Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Virtual desktop listar både steamvr och oculus spel under games tabben.
Vet inte om det är att du kör 2st headsets på datorn men det låter som det är mycket strul för dig när man läser olika inlägg.

Tre fast jag kör quest 3 och varjo om vartannat. Har dem inte igång samtidigt dock. Mest mjukvarutrubbel med div titlar som nu annars tycker jag det inte strular allt. Brukar va ett helvete med usb för att få vr att fungera men både varjon och quest har vart plug and play

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hunnit testa lite grann (dock ingen PCVR) och är lite kluven. Fundamentalt känns det som Quest 2-upplevelsen med klarare bild, men det är fortfarande en bulkig pryl med obekvämt interface (tygremmen verkar dock acceptabel för min skallform, speciellt med en powerbank intryckt). Räcker att titta på den så har batteriet dykt med 10-20% och fläkten verkar gå upp rätt ofta på ett sätt som Quest 2 inte gjorde. Kan eventuellt hänga ihop delvis med att den är förinställd på 120Hz.

Då är man inne på huruvida man ska ”fixa” den med batteristrap (vilket gör att man tappar smidigheten och inte kan förvara den i sin låda), trixa med 3D-printat interface med öppen design (vilket lär kräva linser för att inte repa de befintliga) etc. Och så är det spelen som än så länge är samma som förut.

Blir lite less på att dom inte kan få till en vettig out-of-the-box-upplevelse.

Edit: Glömde, jag var beredd på att passthrough inte skulle vara så bra men den var ännu lite sämre än jag väntade mig - i alla fall i normalt inomhusljus. Duger helt klart för att navigera i omgivningen men inte mycket mer, dock givetvis mycket bättre än Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Hunnit testa lite grann (dock ingen PCVR) och är lite kluven. Fundamentalt känns det som Quest 2-upplevelsen med klarare bild, men det är fortfarande en bulkig pryl med obekvämt interface (tygremmen verkar dock acceptabel för min skallform, speciellt med en powerbank intryckt). Räcker att titta på den så har batteriet dykt med 10-20% och fläkten verkar gå upp rätt ofta på ett sätt som Quest 2 inte gjorde. Kan eventuellt hänga ihop delvis med att den är förinställd på 120Hz.

Då är man inne på huruvida man ska ”fixa” den med batteristrap (vilket gör att man tappar smidigheten och inte kan förvara den i sin låda), trixa med 3D-printat interface med öppen design (vilket lär kräva linser för att inte repa de befintliga) etc. Och så är det spelen som än så länge är samma som förut.

Blir lite less på att dom inte kan få till en vettig out-of-the-box-upplevelse.

Edit: Glömde, jag var beredd på att passthrough inte skulle vara så bra men den var ännu lite sämre än jag väntade mig - i alla fall i normalt inomhusljus. Duger helt klart för att navigera i omgivningen men inte mycket mer, dock givetvis mycket bättre än Quest 2.

Samma känsla hade man ju mellan Quest 1 och Quest 2.
Dock när man vant sig så ville man inte gå tillbaka yill Quest 1.

Ny headstrap är ett måste.
Du kan använda tyg om du ligger mot kudde eller stol/fotölj.
Är du gamer så är det 3e parts headstrap som gäller det går inte med vanliga om du ska köra 2 timmar+ ansiktet blir ömt, bara att man står ut något längre än med Quest 2.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tror mig förresten även känna av en ögonansträngning som jag inte brukar göra, vet inte om det har med lågt binocular overlap att göra (har drygt 58mm IPD) eller om det är en interaktion med glasögonen, sist jag körde Quest 2 var det utan glasögon. Känns nästan som det bränner i ögonen emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tror mig förresten även känna av en ögonansträngning som jag inte brukar göra, vet inte om det har med lågt binocular overlap att göra (har drygt 58mm IPD) eller om det är en interaktion med glasögonen, sist jag körde Quest 2 var det utan glasögon. Känns nästan som det bränner i ögonen emellanåt.

Kan ju va något med behandlingen av ansiktskudden eller något. Det luktade bra mycket i början. Upplevde också liknande ett tag men det verkar ha gett med sig?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har någon testat vr opticians inlägg för meta quest 3?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag Bobo VR leverans.

Superenkel installation. Jag hade tittat en del på videos där det såg lite trixigt ut men allt var verkligen hur enkelt som helst.

Vilken skillnad från stock-strap! Nu sitter det ju riktigt bekvämt på huvudet. 760kr för allt med ett extra batteri, känns ju hus prisvärt som helst och jag kan verkligen inte begripa hur Meta kan kränga iväg Quest3 med en tygremsa? Visserligen sitter 3:an bättre än 1:an och 2:an men mitt Index kan jag bära på huvudet i timmar liksom. Quest 3:an gjorde ju riktigt ont i ansiktet efter ca 20 minuter innan jag lärde mig att ha bakbandet högre upp än något annat headset jag ägt.

Ser nu fram emot att köra lite längre sessioner. Jag får nog också kosta på mig ett extra bobo-batteri för 500 spänn om allt fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt BOBVR M3 Pro-strap i morse och funkar inte alls så bra tillsammans med glasögon som jag hoppats
Spelar ingen roll om jag kör utan face insert(eller vad det nu kallas) eller ej. Skalmarna tar i.
Har antagligen alldeles för brett huvud/breda glasögon och får nog investera i linser (magnetiska, då resten av familjen också använder headset'et).

Bortsett från det så är det bra mycket bekvämare än originalet. Märkligt att Meta inte skickar med bekvämare originalstrap på en så dyr produkt.

Efter att ha dragit ned uppspelningshastigheten på BOBOVRs installationsvideo så lyckades jag installera det 😂 Det var inte komplicerat, men videon gick väldigt fort och var lite osäker på hur hårt man kunde dra och trycka i sakerna.

Finns det tips på fler linstillverkare som säljer med magnetfäste (Zenni & VR Optician verkar inte ha magnet som tillval) än dessa?
https://www.vr-rock.com/products/meta-quest-3-prescription-le...
https://honsvr.com/product/custom-meta-quest-3-magnetic-presc...

Permalänk
Medlem

Får bli en retur här, hade kunnat ha överseende med vissa saker om den passade in i livet i övrigt men det får bli att hoppa på igen vid en senare generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Får bli en retur här, hade kunnat ha överseende med vissa saker om den passade in i livet i övrigt men det får bli att hoppa på igen vid en senare generation.

Tack för att du delade med dig. Har hört fler som sagt som du.

Får känslan av att om man inte äger en Q2 sen tidigare är ju Q3 rätt enkelt val, men om man redan har Q2 så blir det inte lika självklart.
Själv är jag fortfarande väldigt nöjd med Q2 och hur den presterar i de spel/upplevelser jag gillar. Har inte ens gett mig in på att prova en Q3:a för att förstöra den upplevelsen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Whizky:

Får känslan av att om man inte äger en Q2 sen tidigare är ju Q3 rätt enkelt val, men om man redan har Q2 så blir det inte lika självklart.

Om man inte bryr sig om prislappen kanske.
På amerikanska Amazon t.ex. verkar de ha sålt omkring 150k Quest 2 senaste månaden mot 40k Quest 3.
Känns också som att Quest 2 har en hel del omsättning på begagnat-marknaden, och trots det verkar sälja så pass mycket mer även nya.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tror Quest 2 gått ner i pris för att säljas ut.
Det ryktas ju tidigt nästa år komma en Quest 3 lite som är en "Quest 2 med XR2 Gen 2 SoC" och kosta $199

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min Quest 3 i en vecka (kommer från HTC VIVE) så för mig var det en ganska spännande upplevelse. Jag köpte 512 gb modellen (lite hjärnsläpp m.h.t priset på 9K).

Det jag har upplevd:

Först det negativa:

- Först fungerade Horizon och Butiken riktig dåligt från start, det kan skyllas min Router som inte slapp butiken genom så lätt, det tog timmar att ladda ner något som helst, men då fungerade steam VR "out-of-the-box" trådlöst.
- Ansikts masken (passformen) var ett helvete, den trycker på mitt ansikte så det gör satans ont efter 1 timme.
- Blir lite skelögda ibland när jag har sett Youtube VR, ibland svårt att fokusera tillbaka på menyn.
- 1 timme batteritid, absolut inte 2+ timmar.
- Passthrough är ett skämt, liknar mera ett 640 pixlars VGA webb kamera, dock stereo vision.
- Extremt router setup strul för att få båda Steam VR och "Horizon/butiken" att funka ihop, det blev en massor av experimenten med nätverk setup stuff, men gick till slut, ingen smidig start, tog 2 dagar. Steam VR har ingen "options" whatsoever, den hittar din dator eller inte, om du inte hittar den och är nybörjare, är det körd för dom flesta, lära sig IP/DNS/DMZ/klona mac etc. är ett måste om du inte har tur. Men om du vet, så får du det att funka omsider.
- Du bör ha en Wifi 6 router om du ska köra Steam VR smärtfritt via Wifi (och det vill du, wifi VR är underbart).
- Finns inte mera än max 8k - 180 VR (3D VR youtube videos), så det blir bra mkt. lägre VR videos upplösning än vad headsettet är kapabelt att köra, allt är "suddigt".
- VRchat är en skum dagis med stort sett bara barn, ett wild-west, så det var inget för mig.

Så det positiva:

- När det väl funkar som det ska, så är detta nog det första headsettet vart skärmarna är såpas bra att du faktisk kan använda den som ett lite "virtuellt kontor", all text är riktig bra läsbart.
- Förvånande bra tracking. Slår inte Lighthouse teknologin, men är så nära att det är helt acceptabelt, isär när man strular bra mycket med första setuppen av Valves lighthouse teknologi som tar LÅNG tid att justera, och alla sladdar överallt.
- Alyx med SteamVR ska upplevas på Quest 3, bildskarpheten är galet bra, det at inte ha frensel länsar men pancake glasögon är helt underbart, det är kristallklart men du måste ha en riktig bra PC för att det ska bli bra, men då får du en upplevelse för livet.
- Trådlöst VR är vägen att gå, har du upplevd detta vänder du ALDRIG tillbaka.
- Boundaries tracking som är automatisk, fungerar fantastisk bra, nu kan du spela i flera rum och på ett stort område.
- Finns bra mycket VR underhållning sen HTC VIVE kom, eftersom du inte är låst til Steam-VR och har allt innehåll som är gjord för Quest serien genom många år, finns många bra VR-animationen folk har gjord, massor av VR videos, tonsvis av indie-programmen, faktisk hur mkt. som helst att underhålla sig själv med.

Annars är det lite som då Steam VR och HTC Vive kom, 2-3 bra AAA spel + 1000 en-mans produktioner med base Unity/Unreal Engine och simpel polygon grafik som du tröttnar på efter 1 timme och aldrig spelar igen. Väntar spänt på Asgard II som släpps 15 December, det ska visserligen ge 100+ timmar med AAA+ underhållning.

Jag testade också Red Matter 2 som är en spännande Sci-Fi däckare, och den är en bra demo på just hur bra Stand-Alone VR kan vara idag, klippstabil tracking, bra rymdkänsla och semi-realistisk spelkänsla utan att behöva PC. Dom flesta andra spel var lite som början på VIVE eran och av litet intresse för mig då jag nog har lite väl stora krav på vr, men Quest 3 verkar lovande.

Permalänk
Medlem

Beatällt linser till Quest 3 som jag nu fått.
Beställde från VR Rock och man trycker bara fast dom ovanpå linserna i headsetet.
Klar och fin bild, skönare för ögonen. Kan hända att FoV blev lite sämre men kan också vara inbillning.
Om man är flera som använder samma headset så rekomenderas det att man tar linser med magnetfästen ist, men det kostade €30 extra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Imponerande att du hållt kvar vid Vive fram tills nu. Jag fick en när jag var på jakt efter begade light houses. Någon dag ska jag installera och återbesöka min första vr erfarenhet. Fresnelringar är ett minne blott nu kan jag tro även om det verkar betyda att headseten ska kosta dubbelt så mycket.

Jag blandar trådat och trådlöst märker ingen direkt skillnad ärligt talat. Jag är för trött när jag kommer hem för att flänga runt ändå så jag håller mig relativt stilla. När kabeln lyckas komma ivägen så stör det men det är otroligt sällsynt. Men Quest 3n är smidig bara man minns var man lagt den mindre process om man bara vill snabbkolla något

För mig gick det bra behövde skaffa Wifi 6e router för pcvr. Sen har jag förvisso haft problem med diverse vr lir. saints and sinners ex men det stöder tydligen inte open vr utan kräver open xr.

indie som styr när det gäller roomscale liren får vi nog leva med ett bra tag till. Det enda jag är besviken över är hur få lir som de bara släpper vr läge till. Kräver inte att det ska optimeras för roomscale eller motionkontroller men verkar finnas någon idé att det inte är någon idé att släppa spel i vr om du fortfarande måste använda mus/tangentbord eller gamepad som liren är optimerade för. Tidigare hade vi stereo3D och där var det inga problem lägga in stöd. Oftast kostade det inte ett öre extra om man hade hårdvaran...

Att få VR att lira är mer avancerat men hur avancerat bara få 3D motorn att fungera? Går bra i div racingsimulationer ex som inte har brutalt höga budgetar. Under vive eran lekte man ju en del med vorpx också och det var fascinerande hur nära de kom att faktiskt va att föredra. Jag körde igenom halva alien isolation i vorpx. Smått fantastiskt. Mother modden var 15 resor bättre men den slutfördes aldrig tyvärr vilket är en tragedi.

Vi är i en remaster/remake trend men vr glöms bort för ofta.

Att ett lir som ex starfield inte kommer med VR stöd från lansering är en skam. Inte för att det mäter sig på något vis med fallout 4 VR jag lirar nu men ändå av princip.

Införskaffade VR Rock linserna. Vet inte om de har eviga kampanjer som startar om men de bjuder på frakten nu förutom MACINVR koden Molotov tipsade om

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Imponerande att du hållt kvar vid Vive fram tills nu. Jag fick en när jag var på jakt efter begade light houses. Någon dag ska jag installera och återbesöka min första vr erfarenhet. Fresnelringar är ett minne blott nu kan jag tro även om det verkar betyda att headseten ska kosta dubbelt så mycket.

Jag blandar trådat och trådlöst märker ingen direkt skillnad ärligt talat. Jag är för trött när jag kommer hem för att flänga runt ändå så jag håller mig relativt stilla. När kabeln lyckas komma ivägen så stör det men det är otroligt sällsynt. Men Quest 3n är smidig bara man minns var man lagt den mindre process om man bara vill snabbkolla något

För mig gick det bra behövde skaffa Wifi 6e router för pcvr. Sen har jag förvisso haft problem med diverse vr lir. saints and sinners ex men det stöder tydligen inte open vr utan kräver open xr.

indie som styr när det gäller roomscale liren får vi nog leva med ett bra tag till. Det enda jag är besviken över är hur få lir som de bara släpper vr läge till. Kräver inte att det ska optimeras för roomscale eller motionkontroller men verkar finnas någon idé att det inte är någon idé att släppa spel i vr om du fortfarande måste använda mus/tangentbord eller gamepad som liren är optimerade för. Tidigare hade vi stereo3D och där var det inga problem lägga in stöd. Oftast kostade det inte ett öre extra om man hade hårdvaran...

Att få VR att lira är mer avancerat men hur avancerat bara få 3D motorn att fungera? Går bra i div racingsimulationer ex som inte har brutalt höga budgetar. Under vive eran lekte man ju en del med vorpx också och det var fascinerande hur nära de kom att faktiskt va att föredra. Jag körde igenom halva alien isolation i vorpx. Smått fantastiskt. Mother modden var 15 resor bättre men den slutfördes aldrig tyvärr vilket är en tragedi.

Vi är i en remaster/remake trend men vr glöms bort för ofta.

Att ett lir som ex starfield inte kommer med VR stöd från lansering är en skam. Inte för att det mäter sig på något vis med fallout 4 VR jag lirar nu men ändå av princip.

Införskaffade VR Rock linserna. Vet inte om de har eviga kampanjer som startar om men de bjuder på frakten nu förutom MACINVR koden Molotov tipsade om

Unreal Engine VR Injector är nog en mod som kommer vara perfekt för UE-spel. Verkar vara helt otroligt vilka möjligheter det kommer ge för VR i vanliga spel.
Allt från bara få "VR-läge" och vanliga kontroller till 3dof och 6dof med motion controllers.
Ligger på målsnöret att släppas. Vad jag förstått jobbas det fortfarande att optimera "modden" med ett "easy mode" alternativ så det ska vara så enkelt som möjligt.
Sen kommer man kunna spara olika profiler för varje spel, dela sina profiler och ladda ner andras profiler.
Goda tider väntar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har haft Quest 2, som har 2 års garanti, i ca 2 år och det har gått sönder 2 gånger. Första gången fick jag ett helt nytt set och andra gången fick jag pengarna tillbaka eftersom Inet inte längre är återförsäljare för Quest. Så nu står jag utan VR och är så klart sugen på ett Quest 3 men ser att de bara lämnar "1 års begränsad garanti" vilket gör mig väldigt fundersam. 7k för en produkt med ett års garanti känns inte ok. Ser så klart framför mig hur det kommer gå sönder efter 13 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har haft Quest 2, som har 2 års garanti, i ca 2 år och det har gått sönder 2 gånger. Första gången fick jag ett helt nytt set och andra gången fick jag pengarna tillbaka eftersom Inet inte längre är återförsäljare för Quest. Så nu står jag utan VR och är så klart sugen på ett Quest 3 men ser att de bara lämnar "1 års begränsad garanti" vilket gör mig väldigt fundersam. 7k för en produkt med ett års garanti känns inte ok. Ser så klart framför mig hur det kommer gå sönder efter 13 månader.

Vad är det som gått sönder? Mitt har det inte varit några problem med men du kanske har använt ditt mer än vad jag har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har haft Quest 2, som har 2 års garanti, i ca 2 år och det har gått sönder 2 gånger. Första gången fick jag ett helt nytt set och andra gången fick jag pengarna tillbaka eftersom Inet inte längre är återförsäljare för Quest. Så nu står jag utan VR och är så klart sugen på ett Quest 3 men ser att de bara lämnar "1 års begränsad garanti" vilket gör mig väldigt fundersam. 7k för en produkt med ett års garanti känns inte ok. Ser så klart framför mig hur det kommer gå sönder efter 13 månader.

Jag vet inte, Meta har alltid varit väldigt tillmötesgående.
Jag fick min Quest 2 utbytt som var 3år gammal pga laddproblem medbatteriet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har haft Quest 2, som har 2 års garanti, i ca 2 år och det har gått sönder 2 gånger. Första gången fick jag ett helt nytt set och andra gången fick jag pengarna tillbaka eftersom Inet inte längre är återförsäljare för Quest. Så nu står jag utan VR och är så klart sugen på ett Quest 3 men ser att de bara lämnar "1 års begränsad garanti" vilket gör mig väldigt fundersam. 7k för en produkt med ett års garanti känns inte ok. Ser så klart framför mig hur det kommer gå sönder efter 13 månader.

Det är 2 års garanti inom EU oavsett vad Meta hittar på.

Citat:

Duration: 1 year from the date of purchase or delivery of the Product, whichever is later (the “Warranty Period”). If you are a consumer, this does not affect your statutory rights which may provide for longer warranty coverage

Permalänk
Medlem

Tack för info om fraktfritt & 10%-rabatt-koden hos vr-rock. Det blev ändå ~750kr (beroende på magneter och tillägg för mina synfel), men nu är julspelandet förhoppningsvis säkrat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Vad är det som gått sönder? Mitt har det inte varit några problem med men du kanske har använt ditt mer än vad jag har gjort.

Det var knappar på höger kontroll som slutade fungera båda gångerna. Användes flitigt.

Skrivet av Molotov:

Jag vet inte, Meta har alltid varit väldigt tillmötesgående.
Jag fick min Quest 2 utbytt som var 3år gammal pga laddproblem medbatteriet.

Det låter bra.

Skrivet av Halldin:

Det är 2 års garanti inom EU oavsett vad Meta hittar på.

Ja, det är ju bra, men en del återförsäljare får man ju bråka med när det gäller detta.

Får se hur jag gör. Lutar åt att det ändå blir ett Quest 3 till jul.

Permalänk
Medlem

Elite Strap med batteri verkar lagad:

Citat:

Meta is resuming orders of its Elite Strap with Battery for Quest 3, which for now is only available direct from Meta. The company has yet to resume orders for the device through third-party vendors such as Amazon or Best Buy, as it seems the company is catching up to fulfill replacements made by existing customers who initially encountered faulty units.

In the US, new orders for the battery strap placed today result in a December 19th shipment date, while European orders are slated to arrive a bit later, estimated for December 29th.

— RoadToVR

Permalänk

Säg att man köper Quest3 nu innan julrean och dem sänker dem efter kan man ta del av den prissättningen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy_maxout:

Säg att man köper Quest3 nu innan julrean och dem sänker dem efter kan man ta del av den prissättningen då?

Om du köper via retailer som har en sån policy. Det är ingenting du har rätt till.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som är lika kritisk till den grafiska kvaliteten på spel för Quest? Jag har svårt att njuta av Asgards Wrath 2 även om spelet är bra, eftersom grafiken påminner om ett mobilspel, och jag skulle säga att den är jämförbar med grafiken från PS2-eran.

Efter att ha använt PC-VR på en högpresterande dator under flera år, har jag också testat många Quest-porteringar. Nyligen testade jag Blade & Sorcery Nomad på min Quest 3 och fann det nästan omöjligt att spela. Spelen ser markant bättre ut när de körs på PC-VR och streamas med Virtual Desktop. Om det inte hade varit för den här möjligheten, hade jag nog returnerat min Quest 3.

Det finns en del undantag, som t.ex. Red Matter 2 och enklare spel som Beat Saber och diverse sportspel men spel som utspelar sig i större världar är nästan alla vidriga om man är van vid PC-VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Är det någon annan som är lika kritisk till den grafiska kvaliteten på spel för Quest? Jag har svårt att njuta av Asgards Wrath 2 även om spelet är bra, eftersom grafiken påminner om ett mobilspel, och jag skulle säga att den är jämförbar med grafiken från PS2-eran.

Efter att ha använt PC-VR på en högpresterande dator under flera år, har jag också testat många Quest-porteringar. Nyligen testade jag Blade & Sorcery Nomad på min Quest 3 och fann det nästan omöjligt att spela. Spelen ser markant bättre ut när de körs på PC-VR och streamas med Virtual Desktop. Om det inte hade varit för den här möjligheten, hade jag nog returnerat min Quest 3.

Specifikt Asgards Wrath 2 är utvecklat för Quest 2 och ser likadant ut på båda, vilket är lite udda för en ”flaggskeppstitel” som bundlas med Quest 3. Förhoppningsvis lägger dom lite krut på att få det att se bättre ut för Quest 3 framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Specifikt Asgards Wrath 2 är utvecklat för Quest 2 och ser likadant ut på båda, vilket är lite udda för en ”flaggskeppstitel” som bundlas med Quest 3. Förhoppningsvis lägger dom lite krut på att få det att se bättre ut för Quest 3 framöver.

Ja det var en riktig besvikelse när man spelat ettan på PC men det är tur att det har släppts så mycket andra bra titlar och att jag nu avnjuter gamla PC-VR titlar igen på min Quest 3. Half Life Alyx ser ju ofattbart snyggt ut fyra år efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Är det någon annan som är lika kritisk till den grafiska kvaliteten på spel för Quest? Jag har svårt att njuta av Asgards Wrath 2 även om spelet är bra, eftersom grafiken påminner om ett mobilspel, och jag skulle säga att den är jämförbar med grafiken från PS2-eran.

Efter att ha använt PC-VR på en högpresterande dator under flera år, har jag också testat många Quest-porteringar. Nyligen testade jag Blade & Sorcery Nomad på min Quest 3 och fann det nästan omöjligt att spela. Spelen ser markant bättre ut när de körs på PC-VR och streamas med Virtual Desktop. Om det inte hade varit för den här möjligheten, hade jag nog returnerat min Quest 3.

Det finns en del undantag, som t.ex. Red Matter 2 och enklare spel som Beat Saber och diverse sportspel men spel som utspelar sig i större världar är nästan alla vidriga om man är van vid PC-VR.

Det drivs ju av ett chip som får plats i mobiler så det är ju ganska väntat att det ser ut som mobilspel när det dessutom ska blåsas upp över mer än 7" bildyta i hög frame rate. Även om det vart optimerat för chippet i quest 3 istället för quest 2. Långsamma rumslir som 7th quest lyckas det faktiskt se mycket bättre ut än vad det har lov att vara men open world ställer ju helt andra krav

Jag hade ju också önskat jag kunnat köra asgard wrath 2 på pcvr inte bara för bildkvalitens skull utan för att få köra med andra kontroller och kunna koppla ljud till bättre förstärkare också. Blir så låst med quest 3 samtidigt som man är helt fri. En sån paradox

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Är det någon annan som är lika kritisk till den grafiska kvaliteten på spel för Quest? Jag har svårt att njuta av Asgards Wrath 2 även om spelet är bra, eftersom grafiken påminner om ett mobilspel, och jag skulle säga att den är jämförbar med grafiken från PS2-eran.

Efter att ha använt PC-VR på en högpresterande dator under flera år, har jag också testat många Quest-porteringar. Nyligen testade jag Blade & Sorcery Nomad på min Quest 3 och fann det nästan omöjligt att spela. Spelen ser markant bättre ut när de körs på PC-VR och streamas med Virtual Desktop. Om det inte hade varit för den här möjligheten, hade jag nog returnerat min Quest 3.

Det finns en del undantag, som t.ex. Red Matter 2 och enklare spel som Beat Saber och diverse sportspel men spel som utspelar sig i större världar är nästan alla vidriga om man är van vid PC-VR.

Jag väljer också PCVR versionen av alla spel men jag tycker att en hel del Quest spel ser ok ut, speciellt med Quest 3.
Senaste jag kört som var Quest spel var Red Matter 2 som ser riktigt bra ut och Dungeon of Eternity som ser helt ok ut och riktigt bra gameplay. Det beror på den grafiska designen och hur man använder ljus och skuggor. Quest 2 kunde ju inte alls hantera ljus på samma sätt som Quest 3. Man ser ju dessutom på spel som får specifika Quest 3 versionen hur mycket bättre det kan se ut än Quest 2. Vi är bara i början ännu
i långa loppet är det gameplay som gäller. PCVR spel har ett brett spektra från att i princip se ut som Quest spel till att vara riktigt snygga (och tungdrivna om utvecklarna inte vet vad dom sysslar med)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc