Resor - Häftigaste staden du varit i ?

Permalänk
Medlem

Resor - Häftigaste staden du varit i ?

Hej!

Att resa är ju något av det bästa, i alla fall jag tycker det. Att uppleva några månader i solen i Californien är något det

Vad är den häftigaste staden / landet du varit i ?

Min favorit är absolut Miami i Florida usa. Planerar att studera där i framtiden och kan bara inte vara utan att tänka på miami, en fin kombination av Los angeles och Thailand Bara för bra för att vara sant Speciellt områden som Star island, South beach, Ocean drive, Palm beach

På andra platsen kommer absolut Dubai i Araben, verkligen ett SCI-FI land, när man landar där med flygplan tror man att man kommit till himmlen eller något annat planet Rekommenderas starkt att åka dit om man inte varit där, något man kan se här den nya vatten parken, The palm 1&2 och The world som skall snart vara klar. (Öar i dubai som bildar världskarta, man ser det från flygplanet) Dock hamnar Dubai på andra plats pga det är fortfarande Araben och kulturen&språket är lite annorlunda, dvs inget land där man ska studera Men i alla fall Dubai ligger på runt 3500talet medans här i Sverige är vi fortfarande på år 2008

Så nu fråga till dem som gillar att resa, vart brukar du resa oftast? Vad är det häftigaste stället du varit i ?

Permalänk
Medlem

Den finaste platsen jag varit på måste nog ha varit Cape Tribulation i norra Australien. Den enda platsen på jorden där barriärsrev möter regnskog.. så mycket liv och natur på en enda plats.. man blir lite vilsen.

Men den häftigaste staden jag varit i måste nog vara Shanghai. Den staden tar inte slut.. skyskrapor så långt ögat kan nå. Bara staden är lika stor som hela Skåne och har mer än 20 miljoner invånare. Det var mäktigt att se alla Mao-statyer och hur folket officiellt ska se upp till honom men att ingen egentligen gör det.

Men ja, Dubai är ett måste. Har inte åkt dit än men planerar en resa så fort det går.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Rom tyckte jag var häftigt, inte rest så jävla mycket. Men det var coolt att man tog tunnelbanan, klev av vid Colosseo. Fult med arkeologiska utgrävningar överallt, riktigt ballt när man gick längs vägen och tittade åt sidan så var det massa ruiner..

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk

Agadir, Marocko... Det byggs och fixas i hela staden, skön känsla av hopp på nåt sätt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste vara Beijing eller möjligen Xian. Så skönt flow i de städerna. Man bara går rakt ut i gatan och cyklar flyger kors och tvärs över "filerna". Och ändå är det inte så många trafikolyckor som sker. Fast det börjar bli lite väl mycket bilar i Beijing och värre lär det bli vid OS. Sen alla hutonger som slingrar sig genom staden är riktigt mysigt. Fast man tappar lätt bort sig om man bara går runt och tittar. Jag gjorde det och var helt borta, när det plötsligt kommer värsta regnet jag upplevt. Det bara forsade ner och alla gator blev fyllda med vatten. Var man än gick var det 5cm vatten. Så här i efterhand var det en jäkla upplevelse när man tänker tillbaka på det.

Fast jag gillar inte storstäder så mycket. Ett fint och helt öde landskap slår allt. Bara tystnad. Funderar på nordvästra delarna av Kanada och där uppe, någon som varit där och kanske kan berätta lite om hur det är? Typ Yukon och British Columbia. Vancouver lockar väl lite också.

Permalänk

Varberg helt klart

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Moskva- Fantastiskt att se gammal kultur möter nytt.
Stora klyftskillnaderna mellan Rika-fattiga.
Öppet folk.
Pampiga byggnader, häftiga klubbar, och vissa ryska tjejer är riiiktigt snygga

Machester- riktig fin stad, skön stämning, old trafford

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

Tokyo. Jag är kär i storstäder och skulle önska att Stockholm var en metropol...

Hur som haver, kan man åka tunnelbana non-stop i mer än två timmar och ändå inte se någonting som ens skulle kunna likna skog utanför fönstret, då är det en stor jävla stad.

Åker tillbaka 18 april förresten

Edit: Kom på att jag ju måste nämna Paris också, jag har varit där säkert fem gånger och upptäcker nya stadsdelar varenda gång. Åker förresten dit igen 2 juli.

Eftersom jag har besökt de flesta storstäder i Europa förutom de i Spanien (Barcelona och Madrid antar jag) och London, står New York, Sydney och Rio de Janeiro på önskelistan.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leifiplomerosftw
Göteborg. Fascinerande stad

Verkligen ? Intressant!

Permalänk
Medlem

har inte rest alltför mkt men new york var väldigt häftig. sköna tunnelbane stationer som var mörka och skumma. times square var som dag...fast på natten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

purmo.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk

Göteborg... sen Prag, gillar den gamla stan där, vi svenskar har ju plundrat den staten och tagit deras silver bibel kan man säga till alla som är otrevligt där, sen att de säljer absint och cannabis vodka i alla butiker känns ju lite ovant...

ska snart till St Petersburg och det lär vara speciellt

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Vancouver och Prag har jag hört ska vara väldigt vackra städer. Fan, jag måste ge mig ut mer i världen känner jag.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Barcellona

Har förvisso inte varit spec mycket utomlands men iaf ^^

Annars i sverige så är det nog melbystrand och skummeslöv som är de rätt sköna .. även fast de kanske inte räknas som städer men aif

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag och min syster åkte ensamma till London för något år sedan.
Pappas jobbarkompisar trodde han var tokig som släppte iväg oss själva.
Jag var 15 och min syster var 19 och den resan är något av det bästa jag någonsin gjort. Det var iofs bara några dagar men vi levde verkligen en turistliv i London, åkte till alla sevärdheter som är nödvändiga osv.

Pappa åker på en hel del affärsresor och jag var på väg att hänga på till Dubai i höstas men tyvärr så gick det inte att boka extra. Det var för kort varsel
Men jag ska absolut åka dit, förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Göteborg... sen Prag, gillar den gamla stan där, vi svenskar har ju plundrat den staten och tagit deras silver bibel kan man säga till alla som är otrevligt där, sen att de säljer absint och cannabis vodka i alla butiker känns ju lite ovant...

ska snart till St Petersburg och det lär vara speciellt

Just so you know
Absint säljs på systemet.
Sen de där med "cannabis vodka", använder de sig av frön vilket har otroligt liten THC mängd, du kan dricka hela flaskan utan att bli hög.

on topic:

Dubai är nog den häftigaste stad jag vart i.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Heraklion på Kreta tillhör mina favoriter faktiskt, den har ju blivit utnämnd till världens fulaste stad och jag förstår varför, ser helt sjukt ut med nybyggen precis brevid gamla fallfärdiga kåkar som ingen nog bott i på ett bra tag.

Sen finns det många småstäder i Skottland jag minns va riktigt nice, fast jag va rätt liten då så kan inte direkt minnas vad dom hette

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk
Medlem

Illetas på mallorca, fick låna ett hus av en vän vi har där nere, och satans vilken lya.. egen strand och allt, det var najs.. hade aldrig i helsike kunnat ha råd med något sådant själv : |

Permalänk
Medlem

Miami, Florida. Grymt cool stad Skulle gärna bosätta mig där i framtiden

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0ink
Heraklion på Kreta tillhör mina favoriter faktiskt, den har ju blivit utnämnd till världens fulaste stad och jag förstår varför, ser helt sjukt ut med nybyggen precis brevid gamla fallfärdiga kåkar som ingen nog bott i på ett bra tag.

Haha, har bott där i 8 månader när jag jobbade på universitetet där.
Strandpromenaden med den gamla borgen och piren ser väl rätt ok ut, resten är som sagt fult och kaotiskt..
Tydligen slipper de undan fastighetsskatt om huset inte riktigt är färdigbyggt, därför ser man många hus som är just inte riktigt färdigbyggda..

Tog väldigt lång tid att lära sig att inte gå vilse i den staden också. gränder och små gator kors och tvärs utan någon som helst planering..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har inte varit på så många olika storstäder, förutom i europa.

Men Seoul i korea var rätt häftigt, regnskog möter skyskrapor.

Permalänk
Medlem

Det måste nog bli Istanbul. Otrolig stad. Rom kvalar in på andraplats och Barcelona kniper tredje platsen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Haha, har bott där i 8 månader när jag jobbade på universitetet där.
Strandpromenaden med den gamla borgen och piren ser väl rätt ok ut, resten är som sagt fult och kaotiskt..
Tydligen slipper de undan fastighetsskatt om huset inte riktigt är färdigbyggt, därför ser man många hus som är just inte riktigt färdigbyggda..

Tog väldigt lång tid att lära sig att inte gå vilse i den staden också. gränder och små gator kors och tvärs utan någon som helst planering..

Det förklarar ju en del, såg rätt udda ut iaf. Rörigt håller jag verkligen med om, jag va där en heldag i somras och hade i stort sett ingen som helst aning om vart jag var halva tiden

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk
Medlem

Jag är inte så berest men den häftigaste staden måste vara London. Grymt trevlig pubkultur.

Permalänk
Medlem

New York City. Åker tillbaka i April

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Tokyo. Jag är kär i storstäder och skulle önska att Stockholm var en metropol...

Är nog berred att hålla med, i alla fall om det kommer till storstäder, jämfört med andra storstäder jag avart i Europa tex London eller Paris, så är Tokyo bra mycket "galnare" :). Men det kan bero på att jag kanske är tillfälligt postivit påverkad eftersom att jag är i Yokohama och jobbar sen 2 veckor och ska vara kvar 3 veckor till
Vad jag tycker är coolt är att staden verkar inte ha något riktigt "City" utan man kan åka lite på mofo med tunnelbanan sen ploppar man upp och det är shopping/bostäder/skyskrapor/marknader så långt ögat kan nå :).
Nästa vecka blir det nattklubb med några infödingar från stan, ser fram emot det som fan

Har du några tips på vad jag måste se innan jag lämnar stället?

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Har du några tips på vad jag måste se innan jag lämnar stället?

Hehe, måste och måste, men nog hann jag med att se en del under tre veckor. Åk till Odaiba, en liten konstgjord ö i Tokyo-bukten och gå på onsen som är ett traditionellt varmbadhus. Asakusa var rätt fint, gamla tempel och en miljard stånd med mer eller mindre turistiga saker att köpa. Ghibli-museet i Mitaka var en rätt stor besvikelse, dessutom måste man boka inträde några veckor i förväg, det går inte att åka dit och komma in. Festa gör man bäst i Shibuya eller Shinjuku, även om de släpper in så sjukt mycket folk på nattklubbarna att det ibland är omöjligt att röra på sig, jag tror de tummar lite på brandskyddsreglerna om man säger så. Har du någon dag över skulle jag tipsa om att åka till Fuji-Q High Land Park, två timmar med buss utanför Tokyo, en nöjespark vid foten av Fuji. En del att välja på och galna berg- och dalbanor, men var beredd på att stå i kö. Vi var där i sju timmar och hann åka tre attraktioner...

Eftersom du bor i Yokohama antar jag att du redan varit uppe i Landmark Tower? När vi var där var det riktigt dimmigt så man såg inte särskilt mycket, men högt var det! Ett annat höghus du borde prova i Tokyo är Shinjuku Park Tower, högt upp finns en cocktailbar, samma som användes i filmen Lost in Translation. Man måste betala för att få bord och drinkarna ligger på samma pris som i Sverige (dyrt alltså) men utsikten är riktigt fin!

Nu har du lite att välja på, hör av dig om du har fler frågor!

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk

Ja det är iaf inte Kampala

Permalänk
Medlem

Häftigaste stället jag varit på måste vara Nuuk på Grönland.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Miami, Florida. Grymt cool stad Skulle gärna bosätta mig där i framtiden

Instämmer, sen är Orlando inte helt fel heller.

Visa signatur

En fisk...