Uppdatera gamla speldatorn för att kunna lira Hogwarts och streama utan lags? Budget 7k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Tack. Vad händer om man råkar starta datorn med nya cpu, utan att ha uppdaterat bios?

Ingenting, datorn kommer inte boota då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Tack. Vad händer om man råkar starta datorn med nya cpu, utan att ha uppdaterat bios?

har du ett bios som inte har stöd för CPUn så händer absolut inget alls.

Se bara till att ha 7B84vAC eller nyare bios så är det inga problem

Bios kan du ladda ner här
https://www.msi.com/Motherboard/B450M-PRO-M2-MAX/support#bios
Enklaste är att bara ladda ner nyaste och finns en video med guide länkat ovanför filerna

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Cr4zyt0e:

Tack. Vad händer om man råkar starta datorn med nya cpu, utan att ha uppdaterat bios?

Den kommer troligen inte starta alls. Fläktar osv kanske börjar snurra men inte mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Den kommer troligen inte starta alls. Fläktar osv kanske börjar snurra men inte mer.

Okej. Men då uppdaterar jag bios när gamla cpu sitter i. Sen byter jag cpu och startar. För jag antar att man inte kommer till bios när nya cpu sitter i ifall den inte är uppdaterad då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

XeSS funkar finfint i Hogwarts men jag är inte säker på hur bra Streaming funkar samtidigt, det beror på mjukvara, men Intel har iaf AV1 kodning som ska komma allt mer under 2024.
Sedan skulle jag rekommendera meshfront på chassit, 450W PSU bör räcka om du inte behöver 2 grafikkort även om 550W rekommenderas för A770:
https://komponentkoll.se/bild/enPmh.png
Behöver du inte AV1 kan RX6800 vara ett bra alternativ.
Edit: För 6800 behöver du nog dock nytt PSU, 600W+ rekommenderas.

Just nu kan du få ett nytt Arc A770 för 3990kr hos komplett.
Sjukt bra pris faktiskt!

https://www.komplett.se/product/1253737/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag har fått alla delar förutom grafikkortet och PSU, inväntar dessa då de kommer imorgon. Jag råkade klanta mig också när jag skulle kolla i chassit så glaset ramlade i golvet men det höll, det var inte så långt ner dit, typ en halv meter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett moderkort att rekommendera för tydligen kommer inte RGB funka annars om ni läser här? #20467976

@perost @Fenrisulvfan @shugge ?

Måste beställa senast imorgon så jag får det på fredag från Inet. Vi kan lika gärna då ta ett som stödjer AMD Ryzen 5 serien så kanske jag slipper uppdatera bios också. Det är bra om det stödjer mina ram-minnen också? Kommer inte köpa nya då budgeten är sprängd.

EDIT: Verkar inte finnas moderkort med DDR4 minnen som stödjer Amd Ryzen 5. Så vi får återigen då spränga budgeten, vilket jag egentligen inte ville. Så jag behöver moderkort och ram minnen 16 GB så billigt men så bra som möjligt. Max 2000 kr till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Är det någon som har ett moderkort att rekommendera för tydligen kommer inte RGB funka annars om ni läser här? #20467976

@perost @Fenrisulvfan @shugge ?

Måste beställa senast imorgon så jag får det på fredag från Inet. Vi kan lika gärna då ta ett som stödjer AMD Ryzen 5 serien så kanske jag slipper uppdatera bios också. Det är bra om det stödjer mina ram-minnen också? Kommer inte köpa nya då budgeten är sprängd.

EDIT: Verkar inte finnas moderkort med DDR4 minnen som stödjer Amd Ryzen 5. Så vi får återigen då spränga budgeten, vilket jag egentligen inte ville. Så jag behöver moderkort och ram minnen 16 GB så billigt men så bra som möjligt. Max 2000 kr till.

AMD Ryzen 5 5600 är en AM4 cpu och alla moderkort för den sockeln och de cpu:erna är det DDR4 minnen som gäller. Ska du byta moderkort enbart för att få möjöighet att styra RGB? Ett annat alternativ är annat chassi eller andra fläktar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

AMD Ryzen 5 5600 är en AM4 cpu och alla moderkort för den sockeln och de cpu:erna är det DDR4 minnen som gäller. Ska du byta moderkort enbart för att få möjöighet att styra RGB? Ett annat alternativ är annat chassi eller andra fläktar.

Det kan vara så att ljusen inte funkar i fläktarna enligt inlägget? Det var lite därför jag köpte det från början för jag har alltid viljat ha ett sånt. så ja kan tänka mig att köpa nytt moderkort som stödjer min nya processor men som man vet att styrning av fläktar och ljus kommer funka med. Samt att mina DDR4 ram mimnen funkar där med.

Edit: Antar att detta funkar då socket är samma på båda?
https://www.inet.se/produkt/1903371/msi-a520m-a-pro
https://www.inet.se/produkt/5304697/amd-ryzen-5-5600-3-5-ghz-...

Dock säger Inet att det är för ryzen 3000 i texten? Min cpu är ju 5 seriem.

Är det en sån man ska köpa till annars om jag inte byter moderkortet? Kopplar man in fläktarna i den då med? https://www.inet.se/produkt/7000403/kolink-inspire-5v-a-rgb-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Det kan vara så att ljusen inte funkar i fläktarna enligt inlägget? Det var lite därför jag köpte det från början för jag har alltid viljat ha ett sånt. så ja kan tänka mig att köpa nytt moderkort som stödjer min nya processor men som man vet att styrning av fläktar och ljus kommer funka med. Samt att mina DDR4 ram mimnen funkar där med.

Edit: Antar att detta funkar då socket är samma på båda?
https://www.inet.se/produkt/1903371/msi-a520m-a-pro
https://www.inet.se/produkt/5304697/amd-ryzen-5-5600-3-5-ghz-...

Dock säger Inet att det är för ryzen 3000 i texten? Min cpu är ju 5 seriem.

Är det en sån man ska köpa till annars om jag inte byter moderkortet? Kopplar man in fläktarna i den då med? https://www.inet.se/produkt/7000403/kolink-inspire-5v-a-rgb-k...

5000 serien cpu:er släpptes senare än vad moderkortet gjorde, därför står det 3000 serien i beskrivningen. Kan alltså behövas BIOS uppdatering för att nyare cpu ska funka i moderkortet.

A520 chipset är ganska begränsat jämfört med b450/b550, så personligen hade jag inte köpt ett med a-serien chipset.

Enligt frågor och svar på Inets websida för chassit så är där flera som skriver att man ska man kunna ställa in färg på fläktarna genom att trycka på resetknappen på chassit. Så du behöver förmodligen inte ansluta själva rgb-kontakterna från fläktarna om du inte vill/behöver kunna styra färg med mjukvara.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

5000 serien cpu:er släpptes senare än vad moderkortet gjorde, därför står det 3000 serien i beskrivningen. Kan alltså behövas BIOS uppdatering för att nyare cpu ska funka i moderkortet.

A520 chipset är ganska begränsat jämfört med b450/b550, så personligen hade jag inte köpt ett med a-serien chipset.

Enligt frågor och svar på Inets websida för chassit så är där flera som skriver att man ska man kunna ställa in färg på fläktarna genom att trycka på resetknappen på chassit. Så du behöver förmodligen inte ansluta själva rgb-kontakterna från fläktarna om du inte vill/behöver kunna styra färg med mjukvara.

Okej, vi kör som det är sagt med nuvarande moderkort. Men det verkar som att fläktarna i chassit ör kedjekopplade? Alltså att alla är ihopkopplade tillsammans? Ska man då koppla kedjan till pinen på moderkortet? Blr det inte överhettat då eller för mycket för en pin? Du ser bilder här: #20468097

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Okej, vi kör som det är sagt med nuvarande moderkort. Men det verkar som att fläktarna i chassit ör kedjekopplade? Alltså att alla är ihopkopplade tillsammans? Ska man då koppla kedjan till pinen på moderkortet? Blr det inte överhettat då eller för mycket för en pin? Du ser bilder här: #20468097

Av produktbilderna för fläktarna att dömma så ser det ut som att man kan seriekoppla dem.

Att driva 3-4 fläktar per fläktanslutning på moderkortet ska inte vara några problem så länge man inte kör extrema fläktar på flera Ampere var.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Det kan vara så att ljusen inte funkar i fläktarna enligt inlägget? Det var lite därför jag köpte det från början för jag har alltid viljat ha ett sånt. så ja kan tänka mig att köpa nytt moderkort som stödjer min nya processor men som man vet att styrning av fläktar och ljus kommer funka med. Samt att mina DDR4 ram mimnen funkar där med.

Edit: Antar att detta funkar då socket är samma på båda?
https://www.inet.se/produkt/1903371/msi-a520m-a-pro
https://www.inet.se/produkt/5304697/amd-ryzen-5-5600-3-5-ghz-...

Dock säger Inet att det är för ryzen 3000 i texten? Min cpu är ju 5 seriem.

Är det en sån man ska köpa till annars om jag inte byter moderkortet? Kopplar man in fläktarna i den då med? https://www.inet.se/produkt/7000403/kolink-inspire-5v-a-rgb-k...

Vad jag kan utläsa är att det går inte att styra fläktarnas hastighet i HF chassit, men det följer med en hub som iaf förgrenar och går på SATA-ström, den styr dock bara färgerna via reset-knappen, men det går att koppla in A-RGB 3-pin till ett moderkort det A520 moderkort rekomenderas dock inte av 2 anledninger, ingen A-RGB kontakt och jag vet en person som just köpte det moderkortet och BIOS vart för gammalt för en 5600X CPU, samt det har ingen BIOS flashback ovanpå det så är nog B550 eller B450 nog ett bättre val.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Av produktbilderna för fläktarna att dömma så ser det ut som att man kan seriekoppla dem.

Att driva 3-4 fläktar per fläktanslutning på moderkortet ska inte vara några problem så länge man inte kör extrema fläktar på flera Ampere var.

Jag måste köra alla 6 st fläktar vid en kontakt då andra kontakten måste vara till CPU fläkten.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad jag kan utläsa är att det går inte att styra fläktarnas hastighet i HF chassit, men det följer med en hub som iaf förgrenar och går på SATA-ström, den styr dock bara färgerna via reset-knappen, men det går att koppla in A-RGB 3-pin till ett moderkort det A520 moderkort rekomenderas dock inte av 2 anledninger, ingen A-RGB kontakt och jag vet en person som just köpte det moderkortet och BIOS vart för gammalt för en 5600X CPU, samt det har ingen BIOS flashback ovanpå det så är nog B550 eller B450 nog ett bättre val.

Jag förstår. Har inte kollat påsen i chassit ännu det kanske ligger en dosa där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag måste köra alla 6 st fläktar vid en kontakt då andra kontakten måste vara till CPU fläkten.

Jag förstår. Har inte kollat påsen i chassit ännu det kanske ligger en dosa där.

Hur många A står det på klistermärket på fläktarnas motor? En fläktheader på moderkortet klarar normalt ca 1A (de som är gjorda för att även kunna driva pumpar brukar klara 2A).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hur många A står det på klistermärket på fläktarnas motor? En fläktheader på moderkortet klarar normalt ca 1A (de som är gjorda för att även kunna driva pumpar brukar klara 2A).

Det är 6 st fläktar och verkar stå samma på alla. Man borde ju kunna koppla kedjan till en enda pin?

Permalänk
Medlem

Min son har detta chassi och jag kopplade fläktarna till den MEDFÖLJANDE huben. Alla snurrar och lyser, går även att ändra färgerna med dosan som följde med.

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Det är 6 st fläktar och verkar stå samma på alla. Man borde ju kunna koppla kedjan till en enda pin?

<Uppladdad bildlänk>

Då kan du ha upptill 10 sådana fläktar per kontakt på moderkortet.

Men som ovan nämnt så ska det finnas en hubb i chassit att koppla dem till och jag förmodar att den drar ström från SATA kontakt från nätagget då.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Då kan du ha upptill 10 sådana fläktar per kontakt på moderkortet.

Men som ovan nämnt så ska det finnas en hubb i chassit att koppla dem till och jag förmodar att den drar ström från SATA kontakt från nätagget då.

Jag ska kolla efter hub när jag kommer hem Bra då kan jag koppla alla fläktar till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Då kan du ha upptill 10 sådana fläktar per kontakt på moderkortet.

Men som ovan nämnt så ska det finnas en hubb i chassit att koppla dem till och jag förmodar att den drar ström från SATA kontakt från nätagget då.

Jag har kollat nu och det fanns ingen hub? Det enda jag hittade var en påse med lite skruvar. När du säger hub antar jag att du menar en sån här? https://www.inet.se/produkt/7000403/kolink-inspire-5v-a-rgb-k... med fjärrkontroll?

Edit: Sladden från länken liknar den i chassit dock? Är det hubben kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag har kollat nu och det fanns ingen hub? Det enda jag hittade var en påse med lite skruvar. När du säger hub antar jag att du menar en sån här? https://www.inet.se/produkt/7000403/kolink-inspire-5v-a-rgb-k... med fjärrkontroll?

Edit: Sladden från länken liknar den i chassit dock? Är det hubben kanske?

Nä, du ska nog bara koppla in sata ström från nätagget och en av fläktarnas sladdar i moderkortet.

Från Coolinks websida:

Citat:

There are six pre-installed Kolink Umbra ARGB Fans on the Kolink Observatory HF Mesh ARGB PC Case, in both 120mm and 140mm models. There are three 140mm fans mounted onto the front panel, whilst there are two 120mm fans are mounted on the top and a single fan on the rear panel. These fans can be controlled either via the integrated RGB button on the I/O panel, or by the lead 140mm fan connecting to your motherboard with a 5V 3-pin adapter.

To provide you with varied connectivity support, the Kolink Observatory HF Mesh ARGB PC Case has a comprehensive I/O panel. It features one USB 3.0, two USB 2.0, and HD audio, as well as a fan control and reset button.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nä, du ska nog bara koppla in sata ström från nätagget och en av fläktarnas sladdar i moderkortet.

Från Coolinks websida:

Alright. Jag är ledig nu i helgen så kommer bygga ihop datorn då. Så sätter jag fläktarna i en pin som vi har pratat om och resten i det andra. Så ser vi om det funkar osv. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nä, du ska nog bara koppla in sata ström från nätagget och en av fläktarnas sladdar i moderkortet.

Från Coolinks websida:

Behöver jag sätta i dubbel ström från PSU till grafikkort eller räcker det med en? Tänker det är 2 kontakter på GPU.

Permalänk
Viking
Skrivet av Cr4zyt0e:

Behöver jag sätta i dubbel ström från PSU till grafikkort eller räcker det med en? Tänker det är 2 kontakter på GPU.

<Uppladdad bildlänk>

Dubbel är ett måste. Gärna två kablar, inte en som förgrenar sig till två.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Dubbel är ett måste. Gärna två kablar, inte en som förgrenar sig till två.

Nu hade jag bara en kabel med två pcie uttag som leder till psu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nä, du ska nog bara koppla in sata ström från nätagget och en av fläktarnas sladdar i moderkortet.

Från Coolinks websida:

Jag förstår inte hur jag ska koppla fläktarna till moderkortet. Jag hittade sata kontakten som verkar vara ihopkopplade med alla fläktar? De andra vet jag inte hur jag ska koppla till moderkortet, se bilder nedan. Kanske kan man prova sata bara och se vad som händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag förstår inte hur jag ska koppla fläktarna till moderkortet. Jag hittade sata kontakten som verkar vara ihopkopplade med alla fläktar? De andra vet jag inte hur jag ska koppla till moderkortet, se bilder nedan. Kanske kan man prova sata bara och se vad som händer?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Bild 2 ser ut att vara en kontakt för att sammankoppla fläktar. Det borde finnas minst 1 liknande kontakt (fast utan hölje runt pinnarna) för att ansluta till moderkortet för styrning av fläkthastighet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Bild 2 ser ut att vara en kontakt för att sammankoppla fläktar. Det borde finnas minst 1 liknande kontakt (fast utan hölje runt pinnarna) för att ansluta till moderkortet för styrning av fläkthastighet.

De bilderna jag postade det var alla sladdar? Kan man prova koppla SATA bara för att se om fläktarna går igång? I övrigt funkar datorn och håller på att uppdaterar Windows osv nu.

EDIT:

Mitt moderkort är: B450M PRO-M2 MAX

Här är bilder på kablarna som går till fläktarna:

Moderkortets kontakter:

System-fan 1, finns inga fler än den, förutom CPU men det har CPU fläkten.

Övriga: JLED, JFP2

Nu är frågan? Ska man köpa en HUB(Vilken isåfall)? Eller kan man få igång fläktarna genom att koppla SATA till PSU?

Permalänk
Medlem

Det är löst, tack för all hjälp!

Jag kopplade in SATA till PSU, det var inga problem, alla fläktar gick igång samt RGB.

Men jag ska köpa en hub så jag kan styra RGB.