Vad har hänt med Telia senaste veckan/veckorna?

Permalänk

Vad har hänt med Telia senaste veckan/veckorna?

Vi har bredband fiber 250 åt båda hållen. Var och varannan kväll senaste tiden så har internet gått ner. Märker på svenska downdetector att flera har problem. Är det någon som vet vad som pågår? Foliehatt på kanske men skulle detta kunna vara någon slags belastningsattack? (Eller inte foliehatt i dessa tider) Så oerhört ovanligt att det är problem flera dagar och nästan veckor i rad. Telia har faktiskt funkat väldigt bra för oss annars. Ja tills vi kanske två tre veckor sedan...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Fråga deras support eller besök deras störningskarta.

Även fiberägarens störningskarta kan ofta ge en del info om det är någon återkommande störning i området.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gör en enkel felsökning. Du behöver antagligen inte göra så mycket mer än att lära dig hur nslookup och traceroute fungerar för att få en ide om var felet finns.

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag en linuxburk som kör DNS lookups, ping, hastighetstest 24/7 samt övervakning på DHCP lease.

Ser inga störningar alls den sista månaden i graferna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vi har bredband fiber 250 åt båda hållen. Var och varannan kväll senaste tiden så har internet gått ner. Märker på svenska downdetector att flera har problem. Är det någon som vet vad som pågår? Foliehatt på kanske men skulle detta kunna vara någon slags belastningsattack? (Eller inte foliehatt i dessa tider) Så oerhört ovanligt att det är problem flera dagar och nästan veckor i rad. Telia har faktiskt funkat väldigt bra för oss annars. Ja tills vi kanske två tre veckor sedan...

Inga ovanliga problem hos föräldrarna som har Telia. Fungerar bra där.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har Telia 250/250 Fiber och har inte haft några problem alls.

Permalänk
Medlem

Samma här, 500/500 telia fiber och har inte haft ett enda problem sista månaden.

Permalänk

Oj, vad märkligt. Hm. Men gott att höra att det funkar för er.

Kan det vara något lokalt problem? Låt säga att man som oss bor i radhus där vi har fiber från Telia.
Skulle någon kunna påverka kopplingen för alla eller någon granne etc? Vi har vanlig fiber som kommer ut och sen fördelas tv-internet och sen vidare... Men vi har inte gjort några ändringar själva i vår uppkoppling dock. Har dock noterat att det vid flera tillfällen varit flera anmälningar, och har då sett störningar kring vårt område och även på andra områden. Nu sista gången vet jag dock inte. Det konstiga är att det varit ungefär samtidigt dessa dagar som internet har slutat funka. =/ Komiskt nog så har internet gått ner efter varje CS2-session jag kört mot Steams servrar. Måste ju varit en slump, men känns jäkla konstigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Oj, vad märkligt. Hm. Men gott att höra att det funkar för er.

Kan det vara något lokalt problem? Låt säga att man som oss bor i radhus där vi har fiber från Telia.
Skulle någon kunna påverka kopplingen för alla eller någon granne etc? Vi har vanlig fiber som kommer ut och sen fördelas tv-internet och sen vidare... Men vi har inte gjort några ändringar själva i vår uppkoppling dock. Har dock noterat att det vid flera tillfällen varit flera anmälningar, och har då sett störningar kring vårt område och även på andra områden. Nu sista gången vet jag dock inte. Det konstiga är att det varit ungefär samtidigt dessa dagar som internet har slutat funka. =/ Komiskt nog så har internet gått ner efter varje CS2-session jag kört mot Steams servrar. Måste ju varit en slump, men känns jäkla konstigt.

Låter som ev att någon station i ert område går lite svajigt.

Skulle säga att det troligen är ett relativt lokalt fel och därför bara påverkar ditt närområde.

Skulle ju iofs kunna va nått dns problem också så du kan ju testa att köra en annan dns typ googles eller nått istället för telias om du kör deras dns.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter som ev att någon station i ert område går lite svajigt.

Skulle säga att det troligen är ett relativt lokalt fel och därför bara påverkar ditt närområde.

Skulle ju iofs kunna va nått dns problem också så du kan ju testa att köra en annan dns typ googles eller nått istället för telias om du kör deras dns.

Mm...tack, det blir nästa sak att testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter som ev att någon station i ert område går lite svajigt.

Skulle säga att det troligen är ett relativt lokalt fel och därför bara påverkar ditt närområde.

Skulle ju iofs kunna va nått dns problem också så du kan ju testa att köra en annan dns typ googles eller nått istället för telias om du kör deras dns.

Hade samma problem i höstas med telia, var helt plötsligt väldigt instabilt. Slog över till att köra googles DNS och det löste problemet.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Vi har haft samma problem. Trodde först det var något lokalt men bytte dns till Quad 9.9.9.9 och sen har allt fungerat fint igen.

Permalänk

Vad är DNS Encryption, ska / kan man göra det med Google eller konkurrenternas DNS-service? När jag kör vanliga (Telias) är det då okrypterat? Gör det något med prestandan i exvis spel. Kanske ska lämnas blank?

Sen...Google vs exvis Quad's DNS... vilken att använda - för spel? =P

Sen.. Ipv6 - är det något man ska / kan nyttja?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweElite:

Vi har haft samma problem. Trodde först det var något lokalt men bytte dns till Quad 9.9.9.9 och sen har allt fungerat fint igen.

Samma här, problem varje dag kl 20.30 tills vi bytte dns

Permalänk

Kan man byta DNS direkt i Telias Sageagem router direkt, så man slipper ändra i alla enheter?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Också märkt av att det är segt på senaste. Speciellt på kvällarna…

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Kan man byta DNS direkt i Telias Sageagem router direkt, så man slipper ändra i alla enheter?

Så...kan man det enkelt? Är det vägen "att gå", eller brukar ni bara ställa om i vissa enheter, i datorns inställnignar exvis?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Personligen har jag Inte upplevt något fel med Telia på senaste året. Har även gått över från 500 / 500 till 250 / 250 och får ändå ut 275 / 276 Mbit. Jag hade testat att byta DNS. T.ex till googles eller till 1.1.1.1 (det gör du på datorns nätverkskort) behöver inga inlogg till routern. Laggar du i spel, eller upplever packet loss?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vi har bredband fiber 250 åt båda hållen. Var och varannan kväll senaste tiden så har internet gått ner. Märker på svenska downdetector att flera har problem. Är det någon som vet vad som pågår? Foliehatt på kanske men skulle detta kunna vara någon slags belastningsattack? (Eller inte foliehatt i dessa tider) Så oerhört ovanligt att det är problem flera dagar och nästan veckor i rad. Telia har faktiskt funkat väldigt bra för oss annars. Ja tills vi kanske två tre veckor sedan...

Hände oss med!
Ringde och de sa att de inte kan se något från deras sida och att det är antagligen min router som fungerat felfritt i 3 år..

Har telia 250/250

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Så...kan man det enkelt? Är det vägen "att gå", eller brukar ni bara ställa om i vissa enheter, i datorns inställnignar exvis?

Jag ställer in det manuellt i datorerna, använder opendns på 208.67.222.222 och 208.67.220.220

Permalänk

Jag har Halebop 250/250 som går i Telias nät och har haft samma problem på kvällarna den senaste tiden.
Jag bor i Malmö.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia founders edition 3080 ti | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kan man byta DNS direkt i Telias Sageagem router direkt, så man slipper ändra i alla enheter?

Normalt sätt går det att ändra direkt i routern, om Telia spärrat detta i sina routers vet jag dock inte.

Permalänk
Skrivet av EvilRutger:

Jag har Halebop 250/250 som går i Telias nät och har haft samma problem på kvällarna den senaste tiden.
Jag bor i Malmö.

Tack för infon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Jag ställer in det manuellt i datorerna, använder opendns på 208.67.222.222 och 208.67.220.220

Varför inte i routern?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av downup:

Hände oss med!
Ringde och de sa att de inte kan se något från deras sida och att det är antagligen min router som fungerat felfritt i 3 år..

Har telia 250/250

Märkligt. Många som "larmade" på downdetector.se vid flera tillfällen, samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

Personligen har jag Inte upplevt något fel med Telia på senaste året. Har även gått över från 500 / 500 till 250 / 250 och får ändå ut 275 / 276 Mbit. Jag hade testat att byta DNS. T.ex till googles eller till 1.1.1.1 (det gör du på datorns nätverkskort) behöver inga inlogg till routern. Laggar du i spel, eller upplever packet loss?

Nix. Funkar bra (utom i FS2020 men det beror på Microsoft)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Varför inte i routern?

Kanske bara jag som är lite nojig, men jag litar mer på datorerna än den där lådan som jag f.ö nästan aldrig loggar in på och tittar till. Datorerna ser jag ju hela tiden.
Så om någon skadekod eller attack hittar in i den där lådan som ändrar dns till nåt skumt, då påverkar det inte, datorerna går förbi det. Det är det här jag menar - https://www.fortinet.com/resources/cyberglossary/dns-hijackin...

Varför jag inte använder svensk dns, t.ex operatörens, det är för.. ja läs denna tråd, det går upp och ner som ena jojo ibland och jag har dåliga erfarenheter av dem, opendns har aldrig strulat för mig och jag har använt den i.. nog är det 15 år, om inte mer.
Därtill vill jag inte använda googles dns, de samlar redan in alltför mycket data om vilka sidor man besöker, så opendns som numera ägs av cisco bara känns lite bättre och de har en grundläggande säkerhet inbyggd.

Permalänk
Medlem

Har haft lite problem med Telia senaste 2 månaderna, och det är enbart problem med deras DNS som varit grejen.
Det är flera som haft samma problem om man kollar deras twitter osv.

Jag bytte till cloudflare DNS i routern så var alla problem lösta.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Har haft lite problem med Telia senaste 2 månaderna, och det är enbart problem med deras DNS som varit grejen.
Det är flera som haft samma problem om man kollar deras twitter osv.

Jag bytte till cloudflare DNS i routern så var alla problem lösta.

Kör Google och det verkar funka med (någon fördel med exvis Cloudfare?). Sen fattar jag fortfrande inte om man ska köra dns by https (krypterat) eller inte... nån som vet? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Kanske bara jag som är lite nojig, men jag litar mer på datorerna än den där lådan som jag f.ö nästan aldrig loggar in på och tittar till. Datorerna ser jag ju hela tiden.
Så om någon skadekod eller attack hittar in i den där lådan som ändrar dns till nåt skumt, då påverkar det inte, datorerna går förbi det. Det är det här jag menar - https://www.fortinet.com/resources/cyberglossary/dns-hijackin...

Varför jag inte använder svensk dns, t.ex operatörens, det är för.. ja läs denna tråd, det går upp och ner som ena jojo ibland och jag har dåliga erfarenheter av dem, opendns har aldrig strulat för mig och jag har använt den i.. nog är det 15 år, om inte mer.
Därtill vill jag inte använda googles dns, de samlar redan in alltför mycket data om vilka sidor man besöker, så opendns som numera ägs av cisco bara känns lite bättre och de har en grundläggande säkerhet inbyggd.

Förstår. Klurar på om man kan ändra detta på sin smart-tv med osv? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma