Front End Developer Löneutveckling

Permalänk
Medlem

Front End Developer Löneutveckling

Hej,
Jag har studerat en 2 årig utbildning inom Front end, min första anställning gav mig en lön på omkring 36000 i månaden. Vilket jag har hört ska vara väldigt bra. Ska ha löneförhandling igen nästa år, men det känns som att det finns väldigt lite information kring hur löneutvecklingen ser ut i branschen. Nu pratar vi alltså om att stanna kvar på samma plats och inte byta. Hur såg eran löneutveckling ut de första åren om ni stannade på samma plats?

edit: Är 24 år förresten

Permalänk
Medlem

Du kan titta på Unionens sidor om löner och de har även lönestatistik nånstans:

https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner

https://www.unionen.se/rad-och-stod/ingangsloner-dig-som-ar-n...

Vilken stad man bor och jobbar spelar också stor roll.

Permalänk
Medlem

36k/mån efter en tvåårig utbildning är ju helt bisarrt högt - men så ser väl branschen ut nuförtiden antar jag. Grattis till det! Löneutveckling varierar starkt beroende på arbetsgivare. Generellt kan man säga att ju större företag desto sämre utveckling. Med "sämre" pratar vi 2-3% påslag årligen. De första åren bör du sikta på minst 10% årligen. Får du inte det bör du byta jobb om cirka 2-3 år.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

36k/mån efter en tvåårig utbildning är ju helt bisarrt högt - men så ser väl branschen ut nuförtiden antar jag. Grattis till det! Löneutveckling varierar starkt beroende på arbetsgivare. Generellt kan man säga att ju större företag desto sämre utveckling. Med "sämre" pratar vi 2-3% påslag årligen. De första åren bör du sikta på minst 10% årligen. Får du inte det bör du byta jobb om cirka 2-3 år.

Så jag borde sikta på 40000 vid lönesamtalet nästa år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeppZZon:

Så jag borde sikta på 40000 vid lönesamtalet nästa år?

japp

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

Fick i princip samma lön (37000) förra året efter en 2 årig yh utbildning till utvecklare. Ska bli spännande vad man landar på i januari, hoppas på 40 000.