Färre IT-jobb på distans gör att fler slutar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Dags att rensa upp bland allt mygel med hemarbete. Många som gör allt annat än att jobba på sin då kallade arbetstid. Handla träna hämta barnen mm.. inte konstigt mycket är dyrt när anställda i företag/kommun/ inte gör rätt för sig . Onödiga personalen kostnaden. Mygel på hög nivå.. värsta är att folk skryter helt öppet om det..

Ja, det funkar ju inte på arbetsplatser där folk inte tar eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag tappar fokus i onlinemöten och tänker på annat redan 10min in.

Då kanske mötet inte är riktat till dig och att du hade egentligen inte borde vara med.
Det är på tok för mycket möten om inte rör en själv men folk vill gärna ha med några extra personer. Det äter upp min produktivitet och det tar både tid innan och efter mötet innan man är produktiv igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu ska ni bara ta hand om era barn själva också så är omvandlingen total!

För jag kan inte se annat än att det är den naturliga förlängningen på det här.
Allt det ni hyllar med att arbeta hemifrån måste gälla även den biten.

Ni behöver inte "pendla barnen", ni behöver inte ta hänsyn till deras "kollegor" (dagis/fritids/skola) osv.

Har faktiskt svårt att förstå vad du raljerar om på morgontimmarna.

Vi behöver fortfarande sätta våra barn i förskolan för att vi ska kunna arbeta hemifrån.
Jag kan inte ha småbarn hemma när jag har möten eller skriver rapporter.

Permalänk
Hedersmedlem

Föredrar att sitta på kontoret men uppskattar friheten att kunna jobba hemma valfria dagar eller halvdagar när som.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Hemma har jag bättre utrustning, lugnare omkring mig och kan gå ifrån helt på pauser på ett lättare sätt. Slipper pendla och kan äta roligare luncher (grillunch eller pizzalunch är inte dumt). Livet med hundar är mycket lättare, behöver inte lämna dom själv eller hitta hundvakt. Mina närmsta kollegor sitter på annan ort så vi träffas inte ändå. Vi använder discord för att få till vad som liknas vid korridorssnack.

Med det sagt så är jag ändå inne på kontoret nån dag i veckan om det går bara för att träffa folk, för jag tycker fortfarande om mina andra kollegor. Jag skulle dock ha väldigt svårt att gå tillbaka till att vara på plats fem dagar i veckan.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag gjorde tvärtom, bytte till ett jobb där jag var garanterad att få jobba på plats och med få distansarbetande kollegor. På gamla jobbet fortsatte majoriteten att jobba på distans trots att pandemin var slut så jag trivdes inte alls där. Jag jobbade på plats under hela pandemin och längtade till att kollegorna skulle komma tillbaka, vilket de aldrig gjorde...

Alla är vi olika! Jag är effektivare när jag jobbar hemifrån och blir mindre distraherad. Känner mig inte lika trött när jag är klar med jobbet heller. Men det är såklart även viktigt att inte tappa den sociala biten helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Javisst ersätt du en senior utvecklare med en ai och berätta hur det har gått sen.

senior-utvecklaren ersätts med en senior-ai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Hämtar popcorn så allt er redo för hemmajobbshatet från folk som inte har möjligheten jobba hemma 😂

Sen vet vi att det också finns en hel del folk som jobbar hemma för att kunna göra andra sysslor på arbetstid.
Visst är det smidigt att göra som man vill men man tappar något om man bara sitter hemma tror jag.

Tycker själv att folk är mer engagerad tillsammans om man är på fysiskt på plats. Blir mer mig, min och mitt på distans.
Sen om ens jobb är väldigt självständigt kanske det inte gör så mycket.

Men det är lite av en klassfråga idag eftersom det inte finns dessa möjligheter på många jobb.

Permalänk
Medlem

Problemet är att många kontor idag kör kombinationen av öppna landskap och aktivitetsbaserat.
Kontoret i sig är inte direkt socialt då folk behöver vara tysta i det öppna landskapet och kör istället med hörlurar.
Aktivitetsbaserat gör att det inte finns plats nog för alla, detta gör att dom ca två dagarna i veckan man behöver vara på kontoret sprids ut mellan kollegorna då alla inte kan vara inne samtidigt. Detta gör att man behöver jobba digitalt via teams ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Osar så mycket gråbetong om somliga kommentarer här... usch.

Jag anser att det finns ingen mall som alla ska tryckas in i.
Det är en överenskommelse med ens närmsta chef, som förhoppningsvis har bra koll på vad som är bäst för dig och arbetsplatsen.

Skrivet av ipac:

Många tycks ha en märklig svart-vit syn på ämnet.

Själv blandar jag friskt kontorsjobb med hemjobb, ofta med inslag av båda under en och samma dag. Båda har helt klart sina fördelar.

Skulle se det som en enorm nackdel att ensidigt antingen enbart jobba med "hemarbetare" eller att enbart jobba på kontoret.

Precis. Det är så roligt. Sverige, landet där allt ska anpassas efter alla. Mångkulturens land. Acceptansens land. Men Gud förbjude att man har olika förutsättningar och preferenser vad gäller jobb på plats eller hemma.

Det bör vara mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Inte nån tomte här på forumet som ska bestämma vem som ska jobba vart och hur.

Jösses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu ska ni bara ta hand om era barn själva också så är omvandlingen total!

För jag kan inte se annat än att det är den naturliga förlängningen på det här.
Allt det ni hyllar med att arbeta hemifrån måste gälla även den biten.

Ni behöver inte "pendla barnen", ni behöver inte ta hänsyn till deras "kollegor" (dagis/fritids/skola) osv.

Du verkar inte ha koll på det men skola och förskola finns det gott om och utspritt överallt så det ligger typ 0-10min bort för dom flesta, medan arbete ofta ligger betydligt längre bort än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Håller med. Jobbar offentligt på en kommun.

Det som stör mig är att jag som är där heltid måste sitta i ett öppet landskap medans dom med kontor knappt är där en dag i veckan (trots vi har ett officielt 51% på jobbetkrav). Men ingen chef vågar säga emot.

Nu när jag är pappaledig möter jag kollegor på stan varje gång jag är ute på promenad. Inte fan är dom på jobbet.

Nu är ju kommuner kanske inte kända för sitt höga tempo, men när den nya inom digitaliseringen var borta på fredagen FÖRSTA VECKAN PÅ NY JOBBET blev jag fan irriterad.

Samtidigt sitter cheferna o bråkar om långa fikaraster för dom som råkar vara kvar på kontoret (inte alla som får detta skäll, bara dom mest sämst lön/längst ner i kedjan.. dvs supporten).

Bortajobbarna flexar ju också fast än dom är hemma, hur fan det nu går till. Ingen av dom är ju tillgänglig efter 16 trots att dom börja 8 "officiellt" och garanterat tar ut heltimmes lunch osv.

Det där är ett chefsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vad jobbar du med?

Arkitektur och implementering av molnlösningar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av zogez:

Dags att rensa upp bland allt mygel med hemarbete. Många som gör allt annat än att jobba på sin då kallade arbetstid. Handla träna hämta barnen mm.. inte konstigt mycket är dyrt när anställda i företag/kommun/ inte gör rätt för sig . Onödiga personalen kostnaden. Mygel på hög nivå.. värsta är att folk skryter helt öppet om det..

Om du inte producerar det du ska är det ett problem oavsett om du arbetar hemma eller "på jobbet". Om du producerar det du ska är det inte något problem oavsett var du producerar det.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar hemma två dagar i veckan men skulle nog inte vilja göra det mer. Saknar tugget med kollegorna och nån att ta en kaffe med. Dessutom rör man på sig för lite när man är hemma. Skrivbordsstolen till kaffebryggaren typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Vi behöver fortfarande sätta våra barn i förskolan för att vi ska kunna arbeta hemifrån.
Jag kan inte ha småbarn hemma när jag har möten eller skriver rapporter.

Du vill ha barnomsorg, det är ju ingen absolut rättighet med barnomsorg, det finns gott om situationer där det faktum att du är hemma innebär att du inte har rätt till barnomsorg (i samma utsträckning).
Det är väl en helt rimlig fråga i en värld med begränsade resurser, varför du ska ha rätt till barnomsorg när du ändå är hemma, och speciellt då om man ställer det mot någon som inte kan jobba hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Dags att rensa upp bland allt mygel med hemarbete. Många som gör allt annat än att jobba på sin då kallade arbetstid. Handla träna hämta barnen mm.. inte konstigt mycket är dyrt när anställda i företag/kommun/ inte gör rätt för sig . Onödiga personalen kostnaden. Mygel på hög nivå.. värsta är att folk skryter helt öppet om det..

I nästan alla studier som gjorts så producerar hemarbetare mer värde på samma tid som en på-platsarbetare. Visst kanske de jobbar mindre tid men oftast jobbar de mycket effektivare.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Avstängd

Jag är en arbetsgivare som skiter i hur länge, och när mina anställda jobbar så länge de får tillräckligt mycket klart att det känns okej. Om de vill gå till gymmet, gå ut med hunden i solen eller jobba från sommarstället i Spanien så är det bara bra så länge det inte blockar andra anställdas arbete. Så länge de kan svara på teams i telefonen och ta sig tillbaka till datorn inom en rimlig tid så ser jag inget problem. Även om de nu skulle jobba 2 timmar om dagen i snitt så skiter jag i det så länge jag känner att de inte kostar företaget mer än de tillför.

Upplever att folk som känner sig fria har energin att faktiskt lägga i fem växlar extra när det väl behövs. Tycker inte livet handlar om att maxa pengar och produktion, man ska njuta och ha kul i livet. Om ekonomin i företaget går runt och överlever även i sämre tider och att de anställda känner sig nöjda med löner och frihet så är även jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Om du inte producerar det du ska är det ett problem oavsett om du arbetar hemma eller "på jobbet". Om du producerar det du ska är det inte något problem oavsett var du producerar det.

Precis, och oavsett vart någon latmaskar sig måste chefen ha kulor nog att dra personen i örat. De flesta är dock så konflikträdda att de hellre begränsar möjligheterna till hemmajobb för alla.

Skrivet av gashemi:

Jag jobbar hemma två dagar i veckan men skulle nog inte vilja göra det mer. Saknar tugget med kollegorna och nån att ta en kaffe med. Dessutom rör man på sig för lite när man är hemma. Skrivbordsstolen till kaffebryggaren typ

Jag hade en chef som beordrade en halvtimmes promenad när vädret tillät.

Under pandemin blev det att köra simracing under lunchen (ger i varje lite motion) och sen en liten promenad för att köpa något att äta, och trycka det på hemvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag tycker folk överlag har en lite udda syn på hemarbete.
Visst man sparar tid på att åka till och frpn jobbet och här spelar ju så klart avstånd till arbetsplatsen roll (som man i många fall inte kan kontrollera). Det är smidigt att köra en egen dag då man verkligen måste få klar en sak som man HELT ENSAM hanterar.

Det jag inte tycker är ok är att folk ofta resonerar i stil med "jobbar jag hemma kan jag ta tvätten samtidigt". Fast det är ju egentligen att tumma på reglerna. Har du tillräckligt med tid att sköta tvätten fast du är instämplad så är ju något lite knasigt?

Nu kommer någon säga att jag hade ju rast och då får jag ju göra vad jag vill. Visst men det finns två bristet i de påståendet.
Det första är att arbetsmiljön ofta blir lidande. Att sitta och snacka lite skit med kollegorna over en kopp kaffe ger både en paus från arbetet och skapar bra miljö på arbetsplatsen.

Men den viktigaste faktorn är att börjar man med tvätten så har man ju inte en paus. Tänk på det, familjen har semester men du har haft fullt upp och känner att du behöver ta en paus.
-Älskligt jag tar en liten paus med en kopp kaffe.
-Jaha, behöver du en paus? Då kan du ju ta tvätten!

Nu är ju alla olika men ser man till hela arbetsplatsen/avdelningen så går ju nästan allt sämre av att alla sitter på olika platser 100% av tiden. Knacka bordsgrannen på axeln och fråga om lösenordet till server X tar 5 sekunder. När alla sitter på distans så ska man kolla kalendern, ringa upp, boka teamsmöte, vänta på att "de bara ska bli klara med tvätten" osv osv.

Nu kommer nästa med ett svar i stil med att "men jag blev avbruten med lösenordsfrågan och tappade fokus och hela dagen blev förstörd". Det finns säkert fall där detta kan stämma men jag personligen tror att de fall då man behöver den typen av fokus konsant så har man andra rutiner. Sen kan man säga till sin kollega på ett trevligt sätt i stil med, vänta en stund jag sitter fast med en sak och jag säger till så fort jag kan.

Kontentan är att distansarbete underlättar en del och det kan vara bra att möjligheten finns men arbetsplatsen som helhet blir lidande. Sen är folk för inlåsta i sina hem bakom sina skärmar ändå. Företagen är ju inte dumma heller. Om de tjänat mer pengar på att folk jobbade hemma så hade det ju snarare varit ett krav. Eftersom det inte är det utan tvärt om så har de nog kommit fram till att majoriteten drar en fuling för egen vinning snarare än presterar bättre.

Edit: Viktig edit!
För många blev det problem under pandemin när man på vissa ställen blev tvungen att jobba hemmifrån, då gränsen mellan jobb och fritid suddades ut. Till slut blev det som så att man var på jobbet hela dygnet då man jobbade hemmifrån. Detta i sig är ju ett väldigt problem.

Om man inte hinner ta tvätten under en rast när man jobbar hemma så har man inte någon riktig rast under dagen. Vet inte vad du tänker att en rast är men om de inte är längre än typ två minuter max så är det inte raster.

Och att sitta och snacka skit med kollegorna över kaffe kanske är en bra sak för dig, men i andra roller är fikat den plats man helst undviker då folk oundvikligen försöker lassa över mer jobb på en där, och även för att när man vill ha rast vill man faktiskt ha en minut för sig själv.

Och hela iden att "knacka kollegan på axeln" skulle vara enbart helt harmlöst är lite naivt det med. Vi har haft samma password till wifi på mitt jobb sedan tio år tillbaka, ändå kommer folk och frågar mig regelbundet om det när jag är på kontoret. Mängder av olika vardagsaker som folk kan sköta själva blir plötsligt något de hellre ber någon annan om när någon annan finns tillgänglig. Mer realistiskt är knacken på axeln oftare "Hej jag pratar med kund x skulle du kunna förklara y för dem" och så får man ursäkta sig för kund x i några minuter och sedan försiktigt läxa upp kollega att vi ger inte crash course i y över telefon då det involverar personskydd och andra saker som kräver riktig utbildning etc. Något som kollegan hade blivit varse som de tagit det genom rätt kanaler istället för att kunna bara luta förbi med telefonen.

Det blir samma dialektik som alltid med denna fråga - beroende på vad ditt jobb är så är distansarbete antingen en enorm lättnad, ett stort problem, eller neutralt. Realistiskt får man acceptera att det är olika, men ändå envisas folk med att säga att de vill att alla ska tillbaka kontoret för de trivs själva bättre så.

Det finns en kategori av folk som, om de inte har konstant omedelbar access till sina kollegors hjälp, verkar känna att de inte kan arbeta alls, detta uppdagades under pandemin. Optimalt noterar man att för att komma vidare i en specifik sak behöver man input från en kollega, och därmed får man vänta om de är upptagna och jobba på något annat så länge. Jag har ofta arbetat en hel del mot fälttekniker där det faktiskt är kritiskt att de får hjälp nu, det blir då lite fånigt när man hör att en kollega känner sig inkapabla att jobba då de hade något problem med skrivaren eller något på kontoret och inte kunde nå en då man satt i telefon.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

En tumregel för de som är forskare är att man ytterst sällan uttrycker sig tvärsäkert om komplexa situationer så som du gör.

Så det märks att du troligen inte jobbar inom forskning.

Tvärtom visade den senaste forskningen att allt över 2.5 dagar distansarbete i veckan kan vara destruktivt.

Permalänk
Medlem

På mitt förra jobb strax innan pandemin fick jag en lång utfrågan när jag frågade om jag fick jobba hemma 1 dag (alltså en engångshändelse inte rutin), var väldigt många frågor, tidigare chef hade inga problem när man behövde ta det.
Sedan kom pandemin, alla skulle jobba hemma, VDn och ägaren av företaget såg att lönsamheten och produktiviteten ökade när folk började jobba hemma. Minns inte om de gick ut med det sedan hösten 2022 eller våren 2023 att de stänger ner alla sina kontor bortsett från två där supporcenter fanns på Malta och filiperna. De gav dessutom ett årligt bidrag för att "bygga" sitt hemmakontor.

Numera jobbar jag 99% hemma, sitter mycket i kundmöten, bokad 75% av min tid, enda skillnaden när vi ses på kontoret ibland är att alla sitter med olika grejer och lurarna på i möten i samma rum. Ingen skillnad, så att jag slipper 90 minuter pendling om dagen och kan sova ungefär 90 minuter mer varje dag har gjort mig så mycket piggare i livet. Att slippa sjuka kollegor som vägrar vara hemma är gött med.

Sedan renoverade nuvarande jobbet kontoret, det finns inte ens plats till 60% av alla.

Vi är olika hur vi fungerar, att hela min grupp sitter över hela sverige gör ju ändå att det är minimal skillnad att vara hemma och jobba.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Du vill ha barnomsorg, det är ju ingen absolut rättighet med barnomsorg, det finns gott om situationer där det faktum att du är hemma innebär att du inte har rätt till barnomsorg (i samma utsträckning).
Det är väl en helt rimlig fråga i en värld med begränsade resurser, varför du ska ha rätt till barnomsorg när du ändå är hemma, och speciellt då om man ställer det mot någon som inte kan jobba hemma.

Absolut, men det gäller varken mig eller min fru (eller majoriteten av personerna som arbetar hemma). Vi arbetar hemma. För oss är det ingen skillnad om vi gör det på ett kontor eller i vår bostad.

Från skollagen:

"Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt."

Vi betalar dessutom hög skatt och maxtaxan till kommunen för förskola. I vår situation är det uppenbart att vi har rätt till barnomsorg.

Permalänk
Skrivet av PlongPling:

Jag är en arbetsgivare som skiter i hur länge, och när mina anställda jobbar så länge de får tillräckligt mycket klart att det känns okej. Om de vill gå till gymmet, gå ut med hunden i solen eller jobba från sommarstället i Spanien så är det bara bra så länge det inte blockar andra anställdas arbete. Så länge de kan svara på teams i telefonen och ta sig tillbaka till datorn inom en rimlig tid så ser jag inget problem. Även om de nu skulle jobba 2 timmar om dagen i snitt så skiter jag i det så länge jag känner att de inte kostar företaget mer än de tillför.

Upplever att folk som känner sig fria har energin att faktiskt lägga i fem växlar extra när det väl behövs. Tycker inte livet handlar om att maxa pengar och produktion, man ska njuta och ha kul i livet. Om ekonomin i företaget går runt och överlever även i sämre tider och att de anställda känner sig nöjda med löner och frihet så är även jag nöjd.

Hur ser du på att medans det är ok för dig så lär medarbetare bli irriterade på att du potentiellt betalar en kollega samma månadslön för 2h arbete mot kollegors lika kompetenta jobb under 8h? Jag tror inte för 5 öre att du har kompetensen att korrekt bedöma om värdet som skapas verkligen stämmer överrens med ersättningen i sådan detalj att kunna kalla det "rättvist". Så gott som alla knegare vet att det finns slöa latnissar som cheferna inte fattar inte gör sitt, och där kollegor iställer får täcka upp. Skulle tro du i flera ambitiösa människors ögon är en sämre arvetsgivare med din inställning.

Permalänk
Medlem

Varför väcker diskussioner om distansarbete så starka känslor hos folk egentligen?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Vi kan ju köra arbetsförkortning med bibehållen lön för alla andra som inte kan få möjligheten att jobba hemifrån 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Sen vet vi att det också finns en hel del folk som jobbar hemma för att kunna göra andra sysslor på arbetstid.

Tycker själv att folk är mer engagerad tillsammans om man är på fysiskt på plats. Blir mer mig, min och mitt på distans.

fins minst lika många som inte jobbar på kontoret

och din sista mening er ju rätt subjektiv för dig. kom på mitt jobb och häng på kontoret, jette socialt och engagerande att titta på 80 kolleger som sitter i teamsmöten och inte ens hinner luncha ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Hur ser du på att medans det är ok för dig så lär medarbetare bli irriterade på att du potentiellt betalar en kollega samma månadslön för 2h arbete mot kollegors lika kompetenta jobb under 8h?

Jag ser inte problemet. Rimligen lönesätts du utifrån vad du producerar, om du nu inte går på timme.

Citat:

Jag tror inte för 5 öre att du har kompetensen att korrekt bedöma om värdet som skapas verkligen stämmer överrens med ersättningen i sådan detalj att kunna kalla det "rättvist". Så gott som alla knegare vet att det finns slöa latnissar som cheferna inte fattar inte gör sitt, och där kollegor iställer får täcka upp. Skulle tro du i flera ambitiösa människors ögon är en sämre arvetsgivare med din inställning.

Det är inte ett problem unikt för hemarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Varför väcker diskussioner om distansarbete så starka känslor hos folk egentligen?

du kan vel insert any hot topic i dagens politiske klimat i den där.. varför ska person X bry sig om vart person Y jobbar, har för preferens av partner, preferens av politik etc etc

fråga om någon gillar el bilar så exploderar forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja du trivs bra med att vara bekväm helt enkelt, det är inte alls bra utveckling enligt mig. Vilket tråkigt samhälle om alla bara ska sitta hemma och jobba.

Vi har ingen pandemi längre ändå ska folk envisas med att vilja vara hemma istället för att gå till sitt jobb som är mycket roligare.

Känner inte direkt att jag behöver försvara varför jag föredrar att jobba hemma. Vet inte varför du blir så upprörd av det heller faktiskt. Kan finnas många olika anledningar till det. Tid är en som hör ihop med stress. "Vilket tråkigt samhälle om alla bara ska må dåligt av stress" (som ju redan är ett väldigt stort problem idag). Att man sparar typ 2-3h om dagen för att man jobbar hemma.

Det är mer OK för vissa anledningar men inte vissa andra? Eller det är aldrig acceptabelt för dig?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A