Vilken laptop är bäst för gaming?

Permalänk

Vilken laptop är bäst för gaming?

Jag är på jakt efter en gaming-laptop och har sneglat på två olika modeller. Jag undrar om någon här har erfarenhet av någon av dem och kan ge mig lite vägledning.

MSI Cyborg 15 med en i5-processor.
Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ARH7 med 8 GB RAM.
Båda två kostar 8k

Finns det något jag borde veta om dessa modeller eller finns det andra alternativ som är ännu bättre? Alla tips och rekommendationer uppskattas!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Begagnad?
Men vad är det för grafikkort i dessa ?
Vilket grafikkort och hur många watt det ligger på är bland den största delen av hur datorn kommer prestera under spel.

Vad hade du tänkt spela för spel och med vilka inställningar på spelen vill du att datorn ska klara?
Men kan säga att med 8000 så bör du inte förvänta dig max grafik på dagens trippel A spel

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Med den där budgeten så hade jag tagit denna:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Finns på outlet för 7200 kr också!

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Begagnad?
Men vad är det för grafikkort i dessa ?
Vilket grafikkort och hur många watt det ligger på är bland den största delen av hur datorn kommer prestera under spel.

Vad hade du tänkt spela för spel och med vilka inställningar på spelen vill du att datorn ska klara?
Men kan säga att med 8000 så bör du inte förvänta dig max grafik på dagens trippel A spel

Lenovo IdeaPad Gaming 3
AMD Ryzen™ 5 6600H
NVIDIA® GeForce RTX™ 3050 4 GB

MSI Cyborg 15
Intel® Core™ i5-12450H-processor
NVIDIA GeForce RTX 2050 grafikkort

Alt. Den techlab länkade.
AMD Ryzen™ 5 5600H processor
NVIDIA® GeForce RTX™ 3060

Permalänk
Medlem

3050 och 2050 räcker inte till något nytt spel. Kör på 3060.

Permalänk

Nu är ju min Lenovo Ideapad Gaming 3 från 2021, men jag har uppgraderat den från 8gb Ram till 16 gb och dessutom installerat ett nytt batteri från Lenovo. Ifall du inte vill lägga så mycket på en nyare gaming laptop så kan du få köpa min för betydligt mindre än vad dem andra går för.

Med GTX 1650 klarar jag av att spela League på Max settings med över 100 fps, Warzone 2 med 60 fps, low settings, CS och andra liknande spel med över 200 fps med Max settings.

https://www.webhallen.com/se/product/321673-Lenovo-Gaming-3-1...

Permalänk

Som nämnts tidigare så kommer RTX 2050, 3050, 1650 osv inte klara av att leverera någon tillfredsställande spelprestanda i moderna titlar, förutsatt att du inte endast spelar enklare esport titlar.

För runt 8000kr så bör du utan problem kunna hitta en begagnad dator med RTX 3070 eller RTX 3060 vilket är minimum du bör satsa på om du vill spela dom senaste spelen med acceptabel prestanda.

Processor hade jag personligen inte lagt mkt vikt på då det inte direkt finns något dåligt alternativ i segmentet. Oavsett vilken processor som sitter i datorn så bör den hänga med grafikkortet utan problem.

Datorn som @Techlab länkade är en bra deal och kommer att utprestera dom andra alternativen rejält. Har dock ingen personlig erfarenhet av Medion så kan inte uttala mig om kvalitet osv på deras produkter.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599