Permalänk

Varför säljs ingen AIO utan fläktar?

Hejsan,

Jag undrar bara varför säljs ingen AIO kylare utan fläktar?
Det verkar ju som om många byter ut fläktarna ändå...

Skall man byta fläktarna på AIO:n bara för att det skall matcha alla de andra fläktarna i chassit? Trots att fläktarna sitter i toppen och inte syns så mycket?

Permalänk
Medlem

Gissar att inköpspriset för tillverkarna är så lågt att det typ aldrig är motiverat sälja utan. Skulle du köpa utan fläktar om priset bara var 50kr billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejsan2023:

Hejsan,

Jag undrar bara varför säljs ingen AIO kylare utan fläktar?
Det verkar ju som om många byter ut fläktarna ändå...

Skall man byta fläktarna på AIO:n bara för att det skall matcha alla de andra fläktarna i chassit? Trots att fläktarna sitter i toppen och inte syns så mycket?

Tornkylare säljs inte utan fläktar, bilar säljs inte utan däck. Det är en minimal kostnad för tillverkarna och en vinst för de flesta konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejsan2023:

Hejsan,

Jag undrar bara varför säljs ingen AIO kylare utan fläktar?
Det verkar ju som om många byter ut fläktarna ändå...

Skall man byta fläktarna på AIO:n bara för att det skall matcha alla de andra fläktarna i chassit? Trots att fläktarna sitter i toppen och inte syns så mycket?

Det är nog så de flesta gör, att byta fläktarna på AIO'n, alternativt alla i hela systemet. Jag gjorde som så att jag bytte fläktarna i chassiet till samma som på AIO'n då jag tyckte de såg bra ut och presterar även bra Har en sådan https://www.inet.se/produkt/5324543/phanteks-glacier-one-360-... så köpte d30 fläktar löst till.

Är väl en smaksak om man bryr sig om det, jag själv hade stört mig på om de inte såg likadana ut... mina syns helt i toppen, även rgb delen på sidorna på fläktarna

Permalänk
Medlem

De vill väl inte att folk ska kunna köpa skitfläktar och sen klaga på prestandan på kylaren. Skickar de med egna fläktar och folk byter dem till sämre så kan de ge dem skulden för att de bytte till andra fläktar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hejsan2023:

Hejsan,

Jag undrar bara varför säljs ingen AIO kylare utan fläktar?
Det verkar ju som om många byter ut fläktarna ändå...

Skall man byta fläktarna på AIO:n bara för att det skall matcha alla de andra fläktarna i chassit? Trots att fläktarna sitter i toppen och inte syns så mycket?

Bra fråga.
En gissning är väl att de inte vill sälja en halv produkt. Alltaå att den ska ha alla delar och funka out of the box.

Jag kan inte mycket om de här kylarna - och jag känner inte till hur utbrett det faktiskt är att byta ut dessa fläktar.
Kanske är det en liten minoritet som gör det - men just den gruppen är aktiva på forum. Om så är fallet förklarar det väl varför de väljer en mer färdig lösning till massorna.
Eller så byter faktiskt en stor andel av alla ut fläktarna och då har väl kanske företaget sämre koll på sina kunders behov.

I dont know.
Men jag vet inte. Kan

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

AIO står väl för All In One. Och då är det ju meningen att allt som behövs följer med.

Och skulle de säljas utan fläkt/fläktar så skulle det säkert vara en och annan som skulle missat det och blivit allmänt sura när de måste åka iväg och köpa fläktar eller vänta några dagar om de beställer över nätet.

Men det är klart att om man ändå byter fläktar så hade det ju inte varit fel med en version som kommer utan fläktar. Men sen är ju frågan hur mycket billigare det hade varit.

Och som dlq84 nämner så hade säker en och annan köpt fläktar som inte är gjorda för radiatorer eller billigaste dom hittat och fått dålig temperatur och klagat på prestandan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Skrivet av MammDiin:

AIO står väl för All In One. Och då är det ju meningen att allt som behövs följer med.

Och skulle de säljas utan fläkt/fläktar så skulle det säkert vara en och annan som skulle missat det och blivit allmänt sura när de måste åka iväg och köpa fläktar eller vänta några dagar om de beställer över nätet.

Men det är klart att om man ändå byter fläktar så hade det ju inte varit fel med en version som kommer utan fläktar. Men sen är ju frågan hur mycket billigare det hade varit.

Och som dlq84 nämner så hade säker en och annan köpt fläktar som inte är gjorda för radiatorer eller billigaste dom hittat och fått dålig temperatur och klagat på prestandan.

Beroende på hur man presenterar produkten så tror jag faktiskt inte att missa att fläktarna inte följer med skulle vara ett problem. Chassi idag säljs ju med/utan fläktar. Inom datorvärlden är det inte ovanligt att komponenter faktiskt är inkompatibla och detaljer måste kollas upp.

Tillverkaren skulle kunna lista "rekommenderade fläktar". Nu köper man medföljande fläktar som man inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejsan2023:

Beroende på hur man presenterar produkten så tror jag faktiskt inte att missa att fläktarna inte följer med skulle vara ett problem. Chassi idag säljs ju med/utan fläktar. Inom datorvärlden är det inte ovanligt att komponenter faktiskt är inkompatibla och detaljer måste kollas upp.

Tillverkaren skulle kunna lista "rekommenderade fläktar". Nu köper man medföljande fläktar som man inte vill ha.

Om alla andra alltid skickar med fläktar så lär det uppstå åtminstone en del problem när folk missar att just du, som enda företag i branchen, går emot alla andra och gör annorlunda men kallar det likadant.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Om alla andra alltid skickar med fläktar så lär det uppstå åtminstone en del problem när folk missar att just du, som enda företag i branchen, går emot alla andra och gör annorlunda men kallar det likadant.

Fast man behöver inte kalla det likadant - då blir det falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejsan2023:

Fast man behöver inte kalla det likadant - då blir det falsk marknadsföring.

Tror ändå en del skulle missa fastän namnet på produkten är annat och fastän det på bilderna står att fläkt/fläktar inte medföljer. Sen är det ju troligen inget problem om man har intresse för datorer för då vet man troligen att det finns de som säljs utan fläkt/fläktar och förhoppningsvis inte trycker dit fel produkt i all hast.

Kan ju även vara nybörjare som tror att man klarar sig utan fläkt på radiatorn om de skulle säljas utan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Avstängd

De som inte säljer fläktar själva köper in nåt halvdassigt för ingenting och skickar med då många tycker det blir bra pris, och de som säljer fläktar som EK, Be Quiet etc vill såklart skicka med sina fläktar.