Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Jadu...hypen kring den o massa youtube influencers som sa att de va så bra 😆.

Från början verkade iden med den väldigt tilltalande. Men märker att jag dras inte till den. Och dom beskrivna fönstren för spel typ när pastan kokar eller liknande då brukar jag pyssla med annat. Typ plocka med disken torka av bordet, köra ett snabbt varv med dammsugaren, ge hunden uppmärksamhet, läsa på något forum osv. Finns alltid nått annat att göra. Jag är nog lite den rastlös typen och har svårt för att varva ner. Därför tror jag att just soffan, konsol och tv är starkt kopplat till "unwind" mode för mig.

Sen...ja nu när jag tänker på det så kör jag mest stora titlar. Hellblade, RDR2, Jedi spelen, Hogwarts osv... min backlog jag vill gå igenom består av Spiderman Miles Morales, Days Gone, God Of War, Horizon, Tomb Raider. Är inte mycket för indie spel eller metroidvania. Körde lite days Gone på deck, men nja... upplevelsen va väl sådär tycker jag om man jämför med datorn. Med datorn försvann timmarna, med decken kände jag aldrig detsamma.

Okej ja är det den typen av spel vet jag inte om jag själv hade behållit decken faktiskt eftersom du redan har konsol och dator dessutom. För egen del tycker jag inte riktigt decken är optimal för AAA-spel. Prestandan är inte riktigt där ännu.

Permalänk

Idag händer det, hoppas schenker lämnar av den snart. Tänkte börja med skyrim eller något som får plats på basmodellen innan jag lägger pengarna på en mp600 😁

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Passade på att knipa Red Dead Redemption 2 nu på rean, verkar som att min steamdeck har lämnat Danmark idag vid 16 tiden. Kan man hoppas på att den hinner hit imorgon?

Hur spårade du din beställning? Jag gjorde en beställning i onsdag och den verkar ha lämnat Utrecht men utöver det så ser jag inte vart den är

Tack på förhand!

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Skrivet av Bekric:

Hur spårade du din beställning? Jag gjorde en beställning i onsdag och den verkar ha lämnat Utrecht men utöver det så ser jag inte vart den är

Tack på förhand!

Den började i utrecht och då var det GLS-länken i köphistoriken, efter att den lämnat Danmark så knappade jag in schenker-numret. Tror jag beställde min måndag kväll förra veckan

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk

Efter ett par dagar så måste jag säga att jag är rätt nöjd, helt super att bara kunna lägga sig i soffan och spela cyberpunk eller något liknande.

Quick resume är också en fantastisk feature om man behöver gå och göra annat, ser fram emot att spela igenom cyberpunk, knep även red dead på rean så har detta se fram emot

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle lira Cocoon via Gamepass men spelet krashade vid startup. (W10)
Hittade tillslut att Valves drivare är värdelösa. Man måste installera moddade drivare från Amernime.
Nu startar det perfekt. Tog kanske 30min att fixa. Finns många guider på YT.

Så bara headsup om någon undrar varför det inte funkar..
Dessa drivare lär lösa problem med flera spel i Windows så lätt värt det.
(Kör dualboot då jag vill kunna använda Gamepass).

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en portabel skärm till steamdecken, vad om har ni för skärm?

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoozex:

Funderar på att skaffa en portabel skärm till steamdecken, vad om har ni för skärm?

Inte bättre med en docka eller usbc->hdmi så kan du använda närmaste TV om du behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte bättre med en docka eller usbc->hdmi så kan du använda närmaste TV om du behöver?

Jag har redan en docka till tvn, men tänkte att det är smidigare att spela vissa spel på en mindre skärm vid ett bord. Sitta i soffan och spela cs funkar liksom inte
Har testat köra med steamlink till ipaden, men det funkar inte bra, vilket var väntat såklart..

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"Quantities are highly limited, and are only available in the United States and Canada."

Edit: Eller är det bara för en limited edition?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av bayhazed:

"Quantities are highly limited, and are only available in the United States and Canada."

Edit: Eller är det bara för en limited edition?

Det är bara för limited edition, värt att notera att de inte börjar sälja några av dom före 16 november.

Edit: https://twitter.com/OnDeck/status/1722677267032424495 Lite mer förtydligande från dem här.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Åhh det här kommer jag inte kunna hålla mig ifrån. Älskar min steamdeck och älskar oled.

Permalänk
Medlem

gött då kan jag köpa en vanlig billigt:)
fast oled e ju nice lol.
nää måste nog kööpa..

Permalänk
Medlem

Nån ned erfarenhet av Yuzu? Fick igång Super Mario Wonder. Men sen vid en omstart av spelet så fungerar inte ljudet längre i spelet?!

Glöm det, hade lyckats mutea yuzo på nåt vis.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Vi som inte uppgraderar till OLED-versionen ser ut att få lite förbättringsmöjligheter också: https://www.destructoid.com/new-steam-deck-update-massively-i...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vi som inte uppgraderar till OLED-versionen ser ut att få lite förbättringsmöjligheter också: https://www.destructoid.com/new-steam-deck-update-massively-i...

Trevligt! Den har man väntat på ett tag nu.
Nu får dom bara skynda sig att släppa 3.5 stable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Trevligt! Den har man väntat på ett tag nu.
Nu får dom bara skynda sig att släppa 3.5 stable.

Den är släppt redan sjukt mycket nya grejer

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem

Testade 3.5 nu då det släppts idag, känns som de kör mycket mindre shadercashefördröjningar eller att det går myyycket smidigare nu i 3.5, riktigt nice.

Sen trodde jag 3.5 skulle kasta om mapparna på grejer man riktat till steam, men verkar fortsatt fungera som det ska vilket vart en nice bonus med.

Beställte precis hem en Jsaux 6in1 dock med ssdslot(799 på amazon nu, legat på 1000kr+ bra länge), dyker väl upp i veckan med, så blir det nån uppgradering nu när det inte blir en OLED för mig (vart sugen men kunde inte motivera försöka sälja för köpa ny, bättre satsa på nästa stora förändring om ett par år sen istället och nya switchen.).

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Myllerman:

Trevligt! Den har man väntat på ett tag nu.
Nu får dom bara skynda sig att släppa 3.5 stable.

Lite osäker jag med, fattade det som den var släppt. Men har inte hunnit kolla min Steam Deck ännu.

Skrivet av Smasher89:

Testade 3.5 nu då det släppts idag, känns som de kör mycket mindre shadercashefördröjningar eller att det går myyycket smidigare nu i 3.5, riktigt nice.

Sen trodde jag 3.5 skulle kasta om mapparna på grejer man riktat till steam, men verkar fortsatt fungera som det ska vilket vart en nice bonus med.

Beställte precis hem en Jsaux 6in1 dock med ssdslot(799 på amazon nu, legat på 1000kr+ bra länge), dyker väl upp i veckan med, så blir det nån uppgradering nu när det inte blir en OLED för mig (vart sugen men kunde inte motivera försöka sälja för köpa ny, bättre satsa på nästa stora förändring om ett par år sen istället och nya switchen.).

Lite samma här, sugen på den nya men lite för mycket fippel med att köpa en ny och sedan sälja av den gamla. Inväntar nästa version istället. Sen hoppas jag också på att vi skulle kunna få se något kit för att uppgradera våra befintliga LCD-skärmar. Trodde först att panelerna var identiska men trist nog så skiljer de tillräckligt för att det inte ska gå att göra ett enkelt byte.

Hade jag köpt idag hade valet varit enkelt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Den är släppt redan sjukt mycket nya grejer

Skrivet av anders190:

Lite osäker jag med, fattade det som den var släppt. Men har inte hunnit kolla min Steam Deck ännu.

Märkte det!
Installerat och klart nu, gick väldigt snabbt och smidigt för en sådan stor uppdatering.

Permalänk
Medlem

Någon som fått sin steam deck oled än? Min har varit stuck i transport från danmark i två dagar.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Någon som fått sin steam deck oled än? Min har varit stuck i transport från danmark i två dagar.

Min verkar ligga ännu längre efter din. Skickades från Utrecht igår efter att ha legat i två dagar utan att plockas upp av speditören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Någon som fått sin steam deck oled än? Min har varit stuck i transport från danmark i två dagar.

Fick min igår. Har inte hunnit spelat så mycket ännu men klart en riktig trevlig uppgradering från standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

Har typ lirat igenom cyberpunk som var skitnajs, spelar nu D4 med ett par polare och det känns verkligen som gjort för decken. Najs att kunna ställa temperaturen i 3.5

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Vi fick in ett recensionsexemplar av Steam Deck OLED i slutet av förra veckan. Några snabba intryck:

  • OLED-svärtan ihop med HDR ger en imponerande bild som verkligen får originalets skärm att blekna.

  • Batteritiden är kraftigt förbättrad över första generationens Steam Deck.

  • Enheten är märkbart tystare än originalet under belastning.

  • Vissa knappar, typ "Steam" och "...", känns mycket bättre på OLED-modellen.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av JonasT:

Vi fick in ett recensionsexemplar av Steam Deck OLED i slutet av förra veckan. Några snabba intryck:

  • OLED-svärtan ihop med HDR ger en imponerande bild som verkligen får originalets skärm att blekna.

  • Batteritiden är kraftigt förbättrad över första generationens Steam Deck.

  • Enheten är märkbart tystare än originalet under belastning.

  • Vissa knappar, typ "Steam" och "...", känns mycket bättre på OLED-modellen.

Tack för infon! Blir bara svårare och svårare att låta bli att köpa en!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi fick in ett recensionsexemplar av Steam Deck OLED i slutet av förra veckan. Några snabba intryck:

  • OLED-svärtan ihop med HDR ger en imponerande bild som verkligen får originalets skärm att blekna.

  • Batteritiden är kraftigt förbättrad över första generationens Steam Deck.

  • Enheten är märkbart tystare än originalet under belastning.

  • Vissa knappar, typ "Steam" och "...", känns mycket bättre på OLED-modellen.

Tänk om de bara hade gjort hall-effect på stickorna samtidigt… då hade den varit svårslagen

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av tyvar1:

Tack för infon! Blir bara svårare och svårare att låta bli att köpa en!

Håller med. Vill invänta nästa generation med ny SoC och liknande men nog är man sugen på att uppgradera allt. Nu är jag lite generösare än normalt med att spendera pengar men fortfarande rätt svårt att motivera typ 8000kr (toppmodellen för mig igen om jag uppgraderar) när jag är ännu mer sugen på en AM5-uppgradering som även den är svårmotiverad.

Fortsätter hoppas att någon tar fram och släpper ett uppgraderingskit för orginal Steam Deck när man kan byta ut skärmen. Den som sitter i OLED verkar vara smått omöjlig att byta ut men en ny överdel som bygger mer djupmässigt kanske.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

också sugen på oled men har orginal från våg 2 så känns svårmotiverat, men nice att läsa att den har väldigt många QOL grejer (som boota från sleep med kontroll om den är dockad, bättre nätanslutning när man strömmar spel och massa andra smågrejer). Lovande för steam deck 2 helt klart om de kör på så här ordentliga iterationer!