Intel Arc 730M sätts på prov i tre spel

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc 730M sätts på prov i tre spel

Tidiga tester av Arc 7-familjens näst mest kraftfulla grafikkort för bärbara datorer ger varierad prestanda och har fortsatt struliga drivrutiner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jäklar vilka låga lägstavärden.

Känns inte optimerat.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Dessutom så är ju typ alla spel optimerade efter Nvidia eller Amd, eller bägge två.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Så, deras budget-GPU 370M presterar ungefär som ett RTX 3050, och deras näst bästa kort 730M presterar ibland som ett RTX 3050 men för det mesta lite bättre? Verkar vara problem med drivrutinerna igen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Som världens storstad gpu tillverkare tycker man kanske att det går lite väl för dåligt för dom just nu..

Liksom när va det korten skulle varit ute q1?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se om Intel får ut några diskreta grafikkort överhuvudtaget innan Jensen öppnar ugnen.

Permalänk
Medlem

Intel går från klarhet till klarhet verkar det som...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intel går från klarhet till klarhet verkar det som...

Ja i 9 FPS så har man mer tid på sig att beundra omgivningarna.
Man kan studera varje frame för sig.

Permalänk

Med tanke på att Intel sist med i740 när det släpptes knappt rådde på ett Riva 128 som var ett äldre kort så har jag inga förhoppningar alls.

Hårdvaran har alltså legar klar sedan förra året men drivrutinerna är alltså långt efter.

Permalänk
Medlem

Äh vafan är detta. Min intel arc hype var rätt stor förra hösten när det ryktades om release runt årskiftet när bristen var som värst. Inte ett kort i butik och vi är i juni. Battlemage nästa tack!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag ändå småoptimistisk. Verkar ju vara ofärdiga drivrutiner.

Bara team blå sätter rätt pris på dem med så.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja i 9 FPS så har man mer tid på sig att beundra omgivningarna.
Man kan studera varje frame för sig.

Absolut. Man kan äntligen se var man blir skjuten ifrån i CS Go.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag ändå småoptimistisk. Verkar ju vara ofärdiga drivrutiner.

Bara team blå sätter rätt pris på dem med så.

Haha. Hoppet är det sista som lämnar en som det så fint heter. Tyvärr pekar det mesta emot att Intel kommer få börja konkurrera mot nästa generations Nvidia och AMD-kort. Som antagligen kommer skjuta dessa kort ur vattnet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Med tanke på att Intel sist med i740 när det släpptes knappt rådde på ett Riva 128 som var ett äldre kort så har jag inga förhoppningar alls.

Hårdvaran har alltså legar klar sedan förra året men drivrutinerna är alltså långt efter.

Det verkar åtminstone som Intel tänkt att satsa hårdare denna gång och inte bara ge upp efter att ha släppt ett kort eller en generation.

Runt i740 - Riva 128 tiden så var grafikkort mest för att accelerera spel och för att visa bild på skärmen såklart.
Dagens grafikkort gör naturligtvis också det, men med saker som video decoding/encoding och GPGPU har dagens grafikkort blivit mer mångsidiga.
Så jag tror ändå Intel har mer att vinna på att fortsätta satsa och utveckla nya generationer grafikkort än vad de hade haft att vinna på 90-talet.
Även om fördelningen mellan stationära och bärbara datorer ser annorlunda ut idag så än ändå totala antalet datorer betydligt fler nu än på 90-talet också.
Speciellt om man räknar att surfplattor och smartphones i princip är en slags dator.
Kanske även finns möjlighet att få in Intel kretsar där i framtiden om de blir bättre.

Permalänk
Medlem

Vad håller Intel på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Äh vafan är detta. Min intel arc hype var rätt stor förra hösten när det ryktades om release runt årskiftet när bristen var som värst. Inte ett kort i butik och vi är i juni. Battlemage nästa tack!

Skrivet av Rapidact:

Vad håller Intel på med?

Tror svaret skrivs Raja Koduri

Visst är det nya saker från grunden på sätt och vis, men själva arkitekturen har ju varit ute i CPU ganska länge idag. Intels första gen kommer knappt mäta sig med RX 5000, nu ska de möta 7000 istället, bara att glömma

Permalänk
Medlem

Dom visar upp för mycket snarare än att hinna lansera...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Haha. Hoppet är det sista som lämnar en som det så fint heter. Tyvärr pekar det mesta emot att Intel kommer få börja konkurrera mot nästa generations Nvidia och AMD-kort. Som antagligen kommer skjuta dessa kort ur vattnet.

Ja de kommer inte ha en chans prestandamässigt men som jag skrev så kan rätt pris skapa köpare.

Många vill bara ha något bra i 1080p. Kanske till och med är svala?

Ja hoppet lever än.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror svaret skrivs Raja Koduri

Visst är det nya saker från grunden på sätt och vis, men själva arkitekturen har ju varit ute i CPU ganska länge idag. Intels första gen kommer knappt mäta sig med RX 5000, nu ska de möta 7000 istället, bara att glömma

Börjar tyvärr se för stora likheter från när Raja jobbade i AMD och hans jobb med Intel nu. Förseningar och dålig prestanda verkar följa den mannens produkter som han varit med och utvecklat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ja de kommer inte ha en chans prestandamässigt men som jag skrev så kan rätt pris skapa köpare.

Många vill bara ha något bra i 1080p. Kanske till och med är svala?

Ja hoppet lever än.

Det finns INGA indikationer att Intel kommer att revolutionera priserna. Faktum är att deras påstående att de siktar mot att sälja kring 1 miljon produkter totalt pekar snarare mot motsatsen. Vilket är extremt synd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det finns INGA indikationer att Intel kommer att revolutionera priserna. Faktum är att deras påstående att de siktar mot att sälja kring 1 miljon produkter totalt pekar snarare mot motsatsen. Vilket är extremt synd.

Tråkigt. Och då undrar jag varför de ens gör det?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tråkigt. Och då undrar jag varför de ens gör det?

För att långsiktigt håva in pengar, finns det nått annat skäl

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tråkigt. Och då undrar jag varför de ens gör det?

Samma anledning varför AMD lanserade polaris antagligen. För att de hoppas att någon skall köpa produkten och samtidigt man skall kunna peka och säga "Kolla vi har lanserat något..".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Samma anledning varför AMD lanserade polaris antagligen. För att de hoppas att någon skall köpa produkten och samtidigt man skall kunna peka och säga "Kolla vi har lanserat något..".

Polaris sålde väldigt bra och var innan RDNA1, AMDs kanske bästa produkt från deras grafikdivision på bra länge. De prioriterade rätt efter att i många generationer siktat helt fel kontra Nvidias upoställning.

Vi får se om Intel hittar någon liknande lucka framöver. Men Intel har något som AMD inte har, och det är tyngd i varumärket. Det är en enorm fördel. Ponera att RDNA3 är bättre än rtx 4000 på alla punkter, Nvidia kommer ändå sälja mer. Inte säker på att Intel om de någon gång får ut bra grejer kommer vara i samma situation som AMD.

Permalänk
Medlem

Lär finnas en hel del prestanda att vinna på bättre drivare och mer optimerade spel hoppas man

Permalänk
Medlem

Hmmm, F1 är ju en titel som brukar ge mycket fps, så det är intressant att den inte ger speciellt hög fps, med tanke på att lägsta värde är ganska högt. tittar man på högsta / lägsta på de andra titlarna så är det stora skillnader, men på F1 så är det väldigt nära.
Det verkar som att något flaskhalsar där.