Fiber nere - Problem med alternativ lösning

Permalänk

Fiber nere - Problem med alternativ lösning

Hej!

Hoppas på goda råd och input från den samlade expertisen. För någon vecka sedan slutade vårt fiber att funka och det verkar ta ett tag för Telenor att lösa det.

Min setup idag (som jag fått hjälp att installera) är uppsatt så att en TP-kabel är kopplad från Telenor-routern till en Unifi Security Gateway som i sin tur är kopplad till en Unifi Switch som har två AP's uppkopplade. Har fungerat kanon i två år.

Då fibret är nere köpte jag en TP Link Archer MR200 för simkort. Min (uppenbarligen naiva) tanke var att jag helt sonika ersätter Telenor-routern med denna och voila så ska alla annat magiskt börja fungera, men så enkelt var det tydligt inte.

Är det någon som har tips på hur jag ska få det att fungera, alt säga att jag kan ge upp på en gång?

Mkt tacksam för svar och hjälp

Permalänk
Medlem

Kan du surfa direkt från TP Link Archer MR200 (utan allt annat) ?
"Telenor-routern". vad heter den apparaten?

Unifi Security Gateway är väl en router(?), du ska troligen koppla bort den. Testa: TP Link Archer MR200->Unifi Switch -> två AP's.

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Kan du surfa direkt från TP Link Archer MR200 (utan allt annat) ?
"Telenor-routern". vad heter den apparaten?

Unifi Security Gateway är väl en router(?), du ska troligen koppla bort den. Testa: TP Link Archer MR200->Unifi Switch -> två AP's.

Tack för snabbt svar! Du har så rätt, blev ju router + router. Funkade alldeles utmärkt när jag bypassade den och gick direkt till switchen. Familjefriden är återställd, stort stort tack!