IOS 17.5 återställer raderade bilder – även på nollställda enheter

Permalänk
Melding Plague

IOS 17.5 återställer raderade bilder – även på nollställda enheter

Apple släppte IOS 17.5 under tisdagen, och en dag senare började användare rapportera om att bilder de raderade för länge sedan har dykt upp igen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kollade precis igenom mina foton och jag verkar inte ha drabbats iallafall.

Permalänk
Medlem

Obehagligt är bara förnamnet. Ska man våga sälja en begagnad enhet i framtiden? Viker foliehatten nu

Permalänk
Medlem

Oooh! rätt jävla illa alltså. Är det sant att bilder dykt upp på en nollställd enhet är det riktig skandal med tanke på hur dom marknadsfört säkerheten, visar det sig att dom bara deletat pointers luktar det class-action lawsuit så det stänker om det.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Kan vi inte enas för en gångs skull och lägga cloud?

Permalänk
Medlem

Det här kan bli helt otroligt dyrt för Apple om det går att bevisa att det kan och har skett när en användare nollställt enligt Apples instruktioner. Integritetskränkande är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Obehagligt är bara förnamnet. Ska man våga sälja en begagnad enhet i framtiden? Viker foliehatten nu

Ska jag vara helt ärlig så är det något jag aldrig vågat göra. Sitter fortfarande på alla gamla mobiler och hårddiskar/SSD'n.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på reset och erase i en ios-enhet.

Permalänk

Detta är rejält pinsamt för Apple, skulle jag säga. De skryter med att de inte vill veta något om oss som användare, och det är nog överlag sant, men de måste ju kunna garantera att saker som är raderade verkligen är borta.
Rapporten om en enhet som plötsligt visade tidigare raderade bilder från någon annans iCloud-konto har jag däremot stor misstanke är ett handhavandefel och inte ett problem med operativsystemet: den paddan kan helt enkelt inte ha nollställts på riktigt.

Permalänk
Medlem

Om man nollställer en iphone så tänker jag mig att den är nollställd och alla bilder som man tagit är kopplade till kontot man har, inte hårdvaran. Om nu det trots det har dykt upp bilder hos något annat konto som tagit över telefonen så måste det ju betyda att bilderna är kopplade till hårdvaran också? Hur skulle bilderna annars kunna dyka upp i en nollställd telefon som är inloggad på annan användare?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas mina gamla Ipads inte hamnat i händerna på barn.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Om man nollställer en iphone så tänker jag mig att den är nollställd och alla bilder som man tagit är kopplade till kontot man har, inte hårdvaran. Om nu det trots det har dykt upp bilder hos något annat konto som tagit över telefonen så måste det ju betyda att bilderna är kopplade till hårdvaran också? Hur skulle bilderna annars kunna dyka upp i en nollställd telefon som är inloggad på annan användare?

Det är just det som luktar misstänkt runt detta: om detta var ett generellt problem skulle man på Apples skala höra rapporter om okända människors bilder som dyker upp på begagnade telefoner och plattor.

Permalänk
Medlem

Mja, det är ju så bra med molntjänster och att lagra sina filer på servrar man själv inte har kontroll över....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är skillnad på reset och erase i en ios-enhet.
<Uppladdad bildlänk>

Enligt Redditören använde han det senare alternativet. Huruvida det han säger är sant är förstås en annan fråga. Om allt han påstår stämmer är det en episk skandal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jag hoppas mina gamla Ipads inte hamnat i händerna på barn.

Inget fel och se på gubbens hemorrojder Rött och fint <3

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Mja, det är ju så bra med molntjänster och att lagra sina filer på servrar man själv inte har kontroll över....

För någonstans runt 99% av jordens befolkning är det bra mycket bättre än alternativet. Säkerhetsbloggarna är fulla av exempel på saker och tjänster folk använder som servrar för sig själva och som definitivt hade haft större risk att låta användarnas data spridas för vinden eller gå förlorad för alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Inget fel och se på gubbens hemorrojder Rött och fint <3

Tack! Jag är stolt över dem och det glädjer mig att de uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag blev drabbad av buggen, helt plötsligt under mina senaste bilder låg två bilder på Londons tunnelbanekarta, ganska harmlöst men blev väldigt förvirrad

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Don't let me go...

Permalänk
Moderator
Forumledare

Läste genom reddit-trådarna och det första som slår mig vilken sjuk koll folk har på vilka foton man raderat flera år sedan!

Har en iPhone 12 som jag ska testa uppdateringen på ikväll, ska bli kul

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är just det som luktar misstänkt runt detta: om detta var ett generellt problem skulle man på Apples skala höra rapporter om okända människors bilder som dyker upp på begagnade telefoner och plattor.

Ja, vart är alla trådar om: "Hvadfalls, varför dyker det upp bilder på hemorrojder och penisar bland mina foton!?". Reddit-användaren som postat detta har inte heller särskilt övertygande posthistorik.

Permalänk
Medlem

Kul de som köpt en begagnad lur och har massa bilder från förra ägarna 😅

Och kanske kort/skärmdumpar på känsliga saker.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Om du tagit en bild, kommer det alltid att finnas på nätet (om enheten är kopplad)

Tänk tre gånger så mycket innan ni tar pinsamma/nakna bilder.

Permalänk
Expertgissare

Perfekt tillfälle att få tillbaka bilder som raderats av misstag, om man ska se någon ljusglimt i eländet

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Är det här den viktiga uppdaterings infon som är först eller?

Permalänk
Medlem

De låter helt sjukt om bilder återskapas på raderade enheter som inte ör kopplade till den gamla ägarens Apple id längre. Har svårt att tro det nästan. Undrar om dem verkligen raderad enheterna rätt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vad ska vi kalla denna skandalen för? ”Dickpic-gate”? 😅

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Obehagligt är bara förnamnet. Ska man våga sälja en begagnad enhet i framtiden? Viker foliehatten nu

Ja, det kan du lugnt göra. Detta gäller återläsning till ditt konto, såvida du inte säljer det också förståss.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Efter att ha läst macrumors-tråden lite så ser jag att några teorier verkar iaf kunna förklara lite saker.
Shared Albums och att photos indexerar och adderar bilder från messages-diskussioner med folk.

Ska bli intressant att se vad det är för bugg som triggar detta beteende och vad det är för något.
Att något skulle komma tillbaka efter en total rensning av systemet låter högst osannolikt när vi pratar om krypterade filsystem.

Och är ju rätt många som försökt ta sig an att dekryptera datat för iOS om man saknar passphrasen om man säger så, så att datat är krypterat skulle jag säga att det är vältestat och bevisat