C#, Programmering 1, hjälp med uppgift.

Permalänk
Medlem

Jag är inte bara godkänd, fick ett B. Flödesschemat och pseudokoden satt jag bara och gissade fram, har ingen aning om vad de menar. Men gjorde tydligen rätt.. Ställer alltid höga krav på mig själv, men nu känner jag att det finns en chans att klara kursen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddah:

Jag är tydligen godkänd. Trots att jag har gjort fel. Men målet är att bli godkänd, vill bara in på utbildningen.

Idag satte jag mig och gjorde något helt annat, och jag klarade av min påhittade uppgift. Jag har lärt mig något! Är en industritjej - processteknisk operatör, målet är att kunna programmera maskinerna i framtiden. Nu har jag resten av veckan på mig att fixa nästa uppgift, den är lättare att förstå, har kommit halvvägs Har tyvärr inte tiden att läsa flera böcker, vi har 5 dagar på oss att klara varje uppgift så jag har lärt mig nu att jag måste ägna all tid åt den nuvarande uppgiften.

Har läst igenom tråden och hänger inte riktigt med.. först säger du att målet är att verkligen lära sig programmering och förstå, men nu tvärvänder du och säger att målet är att bara bli godkänd på kursen (till vilket pris som helst?) så att du kan komma in på utbildningen? Hur ska du ha det?

För övrigt känns det som att många här i tråden verkligen försöker hjälpa dig att förstå hur du ska tänka, men vet inte om det riktigt sjunker in..?

Just my two cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Har läst igenom tråden och hänger inte riktigt med.. först säger du att målet är att verkligen lära sig programmering och förstå, men nu tvärvänder du och säger att målet är att bara bli godkänd på kursen (till vilket pris som helst?) så att du kan komma in på utbildningen? Hur ska du ha det?

För övrigt känns det som att många här i tråden verkligen försöker hjälpa dig att förstå hur du ska tänka, men vet inte om det riktigt sjunker in..?

Just my two cents.

Du har helt rätt. Jag trodde från början att jag bara kommer att förstå och få knappt godkänt, men har insett nu att jag kan. Har så extremt höga krav på mig själv. Förstår inte ens hur jag kunde få godkänt, men allt blev godkänt? Hur går jag vidare nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddah:

Du har helt rätt. Jag trodde från början att jag bara kommer att förstå och få knappt godkänt, men har insett nu att jag kan. Har så extremt höga krav på mig själv. Förstår inte ens hur jag kunde få godkänt, men allt blev godkänt? Hur går jag vidare nu?

Förlåt, jag hänger fortfarande inte med, sorry.

Du trodde från början att du bara (?) kommer att förstå och få knappt godkänt? Faktum är väl snarare att om du förstår så kommer du definitivt få mer än godkänt. Men nu har du insett att du kan (?), vad är det du har insett att du kan, grunderna eller få knappt godkänt?

Jag skulle säga att vägen fram om du definitivt vill vara säker på att du verkligen blir godkänd är att förstå grunderna och inte ta några genvägar. Det är väl det enda rådet jag kan ge. Stressa inte och ta det lugnt, det är ju massor av folk här i tråden som vill (och har försökt?) hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Förlåt, jag hänger fortfarande inte med, sorry.

Du trodde från början att du bara (?) kommer att förstå och få knappt godkänt? Faktum är väl snarare att om du förstår så kommer du definitivt få mer än godkänt. Men nu har du insett att du kan (?), vad är det du har insett att du kan, grunderna eller få knappt godkänt?

Jag skulle säga att vägen fram om du definitivt vill vara säker på att du verkligen blir godkänd är att förstå grunderna och inte ta några genvägar. Det är väl det enda rådet jag kan ge. Stressa inte och ta det lugnt, det är ju massor av folk här i tråden som vill (och har försökt?) hjälpa dig.

Jag har insett att det lilla jag gör duger. I mitt huvud duger det inte, för jag har höga krav på mig själv. Ritade ett flödesschema, hade igen aning om vad jag gjorde, men jag gjorde rätt? Skrev psudokod, samma där, gjorde rätt fast jag inte hade koll. Jag gillar inte det faktum att jag gör rätt när jag inte har full koll.

Permalänk
Medlem

Oj, detta var länge sedan.. Kan meddela att jag klarade intagningsprovet och kom in på utbildningen jag ville in på. Fortfarande är det jättesvårt, men har fått godkänt hittills tack vare engagerade lärare och bra studiematerial. Tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Maddah:

Oj, detta var länge sedan.. Kan meddela att jag klarade intagningsprovet och kom in på utbildningen jag ville in på. Fortfarande är det jättesvårt, men har fått godkänt hittills tack vare engagerade lärare och bra studiematerial. Tack för all hjälp!

Grymt! Kötta på flera timmar varje dag och kom ihåg att ta pauser. Ironiskt nog så brukar det vara just under pauserna som du får "snilleblixtar" över hur du ska lösa diverse problem i dina skoluppgifter!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Grymt! Kötta på flera timmar varje dag och kom ihåg att ta pauser. Ironiskt nog så brukar det vara just under pauserna som du får "snilleblixtar" över hur du ska lösa diverse problem i dina skoluppgifter!

Mvh,
WKL.

Tack!

Permalänk

Hej,

Jag har precis börjat läsa samma kurs och har samma uppgift att lösa, jag tänkte att jag kapar tråden eftersom det redan finns en del info som kanske kan hjälpa någon annan i framtiden. Uppgiften ska lämnas in nu på fredag, måttligt stressad.

Jag upplever att hela uppgiften är jätteluddig och jag har valt att tolka uppgiften på följande sätt.
Användare anger tågets kapacitet och antal stationer.
Tåget åker till station 1 där ingen kan kliva av, då vill jag att programmet skall skriv ut det så länge tåget faktiskt är tomt.

Det som händer är att tåget aldrig får några passagerare då det åker vidare till nästa station innan användaren kan mata in hur många som vill kliva på. Jag tänker att man kan med hjälp av inmatningarna även räkna ut hur många som inte får plats och måste vänta på perrongen.

using System; class Program { static void Main(string[] args) { bool validInput = false; while (!validInput) { Console.WriteLine("Tåget"); Console.Write("Ange tågets kapacitet: "); int capacity; bool validCapacity = int.TryParse(Console.ReadLine(), out capacity); Console.Write("Ange antal stationer: "); int numStations; bool validNumStations = int.TryParse(Console.ReadLine(), out numStations); Console.WriteLine(" "); if (validCapacity && validNumStations && capacity >= 1 && capacity <= 40 && numStations >= 1 && numStations <= 10) { validInput = true; // Alla inmatningar är giltiga, bryt loopen. } else { Console.WriteLine("Felaktig inmatning. Kapaciteten måste vara mellan 1-40 och antal stationer mellan 1-10. Försök igen."); } bool possible = true; // Ifall resan är möjlig int passengers = 0; // Antalet passagerare startas på 0 for (int i = 1; i <= numStations; i++) { Console.WriteLine($"Nu har tåget anlänt till station {i}"); Console.WriteLine("=================================="); Console.WriteLine(" "); if (passengers == 0) { Console.WriteLine("Ingen kan kliva av, tåget är tomt"); } else { Console.Write("Hur många vill stiga av tåget? "); int off = int.Parse(Console.ReadLine()); Console.Write("Hur många vill stiga på tåget? "); int on = int.Parse(Console.ReadLine()); passengers += on - off; // Uppdatera antalet passagerare int canEnter = capacity - passengers; int notOn = canEnter - on; Console.WriteLine(notOn + " stannar på perrongen"); } } } } }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claddcake:

Det som händer är att tåget aldrig får några passagerare då det åker vidare till nästa station innan användaren kan mata in hur många som vill kliva på.

Problemet är att om tåget är tomt så hoppar du över både att kolla hur många som vill stiga av och stiga på, men hur många som vill stiga på påverkas ju inte av hur många passagerare som redan är på tåget. Så koden för att läsa in hur många som vill stiga på borde inte ligga inne i if-satsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claddcake:

Hej,

Jag har precis börjat läsa samma kurs och har samma uppgift att lösa, jag tänkte att jag kapar tråden eftersom det redan finns en del info som kanske kan hjälpa någon annan i framtiden. Uppgiften ska lämnas in nu på fredag, måttligt stressad.

Jag upplever att hela uppgiften är jätteluddig och jag har valt att tolka uppgiften på följande sätt.
Användare anger tågets kapacitet och antal stationer.
Tåget åker till station 1 där ingen kan kliva av, då vill jag att programmet skall skriv ut det så länge tåget faktiskt är tomt.

Det som händer är att tåget aldrig får några passagerare då det åker vidare till nästa station innan användaren kan mata in hur många som vill kliva på. Jag tänker att man kan med hjälp av inmatningarna även räkna ut hur många som inte får plats och måste vänta på perrongen.

using System; class Program { static void Main(string[] args) { bool validInput = false; while (!validInput) { Console.WriteLine("Tåget"); Console.Write("Ange tågets kapacitet: "); int capacity; bool validCapacity = int.TryParse(Console.ReadLine(), out capacity); Console.Write("Ange antal stationer: "); int numStations; bool validNumStations = int.TryParse(Console.ReadLine(), out numStations); Console.WriteLine(" "); if (validCapacity && validNumStations && capacity >= 1 && capacity <= 40 && numStations >= 1 && numStations <= 10) { validInput = true; // Alla inmatningar är giltiga, bryt loopen. } else { Console.WriteLine("Felaktig inmatning. Kapaciteten måste vara mellan 1-40 och antal stationer mellan 1-10. Försök igen."); } bool possible = true; // Ifall resan är möjlig int passengers = 0; // Antalet passagerare startas på 0 for (int i = 1; i <= numStations; i++) { Console.WriteLine($"Nu har tåget anlänt till station {i}"); Console.WriteLine("=================================="); Console.WriteLine(" "); if (passengers == 0) { Console.WriteLine("Ingen kan kliva av, tåget är tomt"); } else { Console.Write("Hur många vill stiga av tåget? "); int off = int.Parse(Console.ReadLine()); Console.Write("Hur många vill stiga på tåget? "); int on = int.Parse(Console.ReadLine()); passengers += on - off; // Uppdatera antalet passagerare int canEnter = capacity - passengers; int notOn = canEnter - on; Console.WriteLine(notOn + " stannar på perrongen"); } } } } }

Kan tillägga att jag missuppfattade uppgiften totalt, detta sa någon till mig typ på torsdagen. Så jag satt hela helgen och gjorde om allt. Du har väl också fått siffror som du ska mata in och sedan få ut om tåget är tomt när du matat in?

Det jag tyckte var svårast var att ens förstå hur det ska se ut när programmet körs. Hade aldrig ens sett kod förut, men på 5 dagar skulle jag räkna ut växel i en kassa- apparat med avrundningar helt utan hjälp av lärare eller föreläsningar. Förstod ingenting. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claddcake:

Hej,

Jag har precis börjat läsa samma kurs och har samma uppgift att lösa, jag tänkte att jag kapar tråden eftersom det redan finns en del info som kanske kan hjälpa någon annan i framtiden. Uppgiften ska lämnas in nu på fredag, måttligt stressad.

Jag upplever att hela uppgiften är jätteluddig och jag har valt att tolka uppgiften på följande sätt.
Användare anger tågets kapacitet och antal stationer.
Tåget åker till station 1 där ingen kan kliva av, då vill jag att programmet skall skriv ut det så länge tåget faktiskt är tomt.

Det som händer är att tåget aldrig får några passagerare då det åker vidare till nästa station innan användaren kan mata in hur många som vill kliva på. Jag tänker att man kan med hjälp av inmatningarna även räkna ut hur många som inte får plats och måste vänta på perrongen.

using System; class Program { static void Main(string[] args) { bool validInput = false; while (!validInput) { Console.WriteLine("Tåget"); Console.Write("Ange tågets kapacitet: "); int capacity; bool validCapacity = int.TryParse(Console.ReadLine(), out capacity); Console.Write("Ange antal stationer: "); int numStations; bool validNumStations = int.TryParse(Console.ReadLine(), out numStations); Console.WriteLine(" "); if (validCapacity && validNumStations && capacity >= 1 && capacity <= 40 && numStations >= 1 && numStations <= 10) { validInput = true; // Alla inmatningar är giltiga, bryt loopen. } else { Console.WriteLine("Felaktig inmatning. Kapaciteten måste vara mellan 1-40 och antal stationer mellan 1-10. Försök igen."); } bool possible = true; // Ifall resan är möjlig int passengers = 0; // Antalet passagerare startas på 0 for (int i = 1; i <= numStations; i++) { Console.WriteLine($"Nu har tåget anlänt till station {i}"); Console.WriteLine("=================================="); Console.WriteLine(" "); if (passengers == 0) { Console.WriteLine("Ingen kan kliva av, tåget är tomt"); } else { Console.Write("Hur många vill stiga av tåget? "); int off = int.Parse(Console.ReadLine()); Console.Write("Hur många vill stiga på tåget? "); int on = int.Parse(Console.ReadLine()); passengers += on - off; // Uppdatera antalet passagerare int canEnter = capacity - passengers; int notOn = canEnter - on; Console.WriteLine(notOn + " stannar på perrongen"); } } } } }

Skrivet av perost:

Problemet är att om tåget är tomt så hoppar du över både att kolla hur många som vill stiga av och stiga på, men hur många som vill stiga på påverkas ju inte av hur många passagerare som redan är på tåget. Så koden för att läsa in hur många som vill stiga på borde inte ligga inne i if-satsen.

Tänk på att man får räkna med negativa passagerare.
Annars kommer inte ex. 2, som de vill att man ska testa med, funka.
Sitter själv med samma uppgift och fick fel när jag matade in det exemplet.
Tog bort allt som har med kontroll av passagerare.
Det enda som gäller är om det är möjligt eller inte.

Jag kommer skicka in båda programmen med referens till exempel 2

Permalänk

Tack för eran input!
Jag har också valt att ta bort komplicerad uträkning som uppgiften egentligen inte kräver. Det var helt enkelt över min kunskapsnivå just nu.

Här är koden som jag har nu:

using System; class Program { static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("Tåget"); Console.Write("Ange tågets kapacitet: "); int capacity = GetValidInput(0, 40); //För att validera att inmatning är mellan 0 och 40 Console.Write("Ange antal stationer: "); int numStations = GetValidInput(0, 10); //För att validera att inmatning är mellan 0 och 10 int passengersOnBoard = 0; // Tåget startar med 0 passagerare for (int i = 0; i < numStations; i++) //stationsloop startas och ökar med 1 { Console.WriteLine($"\nStation {i + 1}"); Console.Write("Antal passagerare som lämnar tåget: "); int leaving = GetValidInput(0, 40); Console.Write("Antal passagerare som kommer in i tåget: "); int boarding = GetValidInput(0, 40); Console.Write("Antal passagerare som stannar kvar på stationen: "); int remaining = GetValidInput(0, 40); passengersOnBoard -= leaving; // Passagerare som kliver av passengersOnBoard += boarding; // Passagerare som kliver på if (passengersOnBoard > capacity) { Console.WriteLine("omöjligt"); return; } if (i == numStations - 1 && remaining > 0) { Console.WriteLine("omöjligt"); return; } if (passengersOnBoard == 0 && leaving == 0) { Console.WriteLine("omöjligt"); return; } } if (passengersOnBoard == 0) // kontroll för om tåget är tomt vid slutstation { Console.WriteLine("möjligt"); } else { Console.WriteLine("omöjligt"); } } static int GetValidInput(int min, int max) //Validerar att användaren matar in tal mellan 0-40 { int input; if (int.TryParse(Console.ReadLine(), out input)) { if (input >= min && input <= max) { return input; } else { Console.WriteLine($"Fel inmatning, ange ett tal mellan {min} och {max}."); return GetValidInput(min, max); // Skriver ut felmeddelande inte värde accepteras } } else { Console.WriteLine("Fel inmatning, ange ett heltal."); return GetValidInput(min, max); // Skriver ut felmeddelande inte värde accepteras } } }

Permalänk
Medlem

Snyggt. Väldigt lik min lösning. Kan posta den sen när jag kommer hem.
Tänkt på att min kapacitet på tåget ska vara 1.
Och min stationer ska vara 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claddcake:

Tack för eran input!
Jag har också valt att ta bort komplicerad uträkning som uppgiften egentligen inte kräver. Det var helt enkelt över min kunskapsnivå just nu.

Här är koden som jag har nu:

using System; class Program { static void Main(string[] args) { Console.WriteLine("Tåget"); Console.Write("Ange tågets kapacitet: "); int capacity = GetValidInput(0, 40); //För att validera att inmatning är mellan 0 och 40 Console.Write("Ange antal stationer: "); int numStations = GetValidInput(0, 10); //För att validera att inmatning är mellan 0 och 10 int passengersOnBoard = 0; // Tåget startar med 0 passagerare for (int i = 0; i < numStations; i++) //stationsloop startas och ökar med 1 { Console.WriteLine($"\nStation {i + 1}"); Console.Write("Antal passagerare som lämnar tåget: "); int leaving = GetValidInput(0, 40); Console.Write("Antal passagerare som kommer in i tåget: "); int boarding = GetValidInput(0, 40); Console.Write("Antal passagerare som stannar kvar på stationen: "); int remaining = GetValidInput(0, 40); passengersOnBoard -= leaving; // Passagerare som kliver av passengersOnBoard += boarding; // Passagerare som kliver på if (passengersOnBoard > capacity) { Console.WriteLine("omöjligt"); return; } if (i == numStations - 1 && remaining > 0) { Console.WriteLine("omöjligt"); return; } if (passengersOnBoard == 0 && leaving == 0) { Console.WriteLine("omöjligt"); return; } } if (passengersOnBoard == 0) // kontroll för om tåget är tomt vid slutstation { Console.WriteLine("möjligt"); } else { Console.WriteLine("omöjligt"); } } static int GetValidInput(int min, int max) //Validerar att användaren matar in tal mellan 0-40 { int input; if (int.TryParse(Console.ReadLine(), out input)) { if (input >= min && input <= max) { return input; } else { Console.WriteLine($"Fel inmatning, ange ett tal mellan {min} och {max}."); return GetValidInput(min, max); // Skriver ut felmeddelande inte värde accepteras } } else { Console.WriteLine("Fel inmatning, ange ett heltal."); return GetValidInput(min, max); // Skriver ut felmeddelande inte värde accepteras } } }

Här kommer min.
Rätt så (Väldigt) lik din med valideringen av värden. Men på hur många sätt kan man skriva det?
Kul att se att man har unika namn på variablarna hehe.
Har nog överarbetat denna uppgiften så man får hoppas på ett bra betyg.
Ska man bara skriva pseudokoden ikväll med innan man lämnar in.

/* Finns ett stort fel med detta programmet. Eftersom man måste kunna räkna med minuspassagerare redan på första stationen vilket borde vara omöjligt så blir utfallet möjligt om 1 kliver av och en kliver på på station 1 och ingen kliver av, på, eller stannar på station 2 */ static void Main(string[] args) { Train train1 = new Train(); //Skapa ett nytt tåg. const int maxInput = 40; //FAST Max värde vad man får mata in. Egentligen ska den vara =Train1.maxCapacity så man inte överstiger antal platser. Går att ändra efter behov const int minInput = 0; //FAST Min värde vad man får mata in //Inmatning och kontroll av inmatning. endast heltal samt inom angivna värden Console.Write($"Vad är max antal passagerare idag? Välj mellan {Train.minCapacity}-{Train.maxCapacity}: "); train1.capacity = IsValid(Train.minCapacity, Train.maxCapacity); //Kallar funktionen IsValid för att kontrollera att inmatningar är korrekta. Lägger in min och max i funktionen Console.Write($"Hur många stationer ska vi färdas idag? Välj mellan {Train.minStations}-{Train.maxStations}: "); train1.stations = IsValid(Train.minStations, Train.maxStations); train1.capacityLeft = train1.capacity;// Sätter platser kvar till max. Räknas uppåt eller neråt beroende på om man går på eller av. train1.stationsLeft = train1.stations - 1; // Så att sista stationen visar 0 stationer kvar for (int i = 1; i <= train1.stations; i++) // Loopa tills antal stationer är uppnått { //Rensar konsolen och skriver ut info om tåget. Console.Clear(); Console.WriteLine($"Stationer kvar {train1.stationsLeft--}"); Console.WriteLine($"Platser kvar: {train1.capacityLeft}"); Console.WriteLine($"Passagerare på tåget: {train1.boarded}"); Console.WriteLine($"Stannade kvar på förra stationen: {train1.denied}"); Console.WriteLine($"\nVälkommen till station {i}"); Console.Write("Hur många passagerare vill stiga AV?: "); train1.leaving = IsValid(minInput, maxInput); //Kallar funktionen IsValid för att kontrollera att inmatningar är korrekta. Lägger in min och max i funktionen Console.Write("Hur många passagerare vill stiga PÅ?: "); train1.boarding = IsValid(minInput, maxInput); //Kallar funktionen IsValid för att kontrollera att inmatningar är korrekta. Lägger in min och max i funktionen Console.Write("Hur många passagerare STANNAR KVAR på perrongen?: "); train1.denied = IsValid(minInput, maxInput); //Kallar funktionen IsValid för att kontrollera att inmatningar är korrekta. Lägger in min och max i funktionen train1.boarded += train1.boarding - train1.leaving; // Hur många passagerare som är på tåget train1.capacityLeft += train1.leaving - train1.boarding; // Hur många platser det finns kvar på tåget } // Kontrollerar så att alla variabler är 0 if (train1.boarded == 0 && train1.denied == 0 && train1.boarding == 0) { // Om alla = 0 Console.Clear(); Console.Write("Möjligt"); } else // Om någon inte är = 0 { Console.Clear(); Console.Write("Omöjligt"); } Console.ReadLine(); Console.WriteLine("Summering:"); Console.WriteLine($"Platser kvar: {train1.capacityLeft}"); //Skriver ut antal platser kvar Console.WriteLine($"Passagerare på tåget: {train1.boarded}"); //Skriver ut antal på tåget Console.WriteLine($"Stannade kvar på förra stationen: {train1.denied}");//Skriver ut hur många som stannade på sista stationen Console.ReadLine(); } public class Train { public int capacity; // Platser på tåget matas in av användare public int capacityLeft; // Platser kvar på tåget public int stations; // Antal stationer matas in av användare public int stationsLeft; // Antal stationer kvar public int boarding; // Antal som går på tåget matas in av användare public int boarded; // Antal som är på tåget public int leaving; // Antal som går av tåget matas in av användare public int denied; // Antal som inte får gå på tåget matas in av användare public const int maxCapacity = 40; // Ändras om man behöver mer eller mindre platser public const int minCapacity = 1; // Ändras om man behöver mer platser public const int maxStations = 10; // Ändras om man vill åka längre eller kortare sträckor public const int minStations = 2; // Ändras om man behöver åka ett annat min antal stationer } //Funktion Isvalid kontrollerar så att inmatning är ett heltal mellan angivna intervaller. //int min och int max får sina värden från inmatningarna i programmet. ex. train1.maxCapacity = 40 static int IsValid(int min, int max) { int input; if (int.TryParse(Console.ReadLine(), out input)) { if (input >= min && input <= max) { return input; } else { Console.Write($"Vänligen skriv in ett tal mellan {min} och {max}: "); return IsValid(min, max); // Skriver ut om man matar in fel heltal inom angivna intervaller } } else { Console.Write("Fel inmatning, ange ett heltal: "); return IsValid(min, max); // Skriver ut felaktig inmatning av heltal, om man ex matat in bokstäver eller decimaltal } } } }

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruille:

Här kommer min.
Rätt så (Väldigt) lik din med valideringen av värden. Men på hur många sätt kan man skriva det?
Kul att se att man har unika namn på variablarna hehe.
Har nog överarbetat denna uppgiften så man får hoppas på ett bra betyg.
Ska man bara skriva pseudokoden ikväll med innan man lämnar in.

Förklara gärna din kommentar i början på koden, alltså vad innebär minuspassagerare?

Tanken är väl att programmet ska motsvara det verkliga livet och räkna passagerare på ett tåg. Hur uppstår situationen när du har negativt antal passagerare på ett tåg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Förklara gärna din kommentar i början på koden, alltså vad innebär minuspassagerare?

Tanken är väl att programmet ska motsvara det verkliga livet och räkna passagerare på ett tåg. Hur uppstår situationen när du har negativt antal passagerare på ett tåg?

Enligt denna som vi ska testa programmet emot så accepteras negativa summor av passagerare enligt ex. 2.
Jag hade velat bryta direkt efter den inmatningen och skrivit omöjligt.

Men iom att detta är programmering 1, som är en intro kurs, så tror jag att jag försöker lite för mycket.
Man ska nog bara kunna visa att man förstår det hela med loopar och if samt räkna ut antal passagerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruille:

Enligt denna som vi ska testa programmet emot så accepteras negativa summor av passagerare enligt ex. 2.
Jag hade velat bryta direkt efter den inmatningen och skrivit omöjligt.

Men iom att detta är programmering 1, som är en intro kurs, så tror jag att jag försöker lite för mycket.
Man ska nog bara kunna visa att man förstår det hela med loopar och if samt räkna ut antal passagerare.

<Uppladdad bildlänk>

Jag förstår. Tack för förtydligandet.