Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ekeee:

Köpte ett från CDON nyligen och tyckte från en början att det inte var någon höjdare. Mestadels för att spacebarknappen tyckte om att fastna i botten. Nu när jag har använt det i ungefär en dag så kan jag inte annat än säga att tangentbordet är underbart!

Lite ovant med cherry max black under mellanslag bara men efter en stunds användande så har man vant sig Går visserligen modda som jag har fått tips om i denna tråd.

För det priset på CDON är det helt klart värt pengarna!

Jepp, inte alls svårt att byta ut space switchen mot tex escape switchen, få får man space som är brun också, men det enklaste är nog att bara byta fjäder från escape till space, då får man helt plöstligt en "Ghetto red" switch på space istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekeee:

Köpte ett från CDON nyligen och tyckte från en början att det inte var någon höjdare. Mestadels för att spacebarknappen tyckte om att fastna i botten. Nu när jag har använt det i ungefär en dag så kan jag inte annat än säga att tangentbordet är underbart!

Lite ovant med cherry max black under mellanslag bara men efter en stunds användande så har man vant sig Går visserligen modda som jag har fått tips om i denna tråd.

För det priset på CDON är det helt klart värt pengarna!

Space är strulig på Celeritas, men funkar den dåligt så kontakta zowie bara så får du ny direkt.

Celeritas och 6G/7G verkar ha mycket strul med space över lag, men bra dom iaf skickar ut ny direkt utan kladd då dom är så medvetna om det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Någon som har ett celeritas och kan dela med sig av en bild på space (utan knappen på) så att jag får se vad det är för stabilisatorer i tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Riktigt riktigt fin guide, haha. Synd att tangentbord är så personligt. Sitter med blå switchar och kan inte spela utan det :D. Älskar motståndet i det och att jag just måste upp och ner, men tror det är ganska speciell åsikt som jag har Anyways keep the good work up!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Någon som har ett celeritas och kan dela med sig av en bild på space (utan knappen på) så att jag får se vad det är för stabilisatorer i tangentbordet?

http://www.ladda-upp.com/bilder/68122/zowie-celeritas

Riktigt dålig bild men det kanske går att se ändå.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av MuLLvaD3n:

Riktigt riktigt fin guide, haha. Synd att tangentbord är så personligt. Sitter med blå switchar och kan inte spela utan det :D. Älskar motståndet i det och att jag just måste upp och ner, men tror det är ganska speciell åsikt som jag har Anyways keep the good work up!

Tack så mycket!

Skrivet av ekeee:

http://www.ladda-upp.com/bilder/68122/zowie-celeritas

Riktigt dålig bild men det kanske går att se ändå.

Tackar, det är cherry stabilisatorer och personligen gillar jag dem bäst, då de håller. Så antagligen är problemen som Zowie och Steelseries haft med sina spaceknappar relaterade till att spaceknapparna blivit snea i någon batch. Men de verkar ju vara fullt medvetna om detta och skickar nya space tangenter, så ser det inte direkt som något problem.

Med andra ord, stabilisatormässigt kan jag rekommendera Zowie.

EDIT:
Är det inte dags för MOD att klistra denna tråd, eller är det något som fattas?

Permalänk

Hur ligger det till med röda cherry mx. Jag är så sjukt sugen på att beställa ett tgb men har lite dåligt med pengar efter att ha köpt en dator för 12k. Jag funderar just nu på mk50 på cdon för ca 500kr, kommer att ha det både till spel och att skriva. Har läst lite om röda och det är väl inte det mest awesome när det kommer till skrivande men det måste ju vara bättre än detta gamla tröga hp-tgbet jag sitter på just nu, eller?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Ser inget fel att skriva med röda.

Som någon skrev på Overclockers. "It's like typing on a cloud of boobs"

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Ser inget fel att skriva med röda.

Som någon skrev på Overclockers. "It's like typing on a cloud of boobs"

Hehe, låter bra det!

Sådär, det blev ett qpad mk-50. Får hoppas att det kommer att fungera bra. Jag har en vana att alltid trycka till på tangenterna så jag kommer nog att bottna dem när jag trycker på dem.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hehe, låter bra det!

Sådär, det blev ett qpad mk-50. Får hoppas att det kommer att fungera bra. Jag har en vana att alltid trycka till på tangenterna så jag kommer nog att bottna dem när jag trycker på dem.

Det kommer du säkert att göra, men sålänge du inte har någon bredvid att störa så är det lugnt, personligen gillar jag klick clack ljudet som blir av att man bottnar tangenterna, men jag har en sambo som oftast sitter 1 meter från mig så jag får hejda mig.

Permalänk

Jag bor i en trea så jag kan stänga dörren om min sambo blir irriterad.

Får hoppas att detta blir bra, resonerade så att det endast kostade 500kr så om ja gillar mekaniska tangentbord kan jag alltid byta ut det, och jag har aldrig testat något liknande innan så det ska bli roligt att se hur det känns.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag bor i en trea så jag kan stänga dörren om min sambo blir irriterad.

Får hoppas att detta blir bra, resonerade så att det endast kostade 500kr så om ja gillar mekaniska tangentbord kan jag alltid byta ut det, och jag har aldrig testat något liknande innan så det ska bli roligt att se hur det känns.

Hehe, du blir nog nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hur ligger det till med röda cherry mx. Jag är så sjukt sugen på att beställa ett tgb men har lite dåligt med pengar efter att ha köpt en dator för 12k. Jag funderar just nu på mk50 på cdon för ca 500kr, kommer att ha det både till spel och att skriva. Har läst lite om röda och det är väl inte det mest awesome när det kommer till skrivande men det måste ju vara bättre än detta gamla tröga hp-tgbet jag sitter på just nu, eller?

?

Kostar ju 689 kr, eller?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av powerlol:

Kampanjen pågår till midnatt.

Själv beställde jag ett Zowie Celeritas Pro; Bruna switchar here I come!

Så jävla sugen på Celeritas men tycker fan det är för dyrt ändå ;/

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nivity:

Så jävla sugen på Celeritas men tycker fan det är för dyrt ändå ;/

Bara styra ett annat tangentbord med bruna switchar, finns mycket från tyskland att handla. Jag köpte ett Compaq 11800 med bruna switchar för 150kr INKL frakt, och då fick man med PBT caps också, på tyska visserligen men det är bara två bokstäver som felar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av powerlol:

Kampanjen pågår till midnatt.

Själv beställde jag ett Zowie Celeritas Pro; Bruna switchar here I come!

Trevligt. 1 st. MK-50 beställt.

Celeritas är säkert trevligt, men är det värt 3-400 kr extra? Och hur är bruna jämfört med röda switchar, funkar till både spel och skriv?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av powerlol:

846 kr inkl. frakt är ju inte helt fel endå, sen kommer man säkert bita sig själv om något år då det kommit fler modeller till lägre pris.
Du har inte hört något mer om Cooler Masters modeller kommer levereras i Sverige med bruna?
Lite OT kanske men tack endå för guiden huttala, klister på den!

Fråga: Är Razer BlackWidow 2KRO även över PS2? Har sökt men inte lyckats bekräfta det. Tack.

Man tackar!
Japp, blackwidow är 2KRO oavsett vilket interface du kör det med. Funderar dock på att lägga in det under kategorin prisvärt istället då det kostar väldigt lite just nu. Men ultimate är fortfarande inget jag rekommenderar alls.

Skrivet av Dave R:

Trevligt. 1 st. MK-50 beställt.

Celeritas är säkert trevligt, men är det värt 3-400 kr extra? Och hur är bruna jämfört med röda switchar, funkar till både spel och skriv?

Bruna fungerar utmärkt att spela med, och ännu bättre att skriva med, enligt mig. Men det är ju en referensfråga, beror ju helt på vad du själv tycker om. Men kan ju säga att alla Cherrys switchar utom de blå går bra att spela med, de blå fungerar även de att spela med, men det är de switcharna som folk klagat mest på när det gäller doubletapping osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Bruna fungerar utmärkt att spela med, och ännu bättre att skriva med, enligt mig. Men det är ju en referensfråga, beror ju helt på vad du själv tycker om. Men kan ju säga att alla Cherrys switchar utom de blå går bra att spela med, de blå fungerar även de att spela med, men det är de switcharna som folk klagat mest på när det gäller doubletapping osv.

Blev till att avbeställa och köpa ett Celeritas istället. Qpads tangentbord ser alldeles för barnsligt ut med loggor överallt (ja jag har tydligen gott om pengar).

Kanonbra guide för övrigt.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av powerlol:

846 kr inkl. frakt är ju inte helt fel endå, sen kommer man säkert bita sig själv om något år då det kommit fler modeller till lägre pris.
Du har inte hört något mer om Cooler Masters modeller kommer levereras i Sverige med bruna?
Lite OT kanske men tack endå för guiden huttala, klister på den!

Fråga: Är Razer BlackWidow 2KRO även över PS2? Har sökt men inte lyckats bekräfta det. Tack.

Inte sååå mycket billigare än maxfps dock som tar 990:- inkl vitt keycap sett vilket jag helst skulle vilja ha
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5030

Fint stavfel av maxfps me Charry

Så blir samma pris typ om man lockas köpa keycap settet på maxfps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Bara styra ett annat tangentbord med bruna switchar, finns mycket från tyskland att handla. Jag köpte ett Compaq 11800 med bruna switchar för 150kr INKL frakt, och då fick man med PBT caps också, på tyska visserligen men det är bara två bokstäver som felar.

Länka gärna några pålitliga som säljer om du har några! Spelar ingen roll att det är från tyskland, går ju tullfritt så.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nivity:

Inte sååå mycket billigare än maxfps dock som tar 990:- inkl vitt keycap sett vilket jag helst skulle vilja ha
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5030

Fint stavfel av maxfps me Charry

Så blir samma pris typ om man lockas köpa keycap settet på maxfps!

Har faktiskt funderat på att köpa det där settet bara för att ha det till mitt K60 som kommer snart.
Det kommer bli riktigt smutt, ska dra på ergoclears, LEDS (antagligen vita) och nya caps på det, så det kommer nog bli ganska unikt. Måste bara lista ut hur fan jag ska få alla leds att lysa, det blir antaligen lödning utan dess like, men det är det lätt värt för att få ALUbasen på tangentbordet upplyst.

Skrivet av Nikkop:

Länka gärna några pålitliga som säljer om du har några! Spelar ingen roll att det är från tyskland, går ju tullfritt så.

Man kan ju aldrig vara säker när man handlar via nätet, men jag brukar hänga på lite andra forum, som är lite mer tangentbordsinriktade och hålla koll på marknaden där. Det brukar bli en del såkallade "group buys" på saker som säljs via ebay.de.

Permalänk
Medlem

köpte ett mk-50 från cdon nu på kampanjen, o kan inte säga mer än helvete!! fan va nöjd man blev, haft typ hur många tangentbord som helst (slår sönder ett par om året:P) men aldrig nått mekaniskt. Känns riktigt gott o spela/skriva med.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem

Så, det går inte att modifiera spaceknappen på något sätt utan lödning på ett Celeritas om jag förstått saken rätt?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte ta att införskaffa ett Filco Majestouch-2 med blåa eller bruna brytare men har två frågor först, det är ju gansk dyrt så då ska det blir rätt med

Hur är texturen på tangenterna? Är de helt plana eller har de en textur?
Och hur högt är tangentbordet, känns det som det kan behövas ett armströd?
Är de stora tangenterna jämt fördelade? Funkar space lika bra om man trycker imitten eller långt ut i sidan?

EDIT: Ska man välja Incl. VAT när man köper på http://keyboardco.com/ eller löses det på annat sätt?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dave R:

Så, det går inte att modifiera spaceknappen på något sätt utan lödning på ett Celeritas om jag förstått saken rätt?

Såvitt jag vet så är celeritas platemounted (stor stålplatta som alla brytare sitter i) så då måste det lödas, men du kan ju alltid testa att göra som jag gjorde i min lilla switchöppnarguide. Du märker direkt om det är så att det tar emot.

Å andra sidan är det inte alls svårt att löda loss brytare, det är bara två pinnar som ska lödas loss och på plats igen.

Skrivet av havsmonstret:

Tänkte ta att införskaffa ett Filco Majestouch-2 med blåa eller bruna brytare men har två frågor först, det är ju gansk dyrt så då ska det blir rätt med

Hur är texturen på tangenterna? Är de helt plana eller har de en textur?
Och hur högt är tangentbordet, känns det som det kan behövas ett armströd?
Är de stora tangenterna jämt fördelade? Funkar space lika bra om man trycker imitten eller långt ut i sidan?

EDIT: Ska man välja Incl. VAT när man köper på http://keyboardco.com/ eller löses det på annat sätt?

Texturen känner man väl inte direkt, har sålt mitt så kommer inte riktigt ihåg, men det var inget jag tänkte på iaf.
Armstöd är att rekommendera om man är van med lägre tangentbord, jag hade själv armstöd som jag nu inte använder för att jag känner mig bekväm utan.

Tangenterna har sina stabilisatorer, som gör att det inte spelar någon roll var på de större knapparna du trycker, knappen kommer gå ner jämnt iaf.

Permalänk

Jag har fått mitt tangentbord nu, qpad-50 med röda switchar. Känns sådär hittills, tycker de är jädrigt sladdriga men man kanske vänjer sig efter ett tag. Spontant känns det som att svarta kanske hade passat mig bättre. Slår till rätt hårt på knapparna, men som sagt, det kanske är en vanesak vad vet jag. Förövrigt tyckte jag att tgbt känns okej, däremot är space-knappen rätt sladdrig.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag har fått mitt tangentbord nu, qpad-50 med röda switchar. Känns sådär hittills, tycker de är jädrigt sladdriga men man kanske vänjer sig efter ett tag. Spontant känns det som att svarta kanske hade passat mig bättre. Slår till rätt hårt på knapparna, men som sagt, det kanske är en vanesak vad vet jag. Förövrigt tyckte jag att tgbt känns okej, däremot är space-knappen rätt sladdrig.

Det är stabilisatorerna som failar, klassiker på dessa tangentbord.

Men for science så tar jag hem ett MK-80 som jag ska leka med, och med leka menar jag plocka loss ALLT och sedan göra en guide på hur man ordnar upp stabilisatorerna och kanske lite annat, beroende på vad jag hittar. Det jag hade förut har jag sålt av.

Permalänk

Ja jag gissade också att det var dessa det var problem med. Nu verkar det däremot som att jag skriver lite snabbare än tidigare, tangenterna liksom reagerar snabbare än tidigare. Men jag gör lite mer fel också känns det som. Aja, det kostade ju bara 500kr så inget att gråta över.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NoArmsButCookies:

Ja jag gissade också att det var dessa det var problem med. Nu verkar det däremot som att jag skriver lite snabbare än tidigare, tangenterna liksom reagerar snabbare än tidigare. Men jag gör lite mer fel också känns det som. Aja, det kostade ju bara 500kr så inget att gråta över.

Jag har nu lekt med ett MK-80 en del. Måste säga att det är bättre nu än det var förr.. Verkar som de bytt ut stabilisator fästena mot tjockare, gillar fortfarande inte stabilisatorerna, men de håller iaf nu, så nu är det inte längre en fråga om kvalité utan en fråga om vad man själv tycker om.

Kommer med lite bilder på stabilisatorer, och påbörjan av LED utbyte. Kommer även byta ut alla brytare mot antingen bruna, röda eller ergoclears, men det kommer det upp ett galleri på senare.

Här kommer lite bilder!

Lite tjockare fästen till stabilisatorerna nu.

Stabilisatorn.

Dom var lite fula och har satt klister för att få stabilisatorn att sitta på plast, den lossna ibland.

En switch borta.

En LED bytt.

WASD LEDsen bytta.

Permalänk
Medlem

Du tar tangentbords geekandet till nya höjder :D, riktigt roligt att du tar dig tid att posta bilder huttula!
Jämförde MK80 och MK50 här hemma, och det verkar som de har lite olika keycaps. MK80 har glattare yta än MK50 och tecknen som är tryckta på är inte alls lika tjocka som de på MK50, blir inte smutsiga lika fort heller.

Någon som beställt från WASDkeyboards förresten? Beställde massa keycaps därifrån för snart tre veckor sedan med internationellt brev och har inte fått något ännu, måste ju pimpa mitt CM Storm Quickfire Rapid med blanka caps!