Minecraft hur hitta varandra?

Permalänk
Medlem

Minecraft hur hitta varandra?

Hej

Har en dotter på 6 år som försöker hitta sin kompis på samma realm. Jag har köpt en realm, men de hamnar inte på samma ställe.
Jag vet att man kan få fram kordinater, men försök få en 6 åring att följa dem.
Jag har styrtgubben så de hittar varandra några ggr, men börjar bli trött på det.

Någon som vet hur de enkelt själva kan hitta varanda, våre enkelt med en bil som peka mot varandra eller liknande. De spelar på android plattor.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hej

Har en dotter på 6 år som försöker hitta sin kompis på samma realm. Jag har köpt en realm, men de hamnar inte på samma ställe.
Jag vet att man kan få fram kordinater, men försök få en 6 åring att följa dem.
Jag har styrtgubben så de hittar varandra några ggr, men börjar bli trött på det.

Någon som vet hur de enkelt själva kan hitta varanda, våre enkelt med en bil som peka mot varandra eller liknande. De spelar på android plattor.

Kompasser kanske? Har inte spelat på ett antal år men det verkar finnas ett block som heter "Lodestone" som man kan placera ut som kompasserna sedan pekar mot?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Kompasser kanske? Har inte spelat på ett antal år men det verkar finnas ett block som heter "Lodestone" som man kan placera ut som kompasserna sedan pekar mot?

Och kartor (beroende på hur långt de går)

Permalänk
Medlem

Kan inget om Minecraft, hur gör jag detta med kompass? Finns det i gubbens inventory eller?
Hur hittar jag kartor?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Är du i kreativt läge? Om ja, leta bara upp en orienteringskarta (tror jag de heter - locator map) bland prylarna och aktivera den. Då ser du på kartan en pil för dig själv och en pil för övriga spelare. Sen är det bara att gå (eller flyga) i rätt riktning till du hittar personen. Obs att världen är större än kartan, så om du flyger utanför kartan får du plocka fram en till så får du en större yta och kommer förhoppningsvis fram.

Är du i kreativt läge finns också möjligheten att bara flyga upp en bit och se sig omkring. Den andre spelare kan då bygga ett torn som ses på håll.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Kan inget om Minecraft, hur gör jag detta med kompass? Finns det i gubbens inventory eller?
Hur hittar jag kartor?

Bör fungera på androidversionen också tror jag.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Är du i kreativt läge? Om ja, leta bara upp en orienteringskarta (tror jag de heter - locator map) bland prylarna och aktivera den. Då ser du på kartan en pil för dig själv och en pil för övriga spelare. Sen är det bara att gå (eller flyga) i rätt riktning till du hittar personen. Obs att världen är större än kartan, så om du flyger utanför kartan får du plocka fram en till så får du en större yta och kommer förhoppningsvis fram.

Är du i kreativt läge finns också möjligheten att bara flyga upp en bit och se sig omkring. Den andre spelare kan då bygga ett torn som ses på håll.

yes, det är i kreativt läge, försöker hitta det du skriver med gör det ej, skulle vara guld med en pil som pekar på de andra spelarna.
Du skulle inte kunna ge lite mer info?
tack!

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Spelar det bara med systersonen ibland så jag kan inte ta skärmbilder, men då är det standard att göra så här. Om du går in i inventory kan du söka. Sök på karta (eller map, om det är engelska) så får du några alternativ. En av dem heter "tom orienteringskarta" eller nåt åt det hållet. Ta fram den (lägg den i raden längst ner) lämna inventory och ta upp kartan. Då kan du se det närmaste området (den fyller i det själv, allt du kan se) samt en symbol för dig själv och en för övriga spelare på servern. Symbolen för övriga spelare kan vara längs kartans kant - då är de i den riktningen men utanför kartan. Gå eller flyg åt det hållet en stund, och ta sedan upp en ny tom karta och se om du kommit så nära att personen är på kartan.

Visa signatur

5900X | 6700XT