Skrivet av Molotov:
Quest 2 är i sån klass så att det är så pass bra för dom flesta.
Användarna ser ju ut att öka hela tiden. Det behövs ett riktigt pangspel för att få en till boost likt det blev på Steam med Half life alyx.
Utveckling kommer så klart ske även i det "billiga" hårdvaru segmentet.
Quest pro kommer vara ett alternativ, Quest 2 ska fortsätta säljas.
Vi får se på torsdag
Finns det några siffror på hur antalet användare har ökat?
Visst behövs det riktigt bra spel/mjukvara för att locka fler - det håller jag helt med om. Grejen med äldre hårdvara, även om den är bra, är att den tenderar att tappa exponering. Ny hårdvara får i sin tur exponering och hype, så det suger lite extra i köptarmen hos alla som villhöver nåt nytt.
Ett år gör förvisso inte Quest 2 direkt gammalt men jag tror det kommer vara viktigt att behålla momentum om VR ska växa till sig ordentligt.
Skrivet av Halldin:
Tror det finns många kunder kvar att locka in medelst mjukvara. Resident Evil 4 verkar ha haft en sådan effekt, påstått är det ett stort antal stortitlar i röret som vi kanske får höra mer om på Facebook Connect.
Absolut, det finns mycket att göra på den fronten. Behövs mer och bättre mjukvara om inte VR bara ska bli en fluga. Fast samtidigt behöver hårdvaran vara het och kittla på precis rätt ställe. Hårdvara har också den fina tendensen att driva på utvecklingen av mjukvara.
En annan sak som skulle driva på utvecklingen är bättre användarupplevelse för PCVR. Knappast något Oculus är intresserade av som har sitt eget ekosystem, men generellt för VR är det viktigt. PC-gaming är trots allt en stor marknad och jag är övertygad om att många skulle lockas till VR om det dels fanns fler titlar med stöd för det, samt en användarupplevelse som faktiskt är smidig och lätt.
Jag som håller på med simracing ser många som lämnar VR bara för att det är så mycket krångel. VR är annars perfekt för det. Hyfsat bra stöd från populära titlar och du sitter ner utan att flänga runt. Det borde inte vara krångligare än att ha en extra skärm inkopplad. Istället är i princip allting onödigt krångligt. Ta bara en sån sak som ingen multitasking.
Skrivet av Shockwave:
Ögat får väl fokusera på olika avstånd med adaptivt fokusdjup? I nuläget så är det som att stå och kolla in i en vägg som är typ 1.5 meter framför dig.
Ja, men med en vanlig skärm fokuserar du ju inte direkt på så många olika avstånd. Skillnaden i fokusavstånd när du rör dig i stolen eller kollar mellan olika skärmar är liten nog för att ligga inom sweet-spot i ett VR-headset. Skärmen är i princip den där väggen du stirrar in i.