Skrivet av Jonas_latt:
Är det någon större skillnad på leverantörerna av fiber egentligen? Internet som internet?
Kan tänka mig att supporten kan skilja mellan de.
Jag skulle sälja att skillnaden på 'internetet' är väldigt liten. Ett bra wifi hemma har mycket större inverkan på surfkvalité än ett byte av operatör. Support, pris och kringtjänster skiljer mycket men kan också skilja jättemycket från månad till månad.
Kan du byta leverantör har du antagligen något öppet stadsnät, då ser det oftast ut ungefär såhär:
1. Mellan din dator och fiberkonvertern är det dina grejer.
Vissa operatörer erbjuder en router, vissa inte, vissa kan du välja med.
Dessa kan skilja mycket, beroende på vad det är för prylar. Kör du en egen router är det ingen skillnad.
2. Mellan fiberkonvertern och någon mer central plats i huset/kvarteret. Här är det olika.
Oftast är det stadsnätet som ansvarar för det, men det kan också vara t.ex. bostadsrättsföreningen eller hyresvärden.
Hur som helst är ju denna delen gemensam för alla operatörer. Jag nämner det för här är det vanligt att det blir fel.
Strömavbrott, död utrustning (såhär långt ut finns inte redundans) eller bara att någon renoverar sönder kablar.
3. Mellan huset/kvarteret och en avlämningspunkt. Detta ansvarar stadsnätet för, och det är lika för alla operatörer. Detta är den i särklass vanligaste källan till driftstörningar. Strömavbrott, avgrävda kablar, arbeten på utrustning utan redundans och så vidare.
4. Mellan avlämningspunkten och din operatör. Här börjar det uppstå skillnader. T.ex. är det operatörens ansvar att ha tillräckligt med kapacitet. Går det exempelvis långsamt kväll och helg är det här det kan ligga.
5. Mellan din operatör och resten av världen. Här är det också skillnader. Både utifrån hastighet, svarstid och tillgänglighet. Alla operatörer blir begränsade av praktiska skillnader såsom ljusets hastighet över atlanten så skillnaderna är inte så stora som vissa vill antyda, men får du t.ex. problem med hastigheten mot Tyskland men det är bra i övrigt så ligger det troligtvis hos din operatör.
Det finns ett otal andra saker också men mellan tummen och pekfingret ligger 90%+ av alla fel som gör att ditt internet går ned hos stadsnätet (d.v.s gemensamt för alla operatörer) medan 90%+ av alla fel som påverkar hastighet, svarstid eller att dessa är olika mot t.ex. olika länder, operatörer eller tider på dygnet är beroende på din operatör.
Och sen ska det väl också sägas att ungefär 99.9% av alla fel ligger på punkt #1 ovan.. men om man bortser från det så