Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem

Fick precis bekräftelse från Electrolux (anova) att min order har skickats och beräknas vara framme den 18 januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidoz:

Fick precis bekräftelse från Electrolux (anova) att min order har skickats och beräknas vara framme den 18 januari.

Samma här, orderdatum 30/11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidoz:

Fick precis bekräftelse från Electrolux (anova) att min order har skickats och beräknas vara framme den 18 januari.

18-21 står det för mig så gissningsvis dyker det upp för alla i nästa vecka. Awesome.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ni ser, de e lungt månaden är inte ens över och ni vet redan att era prylar är skickade, inget att stirra upp sig över alltså.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Beställde den 29de och det står processing. Är lite bitter över hur infon ser ut från dem. Jag kan vänta en vecka eller en månad till, men när de tidigare sagt den 8'de och man sedan dess inte hört något mera... De börjar äta på den godwill de vann med sitt "Missed steak" mail

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Jag har också status "processing" men fick ändå ett mail idag om att paketet är skickat. Det löser sig

Permalänk
Avstängd

La min order 29/11 21:51 men har inte fått någon e-post om att leverans är på gång.

Permalänk
Medlem

Haha fick just mailet jag med, hade glömt att jag spontanköpte en när dom hade dealen.. bra överaskning

Permalänk

Min är nu också på väg, beställde den första december 04:40

Permalänk
Medlem

Det verkar vara väldigt slumpmässiga ordrar de skickar ut. Själv beställde jag min den 30/11 00:30 på natten. Inget mail här inte än så länge. Förhoppningsvis kommer det väl imorgon då

Edit: Nu så, där kom mailet, dags att införskaffa kärl och påshållare!

Permalänk
Medlem

Samma här, mejl idag om att grejerna är på gång!

Permalänk
Medlem

fick mitt mejl med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

fick mitt mejl med

Jag har nu noterat det i min lilla röda bok

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bekräftelse här med nu

Vad rekommenderar ni för matbrännare? Enda prylen jag inte beställt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McKonny:

Bekräftelse här med nu

Vad rekommenderar ni för matbrännare? Enda prylen jag inte beställt än.

Jag använder en begagnad Flammenwerfer 35.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McKonny:

Bekräftelse här med nu

Vad rekommenderar ni för matbrännare? Enda prylen jag inte beställt än.

Skrivet av Snörök:

Jag använder en begagnad Flammenwerfer 35.

Känns det som en nödvändig grej eller går det egentligen lika bra att bränna på i stekpannan?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Jag använder en begagnad Flammenwerfer 35.

Blir det inte lite konstig bismak med de där?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Känns det som en nödvändig grej eller går det egentligen lika bra att bränna på i stekpannan?

Har du en brännare med tex sånt här munstycke så är det fantastisk skillnad (kan se på sous vide everything).
https://www.kitchenlab.se/p/searzall-munstycke-torch-till-bra...
Men allt annat som är för litet bränner för sakta (värmer upp köttet istället).
Jag kommer satsa på gjutjärn personligen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du en brännare med tex sånt här munstycke så är det fantastisk skillnad (kan se på sous vide everything).
https://www.kitchenlab.se/p/searzall-munstycke-torch-till-bra...
Men allt annat som är för litet bränner för sakta (värmer upp köttet istället).
Jag kommer satsa på gjutjärn personligen.

Jag beställde på chans en sån här: https://www.wish.com/product/58249fbdd9c5837473010c14 men det lär väl ta ett par månader innan den kommer.

Annars tror jag nog mest att järn eller stålpannan får göra jobbet

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min orderbekräftelse från Anova också, med beräknad leveranstid 19-22 jan.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du en brännare med tex sånt här munstycke så är det fantastisk skillnad (kan se på sous vide everything).
https://www.kitchenlab.se/p/searzall-munstycke-torch-till-bra...
Men allt annat som är för litet bränner för sakta (värmer upp köttet istället).
Jag kommer satsa på gjutjärn personligen.

Allright! Får se hur man gör när man provat några ggr 👌

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Har erat trackingnr börjat funka än?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Har erat trackingnr börjat funka än?

Nä, jag gissar på att de fixar massvis ordrar denna vecka. Skickar allt de kan på måndag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kommer satsa på gjutjärn personligen.

Kör det mesta i gjutjärnsgrillpanna och fortsätter nog med det, lite tjockare fettsvålar kräver nog grillen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du en brännare med tex sånt här munstycke så är det fantastisk skillnad (kan se på sous vide everything).
https://www.kitchenlab.se/p/searzall-munstycke-torch-till-bra...
Men allt annat som är för litet bränner för sakta (värmer upp köttet istället).
Jag kommer satsa på gjutjärn personligen.

Jag har en sådan som sitter på en Superfire 2 som jag kör på Mappgas. Tycker inte det är värt besväret. Kör hellre någon grad lägre i Sousviden och sedan snabbt i en glödhet panna, vila 10 minuter och sedan PERFEKTION Iofs, om det är riktigt tjocka skivor så brukar jag bränna av dom med min Searzall. Det blir ingen konstig bismak av brännaren det kan jag intyga, det är mer att det är lite omständligt tycker jag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har en sådan som sitter på en Superfire 2 som jag kör på Mappgas. Tycker inte det är värt besväret. Kör hellre någon grad lägre i Sousviden och sedan snabbt i en glödhet panna, vila 10 minuter och sedan PERFEKTION Iofs, om det är riktigt tjocka skivor så brukar jag bränna av dom med min Searzall. Det blir ingen konstig bismak av brännaren det kan jag intyga, det är mer att det är lite omständligt tycker jag.

Precis, problemet är att det kräver en väldigt stor brännare för att få yta snabbt på köttbiten för att undvika bismak.
Har bara en liten brännare hemma som är till för creme brulee osv så jag tänker inte ens försöka mig på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

För min del kommer jag börja med vanligt stekjärn efter de legat i bad. Men hur gör man egentligen om man vill ha rökig grillsmak? Oftast grillar jag mina stycken med lock och en del smör för att få till en bra grillsmak, med sous vide är köttet egentligen redan färdigt när man tar det ur påsen, man ska bara ha en yta och frågan är om det inte blir för lite tid under grilllocket för att få grillsmaken?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

För min del kommer jag börja med vanligt stekjärn efter de legat i bad. Men hur gör man egentligen om man vill ha rökig grillsmak? Oftast grillar jag mina stycken med lock och en del smör för att få till en bra grillsmak, med sous vide är köttet egentligen redan färdigt när man tar det ur påsen, man ska bara ha en yta och frågan är om det inte blir för lite tid under grilllocket för att få grillsmaken?

Det låter som att i ditt fall kanske en stor brännare är rätt ändå. Du vill snabbt få en yta som "bränner" och ger lite grillaktig smak.
eller tänker jag fel här?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Har erat trackingnr börjat funka än?

Yes box, hämtat hos avsändare och kommit fram till terminalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det låter som att i ditt fall kanske en stor brännare är rätt ändå. Du vill snabbt få en yta som "bränner" och ger lite grillaktig smak.
eller tänker jag fel här?

Jo fast min uppfattning är att den smaken jag söker får man genom att delvis röka köttet. D.v.s man grillar det under lock med smör som rycker en hel del.

Men det är möjligt att jag får en bra grillsmak av en rejält brännare med. Problemet är att ska man ha en stor sådan kostar de 1000-1500 kr!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide