Testpilot: Asus ZenEye – smart kamera utan abonnemang

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Asus ZenEye – smart kamera utan abonnemang

Asus satsar på smart kameraövervakning för den som vill hålla all data på hemmaplan. Testpiloten Kenneth "Yoshman" Jonsson synar ZenEye i sömmarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Har väl inget direkt intresse eller behov av denna pryl.. men.. hunden i filmen <3

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Überklass:

Har väl inget direkt intresse eller behov av denna pryl.. men.. hunden i filmen <3

Du menar "real Yoshman"?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Efter mycket tittande köpte jag ett par bullit(tror de heter så) kameror. Trådlösa men med trådad strömkälla.
Mycket medföljer gratis i appen. Däremot kostar det om man vill ha smart rörelse filtrering.
En annan fördel är att de fungerar på det lokala nätverket så min ap's kan hålla bra kontakt.
En för och nackdel är lokalt minnes kort i kamerorna upp till 128gb. Blir problem om någon snor kamerorna dock.

Dessa kameror verkar rätt bra om man vill bevaka ett område mer eftersom deras ap måste vara med dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aka_The_Barf:

Däremot kostar det om man vill ha smart rörelse filtrering.

Så vitt jag vet gäller det alla system som har sådan "smart" filtrering. Den tekniken har utvecklas så mycket på senare tid att det borde vara rimligt att få till något helt OK lokal. I alla fall lite screening, d.v.s. finns det någon rörelse alls i det klipp man just sparade ned?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så vitt jag vet gäller det alla system som har sådan "smart" filtrering. Den tekniken har utvecklas så mycket på senare tid att det borde vara rimligt att få till något helt OK lokal. I alla fall lite screening, d.v.s. finns det någon rörelse alls i det klipp man just sparade ned?

När mina kameror filmar så ser dom alltid något. man kan dessutom ställa in känsligheten på dom och vart på bilden den ska leta efter rörelse. man kan tex som jag gjort "suddat ut" buskar och vajande träd och lampor samt andra saker som kan röra på sig som kan ge en falsk trigger. natt synen på mina anpassar sig också efter starka bil lyktor och annat vilket är trevligt så dom inte blir bländade. Jag kan även ställa in olika scheman för veckodagarna när dom ska "titta" efter rörelse eller ignorera allting. mina är mest aktiva på natten och spelar enbart in videos då.

Dessa funktioner är gratis på mina kameror men ibland skulle man vilja ha AI delen när det kommer regn eller någon fågel flyger förbi rätt framför men det är inte ofta som tur är.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Intressant läsning! Har sj tänkt på att skaffa några bra kameror men pga att det varit lite svårt art hitta ngt värt samtidigt som det ska ha wifi stöd och mobil access UTAN abonnemang har jag inte orkat leta. Det är mest för ens egen säkerhet när man är ute men också för att man har katter och vill fånga de på bild under olika tider på dagarna.

Btw, en sak jag reagerat på är att många kameror säger sig ha FullHD och allt vad det äe i megapixlar, men sen ser man typ 15-30fps. Vadan detta egentligen? Har ju webcams som ser bättre ut än vissa kameror. Kanske inte kollat tillräckligt högt i prissegmentet...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aka_The_Barf:

När mina kameror filmar så ser dom alltid något. man kan dessutom ställa in känsligheten på dom och vart på bilden den ska leta efter rörelse. man kan tex som jag gjort "suddat ut" buskar och vajande träd och lampor samt andra saker som kan röra på sig som kan ge en falsk trigger. natt synen på mina anpassar sig också efter starka bil lyktor och annat vilket är trevligt så dom inte blir bländade. Jag kan även ställa in olika scheman för veckodagarna när dom ska "titta" efter rörelse eller ignorera allting. mina är mest aktiva på natten och spelar enbart in videos då.

Dessa funktioner är gratis på mina kameror men ibland skulle man vilja ha AI delen när det kommer regn eller någon fågel flyger förbi rätt framför men det är inte ofta som tur är.

Den funktionen finns också på ZenEye och Arlos kameror, det är en funktion som verkar sitta i kameran och därmed är gratis.

Har en par klipp nu där det inte finns någon, gissningen är t.ex. en fågel flyger förbi eller något annat faktiskt har rört sig framför kameran men förloppet är så snabbt att den korta lagg som finns från trigger till inspelningen startar räcker för att helt missa det hela. Tyvärr måste batteridrivna kameror fungera på det sättet, d.v.s. de måste befinna sig i lågströmsläge så mycket som möjligt och det tar en liten stund att komma ur det läget.

Exempel på en aktivitets-zon, är bara inom rektangeln som kameran nu triggar. Man kan ha flera zoner per kamera för att rama in precis det man vill trigga på
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Anthraxious:

Intressant läsning! Har sj tänkt på att skaffa några bra kameror men pga att det varit lite svårt art hitta ngt värt samtidigt som det ska ha wifi stöd och mobil access UTAN abonnemang har jag inte orkat leta. Det är mest för ens egen säkerhet när man är ute men också för att man har katter och vill fånga de på bild under olika tider på dagarna.

Btw, en sak jag reagerat på är att många kameror säger sig ha FullHD och allt vad det äe i megapixlar, men sen ser man typ 15-30fps. Vadan detta egentligen? Har ju webcams som ser bättre ut än vissa kameror. Kanske inte kollat tillräckligt högt i prissegmentet...

FullHD = de spelar in i 1920x1080. Sedan kan man välja 24, 15, 10 eller 5 FPS. Att ha lägre FPS än 24 handlar mest bara om att spara plats, i någon mån sparar man även ström men tror det är irrelevant i sammanhanget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den funktionen finns också på ZenEye och Arlos kameror, det är en funktion som verkar sitta i kameran och därmed är gratis.

Har en par klipp nu där det inte finns någon, gissningen är t.ex. en fågel flyger förbi eller något annat faktiskt har rört sig framför kameran men förloppet är så snabbt att den korta lagg som finns från trigger till inspelningen startar räcker för att helt missa det hela. Tyvärr måste batteridrivna kameror fungera på det sättet, d.v.s. de måste befinna sig i lågströmsläge så mycket som möjligt och det tar en liten stund att komma ur det läget.

Exempel på en aktivitets-zon, är bara inom rektangeln som kameran nu triggar. Man kan ha flera zoner per kamera för att rama in precis det man vill trigga på

Jag får ett rutnät över bilden så fyller jag i de små rutorna på det den ska triggas på.

Ja det är nackdelen med batteri drivet. Mina filmar hela tiden så jag brukar få 5-10 sekunder innan händelsen sker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

FullHD = de spelar in i 1920x1080. Sedan kan man välja 24, 15, 10 eller 5 FPS. Att ha lägre FPS än 24 handlar mest bara om att spara plats, i någon mån sparar man även ström men tror det är irrelevant i sammanhanget.

Jo jag vet hur upplösningen fungerar, var medt ett klagande från mitt håll att bildfrekvenserna brukar suga så enormt men det kanske är för att man inte eftersöker det i övervaknigssammanhang? Tänkte annars typcen bra webcam kopplad till ngn liten Raspberry Pi för hemmabruk vore smidigare övervakning för de som vill fånga mer video än bildspel, så att säga.

Permalänk
Medlem

Om man bor i en lägenhet, får man sätta kameran riktad mot ytterdörren? Gör det skillnad om det är bostadsrätt eller hyresrätt eller annan upplåtelseform?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FabriciusRex:

Om man bor i en lägenhet, får man sätta kameran riktad mot ytterdörren? Gör det skillnad om det är bostadsrätt eller hyresrätt eller annan upplåtelseform?

Som jag förstått regelverket i Sverige får du som privatperson sätta upp kameror så länge de bara filmar mark du äger. Så inga problem att sätta upp kameror inomhus, däremot tillhör marken utanför en lägenhet normalt inte dig.

Möjligen skulle det fortfarande vara OK om en kamera riktad mot ytterdörren bara filmar det som är mellan kameran och dörren. Men det är spekulation från min sida.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som jag förstått regelverket i Sverige får du som privatperson sätta upp kameror så länge de bara filmar mark du äger. Så inga problem att sätta upp kameror inomhus, däremot tillhör marken utanför en lägenhet normalt inte dig.

Möjligen skulle det fortfarande vara OK om en kamera riktad mot ytterdörren bara filmar det som är mellan kameran och dörren. Men det är spekulation från min sida.

Tack, jag får lov att kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Krävs publikt IP och öppna portar för att accessa kamerorna via appen eller går det på något sätt via deras moln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Om man bor i en lägenhet, får man sätta kameran riktad mot ytterdörren? Gör det skillnad om det är bostadsrätt eller hyresrätt eller annan upplåtelseform?

Du menar utifrån antar jag? Gråzon. Ska man hårddra det så tror jag inte det är tillåtet, men jag tvivlar på att länsstyrelsen faktiskt skulle tvinga dig att ta ned den.

Men som du redan sagt är det bäst att du kollar upp det med relevant myndighet (så vitt jag vet är det länsstyrelsen, eller har åtminstone varit).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KeyCat:

Krävs publikt IP och öppna portar för att accessa kamerorna via appen eller går det på något sätt via deras moln?

Man måste skapa ett konto hos ASUS, så accesspunkten är uppkopplad mot ASUS servrar och mobilappen går den vägen.

Så man behöver inte öppna portar eller har publik IP, fungerar fint att ha alla lokala prylar bakom en "hemmarouter" med lokalt nät på insidan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tackar för intressant artikel, att det finns 100% lokala lösningar är en positiv överraskning. Har funderat på någon form av larm eller övervakning av huset i många långa år och aldrig kommit till skott (främst pga månadskostnader som jag definitivt inte vill ha), så det här systemet tål helt klart att tänka på!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Schysst recension Kenneth, stort tack!

Jag har för närvarande ett system från Eufy hemma. Bra bild och skaplig batteritid men det finns absolut noll möjlighet till integration med andra system (trots att det står IFTTT på boxen och i deras kickstarter, vilket trots detta inte stöds).

Vet du ifall det går att arma/disarma via (helst) API eller IFTTT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man måste skapa ett konto hos ASUS, så accesspunkten är uppkopplad mot ASUS servrar och mobilappen går den vägen.

Så man behöver inte öppna portar eller har publik IP, fungerar fint att ha alla lokala prylar bakom en "hemmarouter" med lokalt nät på insidan.

Tack för informationen! Försöker hjälpa en bekant som bor i Spanienn och där nere så är det inte så vanligt med publika IP#. Man kan få det men de tar ganska mycket extra betalt för det...

Permalänk
Medlem

bra tips! har haft inbrott två gånger, önskar jag hade sånt här kitt då

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in (då det sällan nämns för hemanvändare) med att AXIS har sina Companion-lösningar också; både kameror och mjukvara. Camera Companion-mjukvaran tillåter att man accessar sina kameror utan att öppna portar och liknande. E2EE oavsett om det är P2P eller via "Mediator"-servrar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Du menar utifrån antar jag? Gråzon. Ska man hårddra det så tror jag inte det är tillåtet, men jag tvivlar på att länsstyrelsen faktiskt skulle tvinga dig att ta ned den.

Men som du redan sagt är det bäst att du kollar upp det med relevant myndighet (så vitt jag vet är det länsstyrelsen, eller har åtminstone varit).

Du får filma/spela in vad du vill på egen mark/tomt i eget hem osv. Du behöver endast söka tillstånd om du avser att filma plats som allmänheten har tillgång till eller är upplåten åt allmänheten.

Exempel.
1) Du får filma i din egen bil som står parkerad på mark som du äger, men inte gatan bortanför parkeringen om allmänheten har tillgång till denna.1

2) Du äger ett café som du upprättat på din egna tomt som du äger, men då allmänheten har tillgång till ditt café under dina öppet tider så måste du ansöka om tillstånd för att spela in området. När du sedan stänger caféet får du åter igen spela in material med dina kameror då platsen inte längre är upplåten åt allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Du får filma/spela in vad du vill på egen mark/tomt i eget hem osv. Du behöver endast söka tillstånd om du avser att filma plats som allmänheten har tillgång till eller är upplåten åt allmänheten.

Exempel.
1) Du får filma i din egen bil som står parkerad på mark som du äger, men inte gatan bortanför parkeringen om allmänheten har tillgång till denna.1

2) Du äger ett café som du upprättat på din egna tomt som du äger, men då allmänheten har tillgång till ditt café under dina öppet tider så måste du ansöka om tillstånd för att spela in området. När du sedan stänger caféet får du åter igen spela in material med dina kameror då platsen inte längre är upplåten åt allmänheten.

Nu nämner du redan detta så bara ett förtydligande till andra: Det är skillnad på tomt och mark. Mark som du äger men som inte räknas som tomt har allmänheten normalt tillträde till och där krävs normalt tillstånd.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har en par klipp nu där det inte finns någon, gissningen är t.ex. en fågel flyger förbi eller något annat faktiskt har rört sig framför kameran men förloppet är så snabbt att den korta lagg som finns från trigger till inspelningen startar räcker för att helt missa det hela. Tyvärr måste batteridrivna kameror fungera på det sättet, d.v.s. de måste befinna sig i lågströmsläge så mycket som möjligt och det tar en liten stund att komma ur det läget.

Först så får jag säga att det va ett trevlig och bra test där man ser hur det verkligen kommer fungera i en riktig miljö.
Det enda jag reagerade på va relaterat till fördröjningen du skriver om ovan.
Skulle kunna förtydligas i testet att det är en PIR sensor som reagerar på rörelsen i första hand och i sin tur väcker kameran som spelar in och ger denna fördröjning.

Permalänk

Samma artikel en gång till?, betalar Asus så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Du får filma/spela in vad du vill på egen mark/tomt i eget hem osv. Du behöver endast söka tillstånd om du avser att filma plats som allmänheten har tillgång till eller är upplåten åt allmänheten.

Exempel.
1) Du får filma i din egen bil som står parkerad på mark som du äger, men inte gatan bortanför parkeringen om allmänheten har tillgång till denna.1

2) Du äger ett café som du upprättat på din egna tomt som du äger, men då allmänheten har tillgång till ditt café under dina öppet tider så måste du ansöka om tillstånd för att spela in området. När du sedan stänger caféet får du åter igen spela in material med dina kameror då platsen inte längre är upplåten åt allmänheten.

Jag är med på det (förutom 2:an som jag inte kände till), men i just det fall jag kommenterade så handlade det om lägenhetsdörr, och utanför lägenhetsdörr är det normalt allmän tillgång. Men om man enbart filmar sin lägenhetsdörr (utifrån alltså) så blir det ju lite av en gråzon. Ska man hårddra det så är det knappst tillåtet, eftersom allmänheten skulle kunna passera förbi ytterdörren på sådant vis att de hamnar på film.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem