Permalänk
Medlem

Köp av Dell 640m/E1405

Jag försöker få en trevlig och gärna relativt lätt bärbar till ett mycket överkomligt pris. Spelar inga spel men använder gärna Photoshop parallellt med InDesign och alla småprogram man ständigt har igång. Nu har jag fastnat för en Dell 640m/E1405 och vill gärna ha synpunkter. Beställer den från amerikanska dell.com till en adress i USA och skickar hit den därifrån.

Hur fungerar det med tangentbord? Kan man installera svensk mjukvara och köra på som vanligt?

Skulle ni konfigurerat annorlunda? Vad tror ni om processorn, kommer den att kännas långsam? Kan uppgradera till 1.88 GHz/667 MHz för 1120 kr eller Intel® Core™ 2 Duo processor T5500 (2MB Cache/1.66GHz/667MHz FSB) för 750 kr.

Får man ut något av att köpa ett "Integrated Sound Blaster® Audigy™ HD Software Edition" för 200 kr? Spelar musik på datorn via fina högtalare och förstärkare.

Kostnad med nedanstående konfiguration
Pris: $764 (5680 kr)
Frakt: $40 (en uppskattning, motsvarar 300 kr)
Extra: Kan tillkomma moms och tullavgifter

Intel® Core™ Proc Duo T2050 (1.60GHz/533MHz/2 X 1MB L2 Cache)
Operating System Genuine Windows® XP Media Center Edition 2005
LCD Panel 14.1 inch WXGA+ UltraSharp™ TFT Display with TrueLife™
Memory 1GB DDR2 SDRAM at 533MHz, 2 Dimm
Video Card Intel® Graphics Media Accelerator 950
Hard Drive 60GB Sata Hard Drive
Network Card and Modem
Integrated 10/100 Network Card and Modem
Combo/DVD+RW Drives 24X CD Burner/DVD Combo Drive
Sound Options Integrated Audio (ev. Soundblasterkort för $25)
Wireless Networking
Dell Wireless 1390 Mini Card (802.11b/g, 54Mbps)
Primary Battery 53 WHr 6-cell Lithium Ion

Stort tack för hjälpen!

Permalänk

Om jag vore du skulle jag välja Core2 Duo processorn p.g.a att den är 64bitar vilket gör den framtidssäker. Dessutom har den väldigt låg strömförbrukning.

Den integrated soundblaster mojängen tror jag bara är en programvara och ingen egentligen uppgradering av själva prylarna i datorn så jag avråder dig från att välja till den.

Enda nackdelen med att köpa från usa är väl ifall du skulle behöva skicka in datorn på garanti!

Permalänk

Vad avundsjuk jag blir när du kan köpa ifrån Dell.com =/ hade jag velat göra.. man sparar så grymt mycket på det, samt att man kan konfigurera mer exakt hur man vill ha saker.

Svårt att veta vad jag hade valt annorlunda på den modellen, antagligen hade jag funderat på att uppgradera saker som man inte kan uppgradera efterhand.
Minnen och Hdd går ju byta själv, så kanske Ljud och Prolle då. Hade nog satsat på en c2d och Soundblaster faktiskt.. Möjligtvis också ett integrerat Bluetooth kort (om det går att välja på den modellen.. eller de kanske redan finns?)

[edit] Onaka.. Var har du hört om det där med Soundblaster endast skulle vara en mjukvaruändring? hmm står iofs Software efter..
[edit *2] Blev fundersam och sökte runt lite, det verkar helt klart som det bara är en mjukvara de installerar..
"Dell Lied: The E1505 notebook computer does NOT come with an integrated Soundblaster Audigy Soundcard, it never did, and doesn't even have that option. Dell sells a piece of software (audio drivers) that they charge $25 for, to use the existing basic stereo integrated sound card to create "virtual" surround sound."
PS: Hittade var man kunde ladda hem det som de tar $20 för. Ladda Hem det Här!

Permalänk

Tack så mycket terroristen,, har installerat uppgraderingen nu.. fast jag kan dessvärre inte påstå att jag märker någon skillnad i ljudkvalitet.. 640m/6400 har dessvärre ganska mediokert ljud från början.. inte hi-fi direkt

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna. Tänkte också bjussa på ett litet tips för andra spekulanter. Googla runt efter Dell Coupon Codes så kan ni hitta fungerande koder som ger er avdrag. Lyckades med en som ger 20 % rabatt istället för de vanliga $100, förutsatt att man handlar för minst $999. Nu ska jag med andra ord konfigurera upp ovanstående med $135, till en kostnad av $35!

Prova gärna själva:
TMLZVFQ44WR72D (gäller en begränsad tid på Inspiron över $999 och utan "gratis minne")

Permalänk
Medlem

Re: Köp av Dell 640m/E1405

Citat:

Ursprungligen inskrivet av parnyman
Hur fungerar det med tangentbord? Kan man installera svensk mjukvara och köra på som vanligt?

Det är bara att välja svenskt tangentbord i Windows. Tänk bara på att det är betydligt mer än ÅÄÖ som inte kommer att stämma..