Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Flykten till framtiden

22årige Svante lider av ett obotligt hjärtfel som förväntas göra livet kort för honom i en tid då vetenskapen ännu inte kommit hela vägen.
En tillfällighet får honom att återfinna hoppet sätter kurs mot framtiden. Under sin resa träffar han Elsa, en typisk 20åring för sin tid som inte allt för lätt låter sig övertalas.

Filmen handlar till stor del om kontraster och hur snabbt vi människor anpassar oss till samhället vi lever i, något som man kanske inte alltid tänker på. Filmen bjuder även på lite andra paradoxala klurigheter.

Jag brukar ha lite svårt för Dorsin men han göra en klockren roll som en inskränkt och fördomsfull person

Förvånansvärt bra film för att vara svensk.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Ett päron till farsa firar jul.

Klassiker, men man börjar ju märka att den har ett par år på nacken.

Permalänk
Medlem

Hitman's Wife's Bodyguard.

Tyckte den var ganska rolig och underhållande. Den är bra om man är sugen på en actionkomedi med en bra/rolig rollista (Salma Hayek, Samuel L Jackson, Morgan Freeman, Antonio Banderas Ryan Reynolds m.fl.), tycker jag.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

The Warriors (1979)

Klassiker i alla avseenden.
Hart den åldrats halvbra? Absolut!
Är den fortfarande kanon? Absolut!

Permalänk
Medlem

John Wick 4

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem

The thing - John carpenters original. Grymt bra och håller än idag. 8/10

Alien DC - Att man kan göra ett sånt här mästerverk 1979 är fan helt otroligt. Allt är bra i den, handlingen, scenerna, stämningen och alla skådespelare gör ett utmärkt jobb. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

The thing - John carpenters original. Grymt bra och håller än idag. 8/10

Ja det är en favorit, men John Carpenter är inte originalet

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja det är en favorit, men John Carpenter är inte originalet

wat

Alltså, detta hade jag ingen aning om faktiskt. Men det var ju intressant. Tack för tipset.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fantomen_fr%C3%A5n_Mars

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

wat

Alltså, detta hade jag ingen aning om faktiskt. Men det var ju intressant. Tack för tipset.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fantomen_fr%C3%A5n_Mars

Han som spelade monstret i originalfilmen är James Arness. Senare känd i Sverige som Zeb Macahan i populära westernserien.

Permalänk
Medlem

Barbarian på Prime
thriller som sticker ut lite, 7/10 får den
kanske inte för känsliga...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Guardians of the Galaxy 3.

Blev äntligen av att se denna (på blu-ray). Jag gillade verkligen dom två första filmerna, så förväntningarna var ganska höga. Denna är också riktigt bra, tycker jag, även om den inte är riktigt lika bra som dom tidigare. Den har en lite mer allvarlig och känslomässig ton än dom tidigare, som gör att den skiljer sig lite från dom. Humorn och actionspektaklet finns fortfarande där, men är lite nertonat i jämförelse. Jag hade personligen inga större problem med det, det var fortfarande väldigt underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

Barbarian på Prime
thriller som sticker ut lite, 7/10 får den
kanske inte för känsliga...

början va rätt bra sen spårade den ut på slutet tyckte jag.

Permalänk
Medlem

Kört lite harry potter igen, vart väl sugen när dotter vill köra lego harry potter tillsammans.

Harry potter 1-6 hittils, jobbar igenom dössrelikerna nu
Deras specialeffekter står sig väl än och filmerna är underhållande.

Tycker hela serien är en 8/10 med dem två första som drar ned betyget, även om första filmen är minnen när man går till bio på premiären som 11 åring

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

The Holdovers (2023)

En problematisk elev och en illa omtyckt lärare är ofrivilligt kvar på internatskolan över julledigheten. Genom filmen får man lära känna karaktärerna och följa deras relation till varandra och deras personliga resor.

Gullig, men lite ”platt”. Den tar liksom aldrig riktigt fart och känns lite personlighetsfattig.

6/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Everything Everywhere All at Once.

En väldigt udda och speciell film, på ett bra sätt, enligt mitt tycke. Det är inte ofta man ser filmer som är så här pass "egna". Är en stor fan av Michelle Yeoh och har varit det ända sen jag såg henne i gamla Hong Kong rullar tillsammans med bl.a. Jackie Chan. Det är en av anledningarna till filmen var på min radar. Hon gör en riktigt bra roll här och jag gillar även Ke Huy Quan's roll som Waymond. Jag tycker att filmen är riktigt välgjord och underhållande på i stort sett alla plan. Skådespeleriet, berättandet, bildspråket m.m. är riktigt bra, tycker jag.

Jag gillade verkligen filmen (mycket), men är inte säker på att jag tycker den når ända upp till mästerverks nivå. Den är riktigt bra, men kanske inte 10/10 för mig personligen. Jag kan inte sätta fingret på vad som gjorde att den inte riktigt nådde hela vägen för mig, men tycker den snarare är runt en 9:a av 10. Vilket är jäkligt bra det också givetvis.

Permalänk
Medlem

Gangs of new york - Våldsam 1800-tals drama om galningar i New york. Kanske inte helt 100% historiskt korrekt men väldigt bra skådespeleri från Daniel Day Lewis och bra underhållning. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Killer
med Michael Fassbender. Väldigt tråkig film för mig som mer gillar action, thriller, drama, komedi och mer håll i gång. Ni som gillar typ Noir och Sega Draman kommer nog gilla den dock. Va väldigt välgjord och fin och så. Va väll inte direkt dålig men i min smak inte heller direkt bra då det inte är min typ av film. Så från mig får den typ 3/10. Kommer inte (aldrig) mer se om den så Men som film i den genre så förtjänar den kanske en 7/10.

The Creator såg intressant ut

"Ombytta Roller" aka Trading Places är ju lite kultfilm ^^, men inte pga Murphy direkt utan mer Jamie Lee Curtis

Julfilmer aka Die Hard, Ensam Hemma, Christmas Chronicles, Nu är det jul - igen 1,2,3, Grinchen o Elf

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Candy Cane Lane
5/10
Amazon Prime

Klassisk amerikansk "feel good christmas comedy" som skyltar med Eddie Murphy i huvudrollen. Tyvärr lyckas inte ens han få den att bli något mer än "meh". Finns inte så mycket att säga om denna utom att den varken är bra eller dålig, den bara är. Var herr Murphy som fick mig att börja titta på den, men en väldigt "laid back" Murphy med ett dussin manus och halvhjärtat försök att skapa "årets julfilm".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Napoleon. Helt ok.

Permalänk
Medlem

The Creator
7/10. För att en relativt engagerande historia (om man bortser från att hela världen utom ett lands militär och ett par fiskarbyar inte verkar att existera) där AI åtminstone är fysisk. Gillade leendet i de sista framesen. Hade inga förväntningar, visste knappt vad den handlade om innan.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Oppenheimer.

Förstår inte varför så många tycker denna är så bra. Visst, rent filmtekniskt är den väldigt välgjort och storyn är absolut värd berätta men jag tyckte ärligt talat bara den var rörig med allt hoppande fram och tillbaka i tid. Tre timmar är absolut för långt också. Den hade absolut kunnat göras kortare utan att tappa särskilt mycket. Mitt enda riktigt positiva intryck av filmen är ljudet, trots avsaknad av 7.1-ljud. 5.1 räcker med råge för denna typ av film.

Nej, jag är inte actionskadad. Är inte överdrivet förtjust i actionpackade filmer. 2001 är ändå en av mina favoritfilmer som exempel. Det är inte avsaknaden av action som drar ner betyget utan snarare det något överdrivna djupgåendet i detaljer.

Mitt betyg blir 7/10. En svag sjua dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Creation Of The Gods I: Kingdom Of Storms
6.5/10

Bygger tydligen på en av Kinas största fantasy epos och är menat att bli en trilogi, har dock ingen kunskap om just detta epos så kan inte svara på hur väl man håller sig till källmaterialet. Men tydligen skall det vara den mest påkostade filmen i Kina och tog sju år att göra, misstänker att pandemin hade ett finger med i spelet där.

Det positiva är att kineserna är riktigt bra på att berätta en story över lag och detta är inget undantag... men den skiljer sig något åt då det är väldigt vanligt att kinesiska filmer har en main story med 3-5 sub-stories... då denna har en main story som den håller sig till. Effektmässigt när det kommer till CGI är det under standard mot vad en storfilm borde ha, känns mer som taget från ett datorspel för ganska många år sedan. Alla live-action sekvenser är dock väldigt väl utfärda och bra gjorda.

Trots att filmen är nästan 2.5 timmar lång kändes den aldrig FÖR lång trots delar med ganska långsamt tempo.

Betyget är satt enbart till denna film, då den tar slut när allt "kommer igång" så att säga, filmen blir som ett "intro". Så slutbetyget för hela trilogin kan mycket väl komma att höjas när man bedömer trilogin som helhet.

Ser personligen fram mot nästa del av detta epos och se vart det hela tar vägen, definitivt för just "berättandet av en story".

p.s. Trots att en del scener skulle vara/är erotiska visar de inget naket (det är kina)... MEN... det saknades inte och effekten av det infann sig ändå! Så stort plus skall de ha där, speciellt skådespelerskan Naran som gör ett fantastisk jobb med sitt rörelsemönster - seductive deluxe! Hon var den som stod ut mest och gör en fantastisk skådespelarinsats som "Fox Demon". Pluset kommer även från att scenerna faktiskt tillförde något och inte bara fanns för att det SKA finnas med.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Leave the world behind

Något udda domedagsfilm med Julia Roberts, Ethan Hawke och Kevin Bacon.

Inget jag lär komma ihåg till helgen.

Permalänk
Medlem

Killers of the flower moon - Vita dödar indianer för att komma åt deras pengar. Ett koncept lika gammalt som historien. Välgjort och bra, även om man lider med indianerna när deras vänner & släktingar blir mördade en efter en av människor de lever med varje dag. 7/10

Insidious 2 - Spöken gör en massa spökgrejer. Ok men ettan var milsvida bättre. 6/10

Red cliff - Kinesisk film med en massa hjältar som gör hjältegrejer. En hel del fighting och en massa prat om konstiga kinesiska saker. Ok men inte bäst. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Red cliff - Kinesisk film med en massa hjältar som gör hjältegrejer. En hel del fighting och en massa prat om konstiga kinesiska saker. Ok men inte bäst. 6/10

Gissar att du såg den kraftigt nerklippta versionen som "bara" är 148 minuter? Jag har bara sett den fullständiga versionen som är 288 minuter och jag tyckte den var riktigt bra. Gillar John Woo som regissör, även om denna inte är typiskt för honom. Filmen har en ganska bra cast också (Tony Leung Chiu-wai, Takeshi Kaneshiro m.fl.), tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Gissar att du såg den kraftigt nerklippta versionen som "bara" är 148 minuter? Jag har bara sett den fullständiga versionen som är 288 minuter och jag tyckte den var riktigt bra. Gillar John Woo som regissör, även om denna inte är typiskt för honom. Filmen har en ganska bra cast också (Tony Leung Chiu-wai, Takeshi Kaneshiro m.fl.), tycker jag.

Nej jag har bara sett del 1 av 2 ännu så det är en till att kolla på. Totalt 4 timmar och 48 min. Jag känner dock igen denna storyn sen tidigare med denna cao-cao så antingen har jag sett den innan eller nån annan film som handlar om samma sak.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nej jag har bara sett del 1 av 2 ännu så det är en till att kolla på. Totalt 4 timmar och 48 min. Jag känner dock igen denna storyn sen tidigare med denna cao-cao så antingen har jag sett den innan eller nån annan film som handlar om samma sak.

Jaha, okej. Storyn är väl baserad på ett historiskt slag så det är mycket möjligt att du har sett nån annan film med samma tema.

Permalänk

Killers of the flower Moon - 3/10

Napoleon - 5/10

När ska det komma en bra film? Väntat i flera år känns det som.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

The Family Plan (2023)
5/10

Action-komedi där Mark Wahlberg spelar en f.d. lönnmördare som "flytt" sitt förflutna och de senaste 17 åren skaffat familj och tre ungar... sedan kommer det förflutna ikapp. Så rätt standardiserad gällande dessa filmer. Stundtals känns det som "Ett päron till farsa med action" och stundtals försöker de lägga in mer djup/seriösare komedi mixat med action. Action-delarna är helt okey men komedi-delen blir rätt lidande. Utöver Wahlberg en ganska "okänd" ensemble men de gör ändå ett bra jobb.

På tok för lång och splittrad om det skall vara riktigt komiskt eller bara "inslag av komedi", känns som de inte riktigt kunde bestämma sig och därmed blev även filmen på tok för lång där den klockar in på nästan 2 timmar. Slutresultatet blir... att den varken är bra eller dålig utan mest "meh".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Dead Don't Die.

Tyckte det var en underhållande zombierulle, som är en skräckkomedi. Jag gillade hela grejen med att nästan alla karaktärerna levererade sina repliker nästan helt "deadpan". Det var uppenbart ett medvetet val, det kanske inte tilltalar alla, men jag gillade det. Tycker även att karaktärerna var "roliga". Filmen har en ganska bra rollista (bl.a. Bill Murray, Adam Driver, Steve Buscemi, Danny Glover, Tilda Swinton, Tom Waits) också, tycker jag. Det är inget mästerverk, men helt klart underhållande tycker jag. Kanske kan vara värd nåt i stil med en stark 7:a av 10.