AMD satsar på spelprestanda i fickformat med Ryzen Z1

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Hoppas ddr5 kan råda bot på det

Vad menar du? Z1 använder ju (LP)DDR5.

edit: Även intressant att skillnaden i DOTA är nära 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Let's go Nintendo Switch 2-ryktena!

För stort. Och för AMD.
Tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För stort. Och för AMD.
Tror jag.

Nintendo har kört ATI/AMD i flera generationer innan Switch.
Men troligen så stannar dom på ARM, mest för att vara bakåtkompatibelt med Switch spel.

Fast med kraften i dessa AMD chipsen så kan dom alltid emulera Switch spelen, så kanske... Hade varit nice med AMD igen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Vad häftigt! Kan inte hjälpa med att bli sjukt imponerad utav hur häftigt det är att ha detta i en handhållen konsol

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

personligen ser jag mer fram emot en Steambox baserad på Z1 Extreme. Please make it happen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ser precis ut som att dem ompaketerat detta för att få in en ny kundbas: Men ja, dem lyckas ju

Något som har pågått dom senaste decennierna, så i princip inget ovanligt. Samma silikon i förändrad förpackning brukar ge upphov till nytt namn.

Skrivet av landmarks:

Det bör vara korrekt ja, samma ”Phoenix Point”-familj med lägre frekvenser och strypt TDP. För Steam Deck var det ”Van Gogh” som de körde ett specialutförande på och den döptes senare om till något (Edit: Mendocino/Ryzen 7020 var det visst) och stoppades i enkla bärbara datorer. Helt klart inte omöjligt att de gör samma sak med Z1.

Ett helt vanligt förfarande.

Men att annonsera Ryzen Z1 för en ny kundgrupp visar även på en inte helt uppenbar bakgrund, AMD har nått en brytpunkt mellan tillverkning (volym) och bokade chipp till laptop, varvid man annonserar nästa produkt i familjen.
Sen att Ryzen Z1 antagligen är kretsar som inte höll/håller måttet för att användas till Ryzen 5 7640HS, är lite av en win win...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

mest för att vara bakåtkompatibelt med Switch spel.

Det jag syftade på. Tror inte de hänger ihop med Nvidia för att de är mysiga.
(med det sagt går det lite rykten som pekar åt andra håll...men som sagt, rykten)

Stora problemet är väl Maxwell GPU:n. Alla spel är kompilerade mot denna.