Protein, kreatin m.m. till träning?

Permalänk
Avstängd

Protein, kreatin m.m. till träning?

Hej.
Jag tränar minst 3ggr i veckan. Jag kör de mesta muskelgrupperna på kroppen.
Nu är det så att alla mina kompisar som också tränar har börjat med alla möjliga proteinpulver, kreatin och liknande. De säger att det är skitbra.

Jag har inget emot att pröva också, men det finns ju minst 10 olika märken av allt.
Vad är bra att börja med och hur vet man doseringen?

Jag tänkte handla på grymgrossisten om det inte finns billigare sida.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Protein som protein. Köp det billigaste. Rekommenderar http://www.gymvaruhuset.com/, då deras protein (Whey FX etc) ligger helt klart bäst till prismässigt.

Visa signatur

stay true to yourself and stay the course

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stay true
Protein som protein. Köp det billigaste. Rekommenderar http://www.gymvaruhuset.com/, då deras protein (Whey FX etc) ligger helt klart bäst till prismässigt.

Det verkar ha utgått, fast då tar jag "Pro Fx (whey)" den är t.om. billigare.

På sidan har dom kreatin också. Jag tänkte köpa kreatin fast nu ser jag att det finns olika sorter. Läste att Kre-Alkalyn är bäst eftersom det inte blir till kreatinin när det blandas med vätska. Vilket ska jag välja?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Kör på Kre-Alkalyn, ta det en 30 min innan träning.

Visa signatur

stay true to yourself and stay the course

Permalänk
Medlem

Ett litet tips som är mycket billigare än protein och kreatin. Vanlig lagad mat.

Har flera bekanta som är bodybuilders och kampsportare på högre nivå. Den enda gång de tar något i stil med sådant är när de skall få i sig kolhydrater direkt efter träning.

Sedan proteinet får de i sig via maten som de äter direkt efter träning.

3 ägg = en protein bar. Mycket billigare.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Ett litet tips som är mycket billigare än protein och kreatin. Vanlig lagad mat.

Har flera bekanta som är bodybuilders och kampsportare på högre nivå. Den enda gång de tar något i stil med sådant är när de skall få i sig kolhydrater direkt efter träning.

Sedan proteinet får de i sig via maten som de äter direkt efter träning.

3 ägg = en protein bar. Mycket billigare.

Jag tänkte såhär också. Fast en kompis sade att han har tränat 1,5 år helt i onödan för att han inte tog sina tillskott, så övertygad om deras goda egenskaper blev han. Att om han gjorde det från början skulle han vara i mycket bättre form nu.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Din kompis verkar ju inte veta något om hur viktigt det är att ha en balanserad diet där du ligger på ett +kcal överskott.
Har han byggt någonting överhuvudtaget?
Börjar han trycka tillskott kommer det inte hända särskilt mycket mer än om han strukturerar upp en bra diet där han får i sig allt han behöver (inräknat protein tillskott). Få i dig tillräckligt med energi och ha ett högt protein intag genom mat/tillskott.

Visa signatur

stay true to yourself and stay the course

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag tänkte såhär också. Fast en kompis sade att han har tränat 1,5 år helt i onödan för att han inte tog sina tillskott, så övertygad om deras goda egenskaper blev han. Att om han gjorde det från början skulle han vara i mycket bättre form nu.

Din kompis är nog den sista personen du ska lyssna på. Var seriöst talat bland det dummaste jag hört, han verkar inte kunna någonting i huvudtaget om kost & träning. Vill du ha goda råd + hjälpa med ett bra kostupplägg samt träningsschema råder jag dig till att besöka kolozzeum, där finns det folk med gedigen kunskap och erfarenhet.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem

Billigaste kolhydraterna hittar du hos www.humle.se

Jag köpte 25kg maltodextrin för runt 600.

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om "Kre-Alkalyn®, 150kaps (FX)" och "MASS FX 1 kg (FX)" (gymvaruhuset)
Den andra är en gainer jag tänkte ta efter varje träningspass.

Btw. jag är inte ute efter det absolut billigaste, jag betalar gärna mer (iofs inte för mycket) ifall det skulle vara en bättre/nyttigare produkt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

hehe men jag har också funderat på nåt sånt här liknande... men kan man inte typ göra egen energidryck hemma fanns nån kompis som blandade råa ägg + andra ingredienser som jag inte vet...

sen så är jag nötallergiker vet inte hur det är med såna här grejor... var längesen jag tränade nu på gym har mest kört kondition. men vill börja igen.

har också kompisar som går på kreatin med mera och dom är nöjda dom sääger att musklerna växer snabbare eller nåt... kan tillägga att jag inte äter grönsaker kanske om det är nerblandade i käket så dom inte smakar så mkt.. därför antagligen tog det tid för mig att bygga musklerna under det året jag tränade 2 gånger i veckan...

borde inte denna tråden bli ihopslagen med den redan befintliga träningstråden?

Permalänk
Hedersmedlem

Ett gammalt test, men men:
http://www.gp.se/content/1/c6/30/03/23/Kosttillskott.pdf
Same s*** different name typ, fast det är ju iof inte s***.

Det är ju som sagt bara ett proteintillskott. Käka vettig mat efter träningen, så blir det kalas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123

Btw. jag är inte ute efter det absolut billigaste, jag betalar gärna mer (iofs inte för mycket) ifall det skulle vara en bättre/nyttigare produkt.

Ang. malto så räknas den som en snabb kolhydrat, (=bra, i det här fallet) det finns dock snabbare (Vitargo) om man vill ha det bästa och priset inte är en problem.

Permalänk
Medlem

som många sagt så är det tillskott och kan inte ersätta något.

jag kör lite kreatin innan träning samt gainer pro efter.

jag har märkt skillnad både att musklerna växt och att man känner sig inte lika sliten efteråt eftersom kroppen får tillbaka sånt som den behöver och har förlorat under träningen.

med tillskott kan man nog äta lite friare efter träning och måste inte hem och trycka 1kg tonfisk och pasta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Personligen gillar jag www.gymgrossisten.se 's Whey 100, billigt och bra protein.

Jag kör med det proteinet samt blandar med kreatin (kreatin har en uppstarts vecka som man måste göra för att det ska funka rätt.. läs på om det) samt att jag äter vitamin piller..

Jag gör detta för att jag vet att min kost kunde varit bättre.

Det är vad det heter "Tillskott" helt enkelt och går absolut inte att jämföra med en väl balanserad och uppmätt måltid av rätt sort. Men om man inte har tid eller ork att laga rätt mat varenda dag, så är kosttillskott ett underbart sätt att öka i vikt, massa, styrka och uthållighet och hjälper underbart bra till med att få den kroppen man vill ha.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Är du nybörjare (tränat mindre än 6 mån-1år) så skit i tillskott, fokusera på maten. Tillskott är överskattat, allra mest när man är färsk. Senare blir det mer och mer "nödvändigt" och då ser du också vilka tillskott som faktiskt ger resultat och är värda att lägga pengarna på.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag tränar minst 3ggr i veckan. Jag kör de mesta muskelgrupperna på kroppen.

Menar du inte flesta?

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9163920...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Billigaste kolhydraterna hittar du hos www.humle.se

Jag köpte 25kg maltodextrin för runt 600.

Sist jag kollade var 495 kr billigare än 600, men jag är inte säker längre.

Ja, jag har tråkigt.

Dold text
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Ett litet tips som är mycket billigare än protein och kreatin. Vanlig lagad mat.

Har flera bekanta som är bodybuilders och kampsportare på högre nivå. Den enda gång de tar något i stil med sådant är när de skall få i sig kolhydrater direkt efter träning.

Sedan proteinet får de i sig via maten som de äter direkt efter träning.

3 ägg = en protein bar. Mycket billigare.

Vill man inta lägga om hela livet efter sin träning så är det perfekt med porteinpulver samt gainer efter träning. Att äta mat direkt efter träningen kan ju vara ganska svårt så länge de inet har en mikro på gymmet så att du kan käka det där. Man behöver få i sig kolhydrater/protein snabbt efter träning för att få så mycket effekt som möjligt. Inom 30 minuter. Sen har jag hört (=vet inte exakt hur mycket det stämmer) att om ägget är kokt så kan man inet tillgodogöra sig lika mycket proteiner som om det är rått.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Tvärtom det angående ägget. Rått är sämre.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Vill man inta lägga om hela livet efter sin träning så är det perfekt med porteinpulver samt gainer efter träning. Att äta mat direkt efter träningen kan ju vara ganska svårt så länge de inet har en mikro på gymmet så att du kan käka det där. Man behöver få i sig kolhydrater/protein snabbt efter träning för att få så mycket effekt som möjligt. Inom 30 minuter.

Men det ger bättre effekt att äta en bra kost under hela dagen än att "bara" få i sig lite protein och kolhydrater inom dessa 30 minuter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Sen har jag hört (=vet inte exakt hur mycket det stämmer) att om ägget är kokt så kan man inet tillgodogöra sig lika mycket proteiner som om det är rått.

Nej, det är sämre t.o.m. Råa ägg är skit (jämfört med tillagat).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha Rostock
Din kompis är nog den sista personen du ska lyssna på. Var seriöst talat bland det dummaste jag hört, han verkar inte kunna någonting i huvudtaget om kost & träning. Vill du ha goda råd + hjälpa med ett bra kostupplägg samt träningsschema råder jag dig till att besöka kolozzeum, där finns det folk med gedigen kunskap och erfarenhet.

Alla har inte aptiten/tiden/orken för att få sig tillräckligt med kalorier (nyttiga) via bara vanlig mat, jag personligen tillhör den skaran. Då du klankar ner på personen så verkar du uppenbarligen inte kunna någonting om träning så gå någon annanstans med dina tips

Permalänk

OM man får i sig tillräckligt så är det faktiskt väldigt onödigt och dyrt.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomeBurneR
OM man får i sig tillräckligt så är det faktiskt väldigt onödigt och dyrt.

Självklart, men har man precis börjat träna så tycker jag att det låter vettigt att ta pulver då man kanske inte har någon stenkoll på sitt kaloriintag. Jag får hellre i mig lite för mycket kalorier än för lite när mitt mål med träningen är att gå upp i vikt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Självklart, men har man precis börjat träna så tycker jag att det låter vettigt att ta pulver då man kanske inte har någon stenkoll på sitt kaloriintag. Jag får hellre i mig lite för mycket kalorier än för lite när mitt mål med träningen är att gå upp i vikt

Jag tycker precis motsatsen. En som precis har börjat träna brukar ha noll koll på både kost och träning. När detta är fixat tillräckligt kan man börja fundera på pulver och grejjer.

Egna erfarenheter tyvärr.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag tycker precis motsatsen. En som precis har börjat träna brukar ha noll koll på både kost och träning. När detta är fixat tillräckligt kan man börja fundera på pulver och grejjer.

Egna erfarenheter tyvärr.

Hehe, egna erfarenheter här också

Träningen är ju dessvärre väldigt individuellt så det som funkar för mig behöver inte funka för dig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hehe, egna erfarenheter här också

Träningen är ju dessvärre väldigt individuellt så det som funkar för mig behöver inte funka för dig

Sant. Men jag tror du kan hålla med om att träningen är det viktigaste, och att uttalande att "utan kosttillskott är träning bortkastad" är både felaktig och skrämmande.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Sant. Men jag tror du kan hålla med om att träningen är det viktigaste, och att uttalande att "utan kosttillskott är träning bortkastad" är både felaktig och skrämmande.

En balans av träning+kost+vila är viktigast enligt mig. Träningen kommer faktiskt sist av dessa tre (enligt mig).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Sist jag kollade var 495 kr billigare än 600, men jag är inte säker längre.

Ja, jag har tråkigt.

Dold text

Sweet, nu har jag visserligen en hel del kvar i min säck, men jag behåller länken, tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomeBurneR
Tvärtom det angående ägget. Rått är sämre.

Tackar:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

fråga bara magnus samulson han äter bara vanlig husmanskost

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)