Permalänk
Medlem

Dessa elpriser... Dom lovade billigare elpriser(mot förra vintern), sen kommer islossning, reaktorer, vindkraftverk, kyla....
Känns nästan uppgjort...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Dessa elpriser... Dom lovade billigare elpriser(mot förra vintern), sen kommer islossning, reaktorer, vindkraftverk, kyla....
Känns nästan uppgjort...

Det är samma sak varje år! Spelar ingen roll vilka pajasar som sitter på tronen. Vi ska inte prata om matpriserna 😫
Undrar hur FAN vi ska klara oss med alla dessa priser och utgifter?
Sen höjdes vår dotters ridskola med nästa 4000kr per termin för ökade kostnader 😐
Jaja , man får va glad för att man har en fin familj och ett jobb att gå till.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Galet...! Lika jävligt är begreppet "snurrdisk", det är utvisning från forumet. Borde stå i stadgarna att användande av dessa begrepp innebär en månads avstängning.

Nej, det räcker med "OMG Ponies-temat" i en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Finns redan.

Låg bakom en sopbil i morse som måste haft det för han körde full styrka strålkastare in i fordon som stod vid stoppskylt för att vänta på att köra ut och var väldigt sen på att blända av i allmänhet, alltid med ungefär samma avstånd till mötande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Dessa elpriser... Dom lovade billigare elpriser(mot förra vintern), sen kommer islossning, reaktorer, vindkraftverk, kyla....
Känns nästan uppgjort...

Det är betydligt billigare än förra året än så länge.
Men visst, det är långt ifrån billigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Julfest med jobbet
Familjen är hemma
Borta sent för första gången på länge
På väg hem från myrstacken 2330
Finns marginaler i alla byten
Tunnelbanan blir sen
Spårfel vid Odenplan
Pendeltågen slutar gå
Ersättningsbuss som tar massa omvägar
Sista bussen går innan två
Kommer till Uppsala en halvtimme senare
Får gå i snöfall i en timme
(Inte kallt i alla fall)
Hemma strax innan 4 istället för ca 1

Varför ska det alltid vara så här?
Tur att jag inte pendlar så mycket längre
Hur svårt kan det vara att hålla spåren vid liv?

Permalänk
Medlem

Tanken på att någon gång i långt tillbaka i tiden tyckte våra förfäder att klimatet i Sverige var så bra att här ska vi bo, idioter. - Snöhatare

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Tanken på att någon gång i långt tillbaka i tiden tyckte våra förfäder att klimatet i Sverige var så bra att här ska vi bo, idioter. - Snöhatare

Försök se det positivt - det är åtminstone myggfritt

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Julfest med jobbet
Familjen är hemma
Borta sent för första gången på länge
På väg hem från myrstacken 2330
Finns marginaler i alla byten
Tunnelbanan blir sen
Spårfel vid Odenplan
Pendeltågen slutar gå
Ersättningsbuss som tar massa omvägar
Sista bussen går innan två
Kommer till Uppsala en halvtimme senare
Får gå i snöfall i en timme
(Inte kallt i alla fall)
Hemma strax innan 4 istället för ca 1

Varför ska det alltid vara så här?
Tur att jag inte pendlar så mycket längre
Hur svårt kan det vara att hålla spåren vid liv?

Jag fick en liknande festlig resa hem, fast i motsatt riktning. Lämnar Bishops för att ta tåget 23:56. Det visar sig vara inställt. Nästa går om 35 minuter. 40 minuter senare rullar tåget söderut. Krypkör förbi Arlanda. Tar en paus på 10 minuter i Upplands Väsby. Självklart inga bussar som ansluter när jag ska ta mig från stationen och hem. Uber och Bolt vill inte köra. Trasig rygg vill inte ta en promenad på 30-40 minuter genom snö.

Kollektivtrafik är ren ondska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Tanken på att någon gång i långt tillbaka i tiden tyckte våra förfäder att klimatet i Sverige var så bra att här ska vi bo, idioter. - Snöhatare

Tänk då att det finns människor som bosatt sig i Norilsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tänk då att det finns människor som bosatt sig i Norilsk.

På nästan samma breddgrad som Kiruna..sveriges sibirien

Permalänk
Medlem

https://www.instagram.com/p/C0UIkWGNPJS/

Exakt såhär är mitt arbetsliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Slutkunden/konsumenten: Vem f*n bad om att hunden skulle ha en hatt, som skymmer öronen som jag ville se? Och var är resten av hunden? Är det den där halva falukorven i hörnet som pissar ketchup?

VD:n: Weeee, superagilextrasuperduperhatt!!!!one1 *kryssar i en till ruta i floskelplanen*

Slutkunden/konsumenten: Alltså, finns det någon hattblockerare, siduppochnedvändare eller som sista utväg en handslägga så att jag åtminstone kan bli av med min frustration?!

VD:n: Jaha, nästa kryssruta, nu ska vi göra om det här. Hunden ska inte ha en hatt längre, utan vara en babian med stjärngossestrut! Seså, chop, chop!

Slutkunden/konsumenten: AAAAAAAAAAAAAARGHHHH!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

På nästan samma breddgrad som Kiruna..sveriges sibirien

Nästan samma breddgrad och väldigt mycket kallare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nästan samma breddgrad och väldigt mycket kallare.

Nikkaluokta är mer köldhål än Kiruna, men det bor ju inte särskilt många där. Karesuando är ett annat, men det ligger lite längre norrut. Kommer dock inte "upp" i Norilsk.

rättstafning av Nikkaluokta
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Försök se det positivt - det är åtminstone myggfritt

Va fan gör du i gubbgnälltråden??????
Försvinn härifrån med din positiva attityd. Aaargh.🤬

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nikkaluokta är mer köldhål än Kiruna, men det bor ju inte särskilt många där. Karesuando är ett annat, men det ligger lite längre norrut. Kommer dock inte "upp" i Norilsk.

De har inte heller samma känsla av dystopi och purgatorium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nikkaluokta är mer köldhål än Kiruna, men det bor ju inte särskilt många där. Karesuando är ett annat, men det ligger lite längre norrut. Kommer dock inte "upp" i Norilsk.

När Nikka nämns tänker jag alltid på numera bortgångne Enok Sarri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Tanken på att någon gång i långt tillbaka i tiden tyckte våra förfäder att klimatet i Sverige var så bra att här ska vi bo, idioter. - Snöhatare

Om 20 år kanske alla försöker trängas på de här breddgraderna eftersom allt närmare ekvatorn blivit obeboeligt.

Permalänk
Medlem

Köpt ny mikro, beställd i butik. Färgen i butik var svart, ingen vit i lager. "Du får hem en vit imorgon" säger säljaren. Jippi tänker jag, och beställer den. Mycket riktigt, får den till bud och hämtar den. Allt frid och fröjd? Nej för det sitter en j-a dekal på mikrodörren, som på 4 olika språk som jag inte kan, förstör hela utseendet. Går den att ta bort enkelt. Så h-e heller. Så irriterad på alla dessa idiotdekaler som inte går att ta loss. borde få betalt för tiden man får lägga på att få bort skiten. Arrgh. (Men den fungerar bra, men det hör inte hit)

Så tar man en bild för att visa eländet, men vet inte hur man fixar till bild till redan publicerat ...
Det går bra nu!

Försökte lägga till bild, men fixar inte....
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Köpt ny mikro, beställd i butik. Färgen i butik var svart, ingen vit i lager. "Du får hem en vit imorgon" säger säljaren. Jippi tänker jag, och beställer den. Mycket riktigt, får den till bud och hämtar den. Allt frid och fröjd? Nej för det sitter en j-a dekal på mikrodörren, som på 4 olika språk som jag inte kan, förstör hela utseendet. Går den att ta bort enkelt. Så h-e heller. Så irriterad på alla dessa idiotdekaler som inte går att ta loss. borde få betalt för tiden man får lägga på att få bort skiten. Arrgh. (Men den fungerar bra, men det hör inte hit)

Om man har "tur" så kan man spruta "spännande kolväteblandning" (typ CRC Label Remover) på den, men det förutsätter att underlaget tål det utan att bli fult/lösas upp... Jag har två Melitta-trattar där detta var den enda medicinen, men de tålde faktiskt det, fast sedan kör man dem ju helst minst två gånger i diskmaskinen. Min misstanke är i och för sig att de legat ett tag i lager och sedan fastnat extra hårt, men det är svårt att inte undra hur den som valde klistret tänkte. Det är inte ens en produkt där man kan ha sådant kvar i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om man har "tur" så kan man spruta "spännande kolväteblandning" (typ CRC Label Remover) på den, men det förutsätter att underlaget tål det utan att bli fult/lösas upp... Jag har två Melitta-trattar där detta var den enda medicinen, men de tålde faktiskt det, fast sedan kör man dem ju helst minst två gånger i diskmaskinen. Min misstanke är i och för sig att de legat ett tag i lager och sedan fastnat extra hårt, men det är svårt att inte undra hur den som valde klistret tänkte. Det är inte ens en produkt där man kan ha sådant kvar i längden.

Försökte lägga upp en bild på eländet, men funkar inte i mitt huve.
Kört mycket Label Remover, "doftar apelsin" bara jag tänker på det, men det har man ju inte som privatperson. Dessa j-a etiketter överallt. (Dessutom satt det ett tunt lager plast över skiten, men nu sitter en Wettex-duk med YES tryckt mot etiketten med en 6:a Falcon som motvikt)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZX81:

Försökte lägga upp en bild på eländet, men funkar inte i mitt huve.
Kört mycket Label Remover, "doftar apelsin" bara jag tänker på det, men det har man ju inte som privatperson. Dessa j-a etiketter överallt. (Dessutom satt det ett tunt lager plast över skiten, men nu sitter en Wettex-duk med YES tryckt mot etiketten med en 6:a Falcon som motvikt) <Uppladdad bildlänk>

Lika löser lika, använd olja mot oljebaserade klister.
Olivolja funkar skitbra mot etiketter.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lika löser lika, använd olja mot oljebaserade klister.
Olivolja funkar skitbra mot etiketter.

Jag tänker inte lägga en minut till på den, jag tar med den till butiken och de får fixa det. ( Ska nästan förbi ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lika löser lika, använd olja mot oljebaserade klister.
Olivolja funkar skitbra mot etiketter.

Lika löser som sagt lika, vilket innebär att det oftast även funkar med tejp. Fördelen med detta är att tejpen varken förstör eller lämnar några rester.
Ta bort så mycket du kan genom att fukta etiketten och plocka bort det som blir mjukt. Använd sedan en bit packtejp eller annan bred och klibbig tejp som du fäster i resterna och sedan drar bort. Upprepa ett antal gånger. Ibland känns det som att inget händer, men ha tålamod. När väl lite klisterrester börjar lossna och fastna i tejpen händer det saker. Och ju klibbigare tejpen blir av de klisterrester som fastnat, desto mer drar den loss.
Ibland kan tejpen dock bli "mättad" och du behöver byta tejpbit.
Det här kan ta en stund, men funkar oftast utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Lika löser som sagt lika, vilket innebär att det oftast även funkar med tejp. Fördelen med detta är att tejpen varken förstör eller lämnar några rester.
Ta bort så mycket du kan genom att fukta etiketten och plocka bort det som blir mjukt. Använd sedan en bit packtejp eller annan bred och klibbig tejp som du fäster i resterna och sedan drar bort. Upprepa ett antal gånger. Ibland känns det som att inget händer, men ha tålamod. När väl lite klisterrester börjar lossna och fastna i tejpen händer det saker. Och ju klibbigare tejpen blir av de klisterrester som fastnat, desto mer drar den loss.
Ibland kan tejpen dock bli "mättad" och du behöver byta tejpbit.
Det här kan ta en stund, men funkar oftast utmärkt.

Jag tycker inte det är min sak att få mikron jag köpt att se ut som den de har på hemsidan. Jag lämnar över detta till butiken. (Om de inte vill betala mig timlön) 8 häften med samma info, på alla EU-språk. Orkar inte, antingen får de fixa eller så gör jag retur på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Försökte lägga upp en bild på eländet, men funkar inte i mitt huve.
Kört mycket Label Remover, "doftar apelsin" bara jag tänker på det, men det har man ju inte som privatperson. Dessa j-a etiketter överallt. (Dessutom satt det ett tunt lager plast över skiten, men nu sitter en Wettex-duk med YES tryckt mot etiketten med en 6:a Falcon som motvikt) <Uppladdad bildlänk>

Ähh, ingår i varje kryddhylla. Ger bättre smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ähh, ingår i varje kryddhylla. Ger bättre smak.

<Uppladdad bildlänk>

Var inte så lösningsivriga, glöm inte att det är en gnälltråd! Och jag är 50+, har alltid fixat allt sånt skit innan, men nu brast det. En enkel dekal man får bort snabbt är OK, men du kanske såg bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Var inte så lösningsivriga, glöm inte att det är en gnälltråd! Och jag är 50+, har alltid fixat allt sånt skit innan, men nu brast det. En enkel dekal man får bort snabbt är OK, men du kanske såg bilden.

Ja, resultatet av dina avlägsningsförsök ser precis ut som nämnda Melittatrattar... Det ska väl sägas att jag ungefär gjorde som du och stoppade in dem i ett skåp, för att slippa se dem tills situationen blev ohållbar i dubbel bemärkelse med befintlig tratt.

Permalänk
Medlem

Fy vad tråkigt nu åkte jag på corona. Har varit sjuk en vecka men har gradvis blivit värre. Det är så sjukt tråkigt att bara vara hemma. Jag har mestadels kollat på tv. Har inte riktigt haft energi eller sug att läsa eller spela Xbox.

Det är tråkigt att bara ligga i soffan.