@Halldin:
Ja, Touch är mycket bra, speciellt ergonomiskt. Men det beror också på vilken känsla du vill ha. Vill du handkontrollen ska kännas mer som en hand, då är Touch bättre, vill du den ska kännas mer som en pistol eller svärd, då är det Vive som gäller.
Ang. tappa fokus och nackvärk var det ingenting jag märkte under 15-minuters demonstrationen. Möjligen skulle det kunna uppträda efter timmars användning i sträck. Men det är ingenting jag hört i recensioner - och själv ska jag spela VR max en timma åt gången. Tvivlar inte på att det finns de som kan få ont - men de skulle säkerligen få det av Riften också - fast kanske efter längre tid, då den är lättare och har bättre viktfördelning.
Hade hört att Viven skulle glida runt. Var orolig för det då det var en av sakerna som gjorde 90-talets VR så dålig. Men när jag väl testade blev jag positivt överraskad, hade inga problem med det alls.
Vive ett devkit? Ett väldigt bra sådant, då.
Och då måste ju Riftens constellation och dess room-scale vara devkit, även när det släpps, eftersom de råder utvecklare att göra spel i 180-grader!!
Betalar man närmare 10 000 kr för ett komplett Rift är det inte rimligt att vid room-scale hela tiden behöva vara vänd åt samma håll.
Tror han syftar på standing-experiences, inte room-scale.