Det är givetvis komplicerat, självklart kan man inte säga att bolaget som helhet går med vinst så länge bilarna säljs för ett högre pris än tillverkningspriset, men det sätter ju grundnivån. Under den nivån kan bolaget garanterat inte tjäna pengar, över den nivån är det åtminstone teoretiskt möjligt.
Kollar man historiskt borde det gå att köpa bilar för ungefär samma peng, inflationsjusterat, som man gjorde för 10-20-30 år sedan. Just nu är det avvikande och det känns som att det är mestadels artificiellt. Många stora investeringar som måste betalas och tillverkarna försöker pusha priserna så högt de kan, inte nödvändigtvis så högt de faktiskt måste.
Fast jag tycker man kan läsa mellan dina rader att så länge bolaget tjänar pengar på bilförsäljning kontra tillverkning går dom med vinst, oavsett marginal. Vissa modeller säljs nog med väldigt låg marginal och andra med hög. Och du kan nog inte jämföra historiskt rakt av vad priset "borde kunna vara". ICE bilar som har tillverkats de senaste 30 åren har använt samma drivlina etc, kanske olika form, men fundamentalt väldigt lika, för alla tillverkare.
Och det är inte bara på själva tillverkaren bilar med "ny" teknik ställer krav utan de är ju långa kedjor av olika tillverkare och leverantörer som behöver ändra sina rutiner och processer vilket ökar kostnaden i alla led.
Elbilar har/är, likt annan innovation, högt prissatta med högre marginaler och kommer sjunka men knappast med några 70%.