Svårslaget pris från sharkgaming?

Permalänk
Skrivet av NewCamps:

Den processorn är inte dum, men tänk sådär AMD hade support för AM4 i ca 5 år. De har lovat support för AM5 till minst 2026.
Gå i sådana fall för en Ryzen 7600 (Om budget tillåter).

Jag har med samma moderkort och ram gått från Ryzen 2600 > 3600 > 5800x3d. Inom AM4 och varje uppgradering har jag sålt min gamla processor för en ok slant.

Har tyvärr nada koll på vad AM4 eller AM5 innebär :/

Skrivet av rwkk:

Ja, beror lite på din "tur" hur väl det passar köpare (kan erbjuda alternativ om du säljer på Swec eller Blocket) medan du väldigt säkert kan få iaf. okej pris genom Tradera auktion så länge du bor i en storstad. Om kortet är i bra skick är det värt att behålla även om du bara får 2500 för resten av datorn. Det lite störiga är att din cpu inte har integrerad grafik för att testa.

Byta gpu är enkelt ja.

5800x3d är rejält snabbare i cs2, men kostar nästan dubbelt. Och du går från c.a 350 till 450 fps. Upp till dig men jag tycker inte det är värt, själv anser jag att allt över 144 fps är överflödigt även i cs . Jag har fps max på typ 220.

Fattar, men har nu tänkt så det knakar och känner inte jag orkar med allt detta meck då jag är så okunnig inom detta område.. för mig blir det värt lägga liite extra för slippa sånt helt enkelt.

Så slutligen - ifall jag bara säljer skiten för 4k så kan jag ju ändå få ok dator för runt 10k (typ den du länka) för mitt ändamål vilket blir att jag lägger ut runt 6k själv. Om jag räknat rätt kanske jag kunde kommit undan för 4.5-5000kr om jag behållt mitt rtx2060 men nu slipper jag allt meck plus dessutom bättre gpu, eller missar jag nåt??

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorAmatören12:

Jag valde likvärdiga delar på Komponentkoll och kom upp i ungefär samma summa så jag skulle säga att den datorn känns prisvärd för 10 000 kr. 8 GB VRAM känns kanske inte så framtidssäkert dock, många spel drar mer redan idag.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Jag valde likvärdiga delar på Komponentkoll och kom upp i ungefär samma summa så jag skulle säga att den datorn känns prisvärd för 10 000 kr. 8 GB VRAM känns kanske inte så framtidssäkert dock, många spel drar mer redan idag.

Okej nice! Förstår men framtidssäkert är ej prio då jag bara vill komma undan billigt för tillfället och spelar cs2 på låg upplösning. Men går det uppgradera denna dator någorlunda i framtiden om man vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorAmatören12:

Okej nice! Förstår men framtidssäkert är ej prio då jag bara vill komma undan billigt för tillfället och spelar cs2 på låg upplösning. Men går det uppgradera denna dator någorlunda i framtiden om man vill?

4060 räcker långt för CS2, särskilt i 1080p där det snittar 218,7 FPS.

Chassit har plats för grafikkort upp till 33 cm långa och en PSU på 600 W är helt klart okej. Det bör inte vara några problem att t.ex. stoppa in ett bättre grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorAmatören12:

Har tyvärr nada koll på vad AM4 eller AM5 innebär :/

Fattar, men har nu tänkt så det knakar och känner inte jag orkar med allt detta meck då jag är så okunnig inom detta område.. för mig blir det värt lägga liite extra för slippa sånt helt enkelt.

Så slutligen - ifall jag bara säljer skiten för 4k så kan jag ju ändå få ok dator för runt 10k (typ den du länka) för mitt ändamål vilket blir att jag lägger ut runt 6k själv. Om jag räknat rätt kanske jag kunde kommit undan för 4.5-5000kr om jag behållt mitt rtx2060 men nu slipper jag allt meck plus dessutom bättre gpu, eller missar jag nåt??

rätt, blir bara lite mer skillnad än så (över 2k, närmre 3, beror på hur pc'n säljer vara sig med eller utan grafikkort)

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

4060 räcker långt för CS2, särskilt i 1080p där det snittar 218,7 FPS.

Chassit har plats för grafikkort upp till 33 cm långa och en PSU på 600 W är helt klart okej. Det bör inte vara några problem att t.ex. stoppa in ett bättre grafikkort i framtiden.

Okej bästa!

Nu hitta jag denna också runt samma pris fast med 4060ti, är väl vassare än 4060?
https://www.elgiganten.se/product/outlet/hp-victus-15-i5-1316...

Förvisso prebuild.. men köper jag från Elgiganten kan jag testa bäst jag vill och är man inte nöjd bara lämna tillbaka.

Skrivet av rwkk:

rätt, blir bara lite mer skillnad än så (över 2k, närmre 3, beror på hur pc'n säljer vara sig med eller utan grafikkort)

Yes, valde utgå från att jag säljer för lägre pris men du har nog rätt minst 2k skillnad blir det säkert iaf, men då sitter man ju på ett 2060 istället för typ 4060 så känner det ändå kan va värt då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorAmatören12:

Okej bästa!

Nu hitta jag denna också runt samma pris fast med 4060ti, är väl vassare än 4060?
https://www.elgiganten.se/product/outlet/hp-victus-15-i5-1316...

Förvisso prebuild.. men köper jag från Elgiganten kan jag testa bäst jag vill och är man inte nöjd bara lämna tillbaka.

Yes, valde utgå från att jag säljer för lägre pris men du har nog rätt minst 2k skillnad blir det säkert iaf, men då sitter man ju på ett 2060 istället för typ 4060 så känner det ändå kan va värt då!

Ja, du kommer få högre FPS med EG-datorn. Dock har den bara 512 GB lagring och en PSU på endast 400 W vilket kan göra att den blir svår att uppgradera i framtiden. Chassit ser inte så luftigt ut heller.

Om du har ett framtida intresse av att uppgradera datorn tycker jag den andra är ett mycket bättre val.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Ja, du kommer få högre FPS med EG-datorn. Dock har den bara 512 GB lagring och en PSU på endast 400 W vilket kan göra att den blir svår att uppgradera i framtiden. Chassit ser inte så luftigt ut heller.

Om du har ett framtida intresse av att uppgradera datorn tycker jag den andra är ett mycket bättre val.

Okej tack då är jag helt med.

Får buga och bocka för alla svar!

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

5600 är för klen för att hålla sig över 200FPS i CS2, 12600k är lite starkare, om den är tillräcklig kan jag inte svära på men 7600 bör vara det och 13600k är det definitivt i 1920x1080.
Du behöver inte ett speciellt kraftfullt grafikkort för 1280x1024 upplösning, men klarar din skärm 200Hz eller mer?

Du har problem med ditt system eller talar osanning.
Jag sitter på 5600+3070 och har 200+fps i DM.
Kör jag mm/comp ligger jag och pendlar mellan 280-400fps beroende på situation.
5600 duger mer än väl för cs2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Du har problem med ditt system eller talar osanning.
Jag sitter på 5600+3070 och har 200+fps i DM.
Kör jag mm/comp ligger jag och pendlar mellan 280-400fps beroende på situation.
5600 duger mer än väl för cs2.

OM du aldrig ramlar under 280 FPS, så vill jag veta hur, för ingen annan verkar lyckas med det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

OM du aldrig ramlar under 280 FPS, så vill jag veta hur, för ingen annan verkar lyckas med det.

1% low kanske är runt 130fps men det är ju inte aktuellt. AVG ligger runt 270fps (deathmach)

Permalänk

Väcker denna tråd till liv igen då jag precis slog till på denna dator på Elgigantens outlet för 7700kr och hoppas någon vänlig själ kan bekräfta om det va en ok deal? Utifrån att den fungerar som den ska dvs..

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Cpu/gpu känns väl stabilt för det priset men finns det andra komponenter eller dylikt som sticker er i ögat av någon anledning? Antar denna inte går att uppgradera i framtiden med ynka 380 watt PSU? Dock som tidigare nämnt är inte det någon prio alls just nu, men ändå intressant att veta.

Ska som sagt endast spela cs2 på 1080 upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorAmatören12:

Väcker denna tråd till liv igen då jag precis slog till på denna dator på Elgigantens outlet för 7700kr och hoppas någon vänlig själ kan bekräfta om det va en ok deal? Utifrån att den fungerar som den ska dvs..

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Cpu/gpu känns väl stabilt för det priset men finns det andra komponenter eller dylikt som sticker er i ögat av någon anledning? Antar denna inte går att uppgradera i framtiden med ynka 380 watt PSU? Dock som tidigare nämnt är inte det någon prio alls just nu, men ändå intressant att veta.

Ska som sagt endast spela cs2 på 1080 upplösning.

7 700 kr är ett riktigt bra pris. Kommer upp i ca 9 000 kr med billigaste chassit och PSU:n och så vidare. Blir nog svårt att uppgradera den dock som du skriver.

Permalänk

Så, har nu testat datorn några dagar och känns väl som det flyter på bra förutom just CS2...
Ligger knappt på 200fps avg på dom flesta banor (1080p low settings) och kan till o med dippa ner bra under det också.
Känns i stort sett lika "laggigt" som på min gamla burk (10400f & 2060) så nånting måste ju vara fel?? Dom test på youtube jag kikat på ligger ju runt 300fps avg iaf.

Har testat allt det vanliga precis som i denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1547183-guide-for-att-...

Har alltså tagit bort gamla drivrutiner med DDU och sedan installerat om ny clean utan framgång. Testat olika upplösningar, launch options osv.

Testat flera benchmarks och där verkar inget va fel?
Userbenchmark:
https://imgur.com/a/J1kc7R8

Time spy score från steam demo:
https://imgur.com/a/RvB5uV3 (på Elgigantens hemsida 10500 score)

Någon som har en aning om vad som kan va fel eller tips på vad mer man kan göra?

Har bara testat CS 1.6 också då jag inte spelar några andra spel, det flöt väl på bra men det är också 1.6.. ska ladda ner fortnite när jag kommer hem och jämföra det är väl gratis har jag för mig.

Tacksam för all hjälp man kan få!!

Permalänk
Skrivet av DatorAmatören12:

Så, har nu testat datorn några dagar och känns väl som det flyter på bra förutom just CS2...
Ligger knappt på 200fps avg på dom flesta banor (1080p low settings) och kan till o med dippa ner bra under det också.
Känns i stort sett lika "laggigt" som på min gamla burk (10400f & 2060) så nånting måste ju vara fel?? Dom test på youtube jag kikat på ligger ju runt 300fps avg iaf.

Har testat allt det vanliga precis som i denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1547183-guide-for-att-...

Har alltså tagit bort gamla drivrutiner med DDU och sedan installerat om ny clean utan framgång. Testat olika upplösningar, launch options osv.

Testat flera benchmarks och där verkar inget va fel?
Userbenchmark:
https://imgur.com/a/J1kc7R8

Time spy score från steam demo:
https://imgur.com/a/RvB5uV3 (på Elgigantens hemsida 10500 score)

Någon som har en aning om vad som kan va fel eller tips på vad mer man kan göra?

Har bara testat CS 1.6 också då jag inte spelar några andra spel, det flöt väl på bra men det är också 1.6.. ska ladda ner fortnite när jag kommer hem och jämföra det är väl gratis har jag för mig.

Tacksam för all hjälp man kan få!!

Tippar på tdp låst cpu/moderkort för att den microskopiska värmevispen som troligen sitter på cpu ska kunna hålla den under throttle temps.

Typ vanligt fenomen på oem datorer.

På så vis kan de komma undan led billigaste kinesiumkylaren de hittar men kan skriva specarna för x processor istället för y sämre presterande med lägre tdp

Troligen sitter det nått liknande denna på cpu

Men nån liten sketen 80mm fläkt som får arbeta järnet för att hålla cpun under throttle i idle.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tippar på tdp låst cpu/moderkort för att den microskopiska värmevispen som troligen sitter på cpu ska kunna hålla den under throttle temps.

Typ vanligt fenomen på oem datorer.

På så vis kan de komma undan led billigaste kinesiumkylaren de hittar men kan skriva specarna för x processor istället för y sämre presterande med lägre tdp

Troligen sitter det nått liknande denna på cpu
https://m.media-amazon.com/images/I/61SuFYVEdZL._AC_UF894,1000_QL80_FMwebp_.jpg

Men nån liten sketen 80mm fläkt som får arbeta järnet för att hålla cpun under throttle i idle.

Hmmm tror jag förstår delvis, så enligt dig finns det inte så mycket att göra då alltså, just denna dator från Lenovo bara är så dålig?

Hade ju lite på känn då jag fick den så billigt att nåt nästan borde va fel men ändå.. segt behöva lämna tillbaka den då den egentligen borde klara av vad jag är ute efter och dessutom till ett bra pris :/

Hur kommer det sig att den presterar okej på benchmarks men inte cs?

Permalänk

Så här ser det ut ingame om det hjälper nåt:
https://imgur.com/a/EMVUcGm

Permalänk
Skrivet av DatorAmatören12:

Hmmm tror jag förstår delvis, så enligt dig finns det inte så mycket att göra då alltså, just denna dator från Lenovo bara är så dålig?

Hade ju lite på känn då jag fick den så billigt att nåt nästan borde va fel men ändå.. segt behöva lämna tillbaka den då den egentligen borde klara av vad jag är ute efter och dessutom till ett bra pris :/

Hur kommer det sig att den presterar okej på benchmarks men inte cs?

Generellt för alla oem tillverkare.

Ska inte kosta nått att tillverka.

Ha specar som en nasa dator på pappret iaf.

Klarar den inte hålla sig under throttle temp pular de med mjikvaran i sitt specialbygge till moderkort till vad de slappat på för billigt skit kan hantera det då det kostar inget att låsa ner i mjukvaran och köra den långsammare än specarna säger att den kan sålänge den kan nå specarna på pappret i typ nån microsekund direkt efter uppstart eller nått så ljuger de ju inte om dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av DatorAmatören12:

Så här ser det ut ingame om det hjälper nåt:
https://imgur.com/a/EMVUcGm

Cpu ser ju knappt ut att vilja gå över 4000Mhz men borde ligga uppåt 4600Mhz vid temp på typ 65°c så något begränsar den från att boosta hela vägen men inte tempen iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Generellt för alla oem tillverkare.

Ska inte kosta nått att tillverka.

Ha specar som en nasa dator på pappret iaf.

Klarar den inte hålla sig under throttle temp pular de med mjikvaran i sitt specialbygge till moderkort till vad de slappat på för billigt skit kan hantera det då det kostar inget att låsa ner i mjukvaran och köra den långsammare än specarna säger att den kan sålänge den kan nå specarna på pappret i typ nån microsekund direkt efter uppstart eller nått så ljuger de ju inte om dem.

T.o.m. inet säljer ju denna dator, hade jag stött på samma problem om jag köpt därifrån alltså? Ändå en del recensioner som är positiva, känns som det är något fel på just denna eller..
https://www.inet.se/produkt/2223547/lenovo-loq-i5-16gb-512gb-...

Skrivet av Rouge of Darkness:

Cpu ser ju knappt ut att vilja gå över 4000Mhz men borde ligga uppåt 4600Mhz vid temp på typ 65°c så något begränsar den från att boosta hela vägen men inte tempen iaf.

Kan va det som gör att fpsen inte är högre? Finns det något att göra där, typ tricksa i afterburner? Någon guide att följa t.ex. för är inte så teknisk själv..

Permalänk
Skrivet av DatorAmatören12:

T.o.m. inet säljer ju denna dator, hade jag stött på samma problem om jag köpt därifrån alltså? Ändå en del recensioner som är positiva, känns som det är något fel på just denna eller..
https://www.inet.se/produkt/2223547/lenovo-loq-i5-16gb-512gb-...

Kan va det som gör att fpsen inte är högre? Finns det något att göra där, typ tricksa i afterburner? Någon guide att följa t.ex. för är inte så teknisk själv..

Inte mycket att göra med de begränsningar som tillverkaren ställt in så kommer den inte kunna jobba hela vägen och inget du kan göra något åt om inte bios har nån inställning för att låsa upp tillverkarens spärrar men är sällan så på OEM delar.

Och hade kvittat var du köpt den det är tillverkaren inte säljaren som strypt den.

Säljaren skriver bara ut specarna de får från tillverkaren och antar att de stämmer.

Gå inte efter recentioner från användare...

Många som köper oem är helt oinsatta i vad de behöver och vad de köper eller blir pålurade att de behöver och har ett behov av en dator från pre 2010 sålänge den kan typ köra minesweeper typ.

Vet folk som köper ny dator typ var 3e år för att sitta med gamla typ wow vanilla - lich king (2004-2011)privatservrar... Där typ 15 år gammal hårdvara kan pucha allt spelet kan leverera och att överspeca mer ger typ kanske 1fps mer om du har medvind pga spelkoden...

Men varje gång så "är det jättestor skillnad enligt dem"... Så kan vara mycket placebo effekt ovanpå dessutom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

1% low kanske är runt 130fps men det är ju inte aktuellt. AVG ligger runt 270fps (deathmach)

Varför skulle inte 1% lows vara aktuellt? Det är ett av de viktigaste måtten och framförallt i cs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorAmatören12:

Väcker denna tråd till liv igen då jag precis slog till på denna dator på Elgigantens outlet för 7700kr och hoppas någon vänlig själ kan bekräfta om det va en ok deal? Utifrån att den fungerar som den ska dvs..

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Cpu/gpu känns väl stabilt för det priset men finns det andra komponenter eller dylikt som sticker er i ögat av någon anledning? Antar denna inte går att uppgradera i framtiden med ynka 380 watt PSU? Dock som tidigare nämnt är inte det någon prio alls just nu, men ändå intressant att veta.

Ska som sagt endast spela cs2 på 1080 upplösning.

bara sätt till specifikationer och pris så är det en riktigt grym deal!

Sen får man bara ha i åtanke att kylningen för cpun kommer vara dålig och så småningom kommer cpun börja trottla när damm osv kommer in i chassit, Moderkortet kommer vara underdimensionerat så cpun kommer inte kunna prestera lika bra som med ett moderkort köpt på inet. Samt chassit är mer eller mindre skräp!

Med det sagt, så är det fortfarande otroligt mycket dator för pengarna, men så fort du kommer till dagen då CPU inte räcker till så är det nytt chassi, nytt moderkort, ny cpu och nytt nätagg som gäller.

Edit/OT: sen förövrigt så såg jag att du tidigare länkat till UserBenchmark, tips är att inte ens tänka på dom utan tång och skyddsdräkt! Är ett under att dom ens finns kvar idag då dom är 110% intel/Nvidia och allt som har med AMD är mer eller mindre falsk marknasföring.

Detta är taget ur deras artikel on 7800x3d
"AMD continue to develop “Advanced Marketing” relationships with select youtubers with the obvious aim of compensating for second tier products with first tier marketing. PC gamers considering a 7000X3D CPU need to work on their critical thinking skills: Influencers are paid handsomely to promote overpriced niche products (X3D, EPYC, Threadripper etc.). Rational gamers have little reason to look further than the $300 13600K which offers comparable real-world gaming and better desktop performance at a fraction of the price."

Så enligt dom så är ALLA youtubers och sidor som Sweclockers betalda av AMD för att prisa just AMD så fort dom släpper en produkt som är på något vis bättre än intel eller nvidia.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

bara sätt till specifikationer och pris så är det en riktigt grym deal!

Sen får man bara ha i åtanke att kylningen för cpun kommer vara dålig och så småningom kommer cpun börja trottla när damm osv kommer in i chassit, Moderkortet kommer vara underdimensionerat så cpun kommer inte kunna prestera lika bra som med ett moderkort köpt på inet. Samt chassit är mer eller mindre skräp!

Med det sagt, så är det fortfarande otroligt mycket dator för pengarna, men så fort du kommer till dagen då CPU inte räcker till så är det nytt chassi, nytt moderkort, ny cpu och nytt nätagg som gäller.

Tror du är sent ute är den datorn han upplever prestera dåligt i cs jämfört med nån test nånstans på nätet var det nu va.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror du är sent ute är den datorn han upplever prestera dåligt i cs jämfört med nån test nånstans på nätet var det nu va.

Aah se där, Well CS är cpu intensivt så förmodligen CPU som inte boostar som det ska då moderkortet inte orkar leverera den effekt som cpun kräver.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Aah se där, Well CS är cpu intensivt så förmodligen CPU som inte boostar som det ska då moderkortet inte orkar leverera den effekt som cpun kräver.

Tack för era svar! Det va just det låga priset för dom komponenterna som gjorde att jag slog till så klart, även fast jag misstänkte från början nåt borde va fel då den va så billig.. blir att lämna tillbaka skiten!

Har redan fått förslag sedan tidigare på bygge från inet och även länkat en dator från itSale med en i5-1400f+4060 som tydligen ändå va godkänd för att vara färdigbyggd.

Så står väl lite i valet mellan färdigbyggd i5 13400f + 4060 för 10k (slipper man allt meck och bara köra igång med windows fungerande osv vilket jag värderar rätt högt) alternativt en r5 5600 + en begagnad gpu för att komma ner i pris och ev försöka sig på att bygga själv. Nån som har nån input där? Cs2 i 1080p som gäller.