Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den nya handkontrollen fungerar som vanligt till Gen 1? Lyckas inte hitta information om det..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Netflix app är bättre i shield (eller som androidapp generellt) i 4k, HDR och Dolby Vision jämfört med appen i LG's Oled B6-serie?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Någon som vet om den nya handkontrollen fungerar som vanligt till Gen 1? Lyckas inte hitta information om det..

Jag har sett att den ska vara kompatibel, men har tyvärr ingen källa just nu. Men det är en sak som reviewers brukar skriva, att dom som har v1 bara behöver köpa en ny remote och controller så ska man ha alla features från v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Någon som vet om Netflix app är bättre i shield (eller som androidapp generellt) i 4k, HDR och Dolby Vision jämfört med appen i LG's Oled B6-serie?

Nu vet jag inte hur det är med din lg tv men netflix på min lg tv switchar refreshrate automatiskt det gör inte netflix appen i shielden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Någon som vet om den nya handkontrollen fungerar som vanligt till Gen 1? Lyckas inte hitta information om det..

Just nu vad jag läste på reddit så om man försöker para ihop under accesssories så fungerar det inte men fungerar om man lägger in den som en vanlig BT-enhet.

https://www.reddit.com/r/AndroidTV/comments/5oec90/gen_2_cont...

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Förresten, är det någon som kan tipsa en nybörjare om emulatorer och annat skoj man kan göra med en shield? Samt förlorar man garanti vid root?

finns ju flera emulatorer i google store du kan installera nes och snes enda jag provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Nu vet jag inte hur det är med din lg tv men netflix på min lg tv switchar refreshrate automatiskt det gör inte netflix appen i shielden.

Ok, tack för svar!
Är det någon skillnad i bildkvalitet?
Dvs hanterar appen i tv'n svärta, rörelser, HDR & DV bättre eller sämre på någon punkt jämfört mot shield?

Testade serien OA på Netflix härom dagen och den ligger i Dolby Vision men jag upplevde det som osebart pga lagg och pixlighet. Högdagrar från ett stetoskop i början av första avsnittet låg kvar i bilden osv. Kanhända hade jag fel inställningar, men vill veta om det funkar givet att man har förutsättningarna.

Testade över wifi med typ 45mb/s.
Självklart abbonnemanget med tillgång till HDR/DV.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Ok, tack för svar!
Är det någon skillnad i bildkvalitet?
Dvs hanterar appen i tv'n svärta, rörelser, HDR & DV bättre eller sämre på någon punkt jämfört mot shield?

Testade serien OA på Netflix härom dagen och den ligger i Dolby Vision men jag upplevde det som osebart pga lagg och pixlighet. Högdagrar från ett stetoskop i början av första avsnittet låg kvar i bilden osv. Kanhända hade jag fel inställningar, men vill veta om det funkar givet att man har förutsättningarna.

Jag ber om ursäkt i förväg för min lilla off-topic-utflykt om OA.

Jag gjorde också misstaget att titta på OA, bara för att se något i DV. Först och främst blev det fel i stort sett varje gång jag började titta. Jag skulle gissa på att DV-metadatat var ur synk för det blev extra konturer och konstiga färger. En omstart av Netflix-klinten löste de problem, men resten var inte mycket att hurra för. Serien är producerad i en grå och tråkig setting och det finns inga färger där DV ens kan göra nytta, kolla det blev extra grått här... Sedan tyckte jag inte om serien i sig. Hur har den kunnat få 8.0 på IMDB?

Jag kan inte uttala mig om shieldens hantering av HDR eller DV (supportar den över huvud taget DV?), men av det lilla jag har hunnit se via Shieldens Netflix-klient tycker jag att jag retar min mindre på kompressionsartefakter och dålig bild än vad jag gjorde när jag tittade via LGs Netflix-klient.

Permalänk

Tänkte slå till på en sån här.
Varför har inte Elgiganten den i några butiker för, vill ju bara åka och hämta den!!!

Permalänk
Medlem

@janne: Ah okej. Iallafall inte hårdvarubegränsat som jag fattat det utan mjukvaran som ställer till det. kanske blir bättre med Nougat som kommer inom snar framtid. Tack för svaret!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Några frågor från en lekman.

Vill ha något man kan surfa, lyssna musik och streama ifrån. Är då nvidia en produkt som passar mig?
kollat runt på webben men inte blivit så mycket klokare.

Har försökt läsa in mig på vad Kodi har för funktion och kommit fram till att den möjliggör streaming med hjälp av olika "add ons", är det ungefär samma som IP-TV?

Någon skrev att alla appar som finns i android har även shielden (säger inte mig så mycket)

Så man kan surfa på nvidia? Ifall det är möjligt, berätta gärna Hur du upplever det.

Det sista jag undrar är ifall det går att ladda ner torrents från Nvidian och spara på dess interna hårddisk?

Hade tänkt att ersätta en dator med den den här eftersom jag ändå bara gör så pass simpla saker.

Tack för all hjälp

Peace

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddah13:

Några frågor från en lekman.

Vill ha något man kan surfa, lyssna musik och streama ifrån. Är då nvidia en produkt som passar mig?
kollat runt på webben men inte blivit så mycket klokare.

Har försökt läsa in mig på vad Kodi har för funktion och kommit fram till att den möjliggör streaming med hjälp av olika "add ons", är det ungefär samma som IP-TV?

Någon skrev att alla appar som finns i android har även shielden (säger inte mig så mycket)

Så man kan surfa på nvidia? Ifall det är möjligt, berätta gärna Hur du upplever det.

Det sista jag undrar är ifall det går att ladda ner torrents från Nvidian och spara på dess interna hårddisk?

Hade tänkt att ersätta en dator med den den här eftersom jag ändå bara gör så pass simpla saker.

Tack för all hjälp

Peace

Skickades från m.sweclockers.com

Finns nog bra mycket bättre lösningar om du skall ersätta din dator det är ingen vanlig android enhet den bygger på android tv där det finns en del begränsningar jämfört med vanliga android.

Det finns ingen webbläsare med från början går att sidloada in en .

Vill du däremot bara lyssna på musik och titta på film är det en kanon maskin.

Shielden har video appar för TV4, Netflix, SVT , Amazon Prime Video och Viaplay är på gång.
När det gäller musik har du spotify och google music medflera..

Kodi är en mediaspelare som kan spela upp musik och film har även ett plugin om du vill se på Dplay, TV4, Viasat och SVT .

Permalänk

Ni som precis införskaffat en shield. Vad tycker ni?
Jag körde kodi över raspberry pi 3 innan. En jäkla skillnad på skölden, mycket rappare och flyter på bra mycket bättre. Kör dock SPMC.

Skönt som attans med inbyggd chromecast också, då det är något sambon använder sig av en hel del.
Har inte satt mig in i spelsidan än. Hade tänkt lägga in lite emulatorer framöver.
Helnöjd so far!

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovsnusarn:

Ni som precis införskaffat en shield. Vad tycker ni?
Jag körde kodi över raspberry pi 3 innan. En jäkla skillnad på skölden, mycket rappare och flyter på bra mycket bättre. Kör dock SPMC.

Skönt som attans med inbyggd chromecast också, då det är något sambon använder sig av en hel del.
Har inte satt mig in i spelsidan än. Hade tänkt lägga in lite emulatorer framöver.
Helnöjd so far!

Använd retroarch emulerar det mest och glöm inte att välja vulkan drivers de har verkligen fått ner input laggen när du använder den combon.
De vanliga emulatorerna som du laddar ner via playstore som snes9x nes.emu medflera är inga höjdare dock lätta att komma igång med...

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Använd retroarch emulerar det mest och glöm inte att välja vulkan drivers de har verkligen fått ner input laggen när du använder den combon.
De vanliga emulatorerna som du laddar ner via playstore som snes9x nes.emu medflera är inga höjdare dock lätta att komma igång med...

Skulle vilja veta mera om detta, beställde en Shield idag p.g.a. bristen på NES Classic.
Vad jag kan hitta när jag googlar lite på ämnet verkar det som att retroarch är ganska knepigt att få att fungera bra.

NES, SNES och första PS är väl vad jag har tänkt lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Skulle vilja veta mera om detta, beställde en Shield idag p.g.a. bristen på NES Classic.
Vad jag kan hitta när jag googlar lite på ämnet verkar det som att retroarch är ganska knepigt att få att fungera bra.

NES, SNES och första PS är väl vad jag har tänkt lira.

Har en NES mini också men den har rätt hög input lag .
Det har blivit lättare och lättare att använda retroarch men hör av dig när du fått den så kan vi gå igenom det..

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Använd retroarch emulerar det mest och glöm inte att välja vulkan drivers de har verkligen fått ner input laggen när du använder den combon.
De vanliga emulatorerna som du laddar ner via playstore som snes9x nes.emu medflera är inga höjdare dock lätta att komma igång med...

Retroarch från market är ok då? Eller sideloada någon annan version?

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovsnusarn:

Retroarch från market är ok då? Eller sideloada någon annan version?

Ladda ner sista nightly istället och sideloada den härifrån https://buildbot.libretro.com/nightly/android/

Permalänk

@jimjans

Att sideloada nånting...

Avses att man tillåter programvara från okända källor i inställningarna (tror det heter något sådant) och sedan att man "manuellt" installerar apk:n?

Shielden dyker upp under dagen och sambon skall ut i kväll, så... så fort ungen sover...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

@jimjans

Att sideloada nånting...

Avses att man tillåter programvara från okända källor i inställningarna (tror det heter något sådant) och sedan att man "manuellt" installerar apk:n?

Shielden dyker upp under dagen och sambon skall ut i kväll, så... så fort ungen sover...

Exakt. Ungefär som att dubbelklicka på en .exe-fil i en windowsdator. Finns mer eller mindre obskyra siter där man kan hitta de flesta appars apk. Man kan faktiskt t.o.m göra sina egna apk-filer av installerade appar. Säg tex. att du har en android-mobil, och du har en favoritapp i den. Då kan du med tex APK extractor göra om den till en apk och sedan flytta över till din Shield/android TV. Använder du Es file explorer tex så kan du tom skicka över filer utan att använda usbminnen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddah13:

Några frågor från en lekman.

Vill ha något man kan surfa, lyssna musik och streama ifrån. Är då nvidia en produkt som passar mig?
kollat runt på webben men inte blivit så mycket klokare.

Har försökt läsa in mig på vad Kodi har för funktion och kommit fram till att den möjliggör streaming med hjälp av olika "add ons", är det ungefär samma som IP-TV?

Någon skrev att alla appar som finns i android har även shielden (säger inte mig så mycket)

Så man kan surfa på nvidia? Ifall det är möjligt, berätta gärna Hur du upplever det.

Det sista jag undrar är ifall det går att ladda ner torrents från Nvidian och spara på dess interna hårddisk?

Hade tänkt att ersätta en dator med den den här eftersom jag ändå bara gör så pass simpla saker.

Tack för all hjälp

Peace

Skickades från m.sweclockers.com

Chrome finns inte från början men går bra att installera manuellt. Kopplar du in trådlös mus och tangentbord så fungerar det som att surfa på en vanlig dator. Finns torrentklienter till Android så yes det går också att lösa.

Har den första versionen av Shield, det är en kanonmaskin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Någon som har gått från AppleTv till en shield? Hur är upplevelsen?
Är lite nyfiken på att göra det..

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

@jimjans

OK, sambon är ute med jobbet, ungen sover och jag har laddat med en rejäl räkmacka.

Har kopplat in Shielden och kört första inställningarna, installerat ES explorer och sista nightly av retroarch, har en USB-sticka med en massa ROM's på - hur kommer jag igång och spelar nu?

Permalänk
Medlem

Tja.

Har varit inne lite på att köpa en mediaspelare och det har lutat lite mot en shield men jag sprang in i en lite oroväckande kommentar på en sida där det stod att man inte får 4K genom Netflix om inte skärmen faktiskt är 4K, vilket jag tycker låter skumt för jag borde ändå få betydligt bättre bild på min 1440p skärm med 4K film än 1080p. Hur som helst så ville jag dubbellkolla med er; är det någon som kan bekräfta om man faktiskt skulle få ut 4K bild på en 1440p datorskärm på Netflix? Är det några som helst krångel för att det skall funka?

Tack på förhand.
Niklas

Permalänk
Skrivet av Nirono:

Tja.

Har varit inne lite på att köpa en mediaspelare och det har lutat lite mot en shield men jag sprang in i en lite oroväckande kommentar på en sida där det stod att man inte får 4K genom Netflix om inte skärmen faktiskt är 4K, vilket jag tycker låter skumt för jag borde ändå få betydligt bättre bild på min 1440p skärm med 4K film än 1080p. Hur som helst så ville jag dubbellkolla med er; är det någon som kan bekräfta om man faktiskt skulle få ut 4K bild på en 1440p datorskärm på Netflix? Är det några som helst krångel för att det skall funka?

Tack på förhand.
Niklas

Har den skärmen stöd för HDCP 2.2?
Annars blir det inget NetFlix i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Har den skärmen stöd för HDCP 2.2?
Annars blir det inget NetFlix i 4k.

Kan inte riktigt hitta info om det någonstans, när jag googlar står det bara att den har stöd för HDCP men inte för vilken version. Men antar att det är enklare då att anta att den inte har det för det ser mest ut som att det är 4K skärmar som har det. Det går inte komma förbi på något sätt med en HDMI Switch eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Någon som har gått från AppleTv till en shield? Hur är upplevelsen?
Är lite nyfiken på att göra det..

Behåll din APTV! Visserligen inte framtidssäker med avsaknaden av 4K och HDR men annars kan jag inte komma på varför du skulle byta om det inte är Streaming av spel du är ute efter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Behåll din APTV! Visserligen inte framtidssäker med avsaknaden av 4K och HDR men annars kan jag inte komma på varför du skulle byta om det inte är Streaming av spel du är ute efter.

Största skälet är väl att du kan få rätt refreshrate på din media 23,976hz och slippa juddret som det blir med atv som bara spelar upp i antingen 60hz eller 50hz

Permalänk

Nu är det uppe och rullar så att säga!

Tack jimjans för hjälp med retroarch, finns mer att pilla med där men jag nöjer mig för tillfället.

Finns två saker som stör mig lite med denna apparaten dock:

1 - Den lilla runda "ikon/grejjen" som hamnar i mitten av högerkanten, vad är den bra för och hur blir man av med den?????

2 - Får inte passthrough att fungera i Kodi, har bockat i "passthrough" och angett att jag har en AC3 och DTS kapabel Receiver, men den envisas fortfarande med att avkoda ljudet i Shielden och skicka det som (multi-channel) PCM, vilket inte skulle göra så hemskt mycket om det inte vore så att jag har en Atmos-setup så jag går ju miste om dessa meta-data.
Nån som har någon aning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Nu är det uppe och rullar så att säga!

Tack jimjans för hjälp med retroarch, finns mer att pilla med där men jag nöjer mig för tillfället.

Finns två saker som stör mig lite med denna apparaten dock:

1 - Den lilla runda "ikon/grejjen" som hamnar i mitten av högerkanten, vad är den bra för och hur blir man av med den?????

2 - Får inte passthrough att fungera i Kodi, har bockat i "passthrough" och angett att jag har en AC3 och DTS kapabel Receiver, men den envisas fortfarande med att avkoda ljudet i Shielden och skicka det som (multi-channel) PCM, vilket inte skulle göra så hemskt mycket om det inte vore så att jag har en Atmos-setup så jag går ju miste om dessa meta-data.
Nån som har någon aning?

1 .Du har nog installerat ES filhanterare? det går att stänga av men använd X-plore istället bättre fihanterare.

2 Använd Kodi Beta rc3 du kan välja att bli betatestare i google play annars SPMC en annan variant av KODI som stöder passthrough.