Säkert fortfarande något dyrare än större format, men inte alls som prisskillnaden mot konsument.

En TB ligger på $150 nu efter sänkning, men innan någon konkurrent finns, men den storleken har ju varit nere under 2000 här tidigare också. Så om WD's variant kostar säg $130 i normalpris så borde den kunna hamna kanske runt 1700 på rea eller så, om inte sänkningen kommer även hit för då borde reapriset gå ner åtminstone ett par hundralappar till.

Citat:

För någon som aldrig har skruvat så bör det ta under 5min att byta lagringsenheten, vilket inte bör ses som ett större problem.

Jag vet inte, det är rätt många som ställer frågor här om att montera m2 SSD:er trots att de flesta här nog har mer kunskaper än snittet när det gäller sådant. Inte för att det är svårt på något sätt men det är ju ett stort steg från att bara hantera externa enheter, eller ens SATA-SSD:er, till att behöva ta i kretskort liksom, ett stort steg från att trycka in något i den enda port i den enda orientationen där den passar till att försiktigt montera en SSD i en (för många) konstig och ömtålig kontakt, som man dessutom måste pressa ner själv för att kunna skruva dit skruven som håller ihop allt.

Citat:

Jag skulle också påstå att det är väldigt ovanligt att man har behov av att swappa lagringsenheter. Förmodligen så sätter över 99% i en sticka som dem aldrig behöver röra mer igen.

Jag vet inte. Det finns rätt många familjer med mer än en konsol, kanske en Series S i barnens rum och en X i vardagsrummet exempelvis, ganska mycket smidigare att bara plocka ut kortet och stoppa i det i den andra när man vill spela ett visst spel. Vi har bara en konsol, men jag hade gärna haft mycket mer utrymme. Idag har jag totalt ungefär 6 TB till/i min XB, och likväl får jag hålla på och radera spel varje gång jag ska installera något nytt större, och ibland bara för att installera uppdateringar till vissa spel. Sen är det ju det interna utrymmet som är problemet mer än det externa (även om det också är rätt så fullt för min del), men det är ju också den enda plats man kan spela nyare spel från, förutom detta kort då.

Citat:

Vi vet väldigt lite vad hastigheten på lagringsenheten kommer innebära och förmodligen så finns det en anledning till att Sony valt en som är dubbelt så snabb som Xboxens. Varför säger systemet ifrån annars? Sony tjänar väl inget på att tillverkarna får sälja lagringsenheter med höga krav som också drev upp priset för både konsolen och extra minne?

Tja, man kan ju hoppas på att lagringen kommer att möjliggöra andra spännande saker i framtiden, men som det ser ut nu så gör det ju ingen skillnad, mellan konsolerna alltså. Laddningstider och liknande är ju i princip likvärdiga mellan konsolerna i spelen som finns till båda. Där lagringen gör skillnad mest för min del är dock Quick Resume. Att växla mellan två spel, av ett gäng "aktiva", på några enstaka sekunder är nog det som känns mest "next-gen" för mig. Inte att spelet startar snabbt utan att man är tillbaka exakt där man var utan några menyer eller spelladdningar alls i princip direkt.

Citat:

Finns ju knappt några spel som är exklusiva för senaste generationen heller så det är på tok för tidigt att uttala sig om det finns behöv av det eller inte. Klart att inte bakåtkompatibla spel eller sådana som ska fungera på PC kan dra nytta av det.

Nja, det har allt kommit en hel del exklusiva spel nu, som inte är kompatibla med förra generationen alltså. PC-kompatibilitet är sällan ett hinder enligt min erfarenhet. Kanske att det håller tillbaka användandet av den supersnabba lagringen i viss mån, men jag vet inte om det är ett så stort problem.