Permalänk
Medlem

Färdig "märkesdator"?

Antar att detta är som att svära i kyrkan, men jag har tröttnat på att bygga själv.

Mitt eget gamla bygge har havererat och jag har ingen lust att ge mig in i detta igen. Har tappat intresse, kunskap etc, och funderar på att köra en sk "märkesdator".

På prisjakt anses dessa vara märkesdatorer:
HP
Fujitsu
Acer
Packard
Dell

Vilket av dessa märken rekommenderas?

Funderar på någon av dom här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=503067
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=503070

Kommentarer på dom?

Spelar inga spel, men kommer förhoppningsvis snart komma igång med lite filmredigering (hd-format).

En modifiering jag tänkt är att lägga windows på en ssd-disk.
Gillar inte att har OS'et på samma disk som en massa data.

Permalänk
Medlem

yes, det där var att svära i kyrkan Men då kanske du ska kolla på kompletts och inets datorer som dom har byggt ihop så slipper du? ^^

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt den översta, på grund utav bättre prestanda och ett (mer) tilltalande yttre!

Angående vilka märken som rekommenderas känns det som att alla är rätt likvärdiga, men ger personligen HP och Dell ett litet extra plus i kanten.

Permalänk
Medlem

ja.. båda två har ju halvdåligt grafikkort men om du inte ska spela så mycket nya spel så borde det inte vara något problem

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10274

Tack, det kanske blir nåt sånt ändå...
Någon som har koll på ljudnivån på dessa?
Detta, tillsammans med värmen, var det största problemet med min gamla burk.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt att du vill ha en märkesdator. Varför tar du inte ett paket i forumet som många rekommenderar, tex http://www.sweclockers.com/artikel/6217-manadens_mellanklassd... och slänger ihop delarna på inet.se och lägger till valfritt windows och montering av paketet för 800kr så får du en komplett dator som är bättre än dom du valt.

För att svara på din fråga utan att ha kollat jättenoga så hade jag nog tagit paket 2 då det är billigare och någorlunda lika. Men ska man spela så..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Ok, jag ger mig (tror jag).
Vad sägs om denna:

Permalänk
Medlem

Ser kanon ut! Otroligt mkt mer för pengarna. Skulle själv valt ett Antec 300 eller Define R2, men det är väl personlig smak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c_m_b
Ok, jag ger mig (tror jag).
Vad sägs om denna:

http://lh4.ggpht.com/_RA3v0LeUleA/S0HWDmjUpNI/AAAAAAAAAvg/xab...

Ser bra ut vad har du för budget?

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Avstängd

VARNING! HP suger!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gameman
Ser bra ut vad har du för budget?

Ingen specifik budget. Men jag vill inte betala för sånt jag inte kommer att använda. Dock bör den vara någotsånär framtidssäker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
VARNING! HP suger!

Menar du det? 8)

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Köp en riktig burk om du nu ska ha färdigt:

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=7838&session=5801...

Tyst, snygg, grym spec, MYCKET framtidssäkert och uppgraderbart + heeeelt ok pris!

Permalänk

Jag tycker alltid det är roligt att se förslag med dyra DirectX 11-kort när frågeställaren säger att han inga spel spelar.

Jag skulle inte rekommendera en märkesdator, jag skulle istället plocka ihop datorn och låta t.ex. inet.se montera dem. Fördelen att göra på det sättet är att Du då kan anpassa delarna efter hjust Dina behov (hastighet på processor, mekanisk disk/SSD). och Dina prioriteringar (pris vs ljudnivå vs prestanda). Annars får du som oftast ett grafikkort som du inte behöver som väsnas, ett nätaggregat som inte är särskilt effektivt (och ostabilt, högljutt), en långsam mekanisk disk som inte alls ger samma upplevelse som en bra SSD, en dator vars delar inte är anpassade efter den ljudnivån Du vill ha, osv osv.

Eftersom spel är ngt som verkligen sätter krav skulle jag föreslå att du förtydligar om ditt "Spelar inga spel" menar...

1) "jag spelar absolut inga spel"
2) "jag spelar spel någon gång då och då men i så fall riktigt enkla gamla spel som spel X och spel Y"
3) "jag spelar spel X och spel Y någon gång då och då, och jag spelar då spelet och tittar inte på benchmarks".
3) "jag ströspelar ngn enstaka gång, men jag vill kunna spela de nyaste spelen om jag så vill och inte offra ngn grafikinställningar".

Permalänk
Medlem

Ok, här kommer ett förtydligande (även om det bara är av akademisk betydelse, då jag redan beställt Inet-datorn i mitt tidigare inlägg...):

Jag spelar inga spel alls. Tröttnade på detta nån gång under C64-tiden.
Dock kan jag tänka mig att man kan få använding för ett skapligt grafikkort vid filmredigering etc. Eller har jag helt fel här?

Som ni kanske märker, har jag inte hängt med i svängarna riktigt den senaste tiden. Bara valet av processor är en djungel för mig numer...

Bör man tex köpa till en annan kylare till processorn?
Gjorde det i min gamla burk, men den gick ändå varm (3.2-gigahertzare nedklockad till 2.8 GHz).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ser kanon ut! Otroligt mkt mer för pengarna. Skulle själv valt ett Antec 300 eller Define R2, men det är väl personlig smak.

Gick enbart på omdömena på inet.
300 verkade vara lite högljudd(?).
R2'an kanske hade varit ett bättre alternativ iofs.
Snyggare hursomhelst, även om burken kommer stoppas undan och inte synas.