Permalänk
Medlem

Crossover 27Q LED

Hej!
Eftersom det inte fanns ett galleri här på SweClockers på just denna skärm. Så tänkte jag lägga upp ett par bilder på uppackningen, och en jämförelse med en Dell U2312M (e-IPS).
Jag köpte min av "bigclothcraft" på ebay, för att jag tyckte det var värt ett par euro mer för att dom kollar den före som skickar(plus till min glada förvåning att man fick med en dual-link DVI kabel!) Direktlänk
Bilderna är tagna med en Samsung Galaxy S+ (i9001) och en väldigt skakig hand så de är inte de bästa som finns. Men de duger hoppas jag!

Crossover 27Q LED

Permalänk
Medlem

OMG 5 STJÄRNOR BÄSTA JAG LÄST NÅGONSIN nsk

hadd inga du en röd slamsugskärm innan?

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Avstängd

Fint galleri där, som du vet är jag avis och kommer troligen köpa en egen eller 2 till hösten

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Wow, nu vart man ju sugen på att skaffa en sådan istället för eyefinity.
Hade en 30" 2560x1600 förut men den gick sönder och har inte pengarna till att köpa en sån skärm igen :/
Men måste fråga hur mycket den där kostade dig sammanlagt med tull + frakt och allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Wow, nu vart man ju sugen på att skaffa en sådan istället för eyefinity.
Hade en 30" 2560x1600 förut men den gick sönder och har inte pengarna till att köpa en sån skärm igen :/
Men måste fråga hur mycket den där kostade dig sammanlagt med tull + frakt och allt?

Betalade 328 euro plus tull till Åland (75 euro).
Så sammanlagt gick det på lite drygt 400 euro.

Permalänk

Ett tips... Kolla den här videon. I beskrivningsfältet till videon så är det länkar till en skärmprofil.
Gjorde verkligen skillnad som natt och dag på min CrossOver 27QP!

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiralkinder:

Ett tips... Kolla den här videon. I beskrivningsfältet till videon så är det länkar till en skärmprofil.
Gjorde verkligen skillnad som natt och dag på min CrossOver 27QP!

http://www.youtube.com/watch?v=5dnr_7dazH8&feature=plcp

Jo märkte faktist att panelen var väldigt blå då man jämförde en vit yta me den andra skärmen så jag slutade på precis samma youtube-video. Men tack för tipset!

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Blev du debiterad någon tullavgift?

Edit: hittade nu..

Permalänk
Medlem

Paypal räknar väl inte exakt när det gäller dollarkursen så lite högre än så landar det väl på. Dessutom tull på det... hur som helst bra pris!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fint!

Gick det att få upp hz:en något på skärmen då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fint!

Gick det att få upp hz:en något på skärmen då ?

Det har jag tyvärr inte testat då det är ointressant för mig som tycker 60 fps är mer än dugligt.

Då jag köpte skärmen var den på 389USD inkl. frakt, vet inte varför de bytte senare.

Permalänk
Medlem

Är det samma OEM som yamakasi skärmarna?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Är det samma OEM som yamakasi skärmarna?

Yamakasi, Crossover, Achieva, etc så använder alla paneler från samma tillverkare: LG.
Det är precis samma paneler som är i tex Dell 2711 eller Apple's Cinema Display. Skillnaden är att apple, dell etc tar bara paneler som betygsatts som A+, medan dessa "koreaskärmar" är av A-klassen. Om dessa A-klassade paneler är sämre vet jag faktist inte, men jag har ännu inte lyckats hitta en enda död pixel och den läcker inte heller mycket ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Yamakasi, Crossover, Achieva, etc så använder alla paneler från samma tillverkare: LG.
Det är precis samma paneler som är i tex Dell 2711 eller Apple's Cinema Display. Skillnaden är att apple, dell etc tar bara paneler som betygsatts som A+, medan dessa "koreaskärmar" är av A-klassen. Om dessa A-klassade paneler är sämre vet jag faktist inte, men jag har ännu inte lyckats hitta en enda död pixel och den läcker inte heller mycket ljus.

Tror jag ska köpa någon av dom , men vet inte om jag ska skaffa eyefinity igen eller satsa på en IPS. :<

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Nej, nu har jag bestämt att jag ska skaffa en sån
Fixat så jag har paypal nu också så får väl vänta till imorgon med att beställa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Nej, nu har jag bestämt att jag ska skaffa en sån
Fixat så jag har paypal nu också så får väl vänta till imorgon med att beställa

Är också sugen. Hör av dig när du har beställt så jag vet exakt vad det kostar

Permalänk
Medlem

Slog till på två stycken skärmar som willesakken lagt upp i galleriet för en liten fin dual-screen setup och är nöjd hittills.

Säljaren deklarerade godset som "gift" och frågade mig vad han skulle sätta för värde på dom, så jag sa, "tjaa, en 100-dollar typ" vilket han gjorde. så jag åkte på hela 174 kr i infördelmoms och ingen tullavgift alls.

Så totalt med frakt och allt knappt 2450 kr per skärm. Kom efter 3 dagar med DHL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Nej, nu har jag bestämt att jag ska skaffa en sån
Fixat så jag har paypal nu också så får väl vänta till imorgon med att beställa

Vad gick det på?
Åkte du på någon tullavgift?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Vad gick det på?
Åkte du på någon tullavgift?

Går på 2815kr att beställa plus tullen.
För mig vart det ingen skärm för en kompis ringde och sa att hon vill ha med mig till australien i två veckor i höst/vinter.
Vilket går på runt 30k så har fått börja spara :/

Permalänk
Medlem

Värt att notera är också att skärmen inte lämnar någon EDID (information om upplösning, uppdateringsfrekvens, etc).

Eftersom jag kör Linux på samtliga av mina datorer har jag inte testat om detta är något som påverkar de som kör Windows men det var en hel del fipplande i Linux för att få fart på den, förutom att den inte stödjer i-princip några 4:3 upplösningar (vilket nvidias driver defaultar till när den inte får någon EDID, ofta 800x600 eller 1024x768) och det resulterar i enbart en svart skärm.

Förutom att man i Xorg.conf måste stänga av "ModeValidation" så behövs även en modeline, jag kör denna på mina två skärmar vilken ger 2560x1440 i 60hz vilket verkar vara det optimala för skärmen:

Modeline "2560x1440" 241.500 2560 2608 2640 2720 1440 1443 1448 1481 +hsync -vsync

Permalänk
Skrivet av willesakken:

Då jag köpte skärmen var den på 389USD inkl. frakt, vet inte varför de bytte senare.

Vad gick tullen på ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Vad gick tullen på ?

Står högre upp i tråden! (75 euro)

Permalänk
Skrivet av willesakken:

Står högre upp i tråden! (75 euro)

Okej, missade det.

Det var ju rätt mycket.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Skillnaden är inte "riktig ips och e-ips" utan glaskärmen till vänster och antiglare coat till höger.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har du eller någon av dina kompisar en macbook pro som du skulle kunna testa skärmen med? Jag funderar nämligen på en, och enligt bigclothcraft så ska den inte fungera, men om man kollar på apples mini displayport->dual link dvi så verkar det fungera upp till 1440x2560

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobsjoqvist:

Hej!
Har du eller någon av dina kompisar en macbook pro som du skulle kunna testa skärmen med? Jag funderar nämligen på en, och enligt bigclothcraft så ska den inte fungera, men om man kollar på apples mini displayport->dual link dvi så verkar det fungera upp till 1440x2560

Svarar mig själv, efter att ha övervägt risken med denna skärm och macbook pro så kan jag säga att det funkar kanon, men man måste ha apples mini displayport till dual link dvi d adapter för ca 900kr:)
Bilden är helt fantastisk!

Permalänk

Fy fan vad snygg den är i jämförelse med andra alternativ på den koreanska marknaden! Älskar Glossy själv, kanske mest för att jag är så ego-trippad att jag beundras av min spegelbild vid loading screens x) Blir att beställa "P" modellen till helgen! (P är den med pivot etc)

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men har åkt på ett litet problem.

Grabben ärvde min gamla dator med äldre grafikkort med bla DVI. Han fick även min Crossover 27" och körde dvi-dvi i 1440p (tror det kallas dual dvi) Nu har han bytt grafikkort till ett 3060ti och trots jag har en hdmi - dvi kabel syns bara mycket oskarp bild vid boot sedan blir skärmen svart. (Dvi änden på kabeln verkar sakna några pins, uppskattningsvis 4 st vilket var läget när den köptes). När jag googlar på dilemmat verkar ändå lösningen vara dyra aktiva hdmi eller displayport till dual dvi adaptrar. Någon som stått inför samma problem och yittat en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Gammal tråd men har åkt på ett litet problem.

Grabben ärvde min gamla dator med äldre grafikkort med bla DVI. Han fick även min Crossover 27" och körde dvi-dvi i 1440p (tror det kallas dual dvi) Nu har han bytt grafikkort till ett 3060ti och trots jag har en hdmi - dvi kabel syns bara mycket oskarp bild vid boot sedan blir skärmen svart. (Dvi änden på kabeln verkar sakna några pins, uppskattningsvis 4 st vilket var läget när den köptes). När jag googlar på dilemmat verkar ändå lösningen vara dyra aktiva hdmi eller displayport till dual dvi adaptrar. Någon som stått inför samma problem och yittat en lösning?

God kväll

Efter mycket om och men har jag tillslut fått tag på en prisvärd DIsplayport - dual DVI adapter som visar 1440p utan problem. (Kör 3060ti) Hoppas infon kan vara till nytta för någon med liknande dilemma.

Delock Adapter Cable DisplayPort 1.2 Plug > DVI 24+5 Socket 4K Active, Black https://amzn.eu/d/0tKVzVc