IKEA Dirrigera till router(brygga från ISP router)

Permalänk
Medlem

IKEA Dirrigera till router(brygga från ISP router)

Hallå.

Jag har precis flyttat in och tillträtt min nya lägenhet. Där sitter det en modem/router från ISPn som inte alls är så kraftfull. Köpte då en TP Link X10
Deco Ax1500 4G som är mycket bättre på att hantera många apparater och fördela ut bandbredd på ett smartare sätt.

Denna TP Link kör jag kopplad till modemet/routern från min ISP. Allt har fungerar toppen men jag kan inte lägga till Dirrigera gateway från IKEA. Där stannar den på uppdateringsfasen. Dirrigera har jag kopplat trådat in på en utav TP linkens LAN port.

Hur har ni andra löst det här?

Visa signatur

Zatzy.com

Permalänk
Medlem

Har du bryggat ISPns router eller bara stängt av dess Wi-Fi?

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att länka manualerna till dina enheter. Du kommmer ändå behöva läsa dem.

Det känns som du har krånglat till det i onödan genom att köpa en 4G-router, men det borde inte vara olösbart om det ens är ett problem med nuvarande konf.

Som ovanstående inlägg är inne på så kan du få problem med dubbel (eller trippel) NAT: varje router måste ha olika IP-subnät på de olika sidorna. Det är rätt vanligt att konsumentroutrar har 192.168.1.1/24 som default, om det är så på båda routrarna så har du antagligen ingen internetaccess alls på den inte routern.

Permalänk
Medlem

Wifi är på för ISP routern/modemet. Har bara en nätverkskabel därifrån till nya TP link routern(LAN port till LAN port) sedan har jag definierat i TP link routern att den inte skall fungera som en 4G router, utan bara som en vanlig

Förstår att dirrigera får två DHCP:er?

Hur löser jag detta?

Visa signatur

Zatzy.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exhaust:

Wifi är på för ISP routern/modemet. Har bara en nätverkskabel därifrån till nya TP link routern(LAN port till LAN port) sedan har jag definierat i TP link routern att den inte skall fungera som en 4G router, utan bara som en vanlig

Förstår att dirrigera får två DHCP:er?

Hur löser jag detta?

Stäng av DHCP i din TP-link router. Du verkar i övrigt ha kopplat rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ok, hur gör jag det? Har IPv4 aktiverat och IPv6 icke aktiverat. Detta under, internetanslutningar.
I Deco appen, TP link

Visa signatur

Zatzy.com

Permalänk
Medlem

Att ha två routrar brukar ju vara att be om problem. Kan du inte ta bort originalroutern?

Permalänk
Medlem

Det förstår jag, tror inte det finns en Fiberkonverter på min nya TP link X10 AX1500

Visa signatur

Zatzy.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för fiberkonverter från din ISP? För en Fiberkonverter (CPE) är generellt ingen router utan agerar bara som en switch.
Finns undantag har jag sett där tillverkare vill pusha ut CPE:er med wifi (varför man nu skulle vilja ha det).

Permalänk
Medlem

Fiber-routern från min ISP är Inteno EG400 R1

Visa signatur

Zatzy.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exhaust:

Fiber-routern från min ISP är Inteno EG400 R1

Det där är någon form av router/cpe för kopparnät och inte fiber. Tyvärr ingen erfarenhet av Inteno.
Nu kan jag inte svara på om denna enhet behövs, men agera den som CPE så behövs den och då tror jag du får ringa din tjänsteleverantör för att få den i brygga.
Om den inte agerar som en CPE, så borde du fritt kunna koppla in en router direkt i nätverksuttaget du ska ha för inkommande.

CPE = fiber/kopparomvandlare för att hantera din uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Ser den ut såhär:

https://www.ownit.se/kundservice/guider/koppla-in-hardvara/ro...

För i sådana fall kan du bara ta bort den och sätta din tp-link som första device.

Permalänk
Medlem

Jag löste bekymret genom att koppla den direkt till min ISPs router med fiberkonverter, göra uppdateringen där och sedan koppla tillbaka den på min nya TP link router. Fungerar bra nu.
Tack för allt engagemang

Visa signatur

Zatzy.com

Permalänk
Medlem

Den nya routern bör du köra i AP-läge, då kan du koppla som du redan gjort. För att bespara dig framtida bekymmer om inte annat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tror inte att du behöver ha intenon. Prova att koppla bort den och koppla din nya router direkt i väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tror inte att du behöver ha intenon. Prova att koppla bort den och koppla din nya router direkt i väggen

Min nya router har ej fiberingång”

Visa signatur

Zatzy.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exhaust:

Min nya router har ej fiberingång”

Om du har en router från din ISP så ska du konfigurera den nya som accesspunkt. Den nya ska inte agera router.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exhaust:

Min nya router har ej fiberingång”

Ser ut som att det är en vanlig rj45 nätverkskabel. Men skicka gärna bilder om du är osäker. Dumt att skada om det är en fiberkabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om du har en router från din ISP så ska du konfigurera den nya som accesspunkt. Den nya ska inte agera router.

Ok

Kan min nya router TP link Deco X10 agera accesspubkt utan att vara trådad till min ISP router/modem?

Visa signatur

Zatzy.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exhaust:

Ok

Kan min nya router TP link Deco X10 agera accesspubkt utan att vara trådad till min ISP router/modem?

Du bör tråda den.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT