Delar en billig moddning av AIO kylning som jag brukar göra för en tyst och behaglig dator

Permalänk
Medlem

Delar en billig moddning av AIO kylning som jag brukar göra för en tyst och behaglig dator

Jag har ett "mod" som jag har gjort på Arctic freezer AIOs som jag tycker fungerar riktigt bra för mig
och som jag tycker kan vara värt att dela med mig utav.

Jag har endast använt mig utav Arctic Freezer / FreezerII 280/360d AIOs då de har bra prestanda och VRM kylning.
Moddningen borde även fungera på andra AIOs men det är inget jag har testat.

Vad jag uppnår med moddet:
Tyst dator med acceptabla CPU temps i nästan all användning av datorn genom att kunna
styra AIOns pump och fläktar oberoende av varandra där pumpflödet gör mycket av kylningen
utan att fläktarna behöver varva upp så mycket som annars.

Beskrivning och utförandet av moddet:
Jag brukar köpa PWM förlängningskabel 2-1 eller 3-1 beroende på 280 eller 360 AIO. Detta är enda kostnaden.
OBS kolla upp hane/hona orientering som behövs på förlängnings kabeln!

Utförande:
1. Koppla bort fläktarnas PWM kablar från AIOn.

2. Koppla in AIOn på "Pump" eller "CPU Opt" på moderkortet.

3. Koppla in AIOns fläktar på "CPU" uttaget på moderkortet med hjälp av PWM förlängnings kablarna.

4. Ändra fläkt/temp kurvan i BIOS på uttaget där du kopplat in AIOn till 80% från ca 0-65 grader därefter 100%
detta styr då vätskeflödet i AIOn. På Arctic hörs pumpen normalt ej på 80% men har fortfarande högt flöde.

5. Ändra fläktkurvan på CPU dvs det som nu blir fläktarna på AIOn till inställning som passar dig.
Jag har ofta ca 35-45% från 0-70 grader därefter ökar jag fläkthastigheten i steg upp till 100% vid 85 grader och över.
Ett visst arbete krävs av fläktarna för att avlägsna värme kontinuerligt men man kan hålla det på en nivå som
i det närmsta är ljudlöst så sänk inte fläkthastigheten för lågt.

Genom att ställa in ungefär efter dessa inställningar får jag en dator som är mycket tyst utom om datorn belastas
riktigt hårt som tex Cinebench.

Inställningarna varierar lite beroende på moderkort och vilken CPU du har, tex är AMD X3D CPUs lite svårare att kyla än vanliga X.

Jag, min familj och vänner som jag byggt datorer till har kört detta i några år nu och tycker att det fungerar riktigt bra för en billig peng.

Jag hoppas att ni tycker att det är intressant och om någon testar så berätta gärna vad ni tycker och om ni provar
på någon annan AIO än Arctic Freezer.

Ha det gott
Petri

Permalänk
Skrivet av Petir2:

Jag har ett "mod" som jag har gjort på Arctic freezer AIOs som jag tycker fungerar riktigt bra för mig
och som jag tycker kan vara värt att dela med mig utav.

Jag har endast använt mig utav Arctic Freezer / FreezerII 280/360d AIOs då de har bra prestanda och VRM kylning.
Moddningen borde även fungera på andra AIOs men det är inget jag har testat.

Vad jag uppnår med moddet:
Tyst dator med acceptabla CPU temps i nästan all användning av datorn genom att kunna
styra AIOns pump och fläktar oberoende av varandra där pumpflödet gör mycket av kylningen
utan att fläktarna behöver varva upp så mycket som annars.

Beskrivning och utförandet av moddet:
Jag brukar köpa PWM förlängningskabel 2-1 eller 3-1 beroende på 280 eller 360 AIO. Detta är enda kostnaden.
OBS kolla upp hane/hona orientering som behövs på förlängnings kabeln!

Utförande:
1. Koppla bort fläktarnas PWM kablar från AIOn.

2. Koppla in AIOn på "Pump" eller "CPU Opt" på moderkortet.

3. Koppla in AIOns fläktar på "CPU" uttaget på moderkortet med hjälp av PWM förlängnings kablarna.

4. Ändra fläkt/temp kurvan i BIOS på uttaget där du kopplat in AIOn till 80% från ca 0-65 grader därefter 100%
detta styr då vätskeflödet i AIOn. På Arctic hörs pumpen normalt ej på 80% men har fortfarande högt flöde.

5. Ändra fläktkurvan på CPU dvs det som nu blir fläktarna på AIOn till inställning som passar dig.
Jag har ofta ca 35-45% från 0-70 grader därefter ökar jag fläkthastigheten i steg upp till 100% vid 85 grader och över.
Ett visst arbete krävs av fläktarna för att avlägsna värme kontinuerligt men man kan hålla det på en nivå som
i det närmsta är ljudlöst så sänk inte fläkthastigheten för lågt.

Genom att ställa in ungefär efter dessa inställningar får jag en dator som är mycket tyst utom om datorn belastas
riktigt hårt som tex Cinebench.

Inställningarna varierar lite beroende på moderkort och vilken CPU du har, tex är AMD X3D CPUs lite svårare att kyla än vanliga X.

Jag, min familj och vänner som jag byggt datorer till har kört detta i några år nu och tycker att det fungerar riktigt bra för en billig peng.

Jag hoppas att ni tycker att det är intressant och om någon testar så berätta gärna vad ni tycker och om ni provar
på någon annan AIO än Arctic Freezer.

Ha det gott
Petri

begriper inte riktigt vad du faktiskt åstadkommit?

känns som att du installerat en aio som man typ brukar installera vilken vattenkylning som helst?

dvs radiatorfläktarna på en port och pumpen på en annan.

eller menar du att du öppnat upp pumpen och separerat pwm signalen till pumpen och den lilla fläkten på den?

dvs den lilla fläkten vilket är typ det enda som skiljer den från vilken annan aio som helst

(ev undantag finns såklart där radiatorfläktarna kopplas till pumpen och sen styrs hela kittet via usb och någon märkesspecifik mjukvara)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

begriper inte riktigt vad du faktiskt åstadkommit?

känns som att du installerat en aio som man typ brukar installera vilken vattenkylning som helst?

dvs radiatorfläktarna på en port och pumpen på en annan.

eller menar du att du öppnat upp pumpen och separerat pwm signalen till pumpen och den lilla fläkten på den?

dvs den lilla fläkten vilket är typ det enda som skiljer den från vilken annan aio som helst

(ev undantag finns såklart där radiatorfläktarna kopplas till pumpen och sen styrs hela kittet via usb och någon märkesspecifik mjukvara)

IIRC så kör Arctic fläktarna daisy chain:ade tillsammans med pumpen och bara en enda 4-pin fläktkontakt till allt. Finns därmed ingen separat styrning så det OP gjort, förstår jag det som i alla fall, är helt enkelt bara att köra pumpen och fläktarna på varsin header.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

IIRC så kör Arctic fläktarna daisy chain:ade tillsammans med pumpen och bara en enda 4-pin fläktkontakt till allt. Finns därmed ingen separat styrning så det OP gjort, förstår jag det som i alla fall, är helt enkelt bara att köra pumpen och fläktarna på varsin header.

Så, rouge har rätt när han säger:
"känns som att du installerat en aio som man typ brukar installera vilken vattenkylning som helst?".

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petir2:

Jag har ett "mod" som jag har gjort på Arctic freezer AIOs som jag tycker fungerar riktigt bra för mig
och som jag tycker kan vara värt att dela med mig utav.

Jag har endast använt mig utav Arctic Freezer / FreezerII 280/360d AIOs då de har bra prestanda och VRM kylning.
Moddningen borde även fungera på andra AIOs men det är inget jag har testat.

Vad jag uppnår med moddet:
Tyst dator med acceptabla CPU temps i nästan all användning av datorn genom att kunna
styra AIOns pump och fläktar oberoende av varandra där pumpflödet gör mycket av kylningen
utan att fläktarna behöver varva upp så mycket som annars.

Beskrivning och utförandet av moddet:
Jag brukar köpa PWM förlängningskabel 2-1 eller 3-1 beroende på 280 eller 360 AIO. Detta är enda kostnaden.
OBS kolla upp hane/hona orientering som behövs på förlängnings kabeln!

Utförande:
1. Koppla bort fläktarnas PWM kablar från AIOn.

2. Koppla in AIOn på "Pump" eller "CPU Opt" på moderkortet.

3. Koppla in AIOns fläktar på "CPU" uttaget på moderkortet med hjälp av PWM förlängnings kablarna.

4. Ändra fläkt/temp kurvan i BIOS på uttaget där du kopplat in AIOn till 80% från ca 0-65 grader därefter 100%
detta styr då vätskeflödet i AIOn. På Arctic hörs pumpen normalt ej på 80% men har fortfarande högt flöde.

5. Ändra fläktkurvan på CPU dvs det som nu blir fläktarna på AIOn till inställning som passar dig.
Jag har ofta ca 35-45% från 0-70 grader därefter ökar jag fläkthastigheten i steg upp till 100% vid 85 grader och över.
Ett visst arbete krävs av fläktarna för att avlägsna värme kontinuerligt men man kan hålla det på en nivå som
i det närmsta är ljudlöst så sänk inte fläkthastigheten för lågt.

Genom att ställa in ungefär efter dessa inställningar får jag en dator som är mycket tyst utom om datorn belastas
riktigt hårt som tex Cinebench.

Inställningarna varierar lite beroende på moderkort och vilken CPU du har, tex är AMD X3D CPUs lite svårare att kyla än vanliga X.

Jag, min familj och vänner som jag byggt datorer till har kört detta i några år nu och tycker att det fungerar riktigt bra för en billig peng.

Jag hoppas att ni tycker att det är intressant och om någon testar så berätta gärna vad ni tycker och om ni provar
på någon annan AIO än Arctic Freezer.

Ha det gott
Petri

Jag har en NZXT kylare som bygger på samma teknik, dvs att man kopplar fläkt och pump på samma om man går ifrån boxen, men har själv kört dom separat då jag anser att man bör köra dom separat. Det fungerar, men är väll kanske ingen direkt moddning utan kanske mer som bör köra det för korrekt resultat.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Petir2:

4. Ändra fläkt/temp kurvan i BIOS på uttaget där du kopplat in AIOn till 80% från ca 0-65 grader därefter 100%
detta styr då vätskeflödet i AIOn. På Arctic hörs pumpen normalt ej på 80% men har fortfarande högt flöde.

Just det här steget är jag lite nyfiken på då min egen erfarenhet av vattenkylning är att hastigheten på pump påverkar rätt lite, märker du någon skillnad på tempen när du låter pumpen gå upp till 100% istället för 80% eller det är en kurva du ställt in för att det "känns bra" att köra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

begriper inte riktigt vad du faktiskt åstadkommit?

känns som att du installerat en aio som man typ brukar installera vilken vattenkylning som helst?

dvs radiatorfläktarna på en port och pumpen på en annan.

eller menar du att du öppnat upp pumpen och separerat pwm signalen till pumpen och den lilla fläkten på den?

dvs den lilla fläkten vilket är typ det enda som skiljer den från vilken annan aio som helst

(ev undantag finns såklart där radiatorfläktarna kopplas till pumpen och sen styrs hela kittet via usb och någon märkesspecifik mjukvara)

Hej

AIOn på i vart fall Arctic freezer har endast en PWM kontakt som styr både pumpen och fläktarna samtidigt, dvs när
temperaturen på processorn ökar så ökar både pump och fläktvarv samtidigt enligt samma bios inställning.

Det jag gjort på mina Arctic AIOs är att jag separerat dem.

Jag har ej erfarenhet från andra tillverkare så de har kanske två kontakter som standard, en för pump och en för fläktar,

Mvh
Petri

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Just det här steget är jag lite nyfiken på då min egen erfarenhet av vattenkylning är att hastigheten på pump påverkar rätt lite, märker du någon skillnad på tempen när du låter pumpen gå upp till 100% istället för 80% eller det är en kurva du ställt in för att det "känns bra" att köra så?

Två svar:
Ena är att jag absolut upplever att jag kan pressa CPUn i tex spel mm längre/hårdare innan fläktarna behöver öka i varv enligt beskrivna metoden.

Skillnaden mellan 80% och 100% pumphastighet har jag ej undersökt gällande kylförmåga, däremot så är åtminstone
Arctics pump i det närmsta ljudlös på 80% men hörbar på 100%

Så jag antar att svaret är att vid CPU temperaturer över 80-85 grader så
lägger jag in alla resurser för att hålla tempen i schack och inte riskera throttling mm
utan att egentligen veta vilken skillnad de sista % pumphastighet har på kylningen

Mvh
Petri

Permalänk
Medlem

Det är bara att konstatera att man aldrig blir för gammal för att lära sig något nytt.

Då de AIOs jag har haft har varit uppbyggda på samma sätt som Arctics så var min bild att de flesta var byggda så.

Men nu så fick man lära sig att det inte nödvändigtvis var på det viset

Tack för svaren och ha det gott

Mvh
Petri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petir2:

Det är bara att konstatera att man aldrig blir för gammal för att lära sig något nytt.

Då de AIOs jag har haft har varit uppbyggda på samma sätt som Arctics så var min bild att de flesta var byggda så.

Men nu så fick man lära sig att det inte nödvändigtvis var på det viset

Tack för svaren och ha det gott

Mvh
Petri

Det är ju fortfarande bra information för de som inte vet att man kan göra på det viset Det är ju inte helt uppenbart i och med att fläktkablarna bara är korta stumpar och halvt dolda. Blev lite onödigt negativ ton i tråden.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070