Kund-undersökningar - filtrerar dem bort dåliga?

Permalänk
Medlem

Kund-undersökningar - filtrerar dem bort dåliga?

Lite funderingar på kund undersökningar som olika företag gör, fick nyss en av telia på mailen, fått en eller två från min hyresvärd etc.

om man svarar 0 poäng på alla deras frågor, hur vanligt är det att dem tar bort såna svar av olika anledningar, att dem inte påverkar den sammanfattade poängen.

beror det helt på tjänsten dem använt sig av för att göra undersökningen?

Permalänk
Moderator
Moderator

De flesta företag är förhoppningsvis mer måna om att få feedback och en övergripande uppfattning om vilka delar som brister respektive fungerar och hur det förändras över tid, än att stirra på en siffra och klappa sig på magen.

Ett svar som är genomgående lägsta betyg utan någon ytterliggare information ger rimligen inte så mycket av värde och kan säkerligen sorteras ut som trollande. Sätter man noll på allt och motiverar sina svar i text ger man åtminstone återkoppling som kan påverka.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hej!

Omöjligt att veta beroende på hur de gör analysen men överlag inom statistik så sorterar man bort outliers (Avvikande värden) t.ex om någon ger 0 poäng på allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har under årens lopp observerat att det är inte ovanligt att bli kontaktad vid låga betyg. Både för att bli meddelad redan utförd åtgärd eller uppföljningsfrågor för att komma till rätta med problemet. Detta både som privatperson samt företag och det är alltid någon i ledande position som faktiskt har mandat att påverka som hört av sig.

Svarar på en liten bråkdel av alla kund-undersökningar men ibland känns det motiverat både för att lyfta fram bra och mindre bra saker. Svarar för att jag själv har något att vinna på det som kund, antingen bevara något eller få till en förändring. Ett lågt betyg utan skriftlig motivering känns som totalt bortkastad tid då rimligtvis syftet med att svara på enkäten är att få till en förändring. Annars är det bara att gå vidare till en annan leverantör.

Permalänk
Medlem

Så det är vanligt att dem sorterar ut avvikande svar helt? Det drar juh upp deras betyg isåfall om dem sedan skulle posta siffror för allmänheten, för P.R.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jagers:

Så det är vanligt att dem sorterar ut avvikande svar helt? Det drar juh upp deras betyg isåfall om dem sedan skulle posta siffror för allmänheten, för P.R.

Självklart kan företag göra det, men varför skulle de då bekosta en undersökning? De kan ju lika gärna dra vilka siffror som helst ur rumpan och säga "Se vad bra vi är!"

När sansade företag använder sig av sådant som marknadsföring är det väl genomgående fristående aktörer som tagit fram underlaget.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Självklart kan företag göra det, men varför skulle de då bekosta en undersökning? De kan ju lika gärna dra vilka siffror som helst ur rumpan och säga "Se vad bra vi är!"

Jo, det är iofs. helt sant

Permalänk
Medlem

På de arbetsplatser jag har varit på så har man specifikt kollar på de högsta och lägsta betygen för att filtrera ut vad som anses vara bra och vad som anses vara dåligt.
Så vill man verkligen synas så bör man sätta antingen lägst eller högst, vilket jag personligen anser är ett uruselt system.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Många företag använder NPS https://en.wikipedia.org/wiki/Net_promoter_score så ja där gäller det att svara antingen dåligt eller bra, medelmåttiga svar räknas helt enkelt bort. Generellt filtrerar man inte bort låga siffror eftersom de är för internt bruk.

Däremot siffror man visar externt finns det säkert motivation att frisera.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jobbar med teknisk support på ett större internationellt företag och kan säga att vi redovisar, internt, alla siffror som kommer in utan att ta bort några låga omdömen utan försöker att istället diskutera dessa och hur vi kan förbättra vår service.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2