Instabilitet med mitt PowerColor 9600pro

Permalänk

Instabilitet med mitt PowerColor 9600pro

Hejsan.

Sen jag och flickvännen beslutade oss för att spela World of Warcraft ihop har jag satt ihop min gamla maskin bestående av följande delar:

Intel P4 Celeron 2.4ghz
ASRock P4VT8 mb
2x256mb DDR
PowerColor Radeon 9600pro 256mb
300w budget psu

Detta är förutom minnet i princip identiskt med min gamla maskin som fungerade utmärkt.

Dock har maskinen börjat frysa och ibland boota om med 5-30 min mellanrum. Enstaka felmeddelanden ifrån Windows XP säger att något är galet med grafikkortet/drivrutiner.

Jag har testat ram-minnet, jag har testat 5-6 olika versioner av drivrutiner, jag har testat diverse olika bios settings och options i spelet. Inget har hjälpt.

Jag flyttade plats på korten så att den gamla burken fick mitt 6800GT och min burk tog 9600pro. Då har jag haft några problem med någon av dom (än).

Det verkar oxo som att bilden blir lite felplacerad och verkar extra flimrig på mitt 9600 vid boot och i bios (stabil i windows dock).

Min teori är att mitt Radeon börjar bli dåligt och blir känsligt för vissa moderkort och kanske för dåligt nätagg. Vill inte kasta ut mitt Radeon utan att veta att det är det som är felet. Det lustiga är att jag inte upplevt detta tidigare, då den gamla maskinen var min huvudmaskin.

Har möjligtvis någon här på forumet en ide eller tanke om detta?

Permalänk
Medlem

det kanske är psu:n som är för svag helt enkelt?

Visa signatur

ProxMox: AMD Ryzen 7 2700x, Corsair Vengeance LPX black 32GB, Fractal Design Define C, Gigabyte B450 Aorus Elite | Spelmaskin (Linux): Intel i5-6600K, Kingston 16GB, Fractal Design Define R5, Asus GeForce 1060 OC 3GB, Samsung 850 EVO 500GB, Samsung 970 EVO+ 500GB | Bärbar: Macbook Pro 15 Late 2015 | Bärbar: Asus FX502V GeForce 1060 3GB | NAS: TrueNAS Scale 2x4TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blankiz
det kanske är psu:n som är för svag helt enkelt?

Det kluriga är att jag har kört samma rig tidigare utan problem. Utan felen har uppstått på senare tid då jag återigen monterat ihop maskinen... men jag ska testa ta ut mitt NeoPower480 och se vad som händer då jag sätter det i gamla burken.

Permalänk
Medlem

Finns kanske lite inställningar i BIOS som påverkar AGP bussen. Testa te x att stänga av fast writes.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |